ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 15 شهريور 1403
پنجشنبه 15 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 تير 1393     |     کد : 74512

ضربات سهمگين ارتش عراق به تروريست‌ها؛ بعقوبه آزاد شد

گروهي از مشاوران نظامي روس براي آموزش پرواز با جنگنده‌هاي سوخو که به تازگي به نيروي هوايي عراق تحويل داده شده، وارد بغداد شدند.



گروهي از مشاوران نظامي روس براي آموزش پرواز با جنگنده‌هاي سوخو که به تازگي به نيروي هوايي عراق تحويل داده شده، وارد بغداد شدند.

ژنرال «انوار امين» فرمانده نيروي هوايي عراق در اين رابطه گفت:مشاوران نظامي روس کمک مي‌کنند تا تمهيدات پشتيباني براي استفاده از اين جنگنده‌ها صورت گيرد. وي افزود: طي سه تا چهار روز، سوخوها وارد عمليات خواهند شد و تروريست‌ها را هدف قرار مي‌دهند.در همين حال، مقام‌هاي دولت عراق اعلام کردند که کارشناسان روس براي کمک به ارتش عراق وارد اين کشور شده‌اند و 12 هواپيماي جديد روسيه نيز به عمليات‌هاي ضد شبه نظاميان کمک مي‌کنند.ژنرال انور امين خاطرنشان کرد: طي سه يا چهار روز آتي هواپيماهاي روسي وارد عمليات‌هاي نظامي در عراق مي‌شوند.

تحولات ميداني

منابع خبري از کشف چند گروهک تروريستي در جنوب بغداد خبر دادند و اعلام کردند که اين گروهک‌ها متلاشي شدند.شبکه خبري الميادين گزارش کرد که در مناطق الدورة و الغزاليه در بغداد پايتخت عراق چند گروهک تروريستي کشف و منهدم شد .در همين حال، اخبار رسيده از موصل حکايت از اين دارد که نيروهاي پيشمرگ نيز موفق شدند بسته‌هاي انفجاري که عناصر داعش در غرب موصل کار گذاشته بودند، کشف و خنثي کنند.

بنا بر گزارش‌هاي خبري، پيشروي ارتش عراق در شمال اين کشور به سمت مواضع گروهک‌هاي مسلح همچنان ادامه دارد.در اين حال،سخنگوي فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق اعلام کرد، در جريان عمليات ارتش، 142 تروريست به هلاکت رسيدند و 51 دستگاه خودروي آنها منهدم شد.

سرلشکر قاسم عطا، سخنگوي ارتش عراق گفت: در جريان عمليات‌هاي هوايي 24 ساعت گذشته، ضربات بي‌سابقه‌اي به تروريست‌ها وارد شده است. قاسم عطا با اشاره به پاکسازي شهرک دلي عباس و روستاهاي اطراف آن در 40 کيلومتري شرق بعقوبه خاطرنشان کرد: در اين عمليات با هماهنگي نيروي هوايي ارتش و نيروهاي داوطلب مردمي، 12 تروريست عضو گروهک داعش به هلاکت رسيدند.

وي با رد ادعاي يکي از سران عشاير هم‌پيمان داعش مبني بر نزديک شدن افراد مسلح به بغداد، گفت: اين ادعاها، آرزو و خواب پريشاني بيش نيست. در تحولي ديگر، يک منبع امنيتي در استان صلاح الدين اعلام کرد که پايگاه سبايکر در اين استان به کنترل ارتش عراق درآمد.

از سوي ديگر يک منبع امنيتي در استان الانبار اعلام کرد که «هيثم ابراهيم الجميلي» يکي از سرکردگان گروهک داعش در منطقه "السجر" به هلاکت رسيد.

از ديگر سو،«ابوبکر الشيشاني» فرمانده نيروهاي تروريستي داعش در کرکوک کشته شد.اين در حالي است که،فرماندهي عمليات دجله از آماده شدن براي آزادسازي منطقه «السعدية» در استان «دياله» خبر داد.همچنين منابع عراقي از پاکسازي منطقه العوجه در استان صلاح الدين و دفع حمله تروريست‌هاي داعش به شهر طوزخورماتو در اين استان توسط نيروهاي پيشمرگ خبر مي دهند.ارتش عراق در ادامه پيشروي‌هاي خود در استان صلاح الدين منطقه «العوجه» را در اين استان پاکسازي کرد.

يک منبع امنيتي در اين خصوص اعلام کرد: ارتش عراق طي عمليات‌هاي متعدد با منهدم کردن پايگاههاي گروه تروريستي داعش در منطقه العوجه توانست اين منطقه را از وجود اين گروه تروريستي پاکسازي کند.

در اين حال،نيروهاي ارتش عراق با پشتيباني عشاير و نيروهاي مردمي، بخش هاي زيادي از استان دياله و مرکز آن شهر بعقوبه در شرق عراق را از دست تروريست ها آزاد کردند.

در حال حاضر راه هاي ورود و خروج استان دياله، کاملا باز است و نيروهاي امنيتي و ارتش عراق در نقاط و مسيرهاي استراتژيک اين استان مستقر شده اند.بر اساس گزارش خبرنگار اين شبکه تلويزيوني، در بعقوبه آرامش برقرار است و نيروهاي ارتش، پست‌هاي بازرسي ايجاد کرده اند و نيروهاي عشاير و مردمي به نيروهاي دولتي کمک مي‌کنند.

در همين حال،رسانه هاي عراقي از اعزام 920 داوطلب مقابله با داعش از استان ميسان خبر دادند.در چنين شرايطي،معاون استانداري دياله از امن بودن 90درصد مناطق اين استان خبر داد. منابع امنيتي عراقي در استان صلاح‌الدين اعلام کردند که نيروهاي ارتش موفق شدند ابراهيم پسر عزت الدوري، معاون سابق صدام را در شهر تکريت به هلاکت برسانند.

يک منبع آگاه عراقي در اين خصوص گفت: نيروهاي ارتش عراق با نيروهاي گروهک «نقشبنديه» در شهر تکريت درگير شدند و در جريان اين درگيري ها ابراهيم پسر عزت الدوري معاون فراري صدام و فرمانده اين گروه در تکريت همراه با شمار ديگري از تروريست ها کشته شد.

در همين راستا، يک منبع امنيتي عراقي در استان دياله اظهار داشت: ارتش عراق توانست روستاي منصوريه الجبل در شرق بعقوبه را به صورت کامل از اعضاي داعش پاکسازي کند.سايت العهد نيز گزارش داد که ارتش عراق خود را براي آزادسازي ناحيه الصقلاويه در استان الانبار آماده مي‌کند .در تحولي ديگر،فرمانده عمليات بابل و استاندار اين استان از يک حمله خمپاره‌اي جان سالم به در بردند.

از سوي ديگر يک منبع در پليس استان صلاح‌الدين گفت: بر اثر انفجار چهار بمب در جنوب تکريت يک افسر و يک سرباز کشته و هشت سرباز ديگر نيز زخمي شدند.

در همين حال يک منبع در پليس استان کرکوک عنوان داشت که در اثر اصابت خمپاره در ناحيه تازة در جنوب اين استان هفت تن از نيروهاي پيشمرگ زخمي شدند و در واکنش به اين حمله نيروهاي پيشمرگ دست به حمله‌اي شديد به عاملان اين حمله زدند که بر اثر آن شمار زيادي از اعضاي داعش کشته و زخمي شدند.

از طرفي، يک منبع امنيتي در نينوا اعلام کرد که اعضاي گروه تروريستي داعش تمام مساجد و حسينيه‌ها در تلعفر واقع در استان نينوا را منفجر کردند.

اعلام خلافت اسلامي

گروهک تروريستي داعش با حذف «عراق و شام» از نام خود و اعلام برپايي خلافت اسلامي، با ابوبکر بغدادي به عنوان خليفه مسلمانان بيعت کرد!ابو‌محمد عدناني، سخنگوي داعش در يک فايل صوتي با اعلام برپايي آنچه خلافت اسلامي ناميد، بر بيعت عناصر تروريست اين گروهک با ابوبکر بغدادي به عنوان خليفه مسلمانان تاکيد کرد!عدناني با بيان اين که بزرگان و سران و مجلس شوراي داعش برپايي خلافت اسلامي را تصويب کرده‌اند، افزود: اين عده بيعت خود را با ابوبکر بغدادي اعلام کرده و او را به عنوان خليفه مسلمانان منصوب کرده‌اند و وي نيز با پذيرش اين منصب، رهبر و خليفه مسلمانان در سراسر جهان شده است!به گزارش فرانس پرس، در اين فايل صوتي آمده است: بدين ترتيب از اين لحظه پسوند عراق و شام از انتهاي نام دولت اسلامي عراق و شام حذف مي‌شود و در تمامي عناوين و مکاتبات رسمي تنها نام دولت اسلامي ذکر خواهد شد! اين در حالي است که،يکي از اعضاي گروه تروريستي داعش تهديد کرد که اين گروه به کعبه حمله و آن را ويران خواهد کرد .

«ابو‌ تراب المقدسي»، يکي از اعضاي گروه داعش در صفحه شخصي خود در پايگاه ارتباط اجتماعي توييتر نوشت: مردم به خاطر لمس کردن سنگ‌هاي کعبه به مکه مي‌روند و اين اقدام به خاطر خداوند صورت نمي‌گيرد. آن‌ها فقط بندگان سنگ‌ها هستند نه بندگان خدا. براي همين در صورتي که بخواهيم بعد از اردن به عربستان حمله کنيم، کعبه را ويران خواهيم کرد.اين فرد که هنوز صحت گفته‌هايش تاييد نشده است، اعلام کرد که دستور ويران کردن و حمله به کعبه از سوي ابوبکر بغدادي، رهبر داعش صادر شده است.

درخواست پاپ

رهبر کاتوليک‌هاي جهان در يک مراسم مذهبي در واتيکان خواهان صلح و اتحاد براي مردم عراق شد.پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌هاي جهان از رهبران عراق خواست تا از طريق گفت‌وگو، راه‌حلي براي پايان خشونت‌ها پيدا کنند .

رهبر کاتوليک‌هاي جهان در اظهارات خود براي بازگشت آرامش به عراق دعا کرد.از ديگر سو،پادشاه اردن نسبت به ادامه بحران عراق و خطرات اين بحران بر اين کشور و تمامي منطقه هشدار داد. در بيانيه صادر شده از سوي دفتر پادشاهي اردن آمده است: عبدالله دوم، پادشاه اردن در ديدار با هياتي از کنگره آمريکا در امان نسبت به ادامه بحران عراق و خطرات اين بحران بر اين کشور و همچنين تمامي منطقه هشدار داد.

پادشاه اردن در ادامه ضمن تاکيد بر حفظ وحدت و تماميت ارضي عراق حل بحران اين کشور از طريق راهکار سياسي فراگير را که تمامي ملت عراق در آن مشارکت داشته باشند، خواستار شد.از ديگر سو،پارلمان اردن و دولت اين کشور در خصوص تحولات عراق و تاثيرات آن بر اردن بحث و گفت‌وگو مي کنند.

تحولات سياسي

در حالي که قرار است امروزنخستين نشست پارلمان جديد عراق برگزار شود، ائتلاف الوطنيه به رهبري اياد علاوي اعلام کرد که در اين نشست مشارکت نخواهد کرد.

حاتم حطاب، عضو ائتلاف الوطنية عراق که اياد علاوي، رهبري آن را برعهده دارد در گفتگويي تاکيد کرد: روند سياسي در کشور تکرار همان اشتباه‌هاي گذشته است و تنها بر توزيع پست‌ها از طريق سهميه بندي تکيه دارد و منتظر تصميمات کشورهاي همجوار مي‌ماند.

وي ضمن تاکيد بر اينکه ائتلاف الوطنيه در نخستين نشست پارلمان مشارکت نخواهد کرد، از تمامي شرکاي ديگر خواست در اين نشست حضور نيابند.

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده،ائتلاف‌هاي «الوطنيه»، «الاصلاح» و «متحدون» نخستين نشست پارلمان جديد عراق را که قرار است امروز برگزار شود، تحريم کردند.از طرفي، ابراهيم جعفري، رئيس ائتلاف اتحاد ملي عراق بر لزوم مشارکت کارآمد در نخستين نشست پارلمان جديد تاکيد کرد. در چنين شرايطي،يک نماينده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق بابيان اينکه اسامه النجيفي نقش بزرگي در ناامني‌هاي اخير عراق دارد اعلام کرد که وي شايستگي تصدي منصب رياست پارلمان اين کشور در دوه آتي را ندارد.در همين حال،پسر «جلال طالباني» اعلام کرد حال پدرش خوب است و در سال جاري به عراق بازخواهد گشت.

اظهارات خصمانه نتانياهو

نخست وزير رژيم صهيونيستي اعلام کرد که از تشکيل کشور مستقل کرد در عراق حمايت مي‌کند.بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در همايشي در دانشگاه تل آويو مدعي شد: فروپاشي در عراق و ديگر مناطق خاورميانه رخ داده است که در آن‌ها درگيري‌هاي ميان اهل تسنن و تشيع در جريان است. نخست وزير رژيم صهيونيستي در ادامه گفت: ما بايد از آرمان‌هاي کردها براي دست يابي به استقلال حمايت کنيم.

وي تصريح کرد: کردها مردمي مبارز هستند که پايبندي سياسي و ميانه‌روي سياسي خود را ثابت کرده‌اند و شايسته استقلال سياسي هستند.در اين حال،روزنامه نيو‌يورک‌تايمز از بررسي مدل‌هاي جايگزين براي اوضاع فعلي عراق خبر داد و نوشت که معاون رئيس‌جمهور آمريکا طرح ساختار فدرالي را براي اين کشور مد نظر دارد.

روزنامه نيويورک‌تايمز روز يکشنبه در گزارشي با موضوع تحولات عراق و نقش «جو بايدن» معاون رئيس‌جمهور آمريکا، نوشته است که او طرح ايجاد ساختار فدرالي در عراق را در نظر دارد.در چنين شرايطي،«مايکل هايدن» رئيس اسبق سازمان سيا و آژانس امنيت ملي آمريکا مدعي شد که اکنون زمان تجزيه عراق فرارسيده و احتمالا اين اتفاق مدتي بعد رخ مي‌دهد.

در اين حال،رئيس منطقه کردستان عراق در ديدار با نماينده سازمان ملل در اين کشور با ادامه حملات به دولت مرکزي بغداد، خواستار کمک اين سازمان در اجراي همه پرسي جدايي‌طلبانه شد.

مسعود بارزاني رئيس منطقه کردستان عراق در ديدار با «نيکولاي ميلادينوف» نماينده سازمان ملل در عراق، گفت: بهبود وضع حالي در عراق نيازمند تغيير رويه دولت مرکزي بغداد است و دولت بايد به اشتباهات خود اعتراف کند.

بارزاني در بيانيه صادر شده پس از ديدار با نيکولاي ميلادينوف گفت: در طي 10سال اخير کردستان عراق آماده هرگونه همکاري با دولت مرکزي عراق بود ولي آن‌ها از اجراي قانون اساسي سر باز زدند.

بارزاني در حاليکه به طور يکجانبه تمامي بحران را بر گردن دولت مرکزي مي‌انداخت، گفت: سياست‌هاي اشتباه و اهمال طرف مقابل موجب عميق‌تر شدن بحران در عراق شده است و ضروري است که فضاي باز سياسي ايجاد شود.

خبر ديگر اينکه،روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز گزارش داد، مدير اصلي شرکت امنيتي بلک واتر در عراق تهديد کرده بود که بازرس وزارت امور خارجه آمريکا در حوزه سنجش قابليت‌هاي اين شرکت را به قتل مي‌رساند.

codex02x

page01


نوشته شده در   سه شنبه 10 تير 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode