ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 تير 1392     |     کد : 55991

«دستار فضلیت» بر سر120 جوان و نوجوان افغان پیچیده شد

شهر «هرات»، از ولايات كشور افغانستان، شاهد آئین سنتی بستن «دستار فضلیت» بر سر120 جوان و نوجوان حافظ قرآن بود كه با برگزاری جشن بزرگ 5 هزار نفری، پایان دوره حفظ قرآن و موفقيت خود را جشن گرفته بودند.

در جشن بزرگ قرآنی شهر «هرات» با شرکت 5 هزار نفر

روز شنبه هفته جاری– براي سومین بار در 3 ماهه‌ي اول سال جاری -
شهر «هرات»، از ولايات كشور افغانستان، شاهد آئین سنتی بستن «دستار فضلیت» بر سر120 جوان و نوجوان حافظ قرآن بود كه با برگزاری جشن بزرگ 5 هزار نفری، پایان دوره حفظ قرآن و موفقيت خود را جشن گرفته بودند.
در جشن بزرگ قرآنی شهر هرات که با شرکت 5 هزار نفر از زنان و مردان افغان برگزار شد، 120 نوجوان در رده‌های مختلف سنی
پایان دوره حفظ و قرائت قرآن را جشن گرفتند و مطابق آئین سنتی افغانستان «دستار فضلیت» بر سر آنان پیچیده شد.
مسجد جامع زیارتگاه «خواجه عبدالله انصاری» در شمال این شهر شاهد شخصیت‌های دینی بسیاری از ولایت‌های شمالی و مرکزی افغانستان بود که این علمای دینی با شرکت در مراسم دستاربندی 120 نوجوان خواهان تداوم این راه از سوی خانواده‌ها شدند.
در این مراسم که روز شنبه هفته جاری برگزار شد و چندین ساعت به طول انجامید، نمایندگان مجلس افغانستان و مقامات امنیتی هرات نیز شرکت داشتند و هر یک ترویج فرهنگ حفظ و عمل کردن به دستورات قرآن
را از جمله اصولی‌ترین نمادهای فرد مسلمان عنوان کردند.
* حفظ قرآن و عمل به آن به شخصیت انسان محبوبیت می‌بخشد
«خلیل احمد شهیدزاده» نماینده مجلس افغانستان گفت: حفظ قرآن و عمل به دستورات آن به شخصیت انسان در جامعه محبوبیت می‌بخشد و این فقط از آن کسانی است که از این نعمت خداوند بهره‌مند شده‌اند.
* حضور بیش از 3 هزار زن در این مراسم
«مجیب الرحمن انصاری» مسئول انجمن ادبی عرفانی پیر هرات در این مراسم گفت: بیش از 3 هزار زن در این مراسم شرکت کردند و این نشانه پذیرش و جایگاه اسلام در جامعه افغانستان است و تا زمانی که قلب‌ها بیدار و مشتاق عمل به قرآن باشند، هیچ‌گاه غربی‌ها نمی‌توانند قرآن را از جامعه اسلامی حذف کنند.
به گفته شیخ انصاری حافظان این دوره در رده‌های سنی مختلف از هفت سال تا 28 سال بودند که در میان آنان 17 تن از دختران نیز شرکت داشتند.
مهمانان این مراسم از شخصیت‌های دینی ولایت‌های «کابل»، «بدخشان»، «قندوز»، «قندهار»، «نیمروز»، «بادغیس»، «غور» و «فراه» بودند که دردسته‌های جداگانه در این مراسم شرکت کرده بودند.
* خانواده‌ها باید یکی از فرزندان خود را به
علمای دینی بسپارند
«غلام فاروق مجروح»، نماینده دیگر مردم در مجلس نمایندگان افغانستان نیز در اين مراسم طي سخناني، نقش علما در ترویج فرهنگ قرآنی و عمل به آن را در جامعه تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: خانواده‌ها باید نظر به وضعیت زندگی خود یکی از فرزندان خود را به علمای دینی بسپارند تا حداقل با فراگیری علوم دینی، آمر به معروف و ناهی منکر در بین اعضای خانواده خود باشند.
این سومین دوره فراغت حافظان قرآن در جریان 3 ماه نخست
سال جاری در هرات است که حضور با مشتاقان و خانواده قرآن آموزان جشن گرفته می‌شود.
در هرات و مناطق اطراف این ولایت بیش از 90 مدرسه دینی وجود دارد که 15 مدرسه آنان مخصوص دختران است که بر اساس گزارش اداره ارشاد هرات ،5000 طلبه علوم دینی در این مراکز مشغول فراگیری علوم قرآنی، تحت نظارت دولت مرکزی قرار دارد.


نوشته شده در   چهارشنبه 12 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode