ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 ارديبهشت 1393     |     کد : 71615

تحقیقات 20 ساله، برای تهیه‌ی «مصحف جمهوری اسلامی»

مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت: مرکز طبع و نشر قرآن حدود 20 سال است هدف اولیه خود را که تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران است...

مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت:  مرکز طبع و نشر قرآن حدود 20 سال است هدف اولیه خود را که تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران است دنبال می‌کند و در زمینه نگارش کلمات، اعراب‌گذاری کلمات و معارف قرآنی و سایر مواردی که به نحوی مرتبط با مصحف جمهوری اسلامی ایران می‌شود تحقیقات خوبی انجام داده است.
به گزارش روابط عمومی رادیو قرآن، برنامه رادیوئی «افق»، روز شنبه این هفته با موضوع «بررسی مشکلات حوزه نشر کتب قرآنی» با حضور محمد بابائی، مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن رادیو قرآن رفت.
*  هدف از تأسیس مرکز طبع و نشر قرآن
بابائی در ابتدای این برنامه با اشاره به برنامه‌های مرکز طبع و نشر قرآن گفت: این مرکز از سال 73 با هدف تهیه مصحف جمهوری اسلامی ایران و با فرمان رهبر معظم انقلاب تأسیس شد که حدود 20 سال است هدف اولیه خود را دنبال می‌کند و در زمینه نگارش کلمات، اعراب‌گذاری کلمات و معارف قرآنی و سایر مواردی که به نحوی مرتبط با مصحف جمهوری اسلامی ایران می‌شود تحقیقات خوبی انجام داده است.
*  انتشار 90 نوع متنوع از مصحف جمهوری اسلامی
وی افزود: از سال 76 تاکنون مصحف جمهوری اسلامی ایران به 90 نوع متنوع تولید و در داخل و خارج کشور به دست علاقه‌مندان قرآن کریم رسیده است. ما در مرکز با توجه به ارتباط مستقیمی که با مخاطبان و اقشار مختلف داریم متناسب با نیازها و سلیقه‌های مختلف قرآن‌ها را طراحی و چاپ می‌کنیم.
بابائی ادامه داد: ابزارهائی که در دست همکاران ما هست مانند قلم‌های رایانه‌ای امکان تولید کارهای متنوع را در زمان کم می‌دهد و به خصوص از سال 90 به بعد کارهای مرکز طبع و نشر قرآن متنوع‌تر و متناسب‌تر شده است.
*  طراحی سایر متنون دینی با شیوه مصحف شریف
وی با بیان اینکه قرآن‌های موسوم به جمهوری اسلامی ایران در کشور جا افتاده است، گفت: دوستان ما در مرکز طبع و نشر متناسب دیدند که سایر متنون دینی مانند؛ مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز با شیوه مصحف شریف طراحی و از سال گذشته در همین ایام توزیع آن در میان مردم شروع شده است.
مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: ما از قلم‌های رایانه‌ای برای طبع و نشر قرآن استفاده می‌کنیم و قالب 90 درصد کار به صورت ماشینی انجام می‌شود اما به هر حال در عملیات رایانه‌ای هم احتمال خطا وجود دارد که 10 درصد دیگر توسط نیروی سازمانی انجام می‌شود تا مصحف بدون هر اشکالی باشد.
*‌  تصحیح هر قرآن
در 10 نوبت انجام کی شود
وی یادآور شد: یک قرآن برای اینکه به چاپ برسد باید به طور متوسط در 10 نوبت تصحیح شود، قبل از چاپ در زمان آماده‌سازی هشت نوبت، یک نوبت در مرحله لیتوگرافی و یک نوبت هم پس از چاپ تصحیح می‌شود.
*  بررسی همه مصحف‌ها، بعد از صحافی در سال 93
تلاش داریم یک حلقه جدید در کشور ایجاد کنیم که بررسی همه مصحف‌ها بعد از صحافی است که این کار شروع شده و در سال 93 توسعه می‌دهیم.
بابائی در ادامه عنوان کرد: زمانی که هنوز این فناوری نوین دیجیتال در کشور جا نیفتاده بود اشتباهاتی در مصحف ایجاد می‌شد اما از فیلترهائی که برای تصحیح قبل و بعد از چاپ گذاشته بودیم از انتشار قرآن‌های غلط جلوگیری می‌کرد که البته در حال حاضر این مشکلات دیگر وجود ندارد و بازبینی‌ها موجب می‌شود تا قرآنی که به دست مردم می‌رسد عاری از هر اشتباهی باشد.
وی با بیان اینکه اولین قرآن مرکز در سال 76 به سران کشورهای اسلامی اهدا شد، گفت: از سال 76 تا روزهای پایانی سال 92 قرآن‌های ما از 22 میلیون جلد در 90 نوع متنوع گذشت.
*  وجود مصحف به اندازه کافی در منازل، یکی از دلائل کم شدن چاپ قرآن
مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سال‌های گذشته این اشکال از سوی دلسوزان مطرح می‌شد که چاپ قرآن در کشور کم‌رنگ شده است، افزود: یکی از دلائلی که موجب شده چاپ قرآن کم شود این است که مصحف به اندازه کافی در منازل وجود دارد و چه بسا ما مستغنی شدیم از چاپ گسترده قرآن به صورت مکتوب اما در عرصه نشر دیجیتال هنوز در اول راه هستیم و باید این عرصه را گسترش دهیم.
در این بخش از برنامه مجری افق(پورمعین) اظهار داشت: یک مقاله‌ای را در سال 89 نوشتم که در آن چاپ قرآن و کتاب‌های مقدس را با هم مقایسه کردم و دیدم علی‌رغم آماری که داریم برای چاپ قرآن و کشورهائی مثل عربستان که هرساله قرآن‌های زیادی به چاپ می‌رساند اما به نظر می‌رسد هنوز در چاپ قرآن به اشباع نرسیدیم. قرآن‌های مترجم ما خیلی کم است یا قرآن‌هائی مانند قرآن دانش‌آموزی که امسال برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب عرضه شده و یا قرآن‌های درشت‌خط که خیلی‌ها استفاده می‌کنند خیلی کم هستند و هنوز نتوانستیم تنوع لازم را در این زمینه ایجاد کنیم.
* آماده‌سازی قرآن درشت‌خط و سبک وزن
بابائی در پاسخ به صحبت‌های مجری برنامه گفت: در پاسخ به نیازهائی که مخاطبان ما در تمامی گروه‌های سنی و اقشار دارند هنوز به تنوع لازم نرسیده‌ایم. مژده‌ای که در این برنامه به مخاطبان می‌دهم این است که در این حوزه‌ها وارد شدیم؛ به طور مثال قرآن درشت خطی را آماده کرده‌ایم که هر دو صفحه مقابل هم معادل یک صفحه قرآن‌های رایج است که واقعا کمک می‌کند و با کاغذ نازکی به چاپ رسیده که سنگین نشود.
وی افزود: همچنین، قرآن 120 حزبی ما نیز به چاپ رسیده و در حال حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز عرضه شده است. قرآن حکیم ما که یکی از کارهای موفق بود به صورت 120 حزبی تهیه کرده‌ایم.
*  حجت‌الاسلام والمسلمین تجلی، میهمان تلفنی افق
در این بخش از برنامه رادیوئی «افق» حجت‌الاسلام والمسلمین تجلی، از موسسه دارالحدیث، میهمان تلفنی بود که در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: موسسه دارالحدیث بیشتر در زمینه قرآن و حدیث کار می‌کند و صرفا در زمینه قرآن به صورت خاص کار نمی‌کند و آنچه که اهمیت دارد در حقیقت به صورت موضوعی در زمینه‌های مختلفی که قرآن کریم و احادیث رسیده از نبی‌اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در رابطه با موضوعات مختلف جمع‌آوری می‌شود و روی این موضوعات کار می‌شود.
*‌مشکلات حوزه چاپ و نشر، ریشه‌ای است
وی درباره مشکلات حوزه چاپ و نشر قرآن گفت: مشکلات این حوزه خیلی ریشه‌ای است و نباید نگاه ابزاری به آن داشته باشیم. بزرگ‌ترین معضلی که در جامعه ما است این است که بتوانیم نرخ کتاب‌خوانی را در جامعه بالا ببریم و فعالیت‌هائی انجام دهیم که بسترسازی لازم برای کتاب‌خوانی فراهم شود.
*  مشکل اصلی جامعه نشر، نبود کتاب‌خوان است
تجلی ادامه داد: امروز ما برای آب، برق، انرژی، سوخت و حتی نان، یک نوع یارانه‌ای را به اقشار مختلف مردم می‌دهیم اما کجای این یارانه برای کتاب در نظر گرفته شده است؟ ماهیانه چقدر یارانه به کتاب اختصاص می‌دهیم؟ مشکل اصلی جامعه نشر، نبود کتاب‌خوان است و قیمت کتاب در کشور ما گران نیست و در کشورهای دیگر خیلی گران‌تر است. اما مردم در آن کشورها کتاب می‌خرند و کتاب جزء وجود آنها است.
*  سیاست‌های یکسان شدن شیوه کتابت قرآن،
از سال 90 ابلاغ شد
در بخش دیگری از برنامه افق بابایی، مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اقدامات خوبی در زمینه هماهنگ شدن شیوه کتابت قرآن صورت گرفته است، شاید ده‌ها سال و قرون متمادی در کشور ما یک تشتتی در زمینه نگارش کلمات بود اما با تدبیر خوب نظام و همکاری دستگاه‌ها این اقدام انجام شد و از سال 90، سیاست‌های کتابت، تهیه و نشر قرآن تهیه و ابلاغ شد که این قدم بزرگی بود تا قرآن‌های داخل کشور با هم یکسان شوند و با مصارف سایر کشورها نیز هماهنگ شوند.
* تعریف حدنصاب‌های هنری و فنی کتابت قرآن
بابائی ادامه داد: آنچه که ما در مرکز طبع و نشر قرآن دنبال می‌کنیم ساماندهی نصاب‌های هنری و فنی کتابت قرآن که باید تعریف شود و به دستگاه‌ها و ناشران خصوصی ابلاغ شود تا چاپ قرآن از یک نصابی پائین‌تر نباشد و نکته دیگر شناخت‌ نیازهای مختلف مخاطبان است که باید با این نیازها آشنا باشیم و براساس آن نیازها حرکت کنیم، زیرا اگر نگاه سنتی و به دور از سلیقه مخاطبان داشته باشیم، مخاطبان خود را از دست می‌دهیم.
*  مرکز طبع و نشر سیاست‌گذار کتابت و چاپ و نشر قرآن است
وی یادآور شد: مرکز طبع و نشر به عنوان سیاست‌گذار در عرصه کتابت و چاپ و نشر قرآن معرفی شده که از همین جایگاه، سیاست‌ها را اجرا کرده است و دستگاه‌های دیگر به عنوان ضابط و مجری در خدمت قرآن کریم هستند.
*  امیدواریم دارالکتابه هم در جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد
مدیر اجرائی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری با بیان اینکه کشور ما کارهای خوبی در زمینه مصحف انجام داده است، گفت: در چندسال اخیر سعی کردیم مرزها را با کشورهای دیگر برداریم و ارتباطات خوبی با سایر کشورها داشته باشیم. هرچند که به هر حال ایران در زمینه مصحف حرفی برای گفتن در جهان دارد، اما به هر حال بعضی از کشورها کارهای شاخصی دارند که امیدواریم دارالکتابه هم در جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و خروجی آن چاپ چندین قرآن در خط زیبا باشد.


نوشته شده در   يکشنبه 14 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode