ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 شهريور 1393     |     کد : 77802

امضاي تفاهم نامه بزرگ نفتي وصنعتي ايران و روسيه

با امضاي چهار سند تفاهمنامه همکاري هاي تجاري و اقتصادي ميان ايران و روسيه، روابط تجاري و صنعتي دو کشور وارد مرحله اي جديد شد.


امضاي تفاهم نامه بزرگ نفتي وصنعتي ايران و روسيه


با امضاي چهار سند تفاهمنامه همکاري هاي تجاري و اقتصادي ميان ايران و روسيه، روابط تجاري و صنعتي دو کشور وارد مرحله اي جديد شد.

به گزارش خبرنگار ما، اين يادداشت تفاهم ها ديشب به امضاي بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران و الکساندر نوواک وزير انرژي روسيه در تهران رسيد.

وزير نفت در حاشيه امضاي اين يادداشت تفاهمات به خبرنگاران گفت: در اين اجلاس مشترک کميته اي تشکيل شد که به حل و دنبال کردن مسائل ميان دو کشور مي پردازد.

وي افزود: وظيفه ما اين است که در چنين اجلاسهايي که مشکلات اقتصادي را که فعالان اقتصادي مطرح مي کنند، برطرف کنيم.زنگنه ادامه داد: اين کميته ها در حوزه انرژي، صنعت، تجارت، کشاورزي، گردشگري، امور بانکي، فناوري و امور رواديدها بحث و مذاکره مي کنند.

وي گفت: خوشبختانه در يادداشت تفاهم به همه موارد اشاره شد تا در مدت زمان مقرر آنها را اجرا کنيم.

وزير نفت اعلام کرد: بانک مرکزي ايران و روسيه بسيار تلاش کردند تا روال خوبي براي واردات کالا از روسيه بوجود بياورند.

زنگنه اظهار کرد: فعالان اقتصادي انتظار دارند براي نقل و انتقال پول و کالاهاي ايراني تسهيلاتي از سوي روسيه فراهم شود.وي گفت: خوشبختانه براي همه اين موارد سازو کارهايي تهيه شده است تا حدي که بتوانيم تبادلات ميان دو کشور را بوسيله پول ملي در کشور انجام دهيم.

زنگنه با بيان اين که حمل و نقل سريع و آسان براي کالاهايي که فاسد شدني هستند، جزو تقاضاهاي فعالان اقتصادي ايران است، گفت: موضوع هايي مانند گمرکها، استاندارد، بيمه و رواديد در يادداشت تفاهم جا پاهاي محکمي براي آن گذاشته شده است.

وي يادآور شد: در زمينه صنعتي، علمي، تجاري با در نظر داشتن فضاي دو کشور در سند يازدهمين کميسيون مشترک همکاريهاي تجاري-اقتصادي دو طرف تمهيدات خوبي انديشيده شده است.

زنگنه گفت: به اين ترتيب در اين يادداشت تفاهم اتاقهاي بازرگاني دو طرف و بخش خصوصي مورد توجه قرار گرفته است.علي ماجدي معاون بازرگاني و امور بين الملل وزير نفت اظهار داشت: با امضاي اين يادداشت تفاهم، مرحله تازه اي از توسعه روابط ميان دو کشورشکل گرفت.ماجدي با بيان اينکه در شرايط حاضر ضروري است که ايران و روسيه بيشتر با هم همکاري کنند، خاطرنشان کرد: ايران تنها به دنبال امضاي يادداشت تفاهم نيست و تمام موارد که در تفاهمنامه ها ذکر شده بايد به مرحله اجرا برسد.الکساندر نوواک وزير انرژي روسيه هم با اشاره به همکاري هاي دو کشور در حوزه هاي مختلف از جمله انرژي، گفت: تحريم هاي آمريکا و اروپا عليه روسيه، تاثيري بر روابط ايران و روسيه در بخش انرژي نخواهد داشت.

وزير نيرو ضمن استقبال از مشارکت روسيه در ساخت نيروگاه هاي جديد برق در ايران، گفت: خواست ما برنامه ساخت 8 واحد نيروگاه جديد حرارتي به ظرفيت 2800 مگاوات (هر واحد به ظرفيت 350 مگاوات) است که بخش خصوصي روسيه پس از دريافت اطلاعات اين پروژه ها تا ماه آينده طرح پيشنهادي خود را براي اجراي اين طرح ها ارائه خواهد داد.

وي ادامه داد: 4 واحد از اين نيروگاه ها در شهر بندرعباس، 2 واحد در طبس و 2 واحد در شهر جديد سهند خواهد بود و ساخت 2 واحد نيروگاه در تبريز هم در مرحله مطالعه محيط زيستي قرار دارد.

چيت چيان از مشارکت روسها در نوسازي نيروگاه ها خبر داد و گفت: اکنون اين همکاري در 2 نيروگاه رامين اهواز و شهيد منتظري اصفهان قابل اجراست و بررسي ها درباره نيروگاه بندرعباس در دست انجام است.

وزير نيرو با اشاره به موضوع واردات و خريد برق از روسيه گفت: براساس نشست مشترک کشورهاي ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان، در وضع کنوني بستر فني براي انتقال برق از طريق شبکه سراسري جمهوري آذربايجان مهيا نيست و به اين منظور بايد يک خط جديد در اينجمهوري ساخته شود.

نواک وزير انرژي روسيه هم با اشاره به تفاهم نامه همکاري اقتصادي اين کشور با ايران که ماه قبل امضا شد، گفت: در اين تفاهم نامه زمينه همکاري و مشارکت در بخش فني و خدمات مهندسي ديده شده و روسيه آماده است براي ساخت 3000 مگاوات نيروگاه مذاکره تکميلي را با ايران انجام دهد.

همايون حائري مديرعامل توانير در حاشيه اين ديدار درباره اعتبارات ساخت بازسازي نيروگاه ها توسط روسيه به خبرنگاران گفت: اعتبارات لازم براي اين همکاري از طريق فاينانس تامين خواهد شد.

خبر ديگر اينکه وزيرنفت ايران به همراه وزير انرژي روسيه ديروز در همايش فعالان اقتصادي بخش خصوصي دو کشور خواستار تقويت روابط تجاري و صنعتي ميان تهران و مسکو شدند.

مهندس زنگنه وزير نفت و رئيس طرف ايراني کميسيون مشترک اقتصادي ايران و روسيه در اين همايش از سطح 5/1 ميليارد دلاري مناسبات تجاري دو طرف گلايه و با اشاره به پتانسيل هاي موجود در هر دو کشور اظهار اميدواري کرد که اين رقم به سرعت به 10 برابر ميزان فعلي افزايش يابد.وي در اين همايش در حضور 100 نفر از تجار و صنعتگران روسي و بيش از 500 بازرگان و صنعتگر ايراني افزود: دولت و نظام جمهوري اسلامي ايران در روابط اقتصادي با روسيه به دنبال برقراري روابط راهبردي است و اميد داريم با توجه به توافقات اخير در روابط تجاري و اقتصادي ايران و روسيه جهش بزرگي اتفاق بيفتد.

نواک وزير انرژي روسيه هم در اين در همايش از تمايل کشورش براي اجراي پروژه‌هاي مشترک با ايران خبر داد و گفت: مشارکت روس‌ها در پروژه هاي عمراني ايران از نيمه دوم قرن بيستم در ساخت کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، احداث نيروگاه‌ها و راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر مؤيد کيفيت مناسب اين نوع همکاري ها است.

وي سياست‌هاي کشورش را در مورد افغانستان، سوريه، عراق و درياي خزر مطابق با سياست‌هاي ايران عنوان کرد و گفت: آمادگي آن را داريم که در ارسال تجهيزات هواپيمايي، ذوب فلزات، تجهيزات حمل و نقل، نفت و گاز و نيروگاه اتمي براي ارتقاء کيفيت همکاري با ايران شرکت کنيم.

نواک با تأکيد بر اينکه تحريم‌ها سبب شد، تا مبادلات تجاري دو کشور رشد چنداني نداشته باشد، افزود: خوشبختانه کارهاي فشرده‌اي انجام داده‌ايم و موفق به يافتن نحوه جديدي براي پرداخت مبادلات بين دو کشور شده ايم.

گزارش خبرنگارما حاکيست در سفر وزيرانرژي روسيه به تهران،هيات بزرگي از مديران صنايع روسي ازبخش خودروسازي، معدن، حمل و نقل سنگين، نفت، گاز، پتروشيمي، انرژي هاي جديد، توليد ماشين آلات کشاورزي، تامين مالي، توليد پروفيل هاي پي.وي.سي  و امورزيربنايي وي را همراهي کردند.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode