ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 شهريور 1393     |     کد : 77501

رئيس جمهوري: مي خواهيم ريشه فقر را بخشكانيم

حفظ حقوق شهروندي همه اقوام و مذاهب از سياست‌هاي اساسي دولت است...


در جلسه هيات دولت
رئيس جمهوري: مي خواهيم ريشه فقر را بخشكانيم
حفظ حقوق شهروندي همه اقوام و مذاهب از سياست‌هاي اساسي دولت است


رئيس جمهوري ديروزدرجلسه هيات دولت، با تشکر از رهنمودها و حمايت هاي مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي دولت، تصريح کرد: دولت با تمام جديت، خود را متعهد به پيگيري رهنمودهاي ايشان مي داند.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني از تمامي اعضاي دولت خواست همه ارشادات و توصيه هاي مقام معظم رهبري را اجرايي وگزارش اقدام هاي انجام شده را درارتباط با يکايک موارد، ارائه کنند.

وي همچنين معاون اول خود را مامور تهيه و ارائه گزارش کامل از تحقق رهنمودهاي رهبري کرد.

در ادامه اين جلسه، گزارش وزارت کشور از وضع اجتماعي کشور به هيات وزيران ارائه شد. در اين گزارش آمارهايي از عدم تعادل هاي منطقه اي، آسيب هاي اجتماعي، محروميت ها، پديده مهاجرت، فقر، بيکاري و آثار و پيامدها و روند تغييرات آن مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

دکترروحاني از آسيب هاي اجتماعي به عنوان يکي از دغدغه‌هاي جدي ياد کرد که محصول عوامل مزمن و ريشه دار بوده و مستلزم اهتمام ويژه دولت و اتخاذ تدابير سنجيده و راهگشا، مبني بر تجربه سال‌هاي پيشين در يافتن معضلات اجتماعي است.

رئيس جمهوري، تامين عدالت اجتماعي و حفظ حقوق شهروندي همه اقوام و مذاهب را از سياست هاي اساسي دولت دانست و بر اهميت فرهنگ سازي و نقش آموزش و پرورش به ويژه در مقطع ابتدايي براي اهتمام هوشمندانه به پديده هاي اجتماعي تاکيد کرد.

دکتر روحاني، فقرو محروميت را به عنوان يکي از عوامل مهم در بروز آسيب هاي اجتماعي ذکر کرد و تلاش هاي دولت براي خروج از رکود و مهار تورم را گامي مهم در حل ريشه اي اين معضلات دانست.

در ادامه تعدادي از پيشنهاد‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي پس از بحث و بررسي به تصويب هيات وزيران رسيد.

هيات دولت به منظور تسريع درعمليات اجرايي طرح هاي تملک دارايي هاي سرمايه اي ملي و طرح هاي ملي يا استاني شروع شده با اولويت پيشرفت فيزيکي بيشتر، به دستگاه هاي اجرايي طرح ها اجازه داد نسبت به انعقاد قرارداد تسهيلات مالي با تأمين کنندگان منابع مالي مشتمل بر پيمانکار يا سازنده طرح، اشخاص حقيقي يا حقوقي ايراني، بانک ها و ساير موسسات اعتباري مالي و پولي در قالب عقود اسلامي مندرج در قانون عمليات بانکي بدون ربا – مصوب 8/6/1362 اقدام كنند.

همچنين با تصويب هيأت وزيران، روابط و همکاري هاي مرزي جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي همسايه و آسياي مرکزي توسعه خواهد يافت.

اين همکاري ها شامل توسعه روابط سياسي و تسهيل امور کنسولي، فعال كردن کميسيون هاي مشترک اقتصادي، تسهيل روابط تجاري دوجانبه، اجراي پروژه هاي زيربنايي، ساختماني، صنعتي و معدني، برقراري خطوط پروازي مستقيم، توسعه مواصلات جاده‌اي، ريلي و دريايي، توسعه حجم تجارت و سرمايه گذاري‌هاي صنعتي، توسعه ارتباطات مخابراتي و مواردي است که با مشارکت دستگاه هاي مرتبط در شوراي عالي توسعه صادرات غيرنفتي بررسي و نهايي مي شود.

دولت بر ثبات بازار ارز و نرخ فعلي تاکيد مي‌کند

سخنگوي دولت هم در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اين که در اين جلسه گزارشي از وضع اجتماعي کشور توسط آقاي رحماني فضلي ارائه شد گفت: با توجه به ضرورت توازن بخشي بين مناطق مختلف کشور پيشنهادات خوب و اثربخشي در اين زمينه مطرح و قرار شد در برنامه ششم هم براي ايجاد توازن مناطق کشور فعاليت‌هاي لازم انجام شود.

به گزارش ايسنا،نوبخت با اشاره به اين که در سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي به توسعه صادرات به‌ويژه کشورهاي منطقه تاکيد شده است، خاطرنشان کرد: در جلسه ديروزهيات وزيران در مورد توسعه روابط با کشورهاي همسايه و تسهيلات صادرات به اين کشورها موضوع هايي مطرح شد.

سخنگوي دولت در ادامه گله‌اي را از برخي رسانه‌ها به دليل انتشار اخبار بي‌پايه و کذب مطرح کرد و گفت: در هفته گذشته حرف بي‌اساس و سراسر دروغي درباره نرخ ارز در آينده در برخي رسانه‌ها منتشر شد که ضمن تکذيب قوي اين حرف بي‌پايه مي‌گويم دولت بر ثبات بازار ارز و نرخ فعلي تاکيد مي‌کند و تلاش داريم به تدريج سياست‌ يکسان‌سازي نرخ ارز را اجرا کنيم.

سخنگوي دولت افزود: نرخ ارز در بازار آزاد بايد با نرخ مبادله‌اي در بانک مرکزي منطبق شود و به هيچ‌وجه بانک مرکزي در راستاي يکسان‌سازي نرخ ارز به دنبال رساندن نرخ مبادله‌اي به بازار آزاد نيست يعني حرکت ما منفعلانه نيست و بازار بايد خود را با واقعيت نظام ارزي منطبق کند.

نوبخت در ادامه در جواب سئوالي در مورد موضوع تشويق صادرکنندگان در لايحه خروج از رکود گفت: در بحث تشويق صادرکنندگان و توليدکنندگان اصلاحاتي در اين بودجه مدنظر بوده است که انجام خواهد شد.

وي همچنين در مورد طرح مهرآفرين و استخدام‌هاي انجام شده گفت: اين ميراثي است که از گذشته به ما رسيده است و مجبوريم در آينده آن را ساماندهي کنيم.

سخنگوي دولت همچنين در موردزمان معرفي وزيرعلوم گفت: آقاي نجفي از افراد باسابقه در وزارت علوم هستند و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد بنابراين دولت در مدت قانوني تعيين شده در اين زمينه تصميم‌گيري خواهد کرد.

وي همچنين درباره معرفي آقاي فرهادي براي وزارت علوم گفت: اين ها گمانه‌زني‌هايي است که از سوي رسانه‌ها مطرح مي‌شود و در مورد وزارت علوم بموقع اطلاع‌رساني لازم را انجام مي‌دهيم.

نوبخت در مورد سفر رئيس‌جمهوري به نيويورک هم گفت: هنوز بايد برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام بدهيم ،اما اين که سفر رئيس‌جمهوري به نيويورک تاثيري در مذاکرات هسته‌اي خواهد داشت بايد بگويم که تيم هسته‌اي وظيفه‌ مذاکرات را بر عهده دارد و رئيس‌جمهوري سياست‌هاي لازم را به آن‌ها ابلاغ کرده‌اند بنابراين انجام شدن يا نشدن سفر رئيس‌جمهوري مشکلي در مذاکرات به‌وجود نخواهد آورد.

وي همچنين در جواب سئوال ديگري در با ره تاثير اجراي طرح خروج از رکود در بيکاري گفت: نام ديگرخروج ازرکود افزايش اشتغال است چون وقتي توليد گسترش يابد فرصت شغلي ايجاد مي‌شود.

نوبخت در پاسخ به پرسشي در مورد رسيدگي به بورسيه تحصيلي دکتراي برخي افراد گفت: ما هم استقبال مي‌کنيم که اين موضوع مورد تحقيق قرار بگيرد.

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد اصل 113 قانون اساسي و وظيفه رئيس‌جمهوري گفت: بر اساس اصل 113 قانون اساسي رئيس‌جمهوري وظيفه تصدي قوه مجريه و اجراي قانون اساسي را بعد از رهبري به عنوان عاليترين مقام رسمي کشور برعهده دارد که براي ايفاي آن از همه ابزار استفاده خواهد کرد چون دولت معتقد است برخي کاستِي‌هاي موجود به دليل عدم اجراي کامل قانون اساسي است.

وي همچنين در جواب سئوالي در رابطه با يارانه شير گفت: سال گذشته بيش از 300 ميليارد تومان يارانه شير پرداخت کرديم و امسال از درآمد حاصل از هدفمندي يارانه ها 4800 ميليارد تومان براي طرح تحول سلامت در نظر گرفتيم و 5200 ميليارد تومان را براي کمک به توليد اختصاص داديم؛ البته به دنبال توزيع يارانه نقدي به واحدهاي توليدي نيستيم بلکه مي‌خواهيم مابه‌التفاوت نرخ تسهيلات گرانقيمت و ارزانقيمت را به آن‌ها بدهيم.

نوبخت همچنين در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اين که در دولت گذشته آقاي احمدي‌نژاد 74 هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي خود را از اجراي نرخ جديد تسعير به بانک مرکزي پرداخت کرد که کاري غير قانوني بود اما دولت فعلي هم در لايحه حمايت از دولت 40 هزار ميليارد تومان را از همين طريق پرداخت کرده است، توضيح شما چيست؟ گفت: آن زمان قانون حاکم بند ب ماده 26 قانون پولي بانکي بود آنچه اتفاق افتاد مخالف قانون بود چرا که قانون مي‌گفت منابع ناشي از نرخ تسعير بايد صرف بازپرداخت بدهي دولت به بانک مرکزي شود و بقيه آن به خزانه برگردد.

اتفاقي که در دولت گذشته افتاد مغاير اين قانون بود بنابراين دستگاه‌هاي نظارتي بر اين کار ايراد گرفتند که بعداً مجلس آن را اصلاح کرد.

وي ادامه داد: دولت هر کاري را بخواهد انجام بدهد در راستاي سياست‌هاي مهار تورم، خروج از رکود و انضباط اقتصادي است و اين را حتماً با اجازه مجلس انجام خواهد داد.

نوبخت گفت: اقدامي که در دولت گذشته انجام شد فراترازقانون بود اما هر دولت مي‌تواند سياست‌هايي را که دارد اگر در چارچوب قانون مصرح نباشد پيشنهاد اصلاح را مطرح کند که دولت قبلي اين کار را انجام نداد و فراترازقانون عمل کرد بنابراين از سوي مراجع قانوني و نظارتي مورد انتقاد قرار گرفت.

نوبخت ادامه داد: در آن زمان دولت مي‌توانست درلايحه‌اي پيشنهادي را به مجلس بدهد و آنچه را که مي‌خواهد انجام دهد.

وي با اشاره به اين که در دولت تدبير و اميد در صورتي که قانون ظرفيت لازم را براي اجراي سياست‌هاي ما نداشته باشد از مجلس اجازه مي‌گيريم گفت: لايحه‌اي که براي خروج از رکود به مجلس داديم نشان مي‌دهد که ما به اختيارات مجلس احترام مي‌گذاريم و آنجا که لازم مي‌دانيم اجازه خواهيم گرفت.

نوبخت همچنين با اشاره به اهميت توجه دولت به حوزه فرهنگ گفت: طبيعي است بايد براي مصوباتمان پيوست فرهنگي ايجاد کنيم و براي برنامه ششم که آغازي بر فعاليت‌هاي مختلف دولت در پنج سال 1395 تا 1399 در نظر دارد، پيوست فرهنگي مناسب با همکاري همه اشخاص حقيقي و حقوقي صاحبنظران انجام خواهيم داد.

سخنگوي دولت همچنين در مورد معرفي سفير در سازمان ملل گفت: درست است که ما در سازمان ملل سفير نداريم اما نماينده داريم و به صورت موقت وظايفشان را انجام مي‌دهند پس ما همچنان بر حقوقمان پافشاري مي‌کنيم و هر وقت ضرورت ديده شود تصميم مقتضي با توجه به منافع ملي‌مان اتخاذ خواهد شد.

وي در با ره بودجه 1394 گفت: بودجه 94 انضباطي تعيين خواهد شد که اين بودجه عملياتي و بدون تبصره‌هاي تکراري خواهد بود. تلاش ما در بودجه 94 اين است که رقم‌ها واقع‌بينانه باشد.

سخنگوي دولت همچنين در باره سئوالي مبني بر رسيدگي به تخلفات دولت گذشته خاطرنشان کرد: همه موارد مستندسازي شده است.البته ما به دنبال تشويش اذهان عمومي نيستيم بلکه وظيفه و کار قانوني خودمان را انجام مي‌دهيم و درست نيست از تريبون‌هايي که در اختيار داريم عليه کساني که تريبون ندارند استفاده کنيم اما اگر ضرورتي باشد مستندات را در مراجع قانوني علني خواهيم کرد.

نوبخت همچنين در مورد پيشنهاد پروتکل الحاقي براي ادامه روند مذاکرات گفت: اگر لازم باشد مراحل قانوني را طي خواهيم کرد.

نيروهاي ايران کاملاً به اوضاع مرزها مسلط هستند

براساس اين گزارش،وزير کشورهم درحاشيه جلسه ديروز هيات دولت گفت: همجواري ايران با دو کشورناپايدارو بي‌ثبات افغانستان و پاکستان در شرق و عراق درغرب ما را متاثر از اين ناپايداري‌ها خواهد کرد. از جمله در حوزه قاچاق مواد‌مخدرواشراروگروه‌هاي ديگري است که قصد سوء‌استفاده ازاين شرايط را دارند. رحماني فضلي در مورد مباحثي مبني بر تلاش داعش براي نفوذ به مرزهاي کشوربا اشاره به اين‌که «گروه‌ها و فرقه‌هايي در بيرون از مرزهاي ايران هستند که همواره مخالفت مي كنند و نسبت به ايران عقده دارند»، اظهارداشت: اين مخالفت را در تبليغاتشان به صورت آشکارنشان مي‌دهند اما اين‌که چقدر مؤثر باشند و بتوانند درکشورما نفوذ داشته و اثرگذاري کنند، مواردي را نداشته‌ايم البته در حوزه فضاي مجازي فعاليت‌هايي را براي برقراري ارتباطات در اين طرف مرزانجام مي‌دهند.

وي افزود: نيروهاي امنيتي و نظامي و انتظامي ما کاملاً به اوضاع مرزها مسلط هستند و به‌خصوص در منطقه غرب ما آمادگي کامل در جوار مرز داريم و نيروهايمان را مستقر کرديم، پس اگر بخواهد اقدامي خطوط قرمز ما را در مناطق مرزي تهديد کند، بدون هيچ معطلي اقدام خواهيم کرد، چون امنيت داخلي‌مان را با هيچ چيز معامله نمي‌کنيم. وزيرکشور درباره نتيجه انتخابات شوراي شهر و طرح موضوع عدم حمايت دولت از گروه‌هاي اصلاح‌طلب گفت: دولت از کسي در انتخابات شوراي شهر حمايت نمي‌کند؛ چراکه اساس اين کار نادرست است.

وي با بيان اين‌که «شوراي شهر يک نهاد دموکراتيک و مديريتي برخاسته از رأي مردم است» گفت: طبيعي است در انتخابات شوراي شهر همه جريان‌هاي سياسي براي تاثيرگذاري بيشتر درهيات رئيسه تلاش کنند و اين بار نتايج به گونه‌اي بود که آقاي چمران رأي آورد و وزارت کشور هيچ برنامه و نظري در اين رابطه نداشته و در آينده هم نخواهد داشت يعني اين‌طور نيست که در انتخابات مجلس هم دولت بخواهد دخالت کند چون ما در وزارت کشور بايد بسترساز و زمينه‌ساز برگزاري و اجراي انتخابات صحيح و سالم باشيم.

رحماني فضلي با اشاره به اين که در آستانه برنامه ششم از موضوع هاي مهم و برنامه‌هاي رئيس‌جمهوري اين است که عقب‌افتادگي تاريخي ايجاد شده در حوزه توازن و تعادل در مناطق برطرف شود، گفت: ما مشکلاتي در مناطق در حوزه عقب‌افتادگي توسعه‌اي، فقرعمومي، مهاجرت، حاشيه‌نشيني شهرهاي بزرگ، بيکاري، ناهنجاري‌ها و بزهکاري‌ها داريم که دلايل مختلفي دارد و يکي از دلايل اصلي آن عدم توجه به توازن، تعادل و توسعه پايدار در مناطق است.


نوشته شده در   پنجشنبه 13 شهريور 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode