ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 مرداد 1392     |     کد : 58055

جایگاه ویژة قرآن، در برنامه‌های وزیر ارشاد دولت یازدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نطقی که به عنوان دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی ایراد کرد ،با تأکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی...


علی جنتی، در جلسه رأی اعتماد مجلس اعلان کرد:

جایگاه ویژة قرآن، در برنامه‌های وزیر ارشاد دولت یازدهم




وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نطقی که به عنوان دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی ایراد کرد ،با تأکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: اصول مهم برنامه‌هایم برگرفته از اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز، برنامه پنجم توسعه است. نخستین اصل برنامه‌های من ترویج برنامه‌های دینی و سبک زندگی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی است. برای تحقق این سیاست ترویج عفاف و فرهنگ قرآنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
* نتایج رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت یازدهم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از 4 روز بررسی و رسیدگی به صلاحیت وزاری پیشنهادی کابینه حجة الاسلام دکتر روحانی سرنوشت 15 وزارت از 18 وزارتخانه را مشخص کردند.
برهمین اساس علی جنتی با 234 رأی موافق و 36 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم رأی اعتماد گرفت.
ضمن تقدیم سخنان جناب آقای جنتی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان، جدول نتیجه رأی اعتماد به 18 وزیر پیشنهادی را ملاحظه بفرمائید.
* جایگاه ویژة قرآن، در برنامه‌های وزیر ارشاد دولت یازدهم
علی جنتی سخنان خود را با حدیثی از امام علی(ع) شروع کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند «انحراف به چپ و راست گمراهی است و مسیر درست میانه‌روی است».
آمده‌ام تا در پیشگاه شما نمایندگان مجلس برای تصدی مسئولیت دشوار اعلام آمادگی کنم.
آمده‌ام تا اعلام کنم به عنوان فرزند کوچک امام(ره) و رهبری برای رساندن پیام معنوی انقلاب اسلامی به جهان آمادگی دارم.
او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیتی بزرگ و پرمخاطره است، من به خوبی به سختی راه آن آگاهم و می‌دانم که سخنگویی هفت هزار سال تمدن و فرهنگ کاری دشوار است، در دست داشتن وزارت فرهنگ به عنوان ام‌القرای جهان اسلام آن هم در این روزگار پرحادثه کاری آسان نیست؛ به خوبی می‌دانم فرهنگ باید در اولویت نخست باشد،‌ فرهنگ زبان انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان پارسی است.
جنتی اضافه کرد: ایران فرهنگی مرزی نمی‌شناسند، در حال حاضر تنها دنیای شرق بلکه دنیای غرب هم که در تاریکی مغرب گرفتار شده به خورشید گرمابخش فرهنگ و هنر اسلامی چشم دوخته است.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: می‌دانم که فرهنگ تنها وسیله پر کردن فراغت نیست، بلکه دیپلماسی عمومی کم‌هزینه‌ترین و بهترین راه برای ایجاد تعامل سازنده با جهان غرب است، در دنیایی که هستیم همه تلاش می‌کنند تصویری زیباتر از خود به نمایش بگذارند، به عبارتی جنگ امروز جنگ تصویر است، بر همین اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه‌ی مهم برای ارائه تصویر درست از شکوه و عظمت ایران برعهده دارد.
او خاطرنشان کرد: به رغم همه تلاشهای صادقانه دولت‌های گذشته وضعیت فرهنگی کشور همچنان نامطلوب است، تهاجم فرهنگی توطئه نیست، در شرایطی که کشورهای اروپایی نگران تهاجم فرهنگی آمریکا هستند و با بودجه‌های میلیاردی تلاش می‌کنند مقابل آمریکایی شدن فرهنگشان بایستند تکلیف ما و کشورهای دیگر آسیایی روشن است.
جنتی با بیان اینکه ایستادگی، تنها از طریق بازگشت به خویشتن خویش و ریشه‌ها ممکن است تأکید کرد: بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به دین، اسلام رحمانی، اسلام گذشت و عفو، اسلام کرامت انسانی که در آن افشاگری، بهتان و دنیاپرستی گناهی نابخشودنی است. بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به اسلام اخلاق، اسلام امانتداری، اسلامی که پیامبرش پیامبر رحمت است و اسلامی که برای همه نسلها است و بر عقلانیت پای می‌فشارد.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به اسلام ناب محمدی وجود ندارد، البته مسافران ایران زمین جا دارد به ایرانی بودن خودمان ببالیم و به فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله خود افتخار کنیم، ایران همواره سرزمین توحید بوده و پیروان آسمانی همواره در آن می‌زیسته‌اند، شرکت و بت‌پرستی هیچگاه در آن جای نداشته است.
وی تصریح کرد: خدمات ایرانیان به اسلام همانگونه که شهید مطهری گفته موجب فخر ما است،. باستان‌پرستی و باستان‌زدایی هر دو با مشی اعتدال ناسازگار است، آنهایی که پرچم ایران را برابر پرچم اسلام برافراشتند و آنهایی که در ستیز با فرهنگ اسلامی هستند هر دو به بیراهه می‌روند اسلام و ایران هر دو دو روی سکه فرهنگ ایرانی هستند.
جنتی افزود: اگر رأی آوردم و این مسئولیت را برعهده گرفتم خواهم کوشید چهره ایران توحیدی، معنویت‌گرا و غنایافته از اسلام ناب را به جهانیان بشناسانم؛ تلاش خواهم کرد با پاسداری از زبان فرهنگی راه را بر نفوذ فرهنگ بیگانه ببندم، تلاش خواهم کرد با تقویت اتحادیه فرهنگی فارسی‌زبانان، فارسی‌زبانان دنیا را گرد هم بیاورم و با ارسال سفیران فرهنگی شایسته و کاردان و فرهیخته راه را برای همگرایی جوامع اسلامی باز کنم.
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: تلاش خواهم کرد ازفرصت ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد استفاده کنم و پیام دوستی ایران را به جهانیان برسانم و با اعزام بزرگان فرهنگی کشور به جهان آن را ارتقا بدهم، جهان کنونی تشنه شنیدن پیام اسلام، شعر و ادب فارسی و خط و نقاشی ایرانی است، هنر بهترین سفیر ایران در جهان است، می‌توان با کمک علمای آگاه و عالی فرهنگ، سینماگران متعهد،اهالی موسیقی، هنرهای تجسمی و رسانه بسیاری از درهای بسته را گشود، فرهنگ چون آبی زلال تشنگان حقیقت را سیراب خواهد نمود.
جنتی تأکید کرد: در روزگاری نامزد وزارت فرهنگ و ارشاد شدم که جمع کثیری از نخبگان و اهالی فرهنگ از دولت فاصله گرفته‌اند، در حال حاضر کشمکش‌های بی‌ثمر و تضارب آرا را گرفته، جای خالی اسلام رحمانی در برخورد با هنرمندان احساس می‌شود،. هنرمندان تشنه برخوردهای کریمانه هستند.
وی گفت: روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نقش موثری در ساختار فرهنگی کشور دارند، من تلاش خواهم کرد بدون عدول از ارزشها،آرامش را به عرصه فرهنگ و هنر برگردانم، مدیریت فرهنگی را به اهلش خواهم سپرد و بزرگان را بزرگ خواهم داشت وسعی می‌کنم دغدغه‌های معیشتی را کاهش خواهم دهم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: من هنر برای هنر را که از آموزه‌های لیبرالیستی گرفته شده نمی‌پسندم معتقدم هنرمند باید معتقد باشد و هنر نمی‌تواند از ارزش‌های اصیلش دور باشد.
او سپس به چند نکته از برنامه‌هایش اشاره کرد و گفت: اصول مهم برنامه‌هایم برگرفته از اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز، برنامه پنجم توسعه است. نخستین اصل برنامه‌های من ترویج برنامه‌های دینی و سبک زندگی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی است. برای تحقق این سیاست ترویج عفاف و فرهنگ قرآنی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
جنتی همچنین خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های علما به عنوان سرمایه‌ بزرگ و ارزشمند پشتوانه فرهنگی خواهد بود، از فرهنگ دوران دفاع مقدس نیز به عنوان گنیجنه‌ای گرانبها استفاده خواهد شد، مساجد و هیات‌ها هم فرصتی استثنایی برای کمال فرهنگی هستند.
او اضافه کرد: برنامه دوم من مردمی کردن و عدالت در بخش فرهنگ است، فرهنگ برابر یعنی فرصت برابر برای همه، احترام به بزرگان و گشودن راه برای استعدادها، فرصت برابر برای لایحه‌های فرهنگی، امکان دسترسی همگان به شاهراههای علم و فرهنگ را فراهم می‌آورد.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکززدایی و تراکم‌زدایی در مراکز فرهنگی را از اصول مهم فرهنگی عنوان کرد و گفت: ضمن اعتماد به مدیریت محلی و منطقه‌ای باید نخبگان محلی استان‌ها و شهرستان‌ها سهمی به مراتب بیشتر داشته باشند.
جنتی شوراهای شهر و مراکز مردم‌نهاد را قلب تپنده فرهنگ عنوان کرد و افزود: باید برای احیای فرهنگ عمومی و سبک زندگی که مورد تایید مقام معظم رهبری است از مدارس آغاز کرد.
وی افزود: همچنین امیدوارم بتوانم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارتقای فرهنگ عمومی کشور گام‌های بلندی برداریم.
وی خود رایی را آفت فرهنگی دانست و گفت: از شهید دکتر بهشتی آموختم که مناصب و پست‌ها امانتی در دست مسئولان و فرصت‌هایی برای خدمت هستند امیدوارم‌اندک تجاربی که در سالهای طولانی داشته‌ام مرا یاری رساند در این مسیر چشم امیدم به علما و مراجع نیز است.
* علی جنتی کیست؟
علی جنتی در سال 1328 در خانواده‌ای روحانی متولد شد. پس از گذراندن دوران متوسطه و دبیرستان با آغاز به کار مدرسه علمیه منتظریه (حقانی) که بنیانگذاران آن شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، شهید قدوسی و جمعی از استادان حوزه علمیه قم بودند، تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد و به مدت 10 سال از محضر استادان بزرگ حوزه در حوزه ادبیات عرب، منطق، ‌فلسفه، اقتصاد اسلامی و فقه و اصول بهره گرفت و پس از پایان سطح، دروس خارج فقه و اصول را نزد آیت الله شبیری زنجانی، یوسف صانعی و آذری‌قمی ‌گذراند. در سال 1354 پس از یک دوره دشوار جنگ و گریز با ساواک، با مشورت شهید آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی به خارج از کشور عزیمت کرد و در کشورهای سوریه و لبنان اقامت گزید.
* فعالیت‌های علی جنتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در آغاز سال 1359 به عنوان مدیر صداوسیمای جمهوری‌اسلامی مرکز اهواز منصوب شد. در دی ماه همان سال پس از تصویب قانون اداره صداوسیما، از سوی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی به عنوان نماینده قوه‌قضاییه در شورای سرپرستی صداوسیمای جمهوری‌اسلامی ایران معرفی شد و تا سال 1362 به عنوان عضو شورا و در مقطعی به عنوان مدیر شبکه اول سیما خدمت کرد.
سایر مسئولیت‌های وی عبارتند: استاندار خوزستان، عضو ستاد قرارگاه خاتم‌الانبیا و رئیس دفتر جانشین فرماندهی کل قوا، استاندار خراسان، معاون امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم‌مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفیر ایران در کویت، مشاور وزیر امور خارجه و رئیس کمیته فرهنگی ـ اجتماعی شورای‌عالی امنیت ملی، معاون سیاسی وزارت کشور و پژوهشگر سیاست خارجی در مرکز تحقیقات استراتژیک.
* آثار علمی و قلمیِ علی جنتی
همچنین کتاب‌های «مسیحیت، صهیونیست و بنیادگرای آمریکا»، «خاطرات علی جنتی»، «ترکیه و مسئله فلسطین» و «ساختار دولت صهیونیستی اسرائیل» کتاب‌هایی‌ هستند که از سوی علی جنتی ترجمه و یا نگاشته شده‌اند.


نوشته شده در   جمعه 25 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode