ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 آبان 1391     |     کد : 44528

راه‌‌اندازي موزة تفسير و مفسرين قرآن

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس از راه‌‌اندازي موزه تفسير و مفسرين قرآن کريم جهان اسلام در سومين حرم اهل‌ بيت(ع) خبر داد

احمد همتي بوشهري، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس خبرداد:


مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس از راه‌‌اندازي موزه تفسير و مفسرين قرآن کريم جهان اسلام در سومين حرم اهل‌ بيت(ع) خبر داد .
احمد همتي بوشهري، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در همايش مديران و مسئولان آموزش شعب مؤسسه قرآني بيت‌الاحزان الزهرا(س) در شيراز، گفت: موزه تفسير و مفسرين قرآن کريم جهان اسلامي در حرم حضرت شاهچراغ(ع) راه‌اندازي مي‌شود.
وي افزود:‌ در اين موزه تمام مسائل مربوط به تفسير و مفسرين جهان اسلام به نمايش گذاشته مي‌شود تا در آينده‌اي نزديک تبديل به بهترين موزه تفسير و مفسرين قرآن کريم جهان اسلام شود.
همتي بوشهري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به نزديک بودن عيد غدير گفت: در روز غدير به صراحت آيات و تأکيد روايات،‌ اميرالمؤمنين علي (ع) به صورت سمعي و بصري به مردم معرفي شد، يعني تنها خطبه‌خواني نبود و بلکه پيامبر دست حضرت علي (ع) را بالا برد و مصداق را هم معين کرد.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس با بيان اينکه فاصله ميان 18 ذي‌حجه يعني روز عيد غدير تا 28 صفر و روز رحلت پيامبر گرامي اسلام (ص)، 70 روز بود که در اين ايام فضاي جامعه دگرگون شد.
وي با اشاره به آيات 3 و 4 سوره نجم «وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ﴿3﴾إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى؛ و از سر هوس سخن نميگويد (3)اين سخن بجز وحيى که وحى مى‏شود نيست» گفت: خداوند در اين آيات مي‌فرمايد که پيامبر گرامي اسلام(ص) از روي هوي سخني نمي‌راند بلکه تمام سخنان او حکم وحي دارد.
همتي بوشهري اظهار کرد: عدم تدبر در آيات قرآن موجب شد که در زمان رحلت پيامبر (ص) مفسر قرآن را کنار زدند و تنها به فکر خود عمل کردند و تمام احاديث پيامبر (ص) را سوزاندند و گفتند که کتاب خدا براي ما کافي‌ست و از حديث ثقلين که 80 منبع شيعه و سني آن را تأييد کردند، گذشتند و نتيجه آن هم انحراف از مسير قرآن و گمراهي بود.
اين مقام فرهنگي گفت:‌ امروزه نيز در جهان اسلام مشکلاتي که وجود دارد به دليل فهم غلط از قرآن و عدم تدبر در قرآن و نبودن در زير بيرق ولايت و امامت است.
وي تأکيد کرد: محافل قرآني اگر همراه با بصيرت و بينش ولايي نباشد، خروجي آن گمراهي است،‌ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند صوت، لحن و قرائت همه مقدمه براي فهم و تدبر در قرآن است.
همتي بوشهري با اشاره به مؤسسه قرآني بيت‌الاحزان که داراي 105 شعبه در کشور است، تصريح کرد:‌ در دولت نهم و دهم اعتبار فعاليت‌هاي قرآني کشور از 500 ميليون تومان به 8 ميليارد تومان رسيد که از اين مبلغ تنها 5/1 ميليارد تومان به مؤسسه قرآني بيت‌الاحزان اختصاص يافته است.
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس با تأکيد بر اينکه البته اين وظيفه تمامي مسلمانان است که به قرآن خدمت کنند، گفت: خداوند در آيه 41 سوره حج مي‌فرمايد «لَّذِينَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ همان کسانى که چون در زمين به آنان توانايى دهيم نماز برپا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و به کارهاى پسنديده وامى‏دارند و از کارهاى ناپسند باز مى‏دارند و فرجام همه کارها از آن خداست» يعني کسي که به حاکميت رسيد بايد به اين وظايف عمل کند و حاکميت وظيفه کار ديني دارد و قطعاً در بحث فعاليت‌هاي قرآني بايد تلاش کند.
وي با بيان اينکه همه امور قرآني و مذهبي حکومتي شود، آسيب دارد، چنان‌چه که 1400 سال انقلاب نبود اما اسلام پابر جا ماند گفت: اسلام بدون انقلاب باقي ماند اما انقلاب بدون اسلام باقي نمي‌ماند و دليل ماندگاري انقلاب اسلامي نيز همين بوده است.
همتي بوشهري تأکيد کرد: در کنار فعاليت‌هاي قرآني که اکنون وجود دارد بايد کنار آموزه‌هاي قرآني حتماً بحث بصيرت ولايي تبيين شود چرا که قرآن و نهج‌البلاغه منهاي روحانيت، ولايت فقيه و... گمراهي به همراه دارد.
اين مقام مسئول گفت: وظيفه دولتمردان حمايت همه جانبه از فعاليت‌هاي قرآني است که بحمدالله اين نگاه ويژه هم در سطح استان و هم در سطح کشور وجود دارد که نمونه بارز آن تشکيل معاونت قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
همتي بوشهري با اشاره به سابقه قرآني و مذهبي فارس گفت: تنها در يک روستاي شهرستان فسا 76 شهيد وجود دارد که اين تعداد حتي از تعداد شهداي عاشورا نيز بيشتر است و همگي نشان دهنده تأثير آيات قرآن بر دل شهيدان و مردمان اين خطه از کشور است.
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس با تأکيد بر اينکه اين اداره در هيچ رشته خاصي نبايد خود را محدود کند، گفت: در تمامي رشته‌ها و هنرها اعم از هنرهاي نمايشي، تجسمي،‌شعر،‌ نقاشي، سينما و... در همه اين‌ها بايد حق قرآن ادا شود.
وي خاطرنشان کرد: طبق دستور معاون قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حتي براي جلسات خانگي قران هم تدابيري در جهت کمک به آن‌ها انديشيده شده است.


نوشته شده در   دوشنبه 1 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode