ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 آذر 1404
شنبه 29 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 اسفند 1392     |     کد : 68254

تعمیق اُنس با قرآن، بند اول سیاست‌های پرورشی آموزش و پرورش

در ابلاغیه سیاست‌های ۲۰ گانه وزیر آموزش و پرورش به معاونت پرورشی و فرهنگی آمده است:

در ابلاغیه سیاست‌های ۲۰ گانه وزیر آموزش و پرورش به معاونت پرورشی و فرهنگی آمده است:
تعمیق اُنس با قرآن، بند اول سیاست‌های پرورشی آموزش و پرورش

علی اصغر فانی،‌ وزیر آموزش و پرورش سیاست‌های ۲۰ گانه معاونت پرورشی و فرهنگی را صادر کرد که این سیاست‌ها به شرح زیر است:
* تأکید بر حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت
۱- تقویت، گسترش و تعمیق انس با قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) اهل بیت (ع) و توسعه ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس و ادارات آموزش و پرورش با حضور مستمر مدیران در نمازهای جماعت.
* ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت
۲- ترویج فضای اعتدال، تدبیر و عقلانیت و پرهیز از قطبی شدن فضای سیاسی آموزش و پرورش.
* آشنا ساختن جوانان با افکار امام و رهبری
۳- آشنا ساختن جوانان با افکار، آراء و دیدگاههای حضرت امام خمینی (ره) ، مقام معظم رهبری و مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام نسبت به معرفی منابع اصیل فرهنگی و تربیتی اسلام و ایران.
* تعمیق بینش دانش آموزان و آشنائی با جنبه‌های مثبت فرهنگی تمدن‌ها
۴- تعمیق بینش دانش آموزان در مواجهه علمی با فرهنگ‌ها و مظاهر تمدن و تبادل و اشاعه فرهنگی و تلاش در جهت آشنا ساختن آنان با جنبه‌های مثبت فرهنگی و تربیتی اقوام و ملت‌ها و تمدن‌ها و وجوه اشتراک و افتراق آن با فرهنگ خودی.
* تشویق به اسلام شناسی و ایران شناسی
۵- تشویق دانش آموزان نسبت به امر اسلام شناسی و ایران شناسی و هدایت تلاش‌های آنان در حوزه فرهگ و تمدن اسلامی و ایرانی.
* تقدم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیت‌ها
۶- تاکید بر رسالت تربیتی – علمی مراکز آموزشی و رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه‌های آموزشی و درسی و تقدم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در تمامی فعالیت‌ها.
* پرورش درست اندیشیدن
۷- به کارگیری شیوه‌های آموزشی جدید مبتنی بر پرورش اندیشیدن درست، منطقی و آزاد و پاسخ منطقی به سوالات و ابهامات و تقویت تفکر و تعقل و قدرت نقدی و انتخاب در عرصه تلاقی و تعارض افکار و ایجاد روحیه نقد و پرسشگری.
* رصد مستمر جریان‌های فرهنگی نو پدید
۸- رصد مستمر جریان‌های فرهنگی نو پدید در سطوح جهانی، ملی ، استانی و منطقه ای، مهندسی منطبق با یافته‌های پروژهشی و شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود.
* بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها
( قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها) ، نیازسنجی و بررسی تقاضاهای فرهنگی و هنری دانش آموزان و پاسخگویی مناسب به آنها به منظور رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.
* تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس
۹- تقویت مطالعه مفید و تقویت نهضت کتابخوانی در مدارس و فراهم ساختن شرایط و امکانات کافی برای مطالعه، تحقیق و پژوهش.
* معرفی هنر اصیل و سازنده
۱۰- معرفی هنر اصیل و سازنده به دانش آموزان.
* نظام جامع خدمات نوین راهنمائی و مشاوره
۱۱- اجرای نظام جامع خدمات نوین راهنمائی و مشاوره و گسترش مراکز مشاوره و راهنمائی دانش آموزان.
* حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی
۱۲- فراهم آوردن امکان حضور فعال و مشارکت دانش آموزان در برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و آشنا نمودن آنان با حقوق و تکالیف خود و اصلاح نگرش جامعه مبنی بر اعتماد و باور داشتن به توانایی‌ها و شایستگی‌های نسل جوان و نوجوان.
* رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان
۱۳- اهتمام به ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان، تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده‌ها و توجه به تربیت فردی و خانوادگی دانش آموزان و برقراری ارتباط مستمر بین مدرسه و خانواده و ایجاد بستر مناسب به منظور آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی.
* رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان
۱۴- توجه و برنامه ریزی برای ارتقای تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی ایفای نقش مربیان و معلمان.
* اهتمام به آموزش مربیان پرورشی
۱۵- تقویت و اهتمام به آموزش مربیان پرورشی و معلمان در راستای تقویت مهارت‌های تربیتی و فرهنگی و توسعه اردوهای دانش آموزی.
* پشتیبانی از تشکل‌های دانش آموزی
۱۶- تقویت، حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های دانش آموزی، ایجاد هماهنگی در فعالیتهای تربیتی مدارس و جلوگیری از دخالت مستقیم اشخاص و تشکل‌ها.
* غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
۱۷- برنامه ریزی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و گسترش فعالیت‌های فوق برنامه مدارس و فضاهای پرورشی و فرهنگی درون و برون مدرسه‌ای .
* بهینه سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات فضاهای پرورشی
۱۸- بهینه سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات فضاهای پرورشی با تاکید بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌ها مرتبط با فناوری‌های نوین و استفاده حداکثری از شیوه‌های غیرمستقیم آموزشی و تربیتی به جای شیوه‌های مستقیم و ارائه الگوهای مناسب برای اقشار مختلف مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مختلف.
* تربیت تشکیلاتی دانش آموزان
۱۹-استفاده بهینه از ظرفیت سازمان دانش آموزی به عنوان یک تشکیلات تربیتی برای «تربیت تشکیلاتی» دانش آموزان.
* تضمین کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی
۲۰- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی.
 


نوشته شده در   يکشنبه 11 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode