ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 آبان 1391     |     کد : 44969

معرفي برگزيدگان جشنواره فارابي

رئيس جمهوري: علوم انساني ناظر بر حركت انسان‌ها در مسير كمال براي نيل به قله تعالي است.

رئيس جمهوري: علوم انساني ناظر بر حركت انسان‌ها در مسير كمال براي نيل به قله تعالي است.

رئيس‌جمهوري با انتقاد از توليد علومي که عمق و کنه آن نژادپرستي و سلطه‌گري است، از پيشنهاد خود به سران يکي از کشورهاي بزرگ براي جمع‌آوري بمب‌هاي اتم و صرف پول آن براي مردم خبر داد.

به گزارش ايسنا، دكتر محموداحمدي‌نژاد كه در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره بين‌المللي فارابي سخن مي گفت اظهار داشت: شايد واژه توليد علم براي فعاليت‌هاي علمي مناسب نباشد، زيرا ذهن را به نوعي به سمت اقتصاد و فرهنگ سرمايه‌داري سوق مي‌دهد . شايد اگر دريافت علمي و نيل به مرتبه بالاتر را به جاي توليد علم قرار دهيم، مفهوم را بهتر برساند، زيرا علم در نهاد تک تک انسان‌ها موجود است و کشف علم و سير علمي، سيري نامحدود است.

وي با تاکيد بر اين‌که هيچ فردي نمي‌تواند در هيچ مقطعي بگويد من عالم هستم، اظهارداشت: دريافت علمي محدوديت و نقطه پاياني ندارد.

رئيس‌جمهوري ادامه داد: هنگامي که از علوم انساني سخن مي‌گوييم، اين به ذهن متبادر مي‌شود که به دنبال علومي هستيم تا رفتار انساني و جامعه انساني را پيش‌بيني و مديريت کنيم.

وي با تاکيد بر اين‌که بايد علوم انساني را در دايره وسيع‌تري تعريف کرد، افزود:‌ مي‌توان گفت علوم انساني از علومي است که ناظر بر حرکت انسان‌ها در مسير کمال براي نيل به قله تعالي است، زيرا اصولا همه علوم انساني‌اند و فقط انسان است که مي‌تواند علوم را دريافت کند.علم براي ساير موجودات معنا و در زندگي آنها تاثيري ندارد.

رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اين‌که انسان يگانه موجودي است که علم در زندگي او تاثير دارد، گفت: خداوند انسان را در بالاترين سطح آفريده و انسان مي‌تواند در اين عالم مانند خدا و تجلي خدا شود، اما خداوند انسان را در پايين‌ترين مرتبه وجودي قرار داده و ماموريتي براي وي تعريف کرده که تو با کمک خداوند مي‌تواني از اسارت جماد ، نبات و حيوانيت بيرون بيايي و خدايي شدنت را به فعليت برساني. عبور از مرحله جماد و نبات بسيار آسان است و معمولا انسان به آساني از آن عبور مي‌کند، اما عبور از مرحله حيوانيت به دايره انسانيت سخت‌ترين مرحله است .

احمدي‌نژاد سخت‌ترين و مهم‌ترين ماموريت انسان را عبور از مرحله حيوانيت به دايره انسانيت بيان کرد و گفت: علوم حقيقي انساني آن است که راه را براي عبور انسان از مرحله حيواني به فضاي ملکوتي انساني بگشايد. انسان اين ظرفيت را دارد که به بالاتر يا پايين‌تر از مرحله خود صعود يا سقوط کند. نشانه‌هاي سقوط و صعود بسيار زياد است و ما آن ها را در تاريخ مشاهده کرده‌ايم.

رئيس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود اظهارداشت:‌ در جنگ‌هاي افغانستان و عراق بسياري کشته‌ شدند و جالب آن است که آن‌که مي‌کشد به خودش جايزه مي دهد. آيا او در پايين‌ترين مرحله قرار دارد يا گرگ؟ او از حيوانيت به مرحله پايين‌تر ساقط شده است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که هر علمي که راه را براي کمال حقيقي انسان باز کند ، الهي ، اسلامي و ديني است، افزود: هنگامي که انسان بخواهد از خاک به خدا برسد چه راهي را بايد طي کند؟ در اين مسير بايد انسان و حقيقت انساني را بشناسيم و پس از آن در مسير حرکت کنيم.

وي همچنين يادآور شد: انسان کامل کسي است که تمام اسماء و صفات را در خود تجلي کرده است . پيامبران اولي العزم انسان‌هاي کاملي بودند و درهر عصري بايد انسان کاملي وجود داشته باشد، زيرا در غير اين صورت خدا ناشناخته خواهد ماند، بنابراين براي شناخت خدا ما نيازمند انسان کامل هستيم.

احمدي‌نژاد در ادامه تاکيد کرد: يکي از راه‌هاي عبور از حيوانيت به انسانيت، عبور از مرزهاي نژاد، رنگ، تعصبات قومي و قبيله‌اي ، حزبي و باندي، گرايشهاي به قدرت و ثروت است و مي‌توان گفت علوم انساني علومي است که انسان را به فهم و شناخت و همراهي انسان کامل نزديک مي‌کند و هر علمي که به خودخواهي ها،‌ منيت‌ها و غلبه شهوت‌ها و خودبرتربيني‌ها دامن بزند علم نيست، بلکه جهل است.

رئيس‌جمهوري با طرح اين سوال که هدف ما از تحصيل و گسترش علم چيست؟ گفت: آيا هدف پر کردن جيب‌ها و رسيدن به اغراض حيواني است؟

احمدي‌نژاد با بيان اين‌که هر فردي در هر کاري بايد تحولات و تصورات خود را اندازه‌گيري کند تا ميزان موفقيت خود را بسنجد، گفت: به عنوان مثال رييس يک حکومت بايد هر روز معنويات ، اخلاق و آرزوهاي خود را با انسان کامل مقايسه کند. اگر از آنها دور شد معلوم است که پشت سر او چه اتفاقي مي‌افتد. دنبال هر انديشه‌اي جز انديشه انسان کامل باشيم، نتيجه آن سقوط است.

وي خاطرنشان کرد: ما شاهد تلاش بسياري از علما و انديشمندان در راه کشف حقيقت هستيم ،انسان کامل تنها راه است و به همه انسان‌ها تعلق دارد.

ما شاهد بوديم که علي‌رغم مجاهد ت‌هاي پيامبران براي نزديک کردن دل‌ها و انديشه‌ها به انسان کامل، شيطان توانست يک غفلت را به نوع بشر تحميل کند.

اکنون علومي توليد مي‌شود که عمق و کنه آن نژادپرستي و سلطه‌گري است . آيا تمام حقايق در دسترس بشر قرار دارد؟

احمدي‌نژاد در ادامه يادآور شد: چند ماه قبل با رييس يک کشور بزرگ و به ظاهر قدرت بزرگ ديدار داشتم، در آنجا مطرح کردم که چقدر خوب است که بمب‌هاي اتم جمع آوري و پول آن خرج مردم شود.

وي با رد اين مطلب گفت: رقيب ما امروز سلاح‌هايي بسيار کشنده‌تر ساخته است! اين چه نگاهي است که وجود دارد؟ نگاه‌ها بايد تغيير کند.

احمدي‌نژاد در پايان با تاکيد بر اين‌که در اين عالم کاري جز علوم انساني نداريم، پيشنهاد داد که جشنواره فارابي، با مدت زمان بيشتر برگزار شود تا انديشه‌ها و قلب‌ها به يکديگر نزديک شوند.

تجليل از برگزيدگان جشنواره فارابي

رئيس ‌جمهوري در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره بين‌المللي فارابي از هفت برگزيده ويژه اين جشنواره تقدير کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي ‌نژاد دراين مراسم از مرحوم استاد عبدالله نوراني به عنوان شخصيت پيشرو در علوم انساني و اسلامي به پاس خدمات علمي ارزشمند وي، سيدمحمدباقر حجتي به عنوان پيشکسوت علوم انساني به پاس تلاش همه جانبه براي تعالي علوم انساني و اسلامي و حجت‌الاسلام محمدي ري‌شهري و دکتر جليل تجليل براي مجموعه آثار و خدمات علمي ايشان در راستاي تعالي علوم انساني و اسلامي با اهداء يادمان جشنواره ،لوح تقدير و جوايزي تجليل کرد.

وي همچنين از دکتر محمدعلي معلم دامغاني به عنوان مفاخرپژوه برجسته به پاس عمري تکاپوي مجدانه در معرفي شعر و ادب فارسي، دکتر عبدالحميد نقره‌کار به عنوان نظريه‌پرداز برجسته براي ارائه نظريه تعامل انسان با ايده‌هاي فضايي – هندسي در معماري و از دکتر ابوالفضل علي‌شاهي به عنوان برگزيده رتبه اول بخش جوان گروه علمي فقه، اصول، علوم قرآني و حديث با اهداء لوح يادمان جشنواره و جوايزي تقدير و تجليل کرد. 



نوشته شده در   يکشنبه 7 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode