ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 5 ارديبهشت 1393     |     کد : 71120

در 4سال گذشته یک ریال یارانه‌ برای چاپ قرآن داده نشد

معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، گفت: در گذشته کاغذ به صورت دولتی در اختیار ناشران قرآن قرار داده می‌شد اما بیش از 4 سال است که حتی یک ریال هم یارانه برای این مسئله نداده است.

حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن در سازمان دارالقرآن:
در 4سال گذشته یک ریال یارانه‌ برای چاپ قرآن داده نشد

اعتدال: معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، گفت: در گذشته کاغذ به صورت دولتی در اختیار ناشران قرآن قرار داده می‌شد اما بیش از 4 سال است که حتی یک ریال هم یارانه برای این مسئله نداده است.
 «احمد حاجی‌شریف»، با ارزیابی از طرح سازمان دارالقرآن الکریم و معاونت قرآن وزارت ارشاد برای چاپ گسترده قرآن برای تأمین نیاز کشور در این زمینه، به تسنیم گفت: اگر بشود این کار را در زمینه چاپ و نشر قرآن کریم انجام دهند اقدام بسیارخوب و مورد نیازی است تا این کمبودی که در زمینه قرآن درکشور داریم برطرف شود. سازمان دارالقرآن کریم نیز اخیرا طرحی برای چاپ 500 هزارجلد قرآن توسط خیرین و مردم ارائه کرده است که امیدواریم موفق شود و اگر وزارت ارشاد هم بتواند همین مقدار یا بیشتر چاپ کند این کمبود برطرف می‌شود.
* کمبود حداقل 3 تا 4 میلیون جلد قرآن در مساجد و جلسات قرآنی کشور
وی درباره این که آیا آمار و ارقامی از میزان کمبود قرآن در کشور وجود دارد، گفت: از آنجا که برآورد دقیقی از چاپ قرآن در کشور نداریم، نمی‌توان به درستی اظهار نظر کرد اما، حداقل 3-4 میلیون جلد قرآن با توجه به برگزاری جلسات قرآنی در مساجد و حسینیه‌ها که بعد از نماز قرائت قرآن انجام می‌شود، کمبود وجود دارد و الان در اکثر جاها به تعداد افراد نمازگزار قرآن وجود ندارد که باید این کمبود و نیاز برطرف شود.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، افزود: به هرحال خیلی از مساجد توانائی خرید قرآن جلدی 15 هزارتومان و بیشتر را ندارند مگر این که چنین کارهای ملی و مردمی با مشارکت خیرین انجام شود.
حاجی‌شریف، خاطرنشان کرد: نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم طبق اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی برعهده سازمان دارالقرآن الکریم است که این کار اکنون نیز انجام می‌شود و از لحاظ اجرائی و رسیدگی به تخلفات نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دارد.
* در 4سال گذشته یک ریال یارانه‌ برای چاپ قرآن داده
نشده است
وی با بیان این که با توجه به گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ، ناشرین کمتر رغبت به چاپ می‌کنند، گفت: به هرحال هزینه‌های چاپ بالاست و نیاز به حمایت دارد و باید یک فکر ملی دراین ارتباط صورت گیرد. زیرا همه چیز در جامعه با افرایش قیمت مواجه شده و درباره چاپ قرآن نیز همین گونه بوده است. البته چاپ قرآن گران درنمی‌آید اما دولت در این سه چهار سال اخیر حتی یک ریال هم یارانه برای این مسئله نداده است.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، ادامه داد: این درحالی است که در گذشته کاغذ به صورت دولتی در اختیار ناشران قرار داده می‌شد اما بیش از 4 سال است که یارانه در رابطه با کاغذ برای چاپ قرآن داده نمی‌شود.
* کمبود قرآن به ویژه در روستاها بیشتر از جاهای دیگر دیده می‌شود
حاجی‌شریف با تأکید براین که باید کاری کنیم، قرآن به صورت سهل و آسان و به قیمت ارزان در اختیار مردم در نقاط مختلف کشور قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر یک جلد قرآن حدود شش هزار تومان تمام می‌شود اما ناشر، دو برابر تا سه برابر و متأسفانه برخی تا پنج برابر پشت جلد، قیمت می‌زند آن وقت خریدار باید یک جلد قرآن را بیست تا بیست وپنج هزار تومان بخرد و این برای او مشکل است. لذا باید با حمایتی که سازمان‌های مسئول و متولی انجام می‌دهند قیمت تمام شده را پشت جلد بزنند تا مردم با قیمت بسیار پائین قرآن را تهیه کنند.
وی گفت: این مشکل در جلسات قرآنی حسینیه‌ها و مساجد به ویژه در روستاها بیشتر دیده می‌شود به طوریکه دراغلب مساجد روستاها قرآن‌های کهنه و پاره به تعداد انگشت شمار، آنهم از چند نوع مختلف چاپی وجود دارد که امیدواریم مسئولان در این زمینه فکری کنند.
* چاپخانه‌های بزرگ و تخصصی قرآن، بیشتر کتاب‌های غیرقرآنی چاپ می‌کنند
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، متذکر شد: در کشور ما چاپخانه‌های بزرگ و تخصصی قرآن داریم که مدعی چاپ قرآن هستند اما متأسفانه کتاب‌های غیرقرآنی که چاپ می‌کنند بسیار بیشتر از قرآن است.
* در سال 92، خطوط ایرانی مجوز چاپ اول نگرفتند
حاجی‌شریف در ادامه در پاسخ به این سوال که بحث چاپ قرآن به شیوه «رسم المصحف» یا «رسم الاملاء» به کجا انجامید و اکنون به کدام شیوه مجوز چاپ داده می‌شود؟ گفت: فعلا مرکز طبع و نشر قرآن کریم اعلام کرده که چاپ قرآن‌ها باید به شیوه «رسم المصحف» باشد. متأسفانه در سال 92 بالای 99 درصد قرآن‌هائی که مجوز چاپ اول گرفتند قرآن خط عثمان طه بود و کلیه خطوط ایرانی هیچکدام مجوز چاپ اول نگرفتند و آنهائی هم که مجوز گرفتند برای چاپ مجدد بوده است و از امسال دیگر به آن قرآن‌ها نیز مجوز چاپ داده نمی‌شود.
به گفته حاجی شریف این در حالی است که، مردم ایران قرآن را به خطوط ایرانی راحت‌تر می‌خوانند. چرا که به عنوان مثال خواندن کلمه «کتاب» با «الف» بلند راحت‌تراست تا این که به شکل «کتب» نوشته شود و «کتاب» خوانده شود.
وی با اشاره به موضع سازمان دارالقرآن دراین باره، افزود: سخن ما این است که آنچه در این 10-15 قرن رایج بوده ادامه پیدا کند و جلوی هیچکدام گرفته نشود همانطور که در همه کشورها این کارمی‌شود. مثلا در کشوری مثل ترکیه که اکثر جمعیت آن، مسلمان و از برادران اهل تسنن هستند، قرآن‌هایشان به رسم الخط خوشنویس‌های خودی و با شیوه خودشان که همان شیوه ما ایرانی‌هاست، چاپ می‌شود.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، تأکید کرد: حرف ما این است به شیوه‌ای که در گذشته رایج بوده است قرآن چاپ شود. اما متأسفانه حالا مرکزطبع و نشر ابلاغ کرده و براساس آن مجوز چاپ به قرآن‌هائی که به شیوه رسم الاملاء باشد داده نمی‌شود.
حاجی شریف، با اشاره به تفاوت رسم المصحف و رسم الاملاء، خاطرنشان کرد: به شیوه کتابت قرآن که مشکل و سخت خوانده می‌شود، «رسم المصحف» گفته می‌شود و به شیوه‌ای که سهل القرائت و به شیوه ایرانی است»رسم قیاسی» یا «رسم الاملاء» گفته می‌شود. یعنی طوری که می‌خوانیم، بنویسیم. همان روشی که قرن‌ها متداول بوده است و حتی در خطوط کوفی قرن اول هم این شیوه رایج بوده و «کتاب» با «الف» بلند نوشته می‌شده است.
* هیچکس ایران را به خاطر نحوه و شیوه نگارش قرآنش
متهم به تحریف
 نکرده است
وی همچنین به استفتائی که از مراجع عظام تقلید در این باره، انجام شده است اشاره کرد و گفت: بدون استثناء جمیع مراجع می‌فرمایند» قرآن‌ها با همین شیوه ایرانی باشد» که متن این نظرات در سایت سازمان دارالقرآن موجود است.
معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن، با اشاره به دلایل مرکز طبع و نشر قرآن کریم برای چاپ قرآن به شیوه «رسم المصحف»، تصریح کرد: آنها می‌گویند اگر این کار را نکنیم به ما می‌گویند قرآن را تحریف کرده‌اید در حالی که تا کنون هیچکس ایران را بخاطر کتابت قرآنش متهم به تحریف قرآن نکرده است و هرکس چنین ادعائی کند دروغ محض است.
حاجی شریف، افزود: هم اکنون درسایت ملک فهد از میان 700 نوع قرآن قدیمی بیش از 90 نوع به شیوه قرآن ما ایرانی‌هاست پس اگر این نوع کتابت قرآن، تحریف بود آنها این کار را نمی‌کردند.
وی یادآورشد: دلیل دیگرشان این است که بخاطر وحدت این کار را می‌کنند. این دلیل هم درست نیست. چون ما یک شیوه «رسم المصحف عربستان» و یک شیوه «رسم المصحف مصر» و یک رسم المصحف «مختص آسیای شرقی» و «شبه قاره» و یک شیوه مال «مرکز طبع و نشر قرآن ایران» داریم که قرآن این مرکز با قرآن عربستان و مصر و شبه قاره فرق می‌کند پس نمی‌توان گفت: «رسم المصحف» بلکه باید گفت «رسم المصاحف». یعنی چیزی نیست که در صدراسلام وجود داشته است.
 


نوشته شده در   جمعه 5 ارديبهشت 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode