ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 مرداد 1392     |     کد : 56921

تأكيد ولي امر، بر 2 اولويت كشور

حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای ولي امرمسلمين، عصر روز (یكشنبه 30 تيرماه) در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام، تحویل مسئولیت‌های اجرایی را فرصتی مبارك برای استمرار جهت گیری‌های حضرت امام خمینی (رض) در مسائل مختلف كشور خواندند و با تبیین واقعیات تاریخی و كنونی كشور تأكید كردند: مسئله اقتصاد و ادامه پیشرفت‌های علمی، باید در اولویت كار همه مسئولان قرار داشته باشد.


حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای ولي امرمسلمين، عصر روز (یكشنبه 30 تيرماه) در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام، تحویل مسئولیت‌های اجرایی را فرصتی مبارك برای استمرار جهت گیری‌های حضرت امام خمینی (رض) در مسائل مختلف كشور خواندند و با تبیین واقعیات تاریخی و كنونی كشور تأكید كردند: مسئله اقتصاد و ادامه پیشرفت‌های علمی، باید در اولویت كار همه مسئولان قرار داشته باشد.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با شكر و سپاس به درگاه خداوند متعال به سبب درك یك ماه رمضان دیگر و بهره مندی از بركات آن، گفتند: یكی از وظایف انسان این است كه بعد از هر نصرت و تفضل الهی، تضرع و توسل به خدا را افزایش دهد.
معظم‌له، با اشاره به نصرت‌های پی در پی الهی كه شامل حال ملت ایران شده است، افزودند: آخرین مورد از تفضلات الهی، نصرت بزرگ خلق حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بود كه آثار این حماسه عظیم، بتدریج در بخش‌های مختلف آشكار خواهد شد.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای، تقارن حركت بزرگ سیاسی ملت ایران و ماه مبارك رمضان را یك توفیق خواندند و افزودند: ماه رمضان كه ماه رحمت و مغفرت الهی و ماه انابه و توبه است با همه بركات و ادعیه و اعمال خود زمینه ساز توجه و تضرع بیشتر انسان به خداوند متعال است كه همه باید از این فرصت بزرگ و استثنایی بیشترین بهره را ببریم.
* ضامن حركت تكاملی انسان
معظم‌له،، به یاد خدا بودن چه در شرایط سختی و چه در شرایط راحتی و آسایش را ضامن حركت تكاملی انسان برشمردند و خاطرنشان كردند: این توجه و توسل باید منجر به عمل شود كه در این صورت، ركود و سكون و ناامیدی و بازگشت به عقب وجود نخواهد داشت.
ولي امرمسلمين، اسلامی لازمه چنین عملی را صبر و توكل دانستند و تأكید كردند: صبر به معنای پایداری، مقاومت و فراموش نكردن هدف است و توكل هم یعنی كار را انجام دادن و نتیجه را از خدا خواستن.
* نقش صبر و توكل در مدیریت كشور
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای، با اشاره به نقش صبر و توكل در اعمال شخصی و همچنین امور مربوط به مدیریت كشور چند عنصر اساسی و اصلی را در بكارگیری این دو مقوله دخیل دانستند و خاطرنشان كردند: اولین عنصر، انتخاب جهت درست و حفظ جهت گیری صحیح است.
معظم‌له، خاطرنشان كردند: اگر جهت گیری‌ها، غلط انتخاب شود تلاش‌های مضاعف، نه تنها ما را به نتیجه‌ای نمی‌رساند بلكه از اهداف دور می‌كند.
* جهت گیری‌های امام، در همه زمینه‌ها مشخص است
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای، در تشریح جهت گیری‌های صحیح در مدیریت كشور با یادآوری سخنان خود در مراسم امسال سالگرد امام خمینی (رض) افزودند: همچنانكه آن روز تأكید شد جهت گیری‌های صحیح انقلاب و كشور براساس قرائت معتبر امام، در همه زمینه‌ها مشخص است و نیازی به بررسی مجدد جهت گیری‌ها نیست.
* ارائه تفسیر غلط از دیدگاه‌های امام كار بد و خاطرناكی است
معظم‌له، امام را حكیم و فقیهی پخته، خردمند و آگاه خواندند و افزودند: قرائت امام كه در سخنان، نوشته‌ها و آثار معظم‌له، از جمله در وصینامه آن بزرگوار، كاملاً بیّن و آشكار است، به عنوان حجت و شاخص مورد قبول نخبگان، زبدگان، مسئولان و آحاد ملت است البته گاه تفسیر غلطی از دیدگاه‌های امام ارائه می‌شود كه كار بد و خاطرناكی است.
ولي امرمسلمين، افزودند: جهت گیری‌های صحیحی كه امام مشخص كرده است باید در سیاست‌های كلان و خرد مدیریتی كشور، نقش برجسته و اساسی ایفا كند.
معظم‌له، در ادامه بحث خود درباره عناصر دخیل در صبر و توكل در مدیریت كشور بكارگیری همه ابزارها و نیروها و نیز اولویت بندی را مورد توجه قرار دادند و سپس به بررسی كلی واقعیت‌های موجود در كشور پرداختند.
* تحویل مسئولیت‌ها و دولت‌ها عید و فرصت بزرگی است
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای، در مقدمه این قسمت از سخنانشان، مقاطع تحویل مسئولیت‌ها و دولت‌ها را مقاطعی خوب و مبارك خواندند و افزودند: ورود عناصر، دیدگاه‌ها، ابتكارات و سلایق جدید به «میدانِ جابجایی قدرت» عید و فرصت بزرگی است كه باید از آن بخوبی استفاده كرد.
معظم‌له، افزودند: بحمدالله جابجایی مسئولیت‌ها در ایران اسلامی بجز سال 88 كه برخی خطای بزرگی كردند و كشور را به لب پرتگاه بردند، همواره با آسایش، شادكامی و خوبی همراه بوده است.
ولي امرمسلمين، تأكید كردند: مجموعه، عناصر و گروهی كه با فكرها و ابتكارات جدید وارد میدان می‌شوند باید با استفاده از كارهای انجام شده بنای رفیع كشور را بالاتر ببرند.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای، با اشاره به كارهای فراوان و كارهای برجسته دولت فعلی افزودند: هر مجموعه باید به مجموعه قبل از خود نگاه مثبت داشته باشد و چقدر ارزشمند است اگر دولت بعدی نیز همین مقدار یا بسیار بیشتر از این، از خود فعالیت و تلاش نشان دهد.
* 7 واقعیت در نگاهی كلان به اوضاع كشور
ولي امرمسلمين، سپس در نگاهی كلان به اوضاع كشور 7 واقعیت را مورد توجه قرار دادند.
موقعیت جغرافیایی ممتاز، «تاریخ پرافتخار و تمدن كهن و ریشه دار»، «ثروتها و ذخائر طبیعی و استعداد برجسته انسانی» سه واقعیت نخستینی بودند كه ولي امرمسلمين، به آنها اشاره كردند.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای در تشریح واقعیت چهارم افزودند: ایران در دو سه قرن اخیر از ناحیه استبداد و دیكتاتوری داخلی و «نفوذ و تهاجم فرهنگی و سیاسی خارجی»، ضربه‌های سختی خورده است كه در هر گونه تحلیل كلان شرایط، باید مورد توجه قرار گیرد.
معظم‌له، از بیداری ملی و عمومی در سه مقطع مشروطیت – نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی به عنوان واقعیتی دیگر نام بردند و خاطرنشان كردند: قیام ملی در مشروطیت و نهضت ملی شكست خورد اما پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی بود به ضرباتی كه ایران از ناحیه تهاجم بیگانه دریافت كرده بود.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای تجربه حركت پیروزمندانه در عرصه‌های مختلف سیاسی – اقتصادی، علمی و فرهنگی را ششمین واقعیتی برشمردند كه باید در نگاه كلان به كشور، مد نظر قرار گیرد.
معظم‌له، افزودند: پیشرفت اعجاب برانگیز علمی – تأثیرگذاری غیرقابل انكار در مسائل مهم منطقه‌ای و بالتبع در مسائل جهانی – پیشرفتهای شگفت انگیز در سازندگی و چرخش كلان و 180 درجه‌ای فرهنگی نسبت به دوران طاغوت از جمله نشانه‌های حركت پیروزمندانه 30 سال اخیر است.
ولي امرمسلمين، مردم سالاری دینی و مردم سالاری سالم را از بزرگترین موفقیتهای سیاست داخلی برشمردند و افزودند: دست بدست شدن سالم و واقعی قدرت اجرایی و تقنینی آن هم بدون خدعه‌ها و شگردهای رایج در غرب، مدل جدید و ارزشمندی است كه ملت ایران و نظام اسلامی به دنیا عرضه كرده است.
معظم‌له، در زمینه پیشرفتهای داخلی به آینده پر امید و نسل جوان پرنشاط كشور اشاره كردند و در حاشیه این مسئله افزودند: موضوع تحدید نسل، خطر بزرگی است كه به گفته متخصصان و كارشناسان، ایران را دچار پیری عمومی و مشكلات فراوان می‌كند و باید جلوی آن را بگیریم.
ولي امرمسلمين، در همین زمینه خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس به تقویت طرحی شدند كه در زمینه تحدید نسل در مجلس در دست بررسی است.
آخرین واقعیتی كه حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای در نگاه كلان خود به كشور مطرح كردند جبهه عریض و طویل دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی بود.
معظم‌له، خاطرنشان كردند: ارتجاع، استكبار، برخی سردمداران غربی و برخی مسئولان ضعیف دولتهای منطقه ای، در مقابل ملت ایران، جبهه گسترده‌ای ایجاد كرده اند كه تاكنون در مقابل هیچ كشوری ایجاد نشده است.
ولي امرمسلمين، اسلامی سپس هفت واقعیت بیان شده را، مشخص كننده راه آینده برشمردند و تأكید كردند: واقعیات یاد شده نشان می‌دهد كه دهه كنونی می‌تواند واقعاً به دهه پیشرفت و عدالت تبدیل شود كه در این زمینه ابتكارات و فعالیتهای مسئولان و مدیران، فرصت و نعمتی الهی بشمار می‌رود.
معظم‌له، در نوعی جمع بندی خاطرنشان كردند: برای استمرار پیشرفت و ادامه حركت به سمت اهداف آرمانی، باید با تكیه بر صبر و توكل و ایستادگی در مقابل جبهه دشمنان، ساخت قدرت ملی و درونی را استحكام ببخشیم.
ولي امرمسلمين، اسلامی در تشریح عناصر ساخت و قدرت درونی، بر لزوم عزم راسخ مردم و مسئولان و متزلزل نشدن آنان در مواجهه با مشكلات و دشمنی‌ها تأكید و خاطرنشان كردند: مسئولان نباید بهیچوجه در مقابل اخم و ترش رویی دشمن در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی دچار تزلزل شوند.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای درخصوص اولویت‌های كنونی كشور تأكید كردند: مسئولان كلان، و سیاستگذاران و همه مسئولان كشور باید در شرایط فعلی تمركز و توجه خود را بر دو اولویت اصلی یعنی مسئله اقتصاد و پیشرفتهای علمی قرار دهند.
معظم‌له، گفتند: حماسه اقتصادی یكی از بخش‌های شعار امسال بود كه امیدواریم همانگونه كه حماسه سیاسی تحقق یافت، حماسه اقتصادی نیز با همت مسئولان انجام گیرد.
ولي امرمسلمين، اسلامی خاطرنشان كردند: البته حماسه اقتصادی كار كوتاه مدت نیست اما باید شروع شود.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای درخصوص اولویت دیگر یعنی پیشرفت‌های علمی، افزودند: سرعت پیشرفت علمی كشور در ده سال گذشته بسیار خوب بود و نباید كُند شود زیرا برای رسیدن به سطح مطلوب و خطوط مقدم دانش جهانی، نیازمند حفظ این سرعت مطلوب هستیم.
موضوع دیگری كه ولي امرمسلمين، اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به آن اشاره كردند، موضوع تعامل با دنیا بود.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای افزودند: ما همواره معتقد به تعامل با دنیا بوده و هستیم اما نكته مهم در تعامل با دنیا، شناخت طرف مقابل و درك اهداف و شگردهای اوست زیرا اگر او را به درستی نشناسیم، پشت پا خواهیم خورد.
معظم‌له، تأكید كردند: در تعامل با دنیا، نباید عملكرد دشمنان خود را از یاد ببریم حتی اگر بنابر مصالحی، آن را به روی او نیاوریم.
ولي امرمسلمين، اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر امریكاییها برای مذاكره با ایران، گفتند: در ابتدای امسال هم گفتم كه به مذاكره با امریكا خوش بین نیستم، اگرچه در سالهای گذشته مذاكره در مسائل خاصی همچون عراق را منع نكردم.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای تأكید كردند: امریكاییها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند و در برخوردهمعظم‌له، صادق نیستند.
معظم‌له، افزودند: موضع گیری مسئولان امریكایی در همین چند ماه گذشته، بار دیگر ضرورت خوش بین نبودن به آنها را تأیید كرد.
حضرت آیت الله العظمي امام خامنه‌ای تأكید كردند: در تعامل با دنیا، هنر این است كه بتوانید راه خود را ادامه دهید بدون آنكه طرف مقابل بتواند مانع حركت شما بشود و اگر تعامل با دنیا منجر به برگشت از مسیر شود، یك خسارت است.
ولي امرمسلمين، اسلامی همچنین مسائل منطقه را نیز مهم ارزیابی و خاطرنشان كردند: این مسائل باید مورد توجه مسئولان باشد.


نوشته شده در   سه شنبه 1 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode