ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 شهريور 1393     |     کد : 77687

10 توصیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی به حوزه‌ها و طلاب

این مرجع عظام تقلید با توصیه‌های 10 گانه خود خواستار تقویت و رشد هر چه بیشتر حوزه‌های علمیه شد.

در مراسم آغاز به کار سال تحصیلی حوزه‌ها عنوان شد؛
10 توصیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی به حوزه‌ها و طلاب

این مرجع عظام تقلید با توصیه‌های 10 گانه خود خواستار تقویت و رشد هر چه بیشتر حوزه‌های علمیه شد.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی دیروز (16 شهریور) در مراسم آغاز به کار دروس حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی جدید گفت: از دیدگاه اسلام و قرآن پایه‌های آفرینش حضرت آدم بر علم و دانش بود و این دیدگاه مهم اسلام است.
وی گفت: حضرت آدم عالم به اسرار هستی شد و آن مقام والا را پیدا کرد و آیات قرآنی در محیط جاهلیت عرب وارد شد که علم ارزشی نداشت، اما پایه دیدگاه اسلام در خصوص بشر همان پایه علم و دانش است.
ادامه در همین صفحه
ادامه از بالا:
این مرجع تقلید بیان داشت: افتخار می‌کنیم که مذهبی داریم که در شرافت انسانی قدم بر می‌دارد و حوزه‌ها نیز در این راستا قدم بر می‌دارند و باید به این مسائل توجه داشته باشیم.
* 1 - قدر خود را بدانید
* در زمان غیبت اگر علما نباشند همه از دین خداوند خارج می‌شوند
آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: طبق روایات در زمان غیبت اگر علما نباشند و از دین دفاع نکنند و در برابر دشمن داخلی و خارجی ایستادگی نکنند، همه از دین خداوند خارج می‌شوند و اینجاست که باید قدر خود را بدانید.
وی گفت: حافظان دین خدا در زمان غیبت علما و فضلا هستند که باید توجه کنیم و همواره به ترویج دین و مسائل اسلامی بپردازیم.
* علما کسانی هستند که اول خودشان عمل کنند
این مرجع تقلید تصریح کرد: در حدیث دیگری نیز آمده است علما کسانی هستند که عملشان گفتارشان را تصدیق کنند و اول خودشان عمل کنند و بعد دیگران را دعوت کنند.
* 2 - حمایت از مسائل فرهنگی جامعه اسلامی وظیفه حوزه‌هاست
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در این زمان وظایف سنگینی دارند گفت: به طور کلی حمایت از مسائل فرهنگی جامعه اسلامی وظیفه حوزه‌هاست و متأسفانه مسائل فرهنگی که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند یکی از ارکان نظام است، در حال کمرنگ شدن است.
* تمام نهادها بدون استثنا در مسائل فرهنگی نقش دارند
وی گفت: بنده مشاهده می‌کنم که یکی یکی دستگاه‌ها می‌گویند که مسائل فرهنگی بر عهده ما نیست، پس بر عهده کیست، حتی یکی از حراست‌های دانشگاه‌ها بیانیه داده بود که مسائل فرهنگی بر عهده ما نیست، تمام نهادها بدون استثنا در مسائل فرهنگی نقش دارند.
* حوزه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی
نقش جدی دارند
این مرجع تقلید بیان داشت: حوزه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی نقش جدی دارند و باید مانع از تزلزل مبانی آن شود، هم به خاطر حفظ نظام و هم به خاطر حفظ قرآن و مکتب اهل بیت و همه در برابر آن مسئولیت داریم.
* 3 - حفظ فقه سنتی
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه گفت: اولین وظیفه سنگین حوزه‌ها این است که فقه سنتی را حفظ کند، فقه سنتی پایه مرجعیت است، پایه حلال و حرام است و پایه سیاست و اقتصاد و عبادت اسلامی است.
* مبادا فقه سنتی کمرنگ شوند
وی گفت: مبادا به واسطه پرداختن به مسائل دیگر موضوع فقه سنتی کمرنگ شوند و به این موضوع امام راحل بارها و بارها تأکید کردند.
* 4 - حوزه‌های علمیه موضوع شناسی و پاسخگوئی کنند
این مرجع تقلید عنوان داشت: یکی دیگر از مسائل پاسخگوئی به مسائل مستحدثه است و باید حوزه‌های علمیه موضوع شناسی کرده و پاسخگوئی کنند تا کسی نگوید اسلام در برابر این مسائل پاسخی ندارد.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اصول محکمی در فقه اسلام موجود است که می‌تواند پاسخگوی تمام این مسائل باشد و باید به آن توجه کنیم.
* حوزه‌ها باید به شبهات جواب بدهند
وی گفت: یکی دیگر از مسائل که حوزه‌ها باید توجه کنند، دفع شبهات است و از هر سوئی این شبهات در حال گسترش است و از گوشه و کنار این مسائل در حال گسترش است و باید در این زمینه توجه داشته باشیم و جواب بدهیم.
* 5 - زبان عربی باید
در حوزه‌ها ترویج یابد
این مرجع تقلید گفت: یکی از موضوعات مهم این است که با زبان خودشان پاسخگوئی به شبهات داده شود و یکی از زبان‌های مهم که در حوزه‌ها باید ترویج یابد، زبان عربی  است.
* 6 - باید مفسران
قرآن کریم ترویج شوند
آیت‌الله مکارم‌شیرازی ادامه داد: از سوی دیگر باید مفسران قرآن کریم ترویج شوند و باید از مسائل قرآنی استفاده کرد و تنها قرائت قرآن نباشد.
* 7 - پرورش پژوهشگران
وی بیان داشت: از دیگر وظایف حوزه‌ها پرورش پژوهشگران حوزوی است که باید بتوانند اسلام را در جنبه‌های مختلف حفظ کنند.
* 8 - باید پیام اسلام را
به جهان برسانیم
این مرجع تقلید گفت: باید پیام اسلام را به جهان برسانیم و از همه ابزارها باید استفاده کنیم تا علم و دانش و مکتب اسلام را ترویج دهیم.
* استفاده از سایت‌های قوی برای پاسخگوئی
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تأکید بر پاسخگوئی به سئوالات گفت: برای این موضوع باید از سایت‌های قوی استفاده کنیم که بسیار اثر بخش است و نباید مورد غفلت قرار گیرد.
* 9 - تقویت حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها
وی با اشاره به حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها گفت: کسانی که کار مهمی بر عهده آنها در قم نیست باید به شهرستان‌ها بروند زیرا مذاهب باطل در آنجا فعال شده که اگر حوزه‌های علمیه قوی داشته باشند، کسی نمی‌تواند رخنه کند و باید حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها را تقویت کنیم.
* 10 - تربیت استاد و قاضی لایق
این مرجع تقلید تصریح کرد: تربیت استادان لایق از دیگر مسائل حوزه است که در بسیاری از حوزه‌های باید به تربیت اساتید حوزه‌ها پرداخت و از سوی دیگر به تقویت و تربیت قضات لایق اهتمام داشت.
* آیه «نفر» یعنی تأسیس اولین حوزه علمیه در زمان پیامبر(ص)
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: به نظر من آیه «نفر» یعنی تأسیس اولین حوزه علمیه در زمان پیامبر(ص) که ما افتخار می‌کنیم به دنبال آن مسائل هستیم.
وی گفت: باید خدا را شاکر باشیم که سرباز امام زمان(ع) شدیم و در این مسیر آمده‌ایم و از همه نعمت‌ها بالاتر است و باید همواره خدا را شکر کرد و امیدوارم که شما در این شرایط حساس و بعضا طوفانی بتوانید موفق باشید.


نوشته شده در   يکشنبه 16 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode