ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 تير 1393     |     کد : 74826

تهران در كنار بغداد است رؤياي صهيونيستي تجزيه عراق تحقق نمي‌يابد

معاون عربي آفريقايي وزارت خارجه کشورمان، فتنه تجزيه عراق را طرحي صهيونيستي دانست و گفت: هرگز اجازه نخواهيم داد روياهاي نتانياهو در اين زمينه تحقق يابد.

معاون عربي آفريقايي وزارت خارجه کشورمان، فتنه تجزيه عراق را طرحي صهيونيستي دانست و گفت: هرگز اجازه نخواهيم داد روياهاي نتانياهو در اين زمينه تحقق يابد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران حسين اميرعبداللهيان درباره روابط تهران و بغداد گفت: اين رابطه راهبردي است، و هرگونه تحول و اقدامي که ماهيت تروريستي و مداخله جويانه در عراق داشته باشد و بر امنيت اين کشور تأثير بگذارد، به طور طبيعي مي‌تواند بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران هم تأثير داشته باشد. او افزود: از ابتداي بحران عراق فعالانه با اين موضوع برخورد کرديم و در اين مرحله ما در مبارزه با تروريسم به دولت عراق و مسوولان ذي‌ربط عراق مشورت‌هاي لازم را داده‌ايم.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: در راستاي تأمين امنيت ملي کشورمان هر اقدامي که لازم باشد در چارچوب حقوق بين‌الملل انجام خواهيم داد. او گفت: مبارزه با تروريسم براي ما مسأله‌اي مهم و اساسي است، و در اين رابطه هيچ‌گونه کوتاهي نخواهيم کرد.

در عراق مشاور نظامي نداريم

وي تأکيد کرد: ما در داخل عراق مشاوران نظامي نداريم، اما در ارتباطاتي که با مقامات ذي‌ربط عراقي داريم طرف عراقي را از مشورت‌هاي لازم محروم نمي‌کنيم، و در عين حال سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد به طور فعالانه در حوزه مناسبات سياسي و پيگيري توافقات دوجانبه‌اي که بين دو کشور وجود دارد، و از جمله کمک به دولت عراق در مبارزه با تروريسم از ظرفيت سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد به طور طبيعي استفاده مي‌کنيم.

اميرعبداللهيان درباره ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر حضور سردار قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران در عراق براي ارائه مشورت‌هاي نظامي، گفت: بيان چنين اخباري با هدف خاصي دنبال مي‌شود و طراحان چنين اخباري مي‌خواهند بگويند که دولتمردان عراق، ارتش، نيروهاي مسلح، بسيج مردمي که در پي فتواي مهم مرجعيت مسلمانان در عراق در مبارزه با تروريسم صادر شده، توانايي مبارزه با اين بحران را ندارند. اين ديپلمات ايراني خاطرنشان کرد: ادعاي حضور سردار سليماني در عراق مورد تأييد ما نيست ؛ البته ارتباطات ما از طريق مجاري رسمي ديپلماتيک در ارتباط با مشورت دادن به عراق در مبارزه با تروريسم جريان دارد. اميرعبداللهيان درباره اعلام آمادگي ايران براي دادن سلاح به عراق با وجود قطعنامه شوراي امنيت درباره ممنوعيت صدور سلاح، گفت: مقامات آمريکايي از ابتداي بحران درخواست‌هايي را داشتند که در سطوحي ديپلماتيک بين جمهوري اسلامي ايران و آمريکا گفت‌وگو، تعامل و همکاري براي فائق آمدن بر وضعيت فعلي عراق فراهم شود؛ ولي حقيقت اين است که مجموعه حوادث عراق و نوع رفتار آمريکا تأييد مي‌کند، اتفاقي که در عراق روي داد در سه سطح داخلي، منطقه‌ايي و فرامنطقه‌اي نوعي هماهنگي وجود داشت.

ادعاي ارسال جنگنده‌هاي سوخو از ايران به عراق

اميرعبداللهيان درخصوص ادعاي برخي منابع غربي مبني اينکه جنگنده‌هاي سوخويي که روسيه به عراق داده است از ايران ارسال شده، اظهار نظرکرد: ما هيچ‌گونه کمک تسليحاتي به عراق نداشتيم و هيچ‌گونه هواپيمايي از جمله هواپيماي سوخو (از جانب ايران) به عراق ارسال نشده است؛ عراقي‌ها هم درخواستي از ما نکرده‌اند و حتي تا کنون براي تأمين اسلحه از جمهوري اسلامي ايران درخواست نکرده‌اند؛ البته چنان چه درخواست کنند، حتما درخواست آنان را با نظر مثبت مورد توجه قرار خواهيم داد. معاون وزير خارجه ايران درباره سفر اخير خود به مسکو گفت: ما با مقامات روسيه درباره دو موضوع مهم سوريه و عراق گفتگوهاي مفيدي داشتيم. اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: درباره عراق توافق کرديم که به اين کشور در مبارزه با تروريسم کمک کنيم، در عين حال ما و روسيه هر دو معتقديم که به موازات مقابله جدي با تروريسم در داخل عراق، تکميل روند سياسي تشکيل به موقع مجلس و دولت و شکل گيري موسسات حکومتي در حوزه راه کار سياسي بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد.

او ادامه داد: تهران و مسکو قويا از عراق در مقابله با تروريسم حمايت مي‌کنند و براي وحدت استقلال و تماميت ارضي عراق، با قدرت در کنار مردم و دولت عراق خواهند بود. ما مخالف هرگونه تجزيه در عراق هستيم و آن را يک فتنه جديد در عراق مي‌دانيم.

معاون وزير خارجه درباره طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه در عراق گفت: سخن گفتن از تجزيه عراق بازگشت به يک طرح صهيونيستي است. اميرعبداللهيان تاکيد کرد: فراموش نمي‌کنيم که در روزهاي اخير تنها مقامي که با ذوق زدگي و با شادي فراوان از استقلال کردستان عراق حمايت، و اين منطقه را به تجزيه ترغيب کرد نتانياهو بود. وي ادامه داد: ما هرگز اجازه نخواهيم داد روياهاي نتانياهو در عراق و در منطقه ما براي تجزيه منطقه مهم و حساس غرب آسيا، به تحقق برسد.

اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: دوستانه به رهبران کرد به آقاي مسعود بارزاني به آقاي نيچروان بارزاني به صراحت گفته‌ايم که تخطي از قانون اساسي پيشرفته و جامع عراق، و مطالباتي فراتر از آن چه در سيستم فدرالي عراق يکپارچه در قانون اساسي اين کشور پيش‌بيني شده است، به نفع هيچ طرفي نخواهد بود.

او ادامه داد: حفظ استقلال عراق تماميت ارضي عراق وحدت ملي عراق يکپارچگي عراق در چارچوب قانون اساسي اين کشور مورد تاکيد است، و اين راه نجات است. اميرعبداللهيان گفت: سخن گفتن از استقلال کردستان عراق، نتيجه‌اش بازگرداندن کردستان به چند دهه قبل خواهد شد؛ و ما دوستانه و برادرانه به مقامات کردستان عراق اين موضوع را يادآور شديم.

معاون وزير خارجه تأکيد کرد: مايلم تاکيد کنم که روابط جمهوري اسلامي ايران با کردها درعراق روابطي تاريخي و برادرانه بوده و هست، و بر اين منوال باقي خواهد ماند؛ و ما رهبران کردستان عراق را به خويشتن داري دعوت مي‌کنيم و از اقدامات شتابزده بر حذر مي‌داريم، و تاکيد مي‌کنيم که راهکار حفظ کردستان امن، در وحدت و تماميت ارضي عراق، و در تمرکز و همکاري در مبارزه با تروريسم و قائله‌اي که تروريست‌ها اخيرا در اين کشور ايجاد کرده‌اند.

اميرعبداللهيان درباره طرح همه‌پرسي در کردستان عراق، اظهارنظر کرد: ما قويا همانند همه مردم عراق اعم از شيعه، سني، کرد و عرب از تجزيه عراق حمايت نخواهيم کرد، و ما به شدت طرفدار وحدت و تماميت ارضي عراق هستيم؛ طرح چنين مطالب شتابزده‌اي از سوي مقامات کردستان عراق نه تنها کمکي به آرامش و امنيت عراق و منطقه نخواهد کرد، بلکه شرايط را پيچيده‌تر و سخت‌تر مي‌کند. وي تأکيد کرد: استفاده ابزاري از گروه هاي تروريستي براي تغيير دولت ها رويه نادرست و خطرناکي در منطقه است. معاون وزير خارجه خاطرنشان کرد: البته تحرکات اخير در عراق و استفاده ابزاري از داعش، باعث وحدت بسياري از گروه‌ها شده است. لذا بعيد هم به نظر نمي رسد که آقاي مالکي براي دور بعد کانديداي مورد توافق در عراق شود. اما ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران از کسي حمايت خواهيم کرد که در عراق مورد تاييد و توافق ائتلاف و اکثريت پيروز قرار گيرد، و در پارلمان اين کشور رئيس جمهوري، رئيس مجلس و نخست وزير با راي نمايندگان با مکانيسم هاي انتخاباتي پيش بيني شده، در قانون اساسي انتخاب شوند. اميرعبداللهيان درخصوص نقش عربستان در بحران عراق و سوريه گفت: ما نقش عربستان را در تحولات اخير منطقه چه در سوريه و چه در عراق سازنده نمي‌دانيم، اما معتقديم که عربستان به عنوان يک کشور مهم در منطقه مي‌تواند نقش سازنده‌اي ايفا کند. وي افزود: بارها از مقامات عربستان سعودي براي گفتگو در خصوص کمک به بازگشت صلح، ثبات و امنيت به منطقه و مبارزه با تروريسم سخن گفتيم، و به مقامات سعودي آمادگي خودمان را براي شروع چنين گفتگوهايي اعلام کرديم.

codex02x

page01


نوشته شده در   دوشنبه 16 تير 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode