ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 آبان 1391     |     کد : 45455

سازمان ملل: عربستان، قطر و تركيه مسئول خونريزي‌هاي سوريه هستند

نماينده کميسيارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل در امور خاورميانه با تاکيد بر اينکه نزديک به 95 درصد از کساني که عليه دولت سوريه مي‌جنگند از کشورهاي ديگر به سوريه رفته‌اند، اعلام کرد: عربستان، قطر و ترکيه مسئول خون‌هاي ريخته شده در سوريه هستند.

نماينده کميسيارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل در امور خاورميانه با تاکيد بر اينکه نزديک به 95 درصد از کساني که عليه دولت سوريه مي‌جنگند از کشورهاي ديگر به سوريه رفته‌اند، اعلام کرد: عربستان، قطر و ترکيه مسئول خون‌هاي ريخته شده در سوريه هستند.

به گزارش ايسنا، هيثم ابو سعيد گفت: دست داشتن عربستان، قطر و ترکيه در آنچه در سوريه مي‌گذرد، کاملا مشخص شده و ما متاسفيم که اين کشورها همچنان به حمايت‌هاي خود از گروه‌هاي مسلح سوري ادامه مي‌دهند.

وي گفت: کمـک‌کــردن به مخالفان و ارسال سلاح به سوريه مساله‌اي است که به ادامه خشونت‌ها در اين کشور مي‌انجامد و ما عربستان‌، قطر و ترکيه را مسئول قطره قطره خون‌هاي ريخته شده در سوريه مي‌دانيم.ابوسعيد در ادامه گفت: سازمان ملل و نهادهاي حقوق بشري از ابتدا با مسلح کردن مخالفان سوري موافق نبودند اما متاسفانه اين امر همچنان ادامه دارد و باعث وخيم‌تر‌شدن اوضاع سوريه شده است .

نماينده کميسارياي حقوق‌بشر سازمان ملل افزود: اروپايي‌ها به خوبي مي‌دانند که تنها پنج درصد از کساني که تحت عنوان مخالفان مسلح دولت سوريه شناخته مي‌شوند از اتباع سوريه هستند و مابقي شبه نظامياني هستند که از کشورهاي ديگر وارد سوريه شده‌اند.

نشست دوحه

گروه‌هاي مخالف سوري ديروز نشستي را در دوحه پايتخت قطر برگزار کردند .هدف از برگزاري اين نشست، تشکيل کميته رهبران جديد سياسي بود که دولت موقت سوريه را در تبعيد اعلام کند.پيش‌تر مخالفان سوري نشستي را در امان پايتخت اردن برگزار کردند که پس از اين نشست، اعلام کردند تا برکناري بشار اسد از قدرت وارد مذاکره نخواهند شد.از سويي اتحاديه عرب اعلام کرد، نبيل العربي دبيرکل اين اتحاديه ديروز با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و اخضر ابراهيمي، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه گفت‌وگو کرد .در اين نشست حاضران ابتدا درخصوص وضعيت موجود در سوريه و سپس راه‌هاي دستيابي به ديدگاهي مشترک جهت حل و فصل نهايي بحران اين کشور گفت‌وگو کردند.دراين حال، گيدو وستروله وزير امور خارجه آلمان در مصاحبه‌اي مطبوعاتي نسبت به تاثيرات منفي و خطرات ادامه درگيري‌هاي سوريه بر کشورهاي منطقه هشدار داد. وي از مخالفان سوري خواست براي ايجاد وحدت بيشتر تلاش کنند. وزير امور خارجه آلمان مدعي شد: متاسفانه آتش‌بس اعلام شده توسط اخضر ابراهيمي، به رغم تلاش‌هاي ابراهيمي محقق نشد چراکه نظام سوريه آتش‌بس اعلام شده را در نطفه خفه کرد .

تحولات ميداني

دو انفجار تروريستي در مرکز دمشق هفت کشته برجا گذاشت. يکي از اين انفجارها در منطقه «الروضه»‌ پشت هتل «الداما» و پارکينگ ساختمان اتحاديه کارگران در مرکز دمشق روي داد.انفجار ديگر نيز از منطقه «الطلياني» در مرکز دمشق به گوش رسيد.از سويي تروريست ها و افراد مسلح 30 شهروند سوري را در شهر حارم در استان ادلب در مقابل ديدگان مردم اين شهر قتل عام کردند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري سوريه (سانا)، تروريست ها از اين جنايت خود فيلم نيز تهيه و به چند شبکه تلويزيوني مرتبط با خود ارسال کردند. از سويي منابع وابسته به مخالفان سوريه از حمله ارتش آزاد سوريه به شماري از فرودگاه‌ها از جمله فرودگاه "تفتناز" واقع در جنوب غربي استان حلب و محاصره اين فرودگاه خبر دادند.

به گفته اين منابع، در اين حمله پنج گروه از مخالفان سوري شرکت داشتند و نيروهاي ارتش آزاد توانستند بر گردان دفاع هوايي منطقه الدويله در شهرک سلقين در ادلب سيطره يابند.

در همين حال خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) اعلام کرد نيروهاي ارتش اين کشور با حمله به نيروهاي ارتش آزاد سوريه در فرودگاه نظامي تفتناز شمار زيادي از افراد مسلح را دستگير کردند .منابع خبري سوريه اعلام کردند ارتش آزاد علاوه بر فرودگاه نظامي تفتناز به چند فرودگاه ديگر اين کشور نيز حمله کرد و هدفش از اين حملات فلج کردن نيروي هوايي ارتش سوريه است.

اگر مخالفان دولت بتوانند فرودگاه تفتناز را تصرف کنند و آن را در کنترل خود نگه دارند، توان و ظرفيت بيشتري براي کنترل منطقه استراتژيک بين دو شهر بزرگ حلب و دمشق خواهند داشت.از سويي حمله ارتش سوريه به يک مرکز تجمع عناصر وابسته به گروهک تروريستي ارتش آزاد در استان ادلب کشته‌شدن دست‌کم 30 تروريست را درپي داشت.ارتش سوريه يکي از مراکز تجمع تروريست‌هاي مسلح وابسته به ارتش آزاد در شهر «معره النعمان» از توابع ادلب را هدف قرار داد.خبر ديگر اينکه افراد مسلح ناشناس يک عضو حزب بعث سوريه در شهر الرقه واقع در شرق اين کشور را با ضربات چاقو به قتل رساندند. دراين حال يکي از سرکرد‌گان القاعده در شهر درعا به قتل رسيد. «اياس محمد الحاج علي» سرکرده القاعده در درعا به شمار مي‌آمد.

ورود ارتش به جولان

رژيم صهيونيستي از ورود سه تانک ارتش سوريه به منطقه غيرنظامي مرزي در بلندي‌هاي جولان اشغالي و آماده باش کامل اين رژيم در اين منطقه خبر داد.يک سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام کرد سه تانک ارتش سوريه که ظاهرا در درگيري با شورشيان شرکت داشته‌اند، به داخل مناطق غيرنظامي مرزي در بلندي‌هاي جولان نفوذ کرده‌اند. در پي آن ارتش اسرائيل در اين منطقه به حال آماده‌باش کامل درآمده است.ارتش رژيم صهيونيستي دراين باره به نيروهاي بين‌المللي حافظ صلح که بر آتش بس در منطقه نظارت دارند شکايت کرده است.اين اولين باري است که نيروهاي سوري پس از توافقنامه اعلام آتش بس در جولان از 40 سال گذشته تاکنون وارد اين منطقه شده‌اند.

اظهارات آلبرايت

وزير اسبق امور خارجه آمريکا با دخالت غرب در امور سوريه مخالفت کرد و مقام هاي واشنگتن را از دست زدن به مداخله اي ديگر در امور يک کشور خارجي برحذر داشت. مادلين آلبرايت گفت: بعد از جنگ هاي افغانستان،عراق و ليبي تهاجم نظامي و مداخله در امور يک کشور اسلامي ديگرهمچون سوريه که از يک ارتش قوي برخوردار است، درحال حاضر براي آمريکا مناسب و امکان پذير نيست. آلبرايت خاطرنشان کرد: ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه نيز که برخي شخصيت ها و گروه ها آن را مطرح مي کنند، به آساني قابل اجرا نخواهد بود و مشکلات خاص خود را دارد. 


نوشته شده در   دوشنبه 15 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode