ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 تير 1392     |     کد : 56485

بزرگ‌ترین جدول قرآنی جهان، در 114 پرده تدوين شد

با استفاده از 7980 لغت قرآنی، توسط يك پدر و دختر ايراني...

با استفاده از 7980 لغت قرآنی، توسط يك پدر و دختر ايراني


اختصاصي اعتدال: براي حل بزرگ‌ترین جدول قرآنی حدود 87419 حرف از كلمات قرآني استفاده مي‌شود كه برخي از لغات بيش از 100 مرتبه تكرار مي‌شود ولي اگر لغات را بدون تكرار شمارش كنيم اين جدول با استفاده از 7980 كلمه قرآنی که بیش از 80 درصد لغات کل قرآن را در بر می‌گیرد، در قالب 798 جورچين شكل گرفته است که هر یک از جورچين‌ها دارای 10 لغت است و از طریق 114 پرده به نمایش گذاشته می‌شود.
اکبر علیزاده اعتمادی، كه سابقه طراحي كوچكترين جدول دنيا را در كارنامه خود دارد و اينك با همكاري
دخترش سركار خانم الهه عليزاده اعتمادي موفق به تدوين بزرگترين جدول قرآني جهان شده است در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اعتدال گفت: با عنایت به فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری حضرت آية الله العظمی خامنه‌ای«روحي فداه» و با تکیه بر 2 اصل گسترش (ترجمه‏ی صحیح قرآن) و (مسابقات قرآنی) بزرگ‌ترین جدول قرآنی با استفاده از واژه‌های آسمانی، برای نخستین بار به شیوه‌ای جذاب و فراگیر و به منظور آموزش مفاهيم به نوآموزان و عموم مخاطبین قرآنی که زبان عربي را نمي‌دانند، طراحی و ارائه شده است.
* هدف، گسترش ترجمه‏ی صحیح قرآن
اکبر علیزاده اعتمادی، هدف خود و دخترش را از صرف هزاران ساعت كار براي طراحي بزرگترين جدول قرآني جهان چنين تشريح كرد.
مقام معظم رهبری در کتاب حدیث ولایت جلد 4 صفحه 45 فرموده‌اند:«فارسی زبان‏ها می‏توانند از ترجمه‏ی قرآن استفاده‏ کنند-کلمات قرآن را به طور تقریب بفهمند و مضامین‌ایات قرآن را دریابند-در آنها فکر و تأمل کنند. باید جوانان- نوجوانان را با متن و ترجمه‏ی قرآن آشنا کرد؛ باید با ترجمه‏های قرآن‏ انس بگیرید بعد از آن که مقداری ترجمه‏ی قرآن‏ و معنای کلمات را فهمیدید آن وقت در قرآن‏ تدبر کنید. حفظ قرآن، فهمیدن مفاهیم قرآن، ترجمه‏ی کلمه کلمه‏ی قرآن، برای کسانی که به‏ زبان عربی آشنایی ندارند، لازم است. وقتی که‏ کلمات قرآن را فهمیدند، آن وقت تدبر لازم‏ است.آیاتی را تلاوت می‏کنید، علاوه بر یادگیری ترجمه‏ی آنها، به تفسیر آنها هم مراجعه‏ کنید.»
* گسترش مسابقات قرآنی
طراح بزرگترين جدول قرآني جهان، يكي ديگر از اهداف حود را تنوع بخشيدن به مسابقات قرآني عنوان و گفت: از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان شرکت‏ کننده در مسابقات قرآنی مورخه‏ 22/2/ 78 است که: «مسابقه در همه خیرات، در همه کارهای خیر، مورد توصیه‏ی قرآن- معارف اسلامی است. علت هم‌این است که در تسابق- مسابقه، همه‏ی‏ استعدادها - توان‏های پنهان انسان بروز پیدا می‏کند. بنابراین بنده مسابقات قرآن را کار بزرگی می‏شمارم.»
ارکان تشکیل دهنده بزرگ‌ترین جدول قرآنی:
عليزاده اعتمادي، در ادامه به تشريح ارکان تشکیل دهنده بزرگ‌ترین جدول قرآنی پرداخت و آن‌ها را چنين برشمرد:
* بزرگ‌ترین جدول قرآنی با استفاده از 7980 لغت قرآنی که بیش از 80 درصد لغات کل قرآن را در بر می‌گیرد، در قالب 798 جورچين است که هر یک از جورچين‌ها دارای 10 لغت است، تشکیل شده. و از طریق 114 پرده به نمایش گذاشته می‌شود.
*هر پرده با حاشیه تذهیب و زمینه «بسم الله الرحمن الرحیم» متشکل از اتصال 7 جورچين است و تک خانه‌های جورچين‌ها که جداکننده کلمات از یکدیگر می‌باشد، منقوش به نقش الله» است که جلوه ویژه‌ای به پرده‌ها بخشیده است.
* ویژگی بارز طرح، رعایت اِعراب حروف در مسیر تلاقی کلمات است که طراحی جورچين‌ها را با محدودیت روبرو می‌سازد. ضمن آنکه به دلیل استفاده لغات عربی در خانه‌های جدول شرح آن به هر زبانی قابل ارائه است.
* برای اعتبار بخشیدن به لغات و معانی استفاده در جورچين‌ها، از درس‌های بخش آموزش ترجمه قرآن شبکه پایگاه‌های قرآنی جهان اسلام مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بهره گیری شده است.
* از آن جاییکه طرح کلی در بیش از 350 صفحه آماده شده است، به عنوان نمونه 2 پرده به همراه 14 جورچين تشکیل دهنده پرده‌ها و 3 صفحه لغات و معانی استفاده شده در‌این جورچين‌ها تحت عنوان فرهنگ لغات قرآنی(فلق) به شرح پیوست تقدیم می‌شود.
وي ادامه داد: در یکی از پرده‌ها 7 جورچين 10 کلمه‌ای در انواع قالب‌های گوناگون نظیر واژه‌های آسمانی وارد شده در زبان فارسی، حرف، اسم، فعل، پر تکرار، بدون نقطه و پر تقاطع تنظیم شده و 70 کلمه مورد استفاده در آن مجموعا 19775 مرتبه در قرآن تکرار شده است و با توجه به وجود 77701 کلمه در متن قرآن، بیش از 25 درصد از واژه‌های آسمانی را در بر می‌گیرد.
همچنین در نمونه دیگری از 114 پرده بزرگ ترین جدول قرآنی، 7 جورچين 10 کلمه‌ای طراحی شده است که به واژه‌های آسمانی بدون تکرار سوره آل عمران اختصاص دارد.
* شیوه اجرایی
اين مبتكر قرآني، در مورد شيوه اجرائي ابتكار خود گفت: 114 پرده بزرگ ترین جدول قرآنی را می‌توان به روش‌های زیر در مراکز نمایشگاهی به نمایش عمومی گذاشت و یا از طرق دیگر به عموم مخاطبان ارائه نمود، از جمله:
* چاپ 114 پرده به صورت بنر، نمایشگرهای Led، سایت یا وب سایت‌های تخصیصی به‌این امر.
* چاپ روزانه ویژه نامه‌های 4 صفحه‌ای (ضمیمه روزنامه‌ای) در برگیرنده 6 پرده از جورچين‌های حل شده به مدت 19 روز که جدول‌ها و فرهنگ لغات قرآنی (فلق) آن در روز قبل در همان صفحات در اختیار مخاطبان گذاشته شده است.
* در هر پرده با اختصاص خانه‌هایی به رنگ مشخص به یکی از فضایل اخلاقی نظیر توكل، تقوا، كسب علم، كرامت نفس، اخلاص نيت، قناعت، محبت، و ..... پرداخته می‌شود که مخاطب پس از حل جورچين‌ها و یافتن عبارت رمز، آن را از طریق پیامک با ذکر مشخصات خود (نام، نام خانوادگی و کدملی) برای سایت در نظر گرفته شده ارسال داشته و در مسابقه‌ای انگیزشی شرکت نموده و از جوایز آن برخوردار خواهد شد.
* سوابق طرح و طراح
عليزاده در مورد مدت زماني كه وقت صرف طراحي اين جدول شده گفت: بزرگ‌ترین جدول قرآنی که برای اولین بار طراحی شده، توسط اينجانب اکبر علیزاده اعتمادی و با همکاری دخترم، الهه علیزاده اعتمادی ظرف مدت 6 ماه به طور میانگین روزانه 8 ساعت کاری صورت گرفته است.
عليزاده در مورد سوابق خود در حوزه طراحي جدول اظهار داشت: من متولد: 6/12/1336 تهران ؛ داراي تحصیلات کارشناس روابط عمومی هستم و برگزیده چهارمین و نامزد پنجمین جشنواره مطبوعات در رشته جدول و سرگرمی نيز هستم و مبتکر «جدولک» کوچک‌ترین جدول دنیا با امکان ساعت‌ها تفکر که تحت شماره « 11467 و» در شهریور 1387 در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيده است


نوشته شده در   شنبه 22 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode