ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 مهر 1391     |     کد : 43534

دكتر علي اكبر ولايتي: سياست ايران درباره رابطه با آمريكا توسط رهبر معظم انقلاب تعيين مي‌شود

مشاور مقام معظم رهبري ايجاد هرگونه تغيير در موضوع رابطه با آمريكا را مستلزم اعلام آن توسط معظم‌له دانست.

 مشاور مقام معظم رهبري ايجاد هرگونه تغيير در موضوع رابطه با آمريكا را مستلزم اعلام آن توسط معظم‌له دانست.

دكترعلي‌اكبر ولايتي در حاشيه مراسم افتتاح دوره دكتراي دانشگاه عالي دفاع ملي،گفت: سياست كلي جمهوري اسلامي مثل گذشته و هيچ تغييري نكرده است و هر تغييري هم در اين زمينه بخواهد صورت گيرد، بايد از طرف مقام معظم رهبري اعلام شود.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل درباره خروج گروهك منافقين از ليست گروه‌هاي تروريستي آمريكا هم تاكيد كرد: اين كه يك گروه ضدبشري و تروريستي را از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج كنند و اين گروه بدنام و دوره‌گرد سياسي را بپذيرند، نشانه شكست و ورشكستگي سياسي آمريكاست.

ولايتي همچنين درباره مذاكره‌هاي ايران با گروه 1+5 اظهار داشت: ايران هيچ‌گاه از ابراز تمايل براي مذاكره خودداري نكرده است و هرگاه آنها اعلام كنند كه مي‌خواهند مذاكره كنند، ما استقبال مي‌كنيم. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در پاسخ به اين سئوال كه آيا سياست ايران در مذاكره‌ها تغيير خواهد كرد؟ گفت:سياست ايران كاملاً ثابت است و آنچه كه ايران بر آن پافشاري مي‌كند، حق استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي در چارچوب ان‌پي‌تي است و ما به آن متعهد هستيم و اين سياست تغيير نمي‌كند.

جهان چند قطبي ‏

‏ ولايتي همچنين در سخناني در مراسم افتتاح دوره دكتري دانشگاه عالي دفاع ملي، با تشريح تحولات منطقه و اوضاع سوريه، يادآور شد: اتفاق‌هاي دو سال گذشته در منطقه مي‌تواند مبدا تحول در جهان و منطقه باشد.

وي افزود: در تعريف بيداري اسلامي ابتدا اختلاف نظر‌هايي وجود داشت، اما به تدريج همه گروه‌ها به اين نتيجه رسيدند كه اين حركت‌ها، اسلامي است و در كشورهايي كه سال‌ها اسلامگرايان اجازه حتي اظهار نظر نداشتند، در حال به قدرت رسيدن هستند. ولايتي در ادامه سخنان خود به مصر اشاره كرد و با بيان روندي از تحولات اتفاق افتاده در اين كشور گفت: آمريكايي‌ها پس از اين كه ديدند نمي‌‌توانند جلوي قدرت گرفتن اسلامگرايان را بگيرند، تلاش كردند با انتشار فيلم موهن فضا را در كشورهاي تحول يافته، آزمايش كنند و آزمايش‌ها نشان داد كه نمي‌توانند هر كاري كه دلشان مي‌خواهد در اين كشورها انجام دهند.

وي در ادامه سخنان خود به تحولات سوريه اشاره كرد و افزود: ابتدا تصور اين بود كه با اتحادي كه عليه دولت سوريه توسط سلفي‌ها، القاعده، آمريكا و برخي كشورهاي منطقه ايجاد شده بود، كار سوريه در مدت 10 تا 20 روز تمام شود، اما چنين نشد و بحران سوريه علاوه بر اين‌كه به كشورهاي ديگر كشيده شد، به شوراي امنيت هم سرايت كرد و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كه توسط آمريكا عليه سوريه مطرح شده بود، توسط روسيه و چين وتو شد. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تاكيد كرد: اين نشان مي‌دهد كه خطي كه در جنگ سرد شهر برلين را به دو قسمت كرده بود، امروز در خاورميانه و دمشق كشيده شده است.

ولايتي با انتقاد از برخي كشورهاي منطقه گفت: از برخي كشورهاي منطقه انتظار رفتار عاقلانه‌تري را داشتيم، اما آن‌ها اختيار خود را دست القاعده‌اي‌ها دادند، امروز تنش در سوريه به كشورهاي ديگر سرريز شده است و به طور حتم كشورهايي مانند تركيه از اين مساله راضي نيستند.

وي يادآور شد: امروز صف‌بندي جديد را در جهان شاهديم كه در يك سوي آن دينداران و كشورهاي مستقل جهان حضور دارند و ايران در آن محوريت دارد و در يك سو آمريكا و كشورهاي وابسته به آن هستند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل گفت: آمريكا بعد از حوادث سوريه تلاش كرد نگذارد ايران در اجلاس غيرمتعهد‌ها موفقيتي به دست‌آورد، اما اين اجلاس موفق برگزار شد و حتي تصويب شد كه ايران به عنوان رئيس جنبش غيرمتعهد‌ها تلاش كند تا مساله سوريه را حل كند و اين موفقيتي بزرگ براي ما بود. ولايتي با اذعان به اين نكته كه به احتمال زياد در آينده با يك جهان چند قطبي مواجه خواهيم بود زيرا چين و روسيه در كنار هم مقابل آمريكا ايستاده‌اند و به طرز بي سابقه‌اي به هم نزديك شده‌اند، افزود:‌ جهان اسلام و خاورميانه هم با الگو گرفتن از انقلاب اسلامي در حال پيشرفت است و تحولات خاورميانه همه معادله‌ها را به هم زده است، به گونه‌اي كه همه قدرت‌ها در منطقه تلاش مي‌كنند با شتابزدگي متناسب با تغيير شرايط، منافع خود را حفظ كنند. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل افزود: ايران از همان ابتدا خواهان گفتگو با حكومت بشار اسد بود، با اين حساب موضوع سوريه يك موضوع بين‌المللي است و ما هم به عنوان قدرت اول منطقه و موثرترين كشور در منطقه خاورميانه خود را به رخ دشمنان كشيده‌‌ايم. پيش از سخنان ولايتي، دكتر حسن بيگي رئيس دانشگاه دفاع ملي هم به تشريح فعاليت‌هاي اين دانشگاه پرداخت و از برگزاري همايش «تحول راهبردي در دوره گذار» با رويكرد آرمانگرايي همراه با واقع بيني و همايش «عنوان دفاع ملي ـ دفاع همه جانبه» در ماه‌هاي آينده خبر داد.‏


نوشته شده در   دوشنبه 10 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode