ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 آذر 1404
يکشنبه 30 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 دي 1392     |     کد : 64659

نسل آينده بايد مشاركت‌جو، پاسخگو و اخلاق‌مدار باشد

حجت الاسلام والمسلمين دکترحسن روحاني رييس جمهوري، تربيت دانش آموزان منتقد و آشنا به حقوق شهروندي را يکي از اصلي ترين وظايف آموزش و پرورش دانست.


رئيس جمهوري در جمع مسئولان آموزش و پرورش:
 
نسل آينده بايد مشاركت‌جو، پاسخگو و اخلاق‌مدار باشد

حجت الاسلام والمسلمين دکترحسن روحاني رييس جمهوري، تربيت دانش آموزان منتقد و آشنا به حقوق شهروندي را يکي از اصلي ترين وظايف آموزش و پرورش دانست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري،دکترروحاني روز پنجشنبه در جمع شوراي معاونين و مديران کل استان هاي وزارت آموزش و پرورش تأکيد کرد:

معلمي تنها يک شغل نيست بلکه يک وظيفه بزرگ ديني، ملي و انقلابي است تا نسل آينده کشور، نسلي مشارکت‌جو، پاسخگو و اخلاقي بار بيايد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه معلمان، علاوه بر متون درسي بايد راه زندگي را نيز به دانش‌آموزان بياموزند، تصريح کرد: وظيفه آموزش و پرورش تربيت و هدايت دانش‌آموزان در جهتي است که آنها پس از فارغ‌التحصيلي بتوانند در جامعه حضوري ثمر بخش داشته باشند.

دکتر روحاني ضمن نقد شيوه آموزشي که در آن دانش‌آموزان صرفاً به افزايش محفوظات خود مي‌پردازند، گفت: ما مي‌خواهيم دانش‌آموزان اين حس و باور را داشته باشند که هر چه ياد مي‌گيرند در افزايش مهارت‌هاي زندگي آنها در اجتماع تاثير داشته و کاربردي است و آنها مي توانند در توسعه کشور و بهبود زندگي خود و ديگران نقش تأثيرگذاري داشته باشند.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تهيه پيش‌نويس حقوق شهروندي از سوي دولت و مطالبات روزافزون مردم در اين خصوص گفت: دانش‌آموزان ما بايد بتوانند ضمن شناخت حقوق خود در جامعه از آن دفاع کنند و لازمه اين امر ايجاد بسترهاي مناسب براي آشنايي آنها به حقوق شهروندي و امکان نقد سالم و سازنده در کلاس هاي درس است.

رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن پيشنهاد تدريس مسائل مرتبط با حقوق شهروندي در مدارس کشور اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد حقوق سياسي و نقش‌شان در اداره، مالکيت و آينده کشور را بشناسند و نحوه مناسبات ميان دولت و مردم را کاملاً لمس و درک کنند و معلمان عزيز ما وظيفه‌ سنگيني در محقق شدن اين هدف بر عهده دارند .

دکتر روحاني با اشاره به درخواستش از دانش‌آموزان در مهرماه سال جاري براي نگارش انشاء نامه به رييس‌جمهور، اجتناب از پرداختن به موضوعات کليشه‌اي را مورد تاکيد قرارداد و گفت: دلم مي‌خواهد بدانم دانش‌آموزان سيستاني، خراساني، آذري و همه دانش‌آموزان سراسر کشور نگاهشان به عملکرد دولت و رييس‌جمهور چيست؟

 رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه آموزش و پرورش در جمهوري اسلامي ايران امري همگاني و عادلانه است، گفت: لباس، جايگاه اجتماعي، مذهب و دين و حتي قوميت نبايد معياري براي امتياز دادن به افراد در کلاس‌هاي درس باشد.

دکتر روحاني بر لزوم تطبيق و نزديک شدن رفتار معلمين با نگاه و روش هدايتگر پيامبر اعظم(ص) در مسئله تعليم و تربيت افراد تاکيد کرد و گفت: همه معلمان در کلاس‌ها هم وظيفه آموزش را به عهده دارند و هم وظيفه تربيت و پرورش را و بايد اين دو به صورت همزمان مد نظر قرار گيرد و بحث پرورش نبايد منفک از آموزش باشد.

رييس‌جمهور تأکيد کرد: تربيت هنگامي تأثيرگذار است که توام با عمل مربي و روش هاي غيرمستقيم باشد به طوري که رفتار و منش و فن بيان معلمان به عنوان سرلوحه در ذهن و جان دانش‌آموزان حک شود.

دکتر روحاني نقش و اهميت سن در فرآيند يادگيري را با استناد به روايات ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت و با بيان اينکه ميزان و کيفيت يادگيري در سنين پايين به مراتب تاثير گذار تر و ماندگار تر از سنين بالاتر است، گفت: به همين دليل نقش معلمان ابتدايي بسيار حائز اهميت تر از ساير پايه هاست؛ چرا که معلمان ابتدايي همچون باغباني هستند که نحوه رسيدگي آنها به نونهالان باغ فرهنگ کشور، در چگونگي رشد و نمو محصول دادن آنها در آينده تاثير مستقيم خواهد داشت.

رييس‌جمهور همچنين لزوم ترويج فضاي نقادي در مدارس و پرهيز از مطيع بار آوردن دانش‌آموزان را يادآور شد و گفت: اگر امروز فرزندان ما مطيع شدند و حق ابراز نقد نيافتند، ممکن است در سپهر اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه منحرف شوند .

دکتر روحاني خطاب به معلمان و مديران وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمي را تنها شغل ندانيد بلکه معلمي را وظيفه بزرگ ديني، ملي و انقلابي خود بدانيد تا نسل آينده کشور، نسلي مشارکت‌جو، پاسخگو و اخلاقي بار بيايند.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش بر نقش مکمل و ضرورت همسويي خانواده و نهاد آموزش و پرورش تأکيد کرد و گفت: انجمن اولياء و مربيان و نشست‌هاي خانواده و مدرسه نبايد تشريفاتي و صرفاً با موضوع کمک اقتصادي به مدارس برگزار شود.

دکتر روحانی افزود: برنامه‌ریزان و مدیران این وزارتخانه باید با بهره‌گیری از تجارب مثبت همه کشورهای دنیا، روز به روز زمینه‌های ارتقاء کیفی نظام آموزشی کشور را فراهم نمایند.

رییس‌جمهور ضمن اشاره به افزایش قابل توجه بودجه آموزش و پرورش کشور در سال ۹۳با وجود مشکلات اقتصادی موجود اظهار امیدواری کرد با توجه به اهتمام ویژه دولت به موضوع آموزش و پرورش و رفع تنگناها برای سال‌های آتی، بودجه قابل توجهی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اهتمام ویژه رییس‌جمهور به موضوع تعلیم و تربیت و مسائل جامعه فرهنگی کشور را خاطر نشان ساخت و با اشاره به شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های این وزارتخانه در ۴ماهه گذشته هدف از این گردهمایی را اعلام سیاست‌های آموزش و پرورش در سال ۹۳ بيان كرد.

وزیر آموزش و پرورش از ساماندهی بیش از یک میلیون نفر نیروی شاغل در این وزارتخانه به عنوان اولین هدف وزارت آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: سیاستی جدی برای ساماندهی و حل مسائل این نیروها در سال ۹۳پیش‌بینی و تدبیر شده است.

وی با تأکید بر عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش به منظور افزایش بهره‌وری گفت: جذب مشارکت و توسعه کیفی برنامه‌های آموزشی در صدر اهداف این وزارتخانه قرار دارد.

همچنین چند تن از معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش برخی از چالش‌ها و اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه برای سال ۹۳را تبیین و تشریح کردند.
 


نوشته شده در   شنبه 7 دي 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode