|
ناكارآمديهاي قوانين راهنمايي و رانندگي در بازدارندگي تخلفات رانندگي...
رئيس پليس راهور ناجا در گفتگو با اطلاعات: قوانين رانندگي ما قدرت بازدارندگي از تخلف را ندارد
|
ناكارآمديهاي قوانين راهنمايي و رانندگي در بازدارندگي تخلفات رانندگي در مقايسه با كشورهاي ديگر و تلاش براي رفع كاستيهاي آن و برنامههاي پليس براي سفرهاي نوروزي از محورهاي گفتگوي روزنامه اطلاعات با سردار مؤمني رئيس پليس راهور ناجا در جريان بازديد او از روزنامه اطلاعات بود.
خبرنگار اطلاعات در اين نشست گفت: با رشد سريع تعداد خودرو در كشور، هر روز به دامنه تخلفات رانندگي و سوانح مرگبار افزوده ميشود. سقوط اتوبوس به دره جاده هراز با 20 كشته آخرين سانحه بزرگ بود اما در حقيقت آخرين سانحه نيست.
خبرنگار اطلاعات افزود: در كنگره ايمني راهها كه اخيراً برگزار شد، كارشناسان گفتند تعداد تلفات جادهاي ايران 4 برابر كشور آلمان است حال آن كه تعداد خودرو در آلمان 4 برابر ايران است .
و اين يعني چنانچه ما از نظر جمعيت با اين كشور برابريم چنانچه از نظر تعداد خودرو هم برابر شديم تعداد تلفات جادهاي، 16 برابر آلمان خواهد شد.
خبرنگار اطلاعات اضافه كرد: ضمن اين كه مشكل فرهنگي بزرگترين مشكل رانندگي در كشورماست اما بايد توجه كنيم كه ميزان جريمهها نه فقط بازدارنده نيست بلكه بعضاً تشويقي است. وقتي صاحب يك خودروي 500 ميليوني به خاطر حركات خطرناك از بزرگراه مثلاً 50 هزارتومان جريمه شود، اين جريمه هرگز نميتواند نقش بازدارندگي داشته باشد.
خبرنگار اطلاعات افزود: حركات بسيار خطرناك در بزرگراهها و جادهها، فراتر از تخلف شخصي و فردي است، بلكه ممكن است جان بسياري را به خطر بيندازد آن هم جان كساني كه هيچ نقشي در كنترل يك خودروي ديگر ندارند. درست مثل اين است كه كساني با نارنجكي كه ماشهاش را كشيدهاند در بزرگراهها تردد كنند.
خبرنگار اطلاعات گفت: اينجا قانونگذار بايد به عنوان و ظيفه حاكميتي حفاظت از جان شهروندان وارد عمل شود چرا كه وقتي خودرويي در بزرگراهي كه صدها خودرو ديگر در حال حركت هستند، عمداً حركات خطرناك و آكروباتيك ميكند، ديگر خودرو وسيله شخصي نيست بلكه به نوعي آلت قتاله تبديل ميشود و راننده خودرو نيز در واقع «اقدام به قتل» ميكند.
به گفته خبرنگار اطلاعات در اين موارد ميزان مجازات بايد به حدي سنگين باشد كه افراد را به طور جدي از اين رفتارها باز دارد، اما متاسفانه در كشور ما گاهي جريمهها به گونهاي است كه راننده جلوي چشم مأمور راهنمايي تخلف ميكند و بعد ميگويد جريمه را زود بنويس كه ميخواهم بروم! اين موضوع به قدري زياد شد كه پليس مجبور شد براي خود اين جمله نيز جريمهاي وضع كند!
براي بار دوم خبرنگار اطلاعات افزود: بر اساس قوانين برخي كشورها اگر راننده خودرو كمربند كودك را نبندد حتماً از اين راننده تست رواني گرفته ميشود و او را نه فقط متخلف بلكه بيمار رواني ميدانند.
اما در كشور ما وضع كاملاً فرق ميكند، راكبي بر پشت ترك موتورش علاوه بر دو جعبه ميوه چند كودك ريز و درشت را هم سوار ميكند و پليس هم دلش برايش ميسوزد كه همه زندگي او ترك موتورش است و اگر موتور سيكلتش را توقيف كنيم او ممر درآمدي نخواهد داشت.
اين نوعي ترحم است كه منجر به فاجعه شده است آمار قربانيان يك طرف و افرادي كه تا آخر عمر بايد معلول شوند و باري بر دوش خانواده و جامعه شوند يك طرف ديگر.
واقعاً پليس راهور به سمتي رفته كه يك قانون فوقالعاده محكم و سختگيرانه تدوين كند كه جامع باشد و اين قانون يك ضمانت اجرايي داشته باشد كه كسي كه ميخواهد تخلف كند بداند هزينه بالايي دارد و مثلاً آن كسي كه با خودرو 500 ميليون توماني در بزرگراه جان يك عده آدم بيگناه را به خطر مياندازد بداند كه حداقل هزينه اش اين است كه خودرواش به نفع دولت مصادره ميشود و خودش هم بايد مجازات شود.
براي كاهش خسارات و تلفات وحشتبار رانندگي علاوه بر كار فرهنگي و اطلاع رساني به عزم راسخ و قوانين جدي و اجراي بدون مسامحه قوانين نياز داريم.
آيا چنين عزمي در مجموعه راهنمايي و رانندگي هست؟
سردار اسكندر مؤمني رئيس پليس راهور ناجا در ادامه ضمن تشكر از حسن توجه روزنامه اطلاعات به مقوله راهنمايي و رانندگي گفت: متأسفانه قانونگذاري راهنمايي و رانندگي در دست پليس نيست و قانوني كه از سال 50 وضع شده بود تا سال 89 تغيير نكرد و تغيير مختصر آن هم با تلاش و همكاري اصحاب رسانه محقق شد.
سردار مؤمني افزود: ديدگاه شما كاملاً درست است، قانون بايد بازدارنده باشد و كاري كند كه موجب تكرار تخلف نشود و پليس از رسانهها تقاضاي ياري دارد. پليس راهور در اجراي جريمهها يك ريال هم اجازه دخالت ندارد و اين موضوع در اختيار مجلس است.
سردار مؤمني گفت: جداي از جريمههاي چند هزاردلاري، حتي در برخي از كشورهاي همسايه خودمان براي بعضي تخلفات رانندگي جريمههاي هزار دلاري اجرا ميشود و علاوه بر آن راننده متخلف هم 3 ماه زنداني ميشود.
رئيس پليس راهور گفت: در كشورهايي كه مصرف الكل آزاد است، جريمه رانندگي براي كسي كه الكل نوشيده است 5 هزار دلار است و اگر در حين رانندگي تصادفي هم رخ دهد اين جريمه 20 هزار دلار ميشود، اما در كشور ما كه مصرف الكل غيرقانوني و جرم است، جريمه رانندگي كسي كه مشروب نوشيده باشد فقط 200 هزار تومان (كمتر از 70دلار) است.وي تاكيد كرد اين جريمهها نميتواند مانع تكرار تخلف شود و ما اميدواريم رسانهها با مقايسه اين آمارها به اصلاح قوانين كمك كنند.
خبرنگار اطلاعات گفت: البته منبع اطلاعات و آمار رسانهها پليس است و پليس بايد انواع تخلفات و ميزان تاثير تخلفات رانندگي در آمار سوانح و مرگ و مير را به رسانهها و نيز دستگاههاي تقنيني كشور ارائه دهد.
همچنين بايد سهم هر يك از عوامل از جمله تخلفات رانندگي، جادهها و خودروها در بروز سوانح به دقت محاسبه شود و مقايسههاي آماري با كشورهايي كه در زمينه كاهش اين سوانح موفق بودهاند، صورت گيرد.
آماده باش براي سفرهاي نوروزي
وي درباره تمهيدات نوروزي براي نوروز 93 گفت: بنا داريم امسال حدود نيم ميليون نفر نيرو براي تامين امنيت عبور و مرور در جادههاي كشور در تعطيلات نوروز سازماندهي كنيم.
در كشور ما تعطيلات نوروز تقريباً زياد است و سال گذشته 25 تا 30 روز تعطيل بود از ويژگيهاي اين تعطيلات هم آن هست كه همه مردم بطور ميانگين به بيش از يك سفر ميروند يعني به عبارتي اين مسافران يك سفر بلند مدت به شهرهاي زيارتي و يك سفر كوتاه مدت براي ديدو بازديد اقوام انجام ميدهند.
بنابراين وقتي جمعيتي برابر كل جمعيت كشور به سفر مي روند و جادهها هم براي ظرفيت خاص پيشبيني شده است، جادهها گنجايش اين همه ظرفيت را در يك مقطع خاص ندارد.
رئيس پليس راهور ناجا گفت: امسال بيش از نيم ميليون نفر از همه دستگاهها از جمله هلالاحمر، راهداري، اورژانس، پليسراه و راهور، آتشنشاني و همياران همه بسيج ميشوند تا در تعطيلات نوروز 93 بستري امن براي مردم در سفرها فراهم كنيم.
وي افزود: اين تعطيلات ويژگي دارد كه معمولاً نقطه عطفي ميشود و مردم خستگي يكسال را در ميكنند و آماده ميشوند براي يكسال كاري ديگر و پليس و ساير دستگاهها نيز آماده هدايت عمليات ترافيكي آن ميشوند.
رئيس پليس راهور درباره راهاندازي سامانه نظارت ملي پليس راهور گفت: سامانهاي به نام نظارت مردمي هم هفته آينده راهاندازي ميشود كه امكان نظارت بر رفتار رانندگان خودروهاي تعاونيهاي مسافربري فراهم و موجب تحول اساسي در نظارت و كنترل تخلفات در بخش مسافربري ميشود.
او در خصوص ويژگي اين سامانه هوشمند گفت: كنترل رانندگان توسط مأموران پليس، دوربينها و بازرسان نامحسوس انجام ميشود و راهاندازي اين سامانه تحول بزرگي در حوزه كنترل رانندگان به وجود ميآورد، به طوري كه امكان نظارتهاي مردمي بر تخلفات رانندگان بيشتر ميشود.
اين سامانه اين امكان را ميدهد كه نظارت مردمي و امكان كنترل تخلفات به مراتب گستردهتر و دائمي و مستمر شود. با راهاندازي اين سامانه هوشمند كنترلي، مسافران و شهروندان ميتوانند با ارسال پيامكهاي خود از رفتار مناسب رانندگان قدرداني يا تخلفات آنان را به اين سامانه ارسال كنند.
وي با بيان اينكه، اولويت ما در راهاندازي اين سامانه ناوگان حملونقل عمومي است، افزود: مسافران ناوگان عمومي ميتوانند در صورتي كه تخلفي از رانندگان ديدند مراتب را به اين سامانه پيامك كنند تا نسبت به آن رسيدگي شود.
خط قرمز پليس راهور
رئيس پليس راهور ناجا درباره خط قرمزهاي پليس در جريان عمليات طرح نوروزي گفت: بايد در سفرها از مبدا مقدمات فراهم شود و پليس اطلاعرساني خود در اين موارد را از يك ماه قبل آغاز كرده است تا كساني كه قصد سفر دارند فرصت دريافت معاينه فني خودرو را داشته باشند و سيستم ترمز، روشنايي، گرمايش، لاستيكها و برفپاككن اتومبيل خود را كنترل كنند و با ايمني كامل خودرو خود را به جادهها ببرند.وي افزود: تجهيزات ديگر از جمله زنجير چرخ، پوشاك گرم و مواد غذايي هم بايد در اين سفرها همراه مسافران باشد كه اگر در شرايط نامساعد هوا و بسته شدن جاده قرار گرفتند بتوانند از آنها استفاده كنند. اين موارد براي آن است كه نوروز و تعطيلات آن براي مردم تلخ نشود.
سردار مؤمني تأكيد كرد: پليس اعلام ميكند كه به هيچوجه اجازه تردد به خودروهاي بدون معاينه فني را نخواهد داد تا مسافران هم قبل از شروع سفر تمهيدات لازم را پياده كنند چون براي ما هم تلخ است كه بخواهيم مسافراني را كه راهي سفر هستند به خاطر نبود معاينه فني يا تجهيزات لازم از سفر منع كنيم.
رئيس پليس راهور ناجا درباره خودروهاي حملونقل عمومي افزود: رانندگان اين خودروها حتماً بايد صلاحيت رواني لازم را داشته باشند و مديران فني شركت تعاوني بايد خودروها را كنترل كنند و هم راننده بايد صلاحيت رانندگي داشته باشد.سردار مؤمني تأكيد كرد: در تعطيلات نوروز مصمم هستيم در يك اقدام هماهنگ با سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، تمام تخلفات رانندگان را در جادههاي كشور كنترل كنيم.
وي افزود: در خصوص كنترل جادهاي از جمله كنترل تست مواد مخدر و الكل و امسال افزايش واحدهاي كنترلي به صورت شبانه روزي پيشبيني شده است.
برخورد با تخلفات
رئيس پليس راهور برخورد با تخلفات رانندگان، مخصوصاً تخلفات حادثهساز را از ديگر اولويتهاي پليس راهور در جادهها در تعطيلات نوروز بيان كرد و افزود: در درجه اول اجازه تردد به خودروهاي ناايمن داده نميشود و فقط در برخورد با متخلفان موضوع جريمه كردن مطرح نيست. در تخلف حادثهساز خودرو به مدت 3 روز توقيف ميشود و از مردم ميخواهيم مسير را هم بخشي از سفر تلقي كنند.
سفر مقدماتي دارد و بايد از قبل آماده شود و سفر از زماني كه از مبدا راه ميافتيم شروع ميشود، بنابراين عجله و شتابي در سفر براي زود رسيدن نداشته باشند و پليس هم با جديت با تخلفات برخورد خواهد كرد.
رئيس پليس راهور ناجا درباره ايجاد استراحتگاههاي بينراهي در نوروز افزود: دستگاههاي مربوطه در صدد هستند تا استراحتگاههاي بين راهي را كه لازم است مهيا كنند اما مسافران هم بهتر است هر 2 ساعت يك ربع را به استراحت اختصاص دهند تا تجديد نيرو شود.
براساس تحقيق كارشناسان، در سفر براي ايجاد تمركز، تسهيل گردش جريان خون و ايجاد آمادگي در رانندگي بهتر است به ازاي هر 2 ساعت رانندگي 15 دقيقه استراحت كنند و تجربه هم نشان داده اكثر كساني كه در جاده به علت خستگي و خوابآلودگي دچار واژگوني خودرو ميشوند كه در نوروز هم بيشتر است يكي از دلايلش اين است كه هم قبل از حركت استراحت كافي نميكنند و هم بعد از حركت يكسره مسير را طي ميكنند و به اين موضوع هم افتخار ميكنند كه ما فلان مسير
را يكسره رفتيم.
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
نوشته شده
در
سه شنبه 6 اسفند 1392
توسط
مدیر پرتال
|
|
PDF
چاپ
بازگشت
|
|
|
|
|