ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 20 مرداد 1393     |     کد : 76422

نگرانی‌های امام خامنه‌ای، سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی

وزیر ارشاد، در اولین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تأکید کرد:

وزیر ارشاد، در اولین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تأکید کرد:
نگرانی‌های امام خامنه‌ای، سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی
تأکید وزیر ارشاد بر توجه به مجامع قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی

اعتدال: وزیر لرشلد، توجه به مجامع قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی را از دیگر وظایف و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ که همواره از آن با عنوان‌های مختلف از جمله «ناتوی فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی» و ... یاد کرده‌اند باید سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد و جبهه فرهنگی و انقلابی نیز که همواره مورد تأکید ایشان است، ضروری است؛ از جمله اولویت‌ها و دغدغه‌های فعالان و مدیران و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر باشد.
به گزارش اعتدال به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز در اولین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور با تأکید به این مطلب گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیده شده است؛ تمامی کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر کشور فعالیت می‌کنند باید مجاهد گونه برای توسعه فرهنگ ایرانی- اسلامی تلاش کنند.
* سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری سرلوحه فعالیت‌های وزارت ارشاد
وی افزود: آنچه ما به عنوان سیاست‌های اصولی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کنیم مبتنی بر قوانین فرادستی است و ملزم به اجرای آن هستیم.
جنتی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان امر فرهنگ در کشور هم ملزم به اجرای وظایف قانونی و ابلاغی خود است؛ ‌و هم اینکه توجه و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و رهنمود‌های ایشان که در طول دو سه دهه اخیر همواره در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله حوزه سینما،‌ موسیقی، کتاب و ... بر آن تأکید داشته‌اند؛ ‌از دیگر وظایف و سرلوحه عمده فعالیت‌های آن است.
* الزام وزارت ارشاد به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
وی با اشاره ه اینکه وزارت ارشاد ملزم به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛‌ افزود: توجه و اجرای قوانین بخش‌های فرهنگی قانون برنامه پنجم توسعه که قسمت قابل ملاحظه‌ای از آن به اقدامات مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط است نیز از دیگر وظایف این وزارتخانه است.
* تأکبد بر اجرای برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی
جنتی، بر پیگیری و اجرای برنامه تقدیمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی، از سوی مدیران و معاونین مختلف وزارت ارشاد تأکید کرد.
* تهاجم فرهنگی
یک واقعیت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به واقعیت تهاجم فرهنگی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه یک نظام ارزشی است و با بسیاری از منافع قدرت‌های جهانی در تضاد است؛‌ در حوزه فرهنگی بیشتر از سایر حوزه‌ها از جمله اقتصادی و سیاسی در معرض خطر حمله کشورهای مخالف است.
* تنها راه مقابله با تأثیر گذاری غرب، بازگشت به هویت ملی و اسلامی و انقلابی است
وی افزود: با توجه به گسترش ارتباطات جهانی، کشورهای غربی با استفاده ازارتباطات ماهواره‌ای، توسعه فضای مجازی و استفاده از سایر امکانات از جمله ساخت فیلم‌های سینمائی، ‌انتشار برخی کتاب‌ها و دیگر ابزارهای در اختیار، ‌سعی بر تأثیرگذاشتن بر فرهنگ کشورمان دارند و تنها راه مقابله با آن بازگشت به هویت ملی و اسلامی و حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی است.
جنتی گقت: پاسداری و حفظ ارزش‌های ملی مانند حفظ زبان فارسی که به عنوان یک مسئله ملی محسوب می‌شود؛ وظیفه همگان از جمله فرهیختگان و هنرمندان کشور است.
* ملاک ما در موسیقی، تک خوانی زنان ... نظرات امام راحل و مقام معظم رهبری است
عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید بر توجه به خط مشی حضرت امام خمینی(ره) افزود: در برخی موارد فرهنگی از جمله  موسیقی، تک خوانی زنان . .. که گاهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد سوال قرار می‌دهند؛ ملاک ما نظرات و دیدگاه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است.
* تقویت و اصلاح ساختار شورای فرهنگ عمومی
وی با اشاره به شورای فرهنگ عمومی گفت: فلسفه تشکیل این شورا که عموم مسئولان فرهنگی در آن نقش دارند؛ ‌تبیین موضوع فرهنگ است و در تمامی استان‌ها تشکیل شده است و باید در تقویت و اصلاح ساختارهای آن تلاش کرد.
* دغدغه‌های مقام معظم رهبری مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست
جنتی با تأکید به اینکه نگرانی‌ها و دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری فقط مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست؛ ‌افزود: دغدغه‌های ایشان در این حوزه، تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی از جمله وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری،‌ آموزش و پرورش و ... را نیز شامل می‌شود زیرا موضوع فرهنگ، عمومی و جز‌ء هویت ملی کشور است و همگان در مقابل آن مسئولیت دارند.
* آزادی بیان،‌ قلم و ‌مطبوعات موجب ارتقای فرهنگی جامعه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم گفت: یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید تأمین آزادی بیان،‌ قلم و‌مطبوعات در چارچوب قانون است و این نوع سیاست برای آحاد جامعه فرصتی را فراهم می‌آورد تا در سایه آن به رشد و ارتقای فرهنگی برسند.
وی ادامه داد: در شرایطی می‌توانیم به رشد فرهنگی برسیم که تضارب آراء و برخورد آرا وجود داشته باشد زیرا جامعه با تک‌صدایی رشد نمی‌یابد.
جنتی افزود: برای رسیدن به رشد فرهنگی، دولت نباید به تنهائی قدم بردارد زیرا اگر همراهی سایر قوا از جمله قضائیه و مقننه را نداشته باشد این امر محقق نمی‌شود.
وی گفت: در دولت تدبیر و امید بر همکاری با تمامی نخبگان و سلیقه‌ها که معتقد به نظام و اسلام هستند؛ تأکید شده است زیرا برخوردهای سیاسی و امنیتی در حوزه فرهنگ جزء سیاست‌های این دولت نیست.
* عدم حمایت از جبهه فرهنگی مقابل انقلاب
جنتی ادامه داد: عدم حمایت از جبهه فرهنگی مقابل انقلاب از جمله هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنری که بی اعتقاد به نظام و یا مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران هستند،‌ و همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده که «ما مانع کار آنها نیستیم ولی دولت هم نباید از آنان حمایت کند»، از دیگر سیاست‌های دولت تدبیر و امید است.
* تأکید بر حمایت مالی
از آثار هنری
وی گفت: کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند اگر از نظر مالی مورد حمایت قرار گیرند و به آثارشان ارزش و بها داده شود؛ گرایش بیشتری به تولید و خلق آثار هنری پیدا می‌کنند.
* رفع مشکلات فرهنگی و هنری مناطق محروم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأمین[رفع] مشکلات فرهنگی و هنری مناطق محروم کشور بر پرداخت یارانه‌های فرهنگی عادلانه‌تر  و تخصیص امکانات و اعتبارات بیشتر فرهنگی در این مناطق تأکید کرد.
* چابک سازی سیستم فرهنگی
وی گفت: چابک سازی سیستم و عدم گسترش تشکلاتی از جمله  سیاست‌ها و مسائل مورد تأکید دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود و باید در تحقق این امر همت گمارد.
جنتی افزود: واسپاری تصدی‌گری بخش دولتی به بخش خصوصی و کاهش هزینه‌ها با هدف کوچک سازی دولت، حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و ... از دیگر سیاست‌های دولت یازدهم است.
* تفویض امور فرهنگی
به استان‌ها
وی از تلاش برای تفویض امور فرهنگی به استان‌ها خبر داد و گفت: یکی از اهداف این امر کاهش انباشت تقاضاها در تهران و کم کردن رفت و آمدهای بی رویه به این شهر است.
* تسهیل صدور مجوزها
در حوزه‌های مختلف
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: تسهیل صدور مجوزها در حوزه‌های مختلف از جمله سینمایی، ‌کتاب، ‌چاپخانه‌ها،‌ مؤسسات فرهنگی و هنری، ‌موسیقی و گسترش و ساماندهی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از دیگر سیاست‌های این دولت است.
* تأکید بر توجه به مجامع قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی
جنتی، توجه به مجامع قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی را از دیگر وظایف و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه باید در بخش‌های مختلف از جمله حفظ و قرائت قرآن، آموزش، ‌اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی با هدف توسعه فرهنگ قرآنی تلاش کرد.
* توجه به ستاد اقامه نماز موضوع حجاب و عفاف
وی افزود: توجه به ستاد اقامه نماز، تسهیل در امور مراجعان و تلاش برای پاسخگویی مراجعان در فضای مجازی، توجه به موضوع حجاب و عفاف و ... از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید است.
* تخصیص اعتبارات فرهنگی به دور از توجه به نگاه‌های سیاسی و سلیقه‌ای است
جنتی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در برخوردها و تخصیص اعتبارات و امکانات فرهنگی به دور از هرگونه توجه به نگاه‌های سیاسی و سلیقه‌ای است؛ ‌از تدوین لایحه قانون تبلیغات در دولت با هدف ساماندهی بخش آگهی‌ها به خصوص در حوزه سلامت و پزشکی خبر داد.
* قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به مطبوعات‌ کمک خواهد کرد
وی با اشاره به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین‌نامه اجرائی آن گفت: این قانون به مطبوعات‌ و رسانه‌ها در دسترسی راحت‌تر به اطلاعات کمک خواهد کرد.
* فعالیت‌ها در حوزه حقوق مالکیت ادبی و فکری
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات حوزه حقوق مالکیت ادبی و فکری و فعالیت‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران،‌ مؤسسه فرهنگی و هنری ایران، ‌دانشکده خبر و مؤسسه علمی کربردی فرهنگ و هنر اشاره کرد.
* امضای تفاهم‌نامه با هدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی
وی افزود: امضای تفاهم‌نامه با برخی نهادها و سازمان‌ها در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله سازمان شهرداری تهران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های صنعت، ‌معدن و تجارت، ‌ارتباطات و ... از دیگر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازده با هدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از امکانات فرهنگی دیگر سازمان‌هاست.
* صدور انقلاب از طریق ارائه آثار هنرمندان، ‌نویسندگان،‌ ناشران
جنتی با اشاره به صدور فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی کشورمان به خارج از کشور در «قالب صدور انقلاب که همواره مورد تأکید امام راحل بوده»، گفت: از طریق ارائه آثار هنرمندان، ‌نویسندگان،‌ ناشران و ... در نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری دیگر کشورها می‌توان به معرفی فرهنگ و تمدن کشور و تلطیف فضای عمومی دنیا نسبت به خود تلاش کنیم.
* تأکید بر تشکیل اتاق فکر در استان‌های سراسر کشور
وی بر تشکیل اتاق فکر با حضور نخبگان در استان‌های سراسر کشور تأکید کرد و افزود: با این اقدام می‌توان از تمامی ظرفیت‌های فکری در استان‌ها بهره برد.
* تأکید بر ضروری وحدت رویه در تمامی استان‌های
جنتی گفت: وحدت رویه و یکسان‌سازی سیاست‌های فرهنگی و دوری از هرگونه سلیقه‌ای عمل کردن در انجام امور در تمامی استان‌های کشور از جمله ضروریات است.
* ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی اصحاب فرهنگ و هنر در استان‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی شامل مشخصات هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر در استان‌ها تأکید کرد.
* تأکید بر تجلیل از شخصیت‌های فرهنگی و هنری استان‌های
وی افزود: ضروری است از شخصیت‌های فرهنگی و هنری استان‌های سراسر کشور در قالب بزرگداشت‌ها تجلیل به عمل آید زیرا آنها جزیی از هویت ملی کشورمان به شمار می‌آیند.


نوشته شده در   دوشنبه 20 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode