ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 تير 1392     |     کد : 56102

قضاوت‌هاي كارشناسان ايراني، از تلاوت «محمد مشمول» در مالزي

پس از آنكه روز سه‌شنبه 11 تیر‌ماه 1392 «محمد مشمول» قاری ایرانی حاضر در پنجاه‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی کشور مالزی - پُرسابقه‌ترين رقابت‌هاي بين المللي قرآن - تلاوت خود را اجرا کرد...

پس از آنكه روز سه‌شنبه 11 تیر‌ماه 1392 «محمد مشمول» قاری ایرانی حاضر در پنجاه‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن بین‌المللی کشور مالزی - پُرسابقه‌ترين رقابت‌هاي بين المللي قرآن - تلاوت خود را اجرا کرد، برخي از كارشناسان هنر تلاوت در ايران، در گفتگو با فارس ضعف‌ها و قوت‌هاي تلاوت مشمول را در پُر سابقه‌ترين رقابت‌هاي بين المللي قرآن بيان كردند.

خلاصه‌ي آنچه از اين ديدگاه‌ها بر مي‌آيد به اين شرح است

نقاط قوت:

* نفس مشمول را بسیاری قوی

* با نفس خوب استرس خود را پوشش داد

* تلاوت مشمول در مجموع خوب و قوی بود

* مشمول نکات تجویدی را خوب اجرا کرد

* تجوید مشمول ممتاز بود

نقاط ضعف:

* در ابتدای تلاوت استرس داشت

* دچار گرفتگی صدا شد و در تحریرها صدايش لیز می‌خورد

* در پایان آیه 38 هم قفله را به خوبی جمع نکرد

* دو اشكال در ردیف‌خوانی

* دو اشكال در خروج از ردیف

* دو اشکال وقف و ابتدایی

«محمد مشمول» نماینده جمهوری اسلامی ایران در پنجاه‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی - قدیمی‌ترین مسابقات قرآن کریم جهان - روز سه‌شنبه 11 تیر‌ماه 1392 ساعت 19 به وقت تهران و ساعت 22:31 به وقت کوالالامپور، در سالن این مسابقات، تلاوت خود را از آیه 34 تا 39 سوره مبارکه «توبه» در دستگاه‌های «بیات»،«حجاز» «نهاوند» و «راست» به داوري گذاشت.

وی در این تلاوت که در سالنی مملو از جمعیت و در قدیمی‌ترین مسابقات قرآن بین‌المللی جهان برگزار شد تلاوت خود را با مقام «بیات» آغاز کرد و پس از آن وارد مقام «حجاز» شد.

مشمول، در ادامه تلاوت خود نیز به ترتیب از مقام‌های «نهاوند» و سپس «رست» استفاده کرد و تلاوت خود را با بازگشت به مقام «بیات» یعنی همان مقام آغازین تلاوت به پایان رساند.

* تلاوت مشمول

از نگاه يك کارشناس هنر تلاوت

کارشناس هنر تلاوت قرآن کریم تلاوت «محمد مشمول» نماینده کشورمان در مسابقات مالزی را خوب و قوی ارزیابی و در ضمن آن به چند اشکال وی نیز اشاره کرد.

«احمد لیایی» کارشناس هنر تلاوت قرآن کریم در خصوص تلاوت «محمد مشمول» در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گفت: آقای مشمول در این مسابقات از آیه 34 تا 39 سوره مبارکه «توبه» تلاوت کرد و در مجموع تلاوت وی خیلی خوب بود، البته این تلاوت اشکالاتی هم داشت که به آنها اشاره می‌کنیم.

* نفس مشمول خوب و قوی بود

وی نفس مشمول را بسیاری قوی ارزیابی کرد و گفت: فراز اول تلاوت مشمول طولانی بود اما وی توانست با بهره‌گیری از نفس قوی خود این فراز را به پایان برساند.

لیایی با اشاره به اینکه مشمول در ابتدای تلاوت استرس داشت گفت: نکته‌ای که مشهود بود اضطراب مشمول در ابتدای تلاوت بود اما هر چه پیش رفت این اضطراب کم شد، همچنین وی با نفس خوب این استرس را پوشش داد.

* بیات، نهاوند و رست دستگاه‌های اجرا شده توسط مشمول

این استاد قرآن کریم در خصوص دستگاه‌‌های اجرا شده توسط مشمول در این تلاوت گفت: نماینده کشورمان تلاوت خود را در دستگاه‌های «بیات»، «نهاوند» و «رست» انجام داد و کار را در مقام بیات به اتمام رساند.

* در برخی از جاها دچار گرفتگی صدا شد

لیایی از گرفتگی صدای مشمول در این تلاوت خبر داد و گفت: در اواخر آیات 34 و 36 صدای مشمول دچار گرفتگی شد و قفله آیه 37 را نتوانست با پرده خوبی به پایان برساند، همچنین وی در پایان آیه 38 هم قفله را به خوبی جمع نکرد، اما تحریر‌های خوبی داشت و در تجوید و وقف و ابتدا هم مشکلی نداشت.

وی در خصوص سایر اشکالات تلاوت مشمول گفت: نماینده کشورمان دو مورد در ردیف‌خوانی و دو مورد هم در خروج از ردیف صدا مشکل داشت.

* تلاوت مشمول در مجموع

خوب و قوی بود

لیایی در مجموع تلاوت مشمول را خوب ارزیابی کرد و گفت: تلاوت مشمول در مجموع خوب بود و جمعیت حاضر در سالن هم از اجرای او لذت بردند و امیدوارم نماینده کشورمان بتواند به مقام اول این مسابقات دست پیدا کند.

* تلاوت «مشمول» از نگاه مقام دوم مسابقات سال گذشته مالزی

قاری بین‌المللی قرآن کریم كه سال گذشته «امین پویا» به مقام دوم مسابقات مالزی دست یافت، تلاوت «مشمول» در مسابقات قرآن امسال مالزی را تلاوتی خوب و منظم دانست و گفت: تلاوت مشمول بسیار منظم و شبیه تلاوت «مصطفی اسماعیل» بود.

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم در خصوص تلاوت «محمد مشمول» در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گفت: تلاوت مشمول از نظر لحنی شبیه تلاوت «مصطفی اسماعیل» بود و در مالزی قاریانی که به شیوه مصطفی می‌خوانند موفق‌ترند.

* آیات سختی برای مشمول انتخاب شده بود

وی تلاوت مشمول را تلاوتی منظم دانست و گفت: تلاوت وی تلاوتی منظم و خوب بود و با توجه به شکل جایگاه این مسابقات، حضور مسئولان بلند‌پایه مالزی و پخش زنده از صدا و سیما ممکن است استرس قاری بالا رفته و سبب کاهش کیفیت تلاوت او ‌شود، همچنین آیاتی که برای مشمول انتخاب شده بود آیات سختی بود، البته قاریانی که در این سطح تلاوت می‌کنند باید آمادگی تلاوت هر آیه‌ای را داشته باشند.

پویا با اشاره به اینکه صدای مشمول در ابتدا کمی گرفته بود، گفت: صدای مشمول در ابتدا کمی گرفته بود، اما هر چه به آخر تلاوت نزدیک می‌شد صدا و تلاوت او بهتر می‌شد.

وی تجوید تلاوت قاری ایرانی را خوب دانست و گفت: مشمول نکات تجویدی را خوب اجرا کرد، البته تجوید او ممتاز نبود اما خوب بود.

* قاریان ایرانی اگر تلاوت عادی خود را ارائه دهند مقام می‌آورند

این قاری بین‌المللی قرآن کریم سطح قاریان ایران را بالا دانست و گفت: اگر قاریان ایرانی در مسابقات بین‌المللی تلاوت عادی خود را ارائه کنند حتماً مقام می‌آورند، همچنین تجربه حضور در مسابقات مختلف و دو دوره مسابقات مالزی به من ثابت کرده در این مسابقات قاریان ایرانی شاید تنها یک یا دو رقیب داشته باشند، از این رو من با وجود اینکه تلاوت رقبای مشمول را ندیده‌ام می‌گویم قاری ما می‌تواند در بین نفرات برتر مسابقات جای گیرد.

* تنها نکته‌ی نگران‌کننده

در تلاوت مشمول

پویا پایان تلاوت مشمول را کمی ضعیف دانست و گفت: تنها نکته‌ای که در تلاوت مشمول ممکن است نگران‌کننده باشد این است که وی کمی دیر تلاوت را تمام کرد و فرود آخر او با تأخیر همراه بود از این رو ممکن است از وی نمره کسر شود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پایان با آرزوی موفقیت برای «محمد مشمول» در این مسابقات گفت: امید‌وارم امسال در مسابقات مالزی حق قاریان ایرانی را بدهند و نماینده کشورمان هم به مقام اول این مسابقات دست یابد.

* از نگاه يك مدرس «هنر تلاوت»

مدرس «هنر تلاوت» قرآن کریم با اشاره به نقاط قوت و ضعف تلاوت قاری ایرانی در مسابقات قرآن کشور مالزی گفت: تجوید او ممتاز و لحنش خوب بود و با وجود خش در صدا غیرتمندانه اوج می‌گرفت.

«اخوان‌اقدم»، مدرس هنر تلاوت قرآن کریم در خصوص اجرای تلاوت «محمد مشمول» در مسابقات بین‌المللی مالزی اظهار داشت: من پیش از این تلاوت‌های مشمول را شنیده بودم، اما در این تلاوت وی که در مسابقات مالزی اجرا شد به نظرم یک مشکل صدایی در حنجره او وجود داشت به این معنا که صدای او در مواردی خش داشت و یا به اصطلاح صدایش در تحریرها لیز می‌خورد.

* مشمول هنگام تلاوت از فضای مسابقات تأثیر نگرفته بود

وي، آرامش مشمول در مسابقات را خوب توصیف کرد و گفت: تلاوت مشمول استحکام صوتی مانند گذشته را نداشت و صدایش از شفافیت لازم برخوردار نبود، البته مشمول به دلیل تجربه و نفس خوب، از فضای مسابقات مالزی تأثیر نگرفته بود و آرامش داشت، زیرا در این مسابقات به دلیل رقابت تنگاتنگ، بسیاری از قاریان نمی‌توانند ظرفیت‌های خود را بروز دهند. وی تلاوت مشمول را از نظر تحریر تلاوت خوب توصیف کرد و گفت: تلاوت مشمول را می‌توان در دو بخش بررسی کرد، بخش اول کار وی از استحکام بهتری برخوردار بود و شاید به دلیل مشکل صوت، در بخش دوم هنگامی که می‌خواست از مقام نهاوند جدا و به مقام رست وارد شود صدایش استحکام لازم را نداشت، اما تحریر‌های او خوب بود.

* تجوید مشمول خوب ممتاز بود

اخوان اقدم در خصوص تجوید مشمول در این تلاوت گفت: تجوید مشمول بسیار خوب و ممتاز بود و اگر منصفانه قضاوت شود نمره بالایی از تجوید می‌گیرد.

این استاد قرآن کریم در خصوص اجرای الحان توسط مشمول در مسابقات مالزی گفت: به نظر من، اجرای لحن مشمول در مسابقات در حد خوب بود اما ممتاز نبود، البته ممکن است وی از نظر صوت نمره خوبی نگیرد، اما او با وجود مشکل، اوج‌ها را با فشار و غیرت‌مثال‌زدنی به انجام رساند.

* دو اشکال وقف و ابتدایی در تلاوت قاری ایرانی وجود داشت

اخوان‌اقدم دو اشکال وقف و ابتدایی برای تلاوت مشمول بیان کرد و گفت: در یکی از آیات، فرازی به علامت وقف منتهی می‌شد که مشمول در این فراز یک بار وقف کرد و یک بار وصل خواند و بنا به قوانین وقف و ابتدا که در مسابقات ایران اجرا می‌شود از او نمره کم خواهد شد، همچنین در آخر تلاوت هم وی یکبار دیگر عدول از وقف داشت و شاید آنجا هم از او نمره کم شود، البته من این نظرات را مطابق قوانین مسابقات ایران می‌گویم و از آئین‌نامه مسابقات مالزی اطلاع ندارم.

اخوان‌اقدم در پایان در خصوص قضاوت درباره تلاوت محمد مشمول گفت: تلاوت را باید با اجرای دیگر قاریان سنجید و امیدوارم مشمول در رقابت با سایر رقبا بتواند از آنها پیشی گرفته و کشورمان را پس از هشت سال صاحب مقام نخست مسابقات مالزی کند.


نوشته شده در   شنبه 15 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode