ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 آبان 1391     |     کد : 45384

محکوميت بين المللي قتل اسرا توسط مخالفان دولت سوريه

کميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد شکنجه و تيرباران شماري از نظاميان سوريه به دست شبه نظاميان مخالف سوري، مصداق جنايت جنگي است.

کميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد شکنجه و تيرباران شماري از نظاميان سوريه به دست شبه نظاميان مخالف سوري، مصداق جنايت جنگي است.

به گزارش ايرنا، روپرت کلويل سخنگوي کميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل گفت: ما نوار ويديويي را تماشا کرديم . تشخيص دادن عوامل اين اعدام دسته جمعي سخت و دشوار است و کميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل تصاوير را به دقت مورد بررسي قرار خواهد داد.وي افزود: کشتن سربازان خارج از ميدان نبرد بدون آنکه بتوانند از خود دفاع کنند جنايت جنگي محسوب

مي شود و ما بار ديگر از تمامي طرفهاي درگير در سوريه مي خواهيم قوانين بشردوستانه بين المللي را محترم بشمارند.سازمان عفو بين‌الملل نيز کشتار سربازان سوري بعد از اسارت به دست گروه‌هاي مسلح در ادلب را محکوم و اعلام کرد کشتار اسيران در جنگ، جنايت جنگي به شمار مي‌آيد.

عفو بين‌الملل اعلام کرد: در صورتي که درستي و صحت فيلم ويديويي منتشر شده در يوتيوب که در آن مخالفان مسلح، سربازان ارتش را بعد از اسارت به قتل رساندند، ثابت شود اين فيلم نشان‌دهنده آن است که يک جنايت جنگي رخ داده است.گفتني است يک فيلم ويديويي در شبکه‌هاي اينترنتي انتشار يافت که در آن، گروهي از مخالفان مسلح حکومت سوريه پس از ضرب و شتم افرادي که ظاهرا از نظاميان دولتي هستند، آنان را با شليک گلوله به قتل مي‌رسانند.

در فيلم منتشر شده ، گروهي افراد مسلح از اعضاي تشکل النصره، ديده مي‌شوند که 10 اسير جنگي را وادار مي‌کنند در محلي شبيه به يک پاسگاه ايست بازرسي ويران شده، روي زمين دراز بکشند. سپس افراد مسلح، با لگد به مضروب کردن اسيران مي‌پردازند و در صحنه بعد، همه را به گلوله مي‌بندند. از سويي وزارت خارجه آمريکا نيز جنايت جنگي تروريست‌هاي سوريه را محکوم و اعلام کرد توجيهي براي آن وجود ندارد. ويکتوريا نولاند، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: ما نقض حقوق بشر از هر دو طرف را محکوم مي‌کنيم وهر کس مرتکب جنايت شود بايد مقصر شناخته شود.

اين درحالي است که الکساندر لوکاشويچ سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه اي، با اشاره به تداوم سياست اعمال فشار و تشديد تحريم ها درباره سوريه از طرف آمريکا، واشنگتن را به نقض توافقنامه ژنو درباره حل مسالمت آميز بحران سوريه متهم کرد.وي افزود: آمريکا براي گروه هاي مخالف دولت سوريه دستور العمل صادر مي کند که در اين شرايط به تشکيل دولت در تبعيد بپردازند و حتي نامزدهاي عضويت در اين دولت را نام مي برد و اين اقدام، مخالفان مسلح دولت سوريه را براي عدم سازش با دولت و ادامه تلاش براي براندازي حکومت سوريه تشويق مي کند.

واکنش ايران

سخنگوي وزارت خارجه برپايي جوخه‌هاي اعدام سربازان و افراد بيگناه در سوريه توسط گروه‌هاي تروريستي را شديداً محکوم کرد و مسئوليت تکرار چنين فجايعي را متوجه حاميان تروريست‌ها و گروه‌هاي مسلح دانست.

رامين مهمان‌پرست در واکنش نسبت به خبر منتشره در خصوص اعدام‌هاي ميداني در سوريه توسط تروريست‌ها اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران اقدام جنايتکارانه و ضد حقوق بشري گروه‌هاي تروريستي در برپايي جوخه‌هاي اعدام سربازان و افراد بيگناه در سوريه را شديداً محکوم کرده و مسئوليت تکرار چنين فجايعي را متوجه حاميان تروريست‌ها و گروه‌هاي مسلح مي‌داند.

70کشته در حمله القاعده

تروريست‌هاي وابسته به القاعده در جنايتي جديد در شهر ادلب در محله «الطارمة» 70 غير نظامي را که اغلب آنان زنان و کودکان بودند به قتل رساندند.

شاهدان عيني گزارش دادند که مخالفان مسلح پس از ورود به محله وارد منازل مسکوني شدند و مردم را به رگبار بستند تا در پوشش رسانه‌‌اي اين اقدامات را به ارتش سوريه نسبت دهند.

از سويي انفجار يک بمب پشت حرم حضرت زينب (س) در جنوب دمشق، شماري کشته برجا گذاشت.

حملات سنگين ارتش

ارتش سوريه حملات گسترده‌اي را عليه تروريست‌ها در ادلب آغاز کرده تا محاصره قلعه حارم را بشکند.ارتش سوريه در پاسخ به حملات تروريست‌ها به منطقه حارم در شهر ادلب، مواضع آنها را چندين نوبت با جنگنده بمباران کرد.

تروريست‌ها در اطراف قلعه حارم نيروهاي دولتي را به محاصره درآورده‌اند هرچند نيروهاي سوري همچنان به مقاومت خود در داخل اين قلطعه تاريخي ادامه مي‌دهند.يک افسر ارتش سوريه نيز در شهر حارم با منفجر کردن خود بين تروريست ها با استفاده از کمربند انفجاري 15 نفر از آنان را کشت و تعداد زيادي را زخمي کرد.از سويي در منطقه «الاشرفيه» حلب، درگيري خونيني بين دو گروه مسلح و مخالف نظام سوريه رخ داد.به گزارش فارس، ماجرا از اين قراربود که تعدادي از تروريست‌هاي گروهک ارتش آزاد به منظور اعمال منافي عفت سه تن از دختران جوان سوري را در منطقه الاشرفيه مي‌ ربايند که اين اقدام با مخالفت برخي اعضاي يک گروهک ديگر مواجه مي‌شود. رخي اعضاي گروهک تروريستي «جبهه ياري اهل شام» که اين اقدام را مخالف اهداف خود دانسته، با ارتش آزاد درگير مي‌شوند که نزديک به 72 نفر از دو طرف کشته مي‌شوند.خبر ديگر اينکه برخي منابع سوري در خارج از کشور اعلام کردند عربستان سعودي 3000 سوري را در خاک خود براي نبرد با نظام سوريه آموزش مي‌دهد.از سويي کميته موسوم به «شوراي ملي معارضان سوريه» اعلام کرد بيش از 40 ميليون دلار کمک‌هاي مالي از کشورهاي خارجي دريافت کرده است.

اين شورا اعلام کرد در يک سال اخير پنج ميليون دلار از امارات، 15 ميليون دلار از قطر و 4/20 ميليون دلار از ليبي دريافت کرده است.

طرح قطر

قطر با ارائه طرحي جديد بار ديگر تلاش مي‌کند گروه‌هاي مخالف سوري را متحد کند.به گزارش روزنامه گاردين، انگليس، آمريکا و ديگر قدرت‌هاي غربي از طرح جديدي حمايت مي‌کنند که بر اساس اين طرح يک جبهه واحد از مخالفان سوري تشکيل مي‌شود. اين گروه واحد در مذاکرات صلح با بشار اسد شرکت مي‌کند و اگر اين مذاکرات به شکست بيانجامد، همين گروه به کانالي براي حمايت نظامي بيشتر از گروه‌هاي مسلح بدل مي‌شود. اين طرح که قرار است پنج‌شنبه در نشست مخالفان سوري در دوحه رونمايي شود، مخالفان خارج‌نشين و شوراي موسوم به انقلابيون را که گروه‌هاي مسلح داخل سوريه را رهبري مي‌کند، گردهم مي‌آورد و همزمان اين گروه‌ها طبق يک برنامه مشترک به دنبال انتقال دموکراتيک قدرت در سوريه خواهند بود. بر اين اساس شورايي موسوم به «ابتکار ملي سوريه» با 50 عضو و به رهبري «رياض سيف» تشکيل خواهد شد.

نگراني روسيه

وزير دفاع روسيه با تاکيد بر اينکه بشار اسد هرگز از پست خود کناره‌گيري نخواهد کرد، اظهارداشت: استعفاي اسد به معناي نابودي سوريه است .آناتولي سرديوکف در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاريس بعد از نشست صورت گرفته در فرانسه در سطح وزراي خارجه و دفاع دو کشور، افزود: رييس‌جمهوري سوريه از منصب خود دست نخواهد کشيد و تا پايان در آن باقي خواهد ماند.از سويي چين اعلام کرد پيشنهادات سازنده جديدي براي پايان دادن به خونريزي ها در سوريه دارد که شامل آتش بس مرحله اي و منطقه به منطقه و تشکيل نهاد حاکميتي در دوران گذار است.

نشست آشتي ملي

بخش قديمي دمشق ديروز شاهد برگزاري نشست «آشتي ملي» سوريه با حضور شخصيت‌‌ها و طوايف مختلف سوري بود. در اين نشست شخصيت‌هاي بزرگ اسلامي و مسيحي سوريه از تمامي طوايف و گرايش‌ها و شيوخ و بزرگان قبايل و طوايف دمشق حضور و مشارکت داشتند.در اين نشست «سند دمشق» به امضا رسيد و بر اساس اين سند امضاکنندگان آن متعهد شدند، هرگونه تفرقه و اختلاف و دودستگي را کنار نهاده و با از بين بردن اختلافات موجود، موجب تقويت برادري و اخوت و همبستگي و اتحاد بين خود و ديگر طوايف و قبايل سوري‌شوند.


نوشته شده در   يکشنبه 14 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode