ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 فروردين 1392     |     کد : 52324

بانوان، 82% از داوطلبان آزمون تخصصي حافظان

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم: در هفت دوره گذشته‌ي آزمون اعطای مدرک حفاظ، 22 هزار و 737 نفر شركت داشته‌اند كه از اين تعداد 18 هزار و 733 نفر بانوان و 4014 نفر آقايان بوده‌اند كه ميزان حضور بانوان 82 درصد و آقايان 18 درصد بوده است.


در نشست خبري هشتمین دوره آزمون اعطای مدرک حُفّاظ عنوان شد:



معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم: در هفت دوره گذشته‌ي آزمون اعطای مدرک حفاظ، 22 هزار و 737 نفر شركت داشته‌اند كه از اين تعداد 18 هزار و 733 نفر بانوان و 4014 نفر آقايان بوده‌اند كه ميزان حضور بانوان 82 درصد و آقايان 18 درصد بوده است.
اعتدال / زينب اميري: نخستین نشست خبری «یوسف افراش» معاون جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم به منظور تشريح روند برگزاری هشتمين دوره آزمون اعطای مدرك تخصصی به حفاظ قرآن ديروز دوشنبه 26 فروردين ماه با حضور يوسف افراش، معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن‌الكريم و «جواد تجلیان، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن» در محل اين سازمان برگزار شد.
چهارشنبه پنج اردیبهشت آخرين مهلت ثبت نام
معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اتمام مهلت ثبت‌نام هشتمین دوره آزمون اعطای مدرک حفاظ تا پنج اردیبهشت گفت: این آزمون از ۲۰ اردیبهشت ۹۲ طی ۴ مرحله آغاز می‌شود.
وي، با اشاره به ثبت‌نام بیش از سه هزار نفر در این آزمون گفت: تاکنون بیش از سه هزار نفر در این آزمون شرکت کرده و تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه پنج اردیبهشت این زمان تمدید شده ودرادامه افزود: هفت دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ رشد قابل توجه‌ای را با حضور متقاضیان داشتیم که موجب ارتقای کمی و کیفی در ادوار آینده است.
یوسف افراش، معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در نشست خبری هشتمین دوره آزمون اعطای مدرک حفاظ با اشاره به ثبت‌نام بیش از سه هزار نفر در این آزمون گفت: تاکنون بیش از سه هزار نفر در این آزمون شرکت کرده و تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه پنج اردیبهشت این زمان تمدید شده و با توجه به اینکه اغلب افراد در روزهای پایانی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند پیش‌بینی می‌شود این تعداد به بیش از شش هزار نفر ارتقا یابد.
معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن با اشاره به جدول زمان‌بندی برگزاری هشتمین دوره آزمون مدرک حفاظ خاطرنشان کرد: این آزمون در چهار مرحله از 20 اردیبهشت سال 92 آغاز می‌شودو ویژه حفاظ 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن نيزمی‌شود. و کسانی که موفق به کسب حد نصاب در مرحله اول شوند در آزمون مرحله دوم در تاریخ مرداد و شهریور سال 92 شرکت می‌کنند.
مدارک سازمان دارالقرآن، تنها مدرک رسمی
وی با اشاره به مدارک اعطایی حفاظ شرکت‌کننده در هشتمین دوره آزمون و درجه معادل علمی آنان خاطرنشان کرد: طی هفت دوره گذشته 2108 نفر حایز یکی از مدارک پنج‌گانه درجه یک معادل دکتری، درجه 2 معادل فوق لیسانس، درجه 3 معادل لیسانس، درجه 4 معادل مدرک فوق دیپلم و درجه 5 معادل مدرک دیپلم شده‌اند.
افراش افزود: در نظام اداری و استخدامی کشور مدارک پنج‌گانه اعطایی سازمان دارالقرآن در قالب دستورالعمل قانونی ابلاغ شده و تنها مدرک رسمی‌ای است که در کشور به حفاظ ارایه می‌شود.
حضور پررنگ مؤسسات جزء آرزوهای سازمان دارالقرآن
وی با اشاره به حضور مؤسسات و مراکز آموزشی در امر تربیت حفاظ در کشور تصریح کرد: خوشبختانه مراکز مختلفی دوره‌های آموزشی حفظ را برگزار می‌کنند و در پایان به قرآن‌آموزان مدارکی را اهدا کرده و حضور پررنگ این مؤسسات را به فال نیک می‌گیریم و جزء آرزوهای سازمان دارالقرآن بوده که مؤسسات با عزم بیشتر در حوزه حفظ قرآن فعالیت کنند و یکی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ در کشور را محقق کرده و با ظرفیتی که در کشور وجود دارد این امر دست‌یافتنی است.
علت تغییر زمان برگزاری آزمون
افراش با اشاره به علت تغییر زمان برگزاری آزمون هشتمین دوره اعطای مدرک حفاظ خاطرنشان کرد: طی ادوار گذشته این آزمون به صورت سراسری در پنج مرحله از تیر آغاز می‌شد و با توجه به درخواست شرکت‌کنندگان مبنی بر مشکلات اجرایی زمان برگزاری آزمون و گرمای هوا طی برگزاری جلساتی با شورای کارشناسی طرح اعطای مدرک حفاظ متشکل از هفت نفر از حافظان، قاریان و پیشکسوتان جامعه قرآنی زمان برگزاری آزمون در هشتمین دوره به اردیبهشت تغییر یافت. وی عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که با توجه به تغییر زمان آزمون از تیر به اردیبهشت ریزشی در تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در هشتمین دوره ایجاد شود.
معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن با اشاره به جدول زمان‌بندی برگزاری هشتمین دوره آزمون مدرک حفاظ خاطرنشان کرد: این آزمون در چهار مرحله از 20 اردیبهشت سال 92 آغاز می‌شود و کسانی که موفق به کسب حد نصاب در مرحله اول شوند در آزمون مرحله دوم در تاریخ مرداد و شهریور سال 92 شرکت می‌کنند.
مرحله دوم شفاهی برگزار می‌شود
وی افزود: این آزمون در مرحله دوم به طور شفاهی برگزار می‌شود. همچنین حافظان کل قرآن در آزمون کتبی آیات و مفردات در آبان سال 92 شرکت می‌کنند و افرادی که سابقه تدریس حفظ قرآن کریم به مدت شش ماه به اثبات سازمان دارالقرآن رسیده باشد می‌توانند در آزمون مرحله چهارم با عنوان تفسیر قرآن به صورت تستی و تشریحی شرکت کنند.
افراش همچنین 20 اردیبهشت‌ماه سال 1392 را زمان برگزاری اولین مرحله از هشتمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم اعلام کرد و با اشاره به اینکه این مرحله به صورت کتبی برگزار خواهد شد، افزود: کسانی که موفق به کسب حدنصاب مرحله نخست شوند، در مردادماه و شهریورماه سال جاری در آزمون مرحله دوم که به صورت شفاهی برگزار می‌شود حضور خواهند یافت.
وی زمان برگزاری سومین مرحله این آزمون را آبان‌ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: در این مرحله که به صورت کتبی برگزار می‌شود، میزان معلومات حافظان قرآن کریم در زمینه مفاهیم و مفردات قرآن سنجیده خواهد شد.
این مدرس هنر تلاوت قرآن کریم همچنین زمان برگزاری دور نهایی هشتمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم را سه ماه بعد از برگزاری مرحله سوم عنوان کرد و گفت: این مرحله نیز به صورت کتبی و به دو شکل تستی و تشریحی برگزار می‌شود که طی آن میزان معلومات حافظان قرآن کریم در زمینه تفسیر و علوم قرآن سنجش خواهد شد.
شایان ذکر است، این آزمون ویژه حفاظ 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن برگزار می‌شود.
وی همچنین تعداد افراد موفق در اخذ مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم را از میان همه افراد شرکت‌کننده در این آزمون 2 هزار و 128 نفر اعلام کرد.
افراش، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در رابطه با اینکه با توجه به اینکه دبیرخانه اجرایی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم در سازمان دارالقرآن‌الکریم قرار دارد، این دبیرخانه تاکنون چه اقداماتی در رابطه با همسان‌سازی سرفصل‌های آموزش حفظ قرآن کریم با سرفصل‌های مواد آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم داشته است، گفت: جبران کمبودهای آموزشی این طرح و برگزاری نشست‌های جدی با مراکز تأثیرگذار در این موضوع مانند آموزش و پرورش و وزارت ارشاد از اهم برنامه‌های امسال دبیرخانه طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم خواهد بود.
انتظار همكاری بيشتر رسانه‌ها با آزمون اعطای مدرك
معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الكريم در ادامه خاطرنشان كرد: در هفت دوره گذشته آزمون اعطای مدرك به حفاظ قرآن زمانی كه همكاری و حضور رسانه‌ها خوب بوده است با رشد چشمگير متقاضيان مواجه بوده‌ايم و انتظار ما در اين دوره نيز بر همكاری بيشتر رسانه‌ها با آزمون اعطای مدرك به حفاظ قرآن است.
اظهارات «جواد تجلیان، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن»
«جواد تجلیان، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن » نیز این نشست حضور داشت و به ارائه توضیحاتي پرداخت.
بنا بر این گزارش، جواد تجلیان، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن با اشاره به مزایای در نظر گرفته شده ویژه حایزان مدرک تخصصی حفاظ عنوان کرد: حافظانی که موفق به دریافت یکی از مدارک پنج‌گانه سازمان دارالقرآن شوند می‌توانند از مزایای مدارک پنج‌گانه هنرمندان برخوردار شوند و طی ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی ریاست‌ محترم جمهور در تاریخ شهریور سال 90 این مدارک هم‌طراز با درجات دیپلم تا دکتری شد.
مدرک اعطایی حفاظ، ارزش علمی ندارد
وی افزود: مدرک اعطایی حفاظ دارای ارزش علمی نبوده و بیشتر اهمیت استخدامی دارد و از مسئولان سازمان دارالقرآن، حافظان و دستگاه‌های متولی امر حفظ در کشور تقاضا می‌شود تا مزایایی که در قانون برای حایزان یکی از مدارک حفظ قرآن مصوب شده به صورت رسمی ابلاغ شود.
دارندگان مدرك درجه 1 نخبه قرآني محسوب مي شوند
تجلیان خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان مدرک درجه یک حافظان قرآن را به عنوان نخبه قرآنی کشور می‌شناسند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک مدرک درجه 2 حفاظ با توجه به ضوابط و شاخص‌های مندرج در سازمان ملی نخبگان به عنوان استعداد برتر شناخته شود.
امتيازات مدارك، در قانون بيشتر از ابلاغيه‌هاست
تجليان با تأكيد بر اينكه مزايايی كه در قانون برای دارندگان مدارك حفظ قرآن كريم آمده است بسيار بيشتر از مزايايی است كه ابلاغ شده است، تصريح كرد: اين امر نيازمند عنايت ويژه‌ای است كه اميدواريم اين عنايت صورت گيرد.
این نشست که «محمدمهدی بحرالعلوم» عضو شورای ارزیابی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم نیز در آن حضور داشت، با توضیحات وی ادامه یافت.
حافظان مردودي در مفاهيم، آموزش مي‌بينند
همچنین محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن با اشاره به جایگاه آموزشی سازمان و وظایف آن در ارتقای سطح کیفی حفاظ کشور خاطرنشان کرد: سازمان دارالقرآن از یک جهت جایگاه آموزشی دارد و با توجه به سبقه 30 ساله‌ای که در امر سامان‌بخشیدن حفاظ کشور دارد ضعف آموزشی حفاظ و برگزاری دوره‌های تربیت معلم از منویات این سازمان است. همچنین حافظانی که در بخش مفاهیم مردود شده‌اند طی تولید و توزیع بسته‌های آموزش مفاهیم تحت آموزش قرار می‌گیرند.
بحرالعوم با اشاره به آموزش مجازی حفاظ در سال 92 تصریح کرد: از امسال بحث آموزش مجازی و آمادگی حفاظ جهت شرکت در آزمون اعطای مدرک سازمان دارالقرآن آغاز می‌شود و از تاریخ 27 فروردین با توجه به ضبط آموزشی صوت و لحن با حضور استاد محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان جهت آمادگی حفاظ برگزار می‌شود.
بحرالعلوم با اشاره به اینکه تاکنون 10 درصد از افراد شرکت‌کننده در این آزمون توانسته‌اند مدرک درجه یک تا پنج حفظ قرآن کریم را کسب کنند، گفت: 90 درصد مابقی که موفق به اخذ این مدرک نشده‌اند، دوره‌های آموزشی جامع و باکیفیتی را نیز نگذرانده‌اند.
وی از تمهیدات سازمان دارالقرآن‌الکریم برای رفع این معضل در جامعه حافظان قرآن کشور خبر داد و گفت: سازمان دارالقرآن تاکنون دوره‌های تربیت مدرس و معلم حفظ قرآن کریم را با هدف القای این موضوع به معلمان حفظ قرآن کریم باید شاگردان خود را برای شرکت در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم تربیت کنند، برگزار کرده است.
بحرالعلوم همچنین از طراحی دوره‌های آموزش مفاهیم قرآن کریم به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مواد آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم و اجرایی کردن آن خبر داد و گفت: علاوه بر طراحی و اجرای این دوره‌ها، قدم در حیطه مجازی کردن این آموزش‌ها گذاشته‌ایم و در همین راستا آموزش مجازی آمادگی شرکت در آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم از فردا آغاز می‌شود.
این استاد حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه در طرح‌های حفظ باید به کمیت و کیفیت آموزش‌ها و حتی افراد توجه داشت افزود: ما باید واقعا برای این موضوع که ما می‌خواهیم 10 میلیون حافظ را با چه سطحی از کیفیت تربیت کنیم توجه داشته باشیم.
وی از حضور اساتید طراح سؤالات مفاهیم این آزمون در سال‌های گذشته در این دوره خبر داد و گفت: این اساتید در فضای مجازی به صورت آنلاین با متقاضیان شرکت در این آزمون در ارتباط هستند.
بحرالعلوم با اشاره به دیگر دوره‌های مجازی سازمان دارالقرآن گفت: سال گذشته نیز دوره آموزش صوت و لحن را با حضور استاد محمدرضا پورزرگری در فضای مجازی ارائه دادیم.
وی عنوان کرد: توجه به کیفیت آموزش حفاظ همپای کمیت آنان دارای اهمیت بالایی است و با توجه به چشم‌انداز تربیت 10 میلیون حافظ در کشور از این امر نباید غافل شد.


نوشته شده در   دوشنبه 26 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode