ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 تير 1392     |     کد : 55646

پرسش‌هاي آیت الله العظمی صافی از علمای الازهر مصر

درپي قتل عام در جشن ميلاد امام زمان(ع) در مصر، خطاب به علماي الازهر عنوان شد:

درپي قتل عام در جشن ميلاد امام زمان(ع) در مصر، خطاب به علماي الازهر عنوان شد: 


آيت الله العظمي صافي گلپايگاني، خطاب به علماي الازهر: اينجانب با دلي پُر از آه و ناله از وضعيت اسفبار امروز مسلمانان به پيشگاه قادر متعال شكوه دارم و از خداوند متعال مي‌خواهم كه عزّت ديرينه مسلمانان را به آنها برگرداند.

یکشنبه شب، در سالروز ميلاد يگانه منجي بشريت، تعداد بسياري از اراذل و اوباش مصر براي اجراي فرمان هسته مركزي صهيونيست، مبني‌بر ايجاد تنفر مذهبي بين مذاهب اسلامي، با تحریک صهيونيست‌هاي روحاني‌نما، با حمله به مراسم میلاد امام زمان(عج) كه در منزل شخصي «شیخ حسن شحاته» از دانشمندان برجسته مصر در روستای ابومسلم در «جیزه» در نزدیکی قاهره، برگزار شده بود اين دانشمندان برجسته مصر و چهار تن دیگر از پیروان اهل بیت(ع) را به طرز فجیعی به شهادت رساندند. و منزل را تخریب و به آتش کشیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید، در پي اين جنايت هولناك پیامی خطاب به علماي الأزهر مصر كرد.

متن کامل پیام حضرت ایت الله صافی به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«وَ مَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»

علماء محترم ازهر شريف

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

با كمال تأسف و تأثر اطلاع پيدا كرديم كه آقاي دكتر شيخ محمد حسن شحاته به دست گروهي گمراه و جاهل به فجيع‌ترين و وحشي‌ترين وضع ممكن به شهادت رسيده و خون پاكش را بر زمين ريخته و متأسفانه به بدن مطهر او هم جسارت‌ها نمودند و چهره رحمتي دين حنيف را در دنيا به خشن‌ترين چهره - كه خلاف شئونات انساني و اسلامي بود- نشان دادند.

شايد بتوان گفت از اين گروه جاهل و سفاك اين كار خلاف اسلامي و انساني بعيد نباشد، چون اين گروه نه تنها در مصر دست به اين اعمال ننگين مي‌زنند بلكه در ساير كشورهاي اسلامي هم امنيّت و آرامش را از مسلمانان گرفته و روزگار را بر آنها سياه نموده و به تباهي كشانده‌اند، ولي تعجب از اين است كه در كشوري كه دانشگاه بزرگ «الأزهر» وجود دارد و قرن‌ها افتخارش اين بوده كه معارف بلند اسلامي و اخلاق حميده پيامبر عاليقدر اسلام صلي الله عليه و آله را به جهانيان ارائه دهد امروز شاهد آن هستيم كه اين جنايات در اين كشور اتفاق افتاده است!

* شما در مقابل اسلام عزيز مسئول هستيد

ازهر شريف بايد به وظيفه اصلي خود بيشتر عمل كند البته از شما به واسطه محكوم‌نمودن اين جنايت ضد بشريت تشكر مي‌كنيم ولي اين كافي نيست. شما علماء بزرگ ازهر در مقابل اسلام عزيز مسئول هستيد و مسئوليت امروز شما بيشتر از سابق است.

آيا نمي‌بينيد هر روز علماء وهابي چه فتاواي خلاف شرعي مي‌دهند و مسلمانان را به ريختن خون مسلمانان تحريك مي‌كنند؟!

آيا احتمال نمي‌دهيد كه اينها توطئه دشمنان اسلام است كه در كشورهاي خود، همه در آسايش و امنيت باشند ولي مسلمانان را در كشورهاي اسلامي به جان هم انداخته‌اند؟!

آيا شما تصوير قتل كودكان بي گناه و زنان بي پناه و مردان مظلوم را نمي‌بينيد كه با فجيع‌ترين وضع ممكن كشته مي‌شوند و تصوير آن را هم به جهانيان نشان مي‌دهند؟!

بيائيد و براي خداوند قيام كنيد و از توان و قدرت معنوي و مذهبي خود كمال استفاده را برده و اقدام فوري نمائيد كه فردا ديگر دير است.

بار ديگر بيائيد همه علماء اسلام، مسلمانان را به وحدت و يكپارچگي دعوت نموده و اين آيه شريفه را نصب العين خود قرار دهيد كه: «وَ لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ...»

بيائيد به دنيا نشان دهيم كه اسلام عزيز، دين رحمت و رأفت و مهرباني است؛ ديني است كه عزّت و سرفرازي را براي بشريّت مي‌خواهد.

بياييد به دنيا اعلام كنيم كه قانون اساسي ما قرآن كريم است و ما به اين كتاب آسماني معتقديم و دوست داريم پيام‌هاي بزرگ سعادت‌آفرين آن را به جهانيان اعلام كنيم. شما امروز از سران كشورهاي اسلامي بخواهيد كه دست از اختلاف و نفاق بردارند و همه و همه در برابر قرآن كريم سر تسليم فرود آورند.

اينجانب با دلي پُر از آه و ناله از وضعيت اسفبار امروز مسلمانان به پيشگاه قادر متعال شكوه دارم و از خداوند متعال مي‌خواهم كه عزّت ديرينه مسلمانان را به آنها برگرداند و دشمنان اسلام را خوار و مخذول نمايد.

16 شعبان المعظم 1434 / لطف الله صافي

* سید «محمد تقی المدرسی» یکی از مراجع شیعیان عراق خواستارشد

اعلام عزا برای این شهدا

به گزارش ـ ابنا ـ سید «محمد تقی المدرسی» یکی از مراجع شیعیان عراق با انتشار بیانیه‌ای درباره حادثه روستای ابومسلم در استان الجیزه، حزن و اندوه شدید خود در این باره را اعلام کردند.

وي در این بیانیه تأکید کرد: فاجعه‌ای که برای ملت مصر رخ داد و طی آن گروهی از عناصر سلفی تندرو به شرف و امنیت و آوازه و تاریخ درخشان مصر تجاوز کردند، ما را نیز شوکه کرد.

این مرجع شیعیان عراق افزودند که قتل شیخ حسن شحاته و همراهان وی به آن شیوه وحشیانه هیچ دلیلی نداشت جز اینکه آنها مراسم شب نیمه شعبان مبارک را برپا کرده بودند.

آیت الله المدرسی اظهار داشتند: این رفتار اهانت‌آمیز در طول تاریخ ملت مصر بی‌سابقه است و افکار سلفی با پشتیبانی صهیونیسم جهانی و پول‌های نفت و دلار و فتواهای سلاطین منشأ این رفتارهاست که زنگ خطری برای ملت مصر است و اگر با آن مقابله نکنند درهای جهنم به روی آنها باز خواهد شد.

ایشان با اشاره به اوضاع نابسامان امنیتی در مصر و عدم توانایی دستگاه‌های امنیتی این کشور برای حمایت از شهروندان خود و شکنجه علما و مؤمنان در حضور پلیس، تصریح کردند که این حوادث خطرناک پیامدهای دردناکی دارد و باید از طریق تعقیب و مجازات قضایی مجرمان و تحت تعقیب قرار دادن سران فتنه و مقابله با هرج و مرج فتواها، با آن مقابله کرد.

این مرجع تقلید در پایان کشته‌شدگان در این جنایت وحشیانه را شهدای فتنه طایفه‌ای خواند و خواستار اعلام عزا برای این شهدا شدند.

* چرا شیعیان کشته می‌شوند؟

شيعه كشي پديده‌ي جدیدي نیست که جامعه تشیع، امروز با آن رو به رو شده باشد بلکه قرن‌ها پیش از این در دوره‌های متفاوت تاریخی مانند دوران حکومت امویان و عباسیان دیده شده است.

در گذر زمان به دلیل برنامه‌های از پیش تعیین شده نیروهای استعماری، پدیده ایجاد یا تشدید اختلاف میان فرقه‌های مختلف قومی و مذهبی در خاورمیانه افزایش یافته است. به ویژه در سال‌هاي اخير در كشورهايي نظير بحرين، پاكستان و عراق این مسئله به صورتی غیر قابل انکار شدت یافته و به دغدغه‌ای برای جامعه شیعیان و آزادگان جهان تبدیل شده است که مسئولیت اقشار و گروه‌های مختلف را در این زمینه یادآوری می‌کند.

در تاريخ اسلام، نام‌هايي ثبت شده‌اند كه قتل عام شيعيان را از افتخارات خود مي‌دانستند؛ كساني چون حجاج ابن یوسف ثقفی، هم او كه كعبه را برای نخستین بار در تاریخ اسلام ويران كرد.

در كتاب (وقايع الا يام) آورده است و در مدت بيست سال حكومت خود انواع ظلم در حق خاندان علي روا داشت. چنانچه گويند شعيان را در مجلس بياوردند بجلاد مي‌گفت گردن آنها بزن. جلاد همه را گردن ميزد تن‌هاي بي سر بر روي زمين بدست و پا زدن مي‌افتاد آنگاه حجاج دستور ميداد بروي نعش‌ها سفره بگسترانند و غذا بچينند مردگان تكان ميخردن آن ظالم قاه قاه خنديده و مي‌گفت اين غذا خوردن لذت دارد!

در چندسال گذشته نیز همواره مشاهده شده است كه شبکه تروريستي القاعده و عناصر وهابي با فعاليت‌هاي خود در فضاي مجازي و سايت‌هاي مختلف اينترنتي تلاش مي‌كنند نقش شيعيان را در حوادث سوريه پررنگ كنند و از اين طريق، بهانه‌اي براي شيعه كشي در نقاط مختلف جهان به دست آورند. طبق نظر برخی کارشناسان می‌توان گفت حوادث سوريه به تشديد اين مسئله به ويژه در كشورهاي عراق و پاكستان بي ارتباط نيست؛ در نتیجه آرام شدن فضای ملتهب سوریه به طور یقین در کاهش این موضوع، تأثیرگذار خواهد بود.

چه اتفاق جدیدی در مصر روی داده است که این گونه شماری از مسلمانان به هموطنان خود به دلیل داشتن مذهب دیگری حمله می کنند ، آنها را وحشیانه می‌کشند، به جنازه آنها توهین می کنند؟

ریشه چنین حادثه‌ای را باید در فتواها و صحبت های روحانیون تندرو اسلامی دانست که به بهانه جنگ داخلی در سوریه، هر روز حکم جهاد صادر می کنند و ناآرامی و جنگ داخلی سوریه را به درگیری مذهبی تبدیل کرده‌اند. این موضوع، زمینه‌ای شوم برای تکفیر شیعیان فراهم کرده است.

یوسف القرضاوی روحانی مصری، كه نا آخرين روزهاي انقلاب اخير مردم مصر عليه حسني مبارك، كاملا سكوت كرده بود، اكنون یکی از افرادی است که با توصیف درگیری‌های سوریه با عنوان جنگ مذهبی، اقدام به صدور حکم جهاد کرده و از همه مردم مسلمان خواسته بود برای جهاد به سوریه بروند.

محمد العریفی یکی دیگر از روحانیون سعودی است که فتواهایی درباره جهاد در سوریه صادر کرده بود و بعد مذهبی - دینی به جنگ سوریه داده بود.

لعاب جنگ مذهبی میان سنی و شیعه که به وسیله جانيان روحانی‌نما برای حمایت از فعالیت مخالفان مسلح و سرنگونی حکومت بشاراسد رئیس جمهور سوریه، ایجاد شده باعث شده است این تقابل سنی - شیعه به دورن کشورهای عربی نیز منتقل شود و آنها نیز میزبان چنین تقابل‌های خونینی شوند.

افرادی مسئول این وضعیت هستند که عليرغم سكوتشان در برابر جنايات صهيونيست، هر روز علیه شیعه به عنوان یکی از شاخه‌های مذهبی اسلام موضع گیری می‌کنند و با همسان دانستن آنها در کنار کفار و مشرکین، مجوز جهاد و قتل شیعیان را صادر می‌کنند. همین وضعیت باعث شده است تا اقدامات علیه شیعیان در مصر بالا بگیرد و به فاجعه آدم کشی منجر شود.

اگر دولت مصر و الازهر امروز حادثه قتل شیعیان در مصر را محکوم می کنند ، نباید نسبت به نقش تندروهای خودشان در این فاجعه ، به عنوان موتور محرک آن ، تجاهل کنند.

* آموزش شيعه كشي به كودكان

در خبرهای اواخر سال گذشته آمد كه تروريست‌هاي القاعده به كودكان خود، شيعه كشي را آموزش مي‌دهند و با ولوله و پايكوبي از 11سپتامبر و انفجار برج‌هاي دوقلو در ميان افتخارات خود ياد مي‌كنند. كارشناسان علت كشتار شيعيان در عراق را که پس از حمله آمریکا شدت گرفته است، مختلف می‌دانند. عده‌اي از آنها از جمله موسی خویی که در عراق زندگی کرده و بر شرایط آن ناظر بوده است، اين روند و افزايش روزافزون و دسته جمعي كشتار شيعيان را دليل بر وجود دستاني پشت پرده مي‌دانند كه قصد نسل كشي شيعيان در اين كشور و در نتیجه تغيير درصد جمعيتي و تبديل شيعيان به اقليت دارند تا بتوانند از اين طريق حزب حاكم را كه به دليل درصد بالاي شيعيان عراقي، اغلب شيعه هستند به حكومتي سني تغيير دهند.

عده‌اي ديگر از كارشناسان مسائل خاورميانه با رد اين نظريه، تعداد كشته شدگان را تا اندازه‌اي بالا نمي‌دانند كه موجب تغيير درصد جمعيتي عراق از حدود 68درصد شیعه به حالتي شود كه آنها در اقليت قرار بگيرند بلكه دليل اصلي اين موضوع را وجود طرح خاورميانه بزرگ كه سال‌هاست در ميان غربي‌ها مطرح شده است و يكي از موارد آن تجزيه كشورهايي مانند عراق و ايران و عربستان به كشورهايي با قدرت كمتر است می‌دانند. بهترين راه براي رسيدن به اين هدف، ايجاد يا تشديد اختلافات موجود ميان اهل سنت و شيعيان است كه با فرقه سازي و تأكيد بر اختلافات آنها مسئله را بغرنج مي‌كند. مسئله ناراحت کننده‌تر، گروه‌هاي افراطي اسلام گرا، سلفي‌ها و وهابي‌هايي هستند كه در دنيا نام تروريسم را در كنار اسلام به نمايش مي‌گذارند و سني و شيعه براي آنها فرقي ندارد و تنها به کشتار می‌پردازند.

در مورد پاكستان كه اين روزها در محافل مختلف سياسي همواره بحثي از آن وجود دارد، با استناد به نظر کارشناسان بین‌الملل، عناصر تروريست، گروه‌هائي هستند كه سال‌هاست چنين حملاتي را برنامه ريزي و اجرا مي‌كنند. مسئولیت این حملات را عمدتا لشگر «جنگوی» یکی از شاخه‌های سپاه صحابه در پاکستان برعهده می‌گیرد که هدف آن سرکوب شیعیان و ایجاد اختلاف بین مسلمانان است. این گروه پس از انقلاب اسلامی ایران توسط کشورهای عربستان سعودی، آمریکا و انگلیس به دليل احساس خطر آنها از جانب انقلاب اسلامي ایجاد شد. انقلابیون ایران، حكومتي شيعي تشكيل داده بودند و آنان احمقانه احتمال نفوذ آنها را در پاكستان می‌دادند.

مشاهده بیانیه مشترک گروهی از مفتی‌های سرشناس پاکستانی که تمامی این ترورها علیه شیعه، سنی و حتی غیر مسلمان را گناه بسیار بزرگ و این عملیات را قتل انسانیت خوانده‌اند با وجود فراخوان شیخ وهابی برای شیعه کشی در عراق، دریچه امیدی به روی ملت‌هاي همواره در التهاب خاورمیانه می‌گشاید و بر این مسئله تأکید می‌کند که تنها راه مبارزه با این کشتار، در کنار هم قرار گرفتن و وحدت ملت‌های مسلمان منطقه با هر فرقه و مذهبی است.

* شهداي اين فاجعه:

به گزارش پایگاه المنار، اهالی حین زدن و شکنجه شیعیان، شعارهای «الله اکبر» سر می‌دادند.

يادمان باشد كه شمر نيز هنگام جدا كردن سر سيدالشهدا(ع) «الله اكبر» مي‌گفت.

در این حادثه ی درد آور، شیخ حسن شحاتة (66 ساله) برادرش محمد شحاتة (35 ساله) و شحاتة شحاتة (55 ساله) و عبدالقادر حسنین عمر (45 ساله) به شهادت رسیده اند و تعداد نامشخصی از شیعیان هم زخمی شده‌اند.

گفتنی است که شهید شیخ حسن شحاتة از رهبران اصلی شیعیان مصر (و به تعبیر برخی رسانه‌ها، اصلی‌ترین رهبر شیعیان اثنی عشری مصر) محسوب می‌شده است که در خانواده‌ای از اهل سنت متولد شد و بعدها با پی‌گرفتن مطالعات بی‌طرفانه، در سال 1996 اعلام تشیع کرد و دو بار در زمان حسنی مبارک به زندان افتاد. خود شهید شحاتة در یک سخنرانی، دلیل حقیقی دستگیری‌اش را تنها اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) و برائت از دشمنان اهل بیت اعلام کرده بود. شهید شحاتة همچنین از طرف حکومت مصر، ممنوع الخروج شده بود.

* پیکرهای شهیداي ميلاد امام زمان(عج) تشییع شد

شیعیان مصر پیکر شهيد «شیخ حسن شحاته» و سه تن دیگر از شهداي اين جنايت را از مسجد «السیدة نفیسة» تشییع کردند.

سیده نفیسه دختر حسن بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب است. این بانوی بزرگوار در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و در مدینه به دنیا آمده و در سال 193 هجری مطابق با 809 میلادی به مصر هجرت کردند. ایشان بانویی صالح و حافظ قرآن بودند و در سال 208 هجری مطابق با 824 میلادی از دنیا رفتند.

پیکر ایشان در منزل خودشان دفن شد و مسجد سیده نفیسه مکان مرقد این بانوی بزرگوار است و در مصر به «مشهد السیدة نفیسة» مشهور است و مسجد السیدة نفیسة در سال 1314 هجری مطابق با 1897 میلادی تأسیس شد.

* شهدای اين جنايت به 5 تن رسيد

روز گذشته شبکه اسکای نیوز در خبری فوری اعلام کرد: یک تن دیگر از شیعیان شهر الجیزه که بر اثر حمله سلفی‌های تندرو زخمی شده بود امروز در گذشت.

* دستور مرسی درباره اين جنايت

به گزارش پایگاه الیوم السابع، عمر عامر سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر گفت: نهاد ریاست جمهوری مصر به شدت کشتار چهار شیعه در مصر را محکوم می‌کند.

وی افزود: این حادثه عجیبی است و با اخلاق و ارزش‌های جامعه مصر بیگانه است. سخنگوی رئیس جمهوری مصر بیان کرد: محمد مرسی دستور بازداشت فوری این افراد و سپردن آنها به چنگال عدالت را صادر کرده است و هرگز اجازه تعدی با اخلالگران امنیت کشور داده نخواهد شد. از سوی دیگر پایگاه الیوم السابع اسامی چهار شهروند کشته شده در مصر را بدین شرح منتشر کرد: فارس.ا، ولید.ع، مصطفی.ع، علی.ح.ع و محمد.ع. ح.


نوشته شده در   چهارشنبه 5 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode