ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 مهر 1391     |     کد : 43358

جهان نيازمند انديشه و نظمي جديد است

رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در شصت و هفتمين نشست سالانه مجمع عمومي در سخناني به بيان ديدگاه‌هاي کشورمان درباره مسائل مهم منطقه‌اي و جهاني پرداخت.

وجود انحصار قدرت در شوراي امنيت به تضييق در امكان اعمال حق و دفاع از حقوق ملت‌ها انجاميده است

رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در شصت و هفتمين نشست سالانه مجمع عمومي در سخناني به بيان ديدگاه‌هاي کشورمان درباره مسائل مهم منطقه‌اي و جهاني پرداخت.

به گزارش ايرنا، احمدي‌نژاد گفت: من از سرزمين ايران، سرزمين شکوه و زيبايي، سرزمين علم و فرهنگ، سرزمين حکمت و اخلاق، مهد فلسفه و عرفان و ديار مهر و نور، سرزمين دانشمندان، حکيمان، فيلسوفان، عارفان، اديبان، سرزمين بوعلي سينا، فردوسي، مولوي، حافظ و عطار و خيام و شهريار به نمايندگي از ملتي بزرگ و سرافراز، از پايه‌گذاران تمدن بشري و از ميراث داران ارجمند جهاني و به نمايندگي از مردماني آگاه، آزاديخواه، دوستدار صلح، مهربان و صميمي که طعم تلخ تجاوزها و جنگهاي تحميلي را چشيده و عميقاً قدرشناس ثبات و آرامش‌اند ، اکنون در جمع شما خواهران و برادران خود از سراسر جهان حضور يافته ام تا براي بار هشتم در هشت سال مأموريت خدمتگزاري به مردم شايستة کشورم به جهانيان نشان دهم که ملت شريف ايران همچون گذشتة تابناکِ تاريخي‌اش، انديشه‌اي جهاني دارد و از هرگونه تلاش و مجاهدت براي تأمين، توسعه و تحکيم صلح، ثبات و آرامش در جهان که البته تنها از طريق همفکري و همکاري و مديريت مشترک ميسر است، استقبال کرده و آن را مهم تلقي مي‌كند.

وي تصريح کرد: اينجانب اينجا هستم تا پيام الهي و انساني مردان و زنان فرهيخته کشورم را به شما حضار محترم و به همه مردم جهان ابلاغ کنم. پيامي که خداوند سخن ايران زمين سعدي عليه الرحمه در دو بيت ماندگار تاريخي به همة‌ بشريت چنين هديه کرده است:

بـني‌آدم اعضاي يکديگرند که در آفرينش ز يک گوهرند

چه عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوهــا را نماند قرار

طي هفت سال گذشته از چالش‌ها و راههاي برون رفت و افق آينده جهان سخن گفتم و امروز مي‌خواهم از منظر ديگري به آن بپردازم.

هزاران سال از پراکنده شدن و زندگي فرزندان حضرت آدم(ع) در بخشهاي مختلف زمين مي‌گذرد.

فرزنداني که با رنگها و سلايق و زبانها و آداب گوناگون و در آرزوي ساختن جامعه‌اي متعالي و رسيدن به زندگي زيباتر و استقرار رفاه و صلح و امنيت پايدار تلاش گسترده‌اي به‌عمل آوردند.

عليرغم مجاهدت پيگير صالحان و عدالت‌طلبان و تحمل رنج‌هاي فراوان توسط توده‌هاي مردم براي نيل به شادکامي و پيروزي، جز در موارد اندک، تاريخ بشر پر از تلخ‌کامي و شکست‌هاست.

لحظه‌اي در ذهن خود تصور کنيد: اگر خودبرتربيني‌ها، بي‌اعتمادي‌ها، بداخلاقي‌ها و ديکتاتوري‌ها نبود و هيچکس به حق ديگري دست اندازي نمي‌کرد،

اگر به جاي ميزان برخورداري و مصرف، ارزش‌هاي انساني معيار شان اجتماعي بود،

اگر بشر دوره سياه قرون وسطي را تجربه نکرده بود و قدرتمندان مانع از شکوفايي علم و انديشة سازنده نمي‌شدند،

اگر جنگ‌هاي صليبي و دوران برده داري و استعمار واقع نشده بود و ميراث داران آن دوران سياه، در ادامه راه، انساني عمل مي‌کردند،

اگر جنگ‌هاي اول و دوم در اروپا و جنگ کره و ويتنام و جنگهاي آفريقا و آمريكاي لاتين و بالکان اتفاق نمي‌افتاد و به جاي ‌اشغال فلسطين و تحميل حکومت جعلي و نسل کشي و آواره کردن ميليون‌ها نفر، حقيقت حوادث جنگ اعلام و به عدالت رفتار مي‌شد،

اگر تجاوز صدام عليه ايران نبود و زورمداران به جاي حمايت از صدام از حقوق ملت ايران حمايت مي‌کردند،

اگر حادثه تلخ 11 سپتامبر و لشگرکشي به افغانستان و عراق و کشتار و آوارگي ميليون‌ها نفر اتفاق نمي‌افتاد و به جاي کشتن و به دريا انداختن يک متهم بدون محاکمه و اطلاع رساني به مردم آمريكا و جهان يک گروه مستقل حقيقت ياب امکان آگاهي عمومي از کيفيت حادثه و مجازات عاملان آن را فراهم مي‌آورد،

اگر از افراط‌گرايي و تروريسم براي پيشبرد سياست‌ها استفاده نمي‌شد،

اگر سلاح‌ها به قلم تبديل و هزينه‌هاي نظامي صرف رفاه و دوستي ملت‌ها مي‌شد،

اگر بر طبل اختلاف قومي، مذهبي و نژادي کوبيده نمي‌شد و از وجود اختلافات و بزرگنمايي آن مقاصد سوء‌ سياسي و اقتصادي دنبال نمي‌شد،

اگر بجاي ژست دروغين آزاديخواهي و دادن فرصت براي توهين به مقدسات بشري و انبياي‌ الهي، که پاکترين و مهربان‌ترين انسان‌ها و هداياي بزرگ خداي بزرگ به بشريت هستند، حق انتقاد به سياست‌هاي سلطه جويانه و اقدامات صهيونيسم جهاني به رسميت شناخته مي‌شد و شبکه‌هاي رسانه‌اي جهان، مستقل و آزاد، حقايق را منتشر مي‌کردند،

اگر شوراي امنيت تحت سيطره چند دولت نبود و سازمان ملل مي‌توانست عادلانه عمل کند،

اگر نهادهاي اقتصادي بين‌المللي تحت فشار نبودند و منصفانه، کارشناسانه و براساس عدالت عمل مي‌کردند،

اگر سرمايه‌داران جهاني براي منافع خود، اقتصاد ملت‌ها را به ضعف نمي‌کشاندند و براي جبران‌اشتباهات خود، ملت‌ها را قرباني نمي‌کردند،

اگر صداقت بر روابط بين‌المللي حاکم بود و همه ملت‌ها و دولت‌ها با حق يکسان و عادلانه مي‌توانستند آزادانه در امور جهاني مشارکت و براي سعادت بشري تلاش کنند،

و خلاصه اگر دهها وضع نامطلوب ديگر در حيات بشري رخ نمي‌داد و موجود نبود،

تصور کنيد که در آن صورت زندگي چقدر زيبا و تاريخ چقدر دوست داشتني بود،

بياييد با هم نگاهي به وضع امروز عالم داشته باشيم.

الف): وضع اقتصادي

فقر و فاصله طبقاتي در حال گسترش است.

مجموع بدهي خارجي فقط 18 کشور صنعتي جهان از مرز 60 تريليون دلار گذشته است، در حالي‌كه بازگشت حتي نيمي از آن فقر را از صاحبان منابع و از جهان ريشه کن مي‌كند.

اقتصاد متکي بر مسابقه مصرف گرايي به بهره کشي از انسان به نفع عده‌اي معدود انجاميده است.

خلق دارايي‌هاي کاغذي، با اتکاي‌ به قدرت و تسلط بر مراکز جهاني اقتصاد، بزرگترين سوء استفاده تاريخ است و يکي از عوامل اصلي بحران اقتصادي است.

گزارش شده است که فقط توسط يک دولت، 32 تريليون دلار دارايي کاغذي خلق شده است.

برنامه‌ريزي توسعه مبتني بر اقتصاد سرمايه داري، با حرکت در دايره بسته، موجب رقابت غيرسازنده و مخرب شده و در عمل شکست خورده است.

ب): وضع فرهنگي

مکارم اخلاقي نظير جوانمردي، پاکي، صداقت، مهرباني و فداکاري از منظر سياستمداران حاکم بر مراکز قدرت جهاني، مفاهيمي ارتجاعي و مانع از پيشبرد اهداف تلقي مي‌شود. رسماً از عدم اعتقاد به حاکميت اخلاق در مناسبات سياسي و اجتماعي سخن مي‌گويند.

فرهنگ‌هاي اصيل و بومي که حاصل قرن‌ها تلاش و فصل مشترک زيبايي دوستي انسان‌ها و ملت‌ها و موجب تنوع و نشاط فرهنگي و تحرک اجتماعي جامعه جهاني است، در معرض هجوم و انقراض است.

با تخريب و تحقير سازمان يافتة هويت‌ها شيوة خاصي از زندگي بي‌هويت فردي و اجتماعي به ملت‌ها تحميل مي‌شود.

خانواده که اصيل‌ترين کانون انسان ساز اجتماعي و مرکز خلق و پراکنش عشق و انسانيت است بسيار تضعيف شده و نقش سازنده آن رو به نابودي است.

شخصيت و نقش محوري زن که موجودي آسماني و مظهر جمال و مهرباني خداوند و ستون پايداري جامعه است با سوءاستفاده برخي از صاحبان قدرت و ثروت دچار آسيب فراوان شده است.

روح آدميان مکدر و حقيقت انسان‌ها تحقير و منکوب شده است.

ج): وضع سياست و امنيت

يک‌جانبه‌گرايي و‌ استاندارد چندگانه و تحميل جنگ و ناامني و‌اشغال براي نفع اقتصادي يا بسط سلطه بر مراکز حساس جهان، عادي شده است.

مسابقه تسليحاتي و تهديد با سلاح اتمي و کشتار جمعي توسط قدرت‌هاي مسلط امري رايج است. آزمايش تسليحاتِ به مراتب مخرب‌تر و فوق مدرن و تهديد علني به داشتن آن و دادن وعدة‌آشکار کردن آن در وقت مقتضي، به ادبيات تازه‌اي براي خالي کردن دل ملت‌ها براي پذيرش دوره جديدي از سلطه بدل شده است. تهديد ملت بزرگ ايران به حمله ‌نظامي از سوي صهيونيست‌هاي بي‌فرهنگ از نمونه‌هاي بارز اين واقعيت تلخ است.

بي‌اعتمادي بر روابط بين‌المللي حاکم است و مرجع مورد اعتماد و عادلي براي رفع مناقشات وجود ندارد.

حتي کساني که هزاران بمب اتم و انواع سلاح انبار کرده‌اند احساس امنيت نمي‌کنند.

د): وضع محيط زيست

محيط زيست که ثروت مشترک و متعلق به همه بشر و بستر تداوم حيات انسان است، به واسطه زياده خواهي و تاخت و تاز عده‌اي بي‌مبالات و بي‌مسئوليت و عمدتاً ‌از سرمايه داران جهاني، متحمل گسترده‌ترين تخريب‌ها است و در نتيجه، خشکسالي و سيل و زلزله و انواع آلودگي، حيات انساني را به مخاطره جدي انداخته است.

دوستان، ملاحظه مي‌فرمائيد که؛

عليرغم برخي پيشرفت‌ها هنوز آرزوهاي فرزندان حضرت آدم(ع) محقق نشده است.

آيا کسي تصور مي‌كند که ادامه نظم موجود بتواند سعادت را به جامعه بشري هديه كند.

همه از وضع موجود و نظام حاکم بين‌المللي ناراضي و البته از آيندة‌ آن مأيوسند.

همکاران عزيز!

آدميان شايسته چنين وضعي نيستند و خداوند حکيم و مهربان که همه انسان‌ها را دوست دارد چنين وضعي را نپسنديده است. او از انسان که بالاترين مخلوق اوست خواسته است که بهترين و زيباترين زندگي همراه با عدالت و عشق و کرامت را در زمين برپا کند.

پس بايد چاره‌اي انديشيد.

به راستي مسئول حوادث چه کسي و علت آن کدام است؟

عده‌اي تلاش مي‌کنند که وضع را طبيعي و خواست خدا، و ملت‌ها را مسئول اصلي زشتي‌ها و ناکامي‌ها معرفي كنند.

مي‌گويند که اين ملت‌ها هستند که تبعيض و ظلم را مي‌پذيرند،

اين ملت‌ها هستند که تن به ديکتاتوري و تحميل و زياده‌خواهي مي‌دهند،

اين ملت‌ها هستند که تسليم اراده‌هاي استکباري و توسعه‌طلبي‌ها مي‌شوند،

اين ملت‌ها هستند که تحت تاثير ترفندهاي تبليغاتيِ گروه‌هاي قدرت قرار مي‌گيرند و بالاخره اين‌که آنچه بر سر جامعة‌ جهاني مي‌آيد نتيجه مواضع منفعلانه و سلطه‌پذيرانه ‌آنان است.

اينها استدلال کساني است که با مقصر جلوه دادن ملت‌ها، اعمال مخرب و زشت اقليت حاکم بر جهان را توجيه مي‌كنند.

اين ادعاها حتي اگر درست مي‌بودند هم قطعاً و حتماً‌ نمي‌توانستند توجيه کننده استمرار نظام ظالمانه بين‌الملل باشند. بلکه فقر و ضعف بر ملت‌ها تحميل و زياده خواهي‌ها گاه با فريبکاري و گاه با زور و سلاح اعمال شده و مي‌شود.

آنان براي توجيه اقدامات ضد بشري خود نظريه تنازع براي بقاي نوع و نژاد برتر را ترويج مي‌کنند، در حالي که اصولاً‌ و به طور معمول اکثريت دولت‌ها و توده‌هاي مردم عدالتخواه و در برابر حق خاضع و به دنبال کرامت و رفاه و تعامل سازنده هستند.

توده‌هاي مردم به دنبال جهان گشايي و ثروت افسانه‌اي نبوده‌اند، آنها با هم اختلاف اصولي ندارند و در حوادث تلخ تاريخ نقش تعيين کننده نداشته بلکه خود قرباني حوادث بوده‌اند.

باور ندارم که توده‌هاي مسلمان و مسيحي و يهودي، هندو و بودايي و غيره با يکديگر مشکلي داشته باشند. آنان به راحتي با هم انس مي‌گيرند و در فضاي دوستي زندگي مي‌کنند و همگي خواهان پاکي و عدالت و محبت هستند.

برآيند مطالبات و گرايشات عمومي ملت‌ها هميشه مثبت و فصل مشترک آنها، تمايلات فطري و گرايش‌هاي زيبا و متعالي الهي انساني بوده است.

حق اين است که عامل اصلي و مسئول حوادث تلخ تاريخ و وضع ناگوار امروز، مديريت حاکم بر جهان و مدعيان و قدرتمندان بين‌المللي دل سپرده به شيطان هستند.

نظمي که ريشه در انديشه ضد انساني برده داري و استعمار قديم و جديد دارد، مسئول فقر و فساد و جهل و تباهي و ستم و تبعيض در جاي جاي جهان است.

مديريت و نظم امروز حاکم بر جهان ويژگي‌هايي دارد که بايد آنها را مورد توجه قرار داد و برخي از آن‌ها به اين قرار است:

اول:مبتني بر تفکر مادي و از اين رو غير متعهد به ارزش‌هاي اخلاقي است.

دوم: بر اساس خودخواهي، فريب و کينه‌توزي و نفرت شکل گرفته‌است.

سوم: بر اساس درجه‌بندي انسان‌ها، تحقير برخي ملت‌ها، تضييع حقوق ديگران و سلطه‌طلبي پايه‌گذاري شده است.

چهارم: به دنبال بسط سلطه‌گري از راه تشديد تفرقه و درگيري بين اقوام و ملل است.

پنجم: به دنبال ايجاد انحصار در قدرت و ثروت و علم و فناوري براي گروهي معدود است.

ششم: سازماندهي سياسي در مراکز اصلي قدرت جهان، بر پاية‌ ادبيات سلطه و غلبه بر ديگران استوار است. اين مراکز همه براي کسب قدرتند و نه براي ايجاد صلح و خدمت به مردم.

ـ آيا مي‌شود باور کرد که عده‌اي براي خدمت به انسانها، صدها ميليون دلار در تبليغات انتخاباتي هزينه كنند؟

ـ به زعم احزاب بزرگ در کشورهاي سرمايه‌داري جهاني، هزينه‌هاي انتخاباتي در واقع يک نوع سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود.

ـ مردم در اين کشورها مجبور به انتخاب احزاب هستند در حالي‌که احزاب درصد کمي از مردم را در عضويت خود دارند.

ـ اراده و نظر توده‌هاي مردم، از جمله در آمريکا و اروپا، در عرصه‌هاي مهم و مستمر تصميم‌گيري به خصوص در سياستهاي اصلي داخلي و خارجي کمترين تأثير را دارد و فرياد آنان به جايي نمي‌رسد. حتي اگر 99 درصد جامعة‌خود را تشکيل دهند.

ـ ارزش‌هاي اخلاقي و انساني قرباني کسب رأي شده و توجه به مطالبات مردم فقط به يک ابزار تبليغاتي در زمان انتخابات مبدل شده است.

هفتم: نظم حاکم بر جهان تبعيض‌آلود و بر اساس بي‌عدالتي است.

دوستان و همکاران گرامي!

ـ چه بايد کرد و راه برون رفت کدام است؟

شکي نيست که جهان نيازمند انديشه و نظم جديدي است، نظمي که:

1ـ انسان در آن به عنوان برترين مخلوق خداوند برخوردار از ابعاد مادي و معنوي و داراي فطرت پاک الهي که حق‌طلبي و عدالت‌خواهي از خصائص اصلي آن است شناخته شود.

2ـ به جاي تحقير و درجه‌بندي انسان‌ها و ملت‌ها به دنبال احياي کرامت و پذيرش حُرمت آدميان و کمال و سعادت همگاني باشد.

3ـ با نگاه جهاني به دنبال صلح، امنيت پايدار و رفاه براي کل جامعه بشري باشد.

4ـ بر مبناي اعتماد و محبت به نوع انسان و براي نزديک کردن انديشه‌ها، قلب‌ها و دست‌ها و رفع فاصله‌ها پايه‌گذاري شود. حاکمان بايد عاشق مردم باشند.

5ـ بر اساس عدالت و يکساني همگان در برابر قانون و بر پايه استانداردي يگانه باشد.

6ـ مديران حاکم بر جهان خود را خادم مردم و متعهد به آنان بدانند نه برتر از مردم.

7ـ مديريت امانتي مقدس از سوي مردم در دست مديران جهاني و نه فرصتي براي کسب ثروت و قدرت بيشتر به شمار آيد.

جناب رئيس، خانم‌ها و آقايان:

ـ آيا چنين نظمي جز با مشارکت همگاني در مديريت جهاني محقق مي‌شود.

ـ بديهي است روزي که آحاد مردم و دولت‌هاي جهاني بينديشند و با التزام به مباني فوق نسبت به مسائل مهم بين‌المللي احساس مسئوليت كرده و به مشارکت فعال در تصميم‌گيري‌ها مبادرت ورزند، آرزوها فرصت تحقق پيدا خواهند کرد.

ـ با ارتقاي‌ سطح آگاهي‌ها، مطالبه مديريت مشترک جهاني و مالاً فرصت‌هاي استقرار آن روز به روز بيشتر خواهد شد.

ـ امروز روز ملت‌هاست و خواست و اراده آنان تعيين کننده جهان فردا است.

بنابراين شايسته است همه با هم:

1- به خداوند توکل كنيم و با تمام توان در برابر اقليت زياده‌خواه بايستيم تا منزوي شوند و دست آنان از مراکز قدرت تصميم‌ساز در تعيين سرنوشت ملت‌ها کوتاه شود.

2- بارش لطف و رحمت خداوند را باور و آن را در انسجام و وحدت جوامع بشري جستجو کنيم. ملت‌ها و دولت‌هاي برآمده از ارادة‌ آزاد آنان بايد به توانايي‌هاي بي‌پايان خود مومن باشند و بدانند که با اعتماد به نفس در مبارزه با نظام ناعادلانه و دفاع از حقوق انساني پيروزند.

3- با پافشاري بر اجراي عدالت در همه مناسبات و تقويت وحدت، دوستي و گسترش تعاملات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي در قالب نهادهاي مستقل و تخصصي، زمينه تحقق مديريت مشترک جهاني را فراهم ‌سازيم.

4- براي اصلاح ساختار سازمان ملل، بر محور منافع همگان و مصلحت جهان، تلاش مشترک و هماهنگي را سازماندهي كنيم. توجه به اين نکته بسيار ضروري است که سازمان ملل متعلق به ملت‌هاست و از اين رو وجود تبعيض بين اعضاء‌ اهانت بزرگي به ملت‌هاست. وجود تبعيض و انحصار در سازمان به هيچ صورت و در هيچ اندازه‌اي پذيرفتني نخواهد بود.

5- و سرانجام آنکه در توليد و ترويج ادبيات و طراحي ساختارهاي لازم براي مديريت مشترک جهاني مبتني بر عدالت و عشق و آزادي و ضرورت استقرار آن تلاش هماهنگ و گسترده‌تري داشته باشيم. مشارکت در مديريت جهاني اساس صلح پايدار است. جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترين نهاد بين‌المللي بعد از مجمع عمومي ملل متحد با درک اهميت پرداختن به موضوعيت مديريت جهاني و با فهم عميق نسبت به نقش مديريت ناصحيح در بروز بحران‌ها و مشکلات موجود گسترده در جهان، شانزدهمين نشست خود در تهران را با شعار مديريت مشترک جهاني برگزار کرد. در اين نشست که با حضور بسيار فعال و پرنشاط رؤسا و نمايندگان محترم بيش از 120 کشور جهان برگزار شد بر ضرورت مشارکت جدي و مؤثر همه ملت‌ها در مديريت مسائل جهاني تأکيد گرديد.

ـ خوشبختانه اکنون در نقطة‌ عطف تاريخي قرار داريم. از يک سو نظام مارکسيستي ديگر از جايگاهي در دنيا برخوردار نيست و عملاً از صحنه تدبير مديريتي حذف شده‌است و از سوي ديگر نظام سرمايه‌داري هم در باتلاقي که به دست خود پديد آورده گرفتار آمده است و ابتکار قابل ملاحظه‌اي براي حل مسائل مختلف اقتصادي، سياسي، امنيتي و فرهنگي جهان ندارد و عملاً در موضع تدبير مديريتي به بن‌بست رسيده است. جنبش عدم تعهد مفتخر است که يک‌بار ديگر بر درستي تصميم تاريخي‌اش در نفي قطب‌هاي قدرت و طرد نظام‌هاي لجام گسيخته مذکور تأکيد كند. اکنون اينجانب به نمايندگي از اعضاي جنبش عدم تعهد از همة کشورهاي جهان دعوت مي‌كنم که در مسير فراهم آوردن زمينه‌هاي مشارکت مؤثر و دخالت جدي در تصميم‌سازي‌هاي جهاني، نقش فعالتري را بر عهده گيرند. ضرورت بر داشتن موانع ساختاري و تسهيل در فرآيند مشارکت همگاني بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود.

ـ سازمان ملل اکنون از کارآيي لازم برخوردار نيست و ادامة‌ اين روند، يعني کاهش اميد به ساختار جهاني براي دفاع از حقوق ملت‌ها، مي‌تواند تعامل بين‌المللي و روحية همکاري جمعي جهاني را به موازات نزول جايگاه سازمان ملل با خدشه اساسي مواجه سازد.

ـ سازمان ملل که با هدف توسعه عدالت و احقاق حقوق همگاني تأسيس شده است، در عمل خود گرفتار تبعيض شده و راه اعمال ظلم معدودي از کشورها را بر قاطبة جهاني گشوده و عملاً به ناکارآمدي خود دامن زده است. وجود امتياز وتو و انحصار قدرت در شوراي امنيت به تضييق در امکان اعمال حق و دفاع از حقوق ملت‌ها انجاميده است.

ـ موضوع اصلاح ساختار چنانکه ذکر آن رفت نياز مهمي است که بارها از سوي نمايندگان ملت‌ها بر آن تأکيد شده، اما به اجرا گذارده نشده است.

ـ اينجانب از اعضاي محترم مجمع عمومي و از جناب آقاي دبير کل و همکارانشان مصرانه مي‌خواهم تا موضوع اصلاحات را به شکل جدي در دستور قرار دهند و سازوکار مناسبي را براي عملياتي کردن آن تعيين كنند.

ـ جنبش عدم تعهد آمادگي دارد تا سازمان ملل را در اين امر خطير ياري رساند.

آقاي رئيس، دوستان و همکاران عزيز!

ـ استقرار صلح و امنيت پايدار و زندگي سعادتمند براي همه بشريت، گرچه يک ماموريت بزرگ و تاريخي، اما شدني است. خداوند مهربان ما را در انجام آن تنها نگذاشته و آن را حتمي‌الوقوع داشته است چرا که خلاف آن نقض حکمت است.

ـ او وعده داده است که مردي از جنس مهرباني، عاشق مردم و عدالت گستر مطلق و انسان کامل حضرت مهدي(عج) به همراه حضرت مسيح(ع) و صالحان مي‌آيد و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي وجودي مردان و زنانِ شايستة همة‌ ملت‌ها، تأکيد مي‌کنم با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي وجودي مردان و زنانِ شايستة‌ همة‌ ملت‌ها جامعة‌ بشري را در رسيدن به آرمان‌هاي با شکوه و جاودانه‌اش راهبري خواهد کرد.

ـ ظهور منجي آغازي ديگر، تولدي دوباره و زنده شدن مجدد است. آغاز استقرار صلح و امنيت پايدار و زندگي واقعي است.

ـ آمدن او پايان ظلم، بداخلاقي، فقر و تبعيض و آغاز عدالت و عشق و همدلي است.

ـ او مي‌آيد تا دوران شکوفايي حقيقي انسان و نشاط و شادماني واقعي و پايدار آغاز شود.

ـ او مي‌آيد تا بازدودن پرده‌هاي جهل، خرافه و تعصب و گشودن دروازه‌هاي علم و آگاهي، دنيايي سرشار از دانايي بر پا کند و زمينه مشارکت فعال و سازنده همگاني را در مديريت جهاني فراهم سازد.

ـ او مي‌آيد تا مهرباني و اميد و آزادي و کرامت را به همه انسان‌ها هديه کند.

ـ او مي‌آيد تا آدميان طعم دلپذير انسان بودن و شهد شيرين با انسان زيستن را تجربه کنند.

ـ او مي‌آيد تا دست‌ها به گرمي در هم و قلب‌ها سرشار از عشق با هم و انديشه‌ها پاک و هماهنگ بر هم، در خدمت امنيت، رفاه و سعادت جامعه بشري درآيد.

ـ او مي‌آيد تا همه فرزندان سياه، سفيد، سرخ و زرد حضرت آدم(ع) را از پس يک تاريخ جدايي و فراق به خانه برگرداند و کامشان را به وصال جاودانه شيرين سازد.

ـ ظهور منجي و مسيح و ياران صالح جهاني آنان نه از طريق جنگ و زور بلکه از مسير بيداري انديشه و توسعه مهر در همگان، آينده هميشه روشن بشر را با طلوع خورشيد پرفروغ و بي‌غروب آگاهي و آزادي رقم خواهد زد و در تن سرد و يخ زده جهان شور خواهد ريخت. او بهار را به جان آدميت و جهان بشريت هديه خواهد کرد. او خود بهار است و با آمدنش به زمستانِ وجودِ بشرِ در زنجير جهل، فقر و جنگ پايان مي‌بخشد و فصل شکفتن و شکوه انسان را فرياد مي‌زند.

ـ اکنون مي‌توان رايحه خوش و نسيم روح‌انگيز بهار انسانها را حس کرد. بهاري که در آغاز آن هستيم اختصاص به نژاد، قوم، ملت و منطقه خاصي ندارد و به زودي همه سرزمين‌ها را در آسيا، اروپا، افريقا و امريکا فرا خواهد گرفت.

ـ او بهار همة عدالت‌طلبان، آزاديخواهان و پيروان انبياء الهي است. او بهار انسان است و خرمي دوران.

ـ بيائيم همه با هم در مسير آمدنش با همدلي و همکاري و ايجاد سازوکارهاي وحدت‌آفرين و آرامش‌بخش راه بگشائيم و از فيض وجودش جان‌هايِ تشنة بشريت را سيراب کنيم.

ـ زنده باد بهار، زنده باد بهار و باز هم زنده باد بهار

تحريم‌ها قادر به شکست اراده ما نيستند

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه امروز سران رژيم صهيونيستي ساير ملت‌ها را به راحتي و بدون هيچ مانعي تهديد مي‌كنند، بر لزوم محكوم و كنترل كردن اين روند توسط دولت آمريكا تأكيد كرد و گفت: حاكميت آمريكا بايد در رفتارهاي خود نسبت به ملت ايران و ساير ملت‌ها تجديدنظر كرده و اين‌گونه رفتار را اصلاح كند تا مشكلاتشان حل شود. دكتر احمدي‌نژاد با تأكيد بر لزوم توقف كشتار و درگيري‌ها در سوريه و زمينه‌سازي براي ايجاد روند گفت‌وگو، تفاهم و برگزاري انتخابات آزاد در اين كشور، اظهار داشت: ايران ديدگاه روشني درباره مسائل و تحولات سوريه داشته و معتقد است مردم اين كشور حق برخورداري از آزادي، عدالت، احترام و انتخاب را دارند.

وي در گفت‌وگو با شبكه‌هاي (پي‌.بي.اس) و (سي.بي.اس) آمريكا در پاسخ به اين سؤال كه آيا از سوي ايران به سوريه سلاح ارسال مي‌شود اظهار داشت: اگر سوريه بخواهد سلاح تهيه كند، دوستان بسيار زيادي در عرصه بين‌المللي دارد كه قبل از ايران اين كار را انجام مي‌دهند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه چشم‌انداز گفت‌وگوها با 1+5 را چگونه مي‌بينيد اظهار داشت: ايران اگر اميدي به موفقيت اين گفت‌وگوها نداشت، در آنها شركت نمي‌كرد، اما معتقديم اين موضوع با بحث‌هاي فني و حقوقي به نتيجه نمي‌رسد، چرا كه موضوع هسته‌اي ايران سياسي بوده و فني و حقوقي نيست.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه اگر گفت‌وگوهاي ايران با 1+5به نتيجه نرسد و رژيم صهيونيستي بخواهد به ايران حمله كند، واكنش متقابل ايران چه خواهد بود، گفت: ايران كاملاً قادر به دفاع از خودش است و اساساً صهيونيست‌ها را در محاسبات سياسي خود به حساب نمي‌آورد.وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌كه ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي تصور مي‌كنند ايران مي‌خواهد آنها را از بين ببرد، آيا اين واقعيت دارد؟ با طرح اين موضوع كه آيا هر كس مي‌تواند براساس تصورات خود ديگران را متهم كند، اظهار داشت: ايران هيچگاه صهيونيست‌ها را تهديد نكرده، بلكه خواست ملت ايران آن است كه اشغالگري، جنگ‌افروزي، كشتار زنان و كودكان و آواره كردن مردم از سرزمينشان در فلسطين تمام شود.رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين موضوع كه سخنان شما مبني بر بي‌ريشه بودن رژيم صهيونيستي از سوي مقامات آمريكايي محكوم شده و آيا به خاطر اين سخنان عذرخواهي نخواهيد كرد خاطرنشان كرد: بيان اين موضوع بر پايه يك حرف علمي و منطقي است و اگر شما مدعي هستيد كه رژيم صهيونيستي، رژيمي ريشه‌دار است، بايد آن را اثبات كنيد. بيان يك سخن علمي و منطقي نياز به عذرخواهي ندارد.

احمدي‌نژاد با تأكيد بر اين‌كه تهديدهاي رژيم صهيونيستي از نظر ايران اهميتي ندارد، گفت: نكته مهم اين است كه نظمي كه در آن چنين رژيمي به خود اجازه مي‌دهد ديگران را تهديد كند، قابل تداوم نيست. اين نظم دوگانه يكجانبه‌گرا بايد اصلاح شود و آمريكا بايد در اين زمينه پيشگام باشد.رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه تحريم‌هاي آمريكا تا چه ميزان ايران را با مشكل مواجه كرده است گفت: بالاخره اين تحريم‌ها مشكل‌آفرين هستند، اما آمريكايي‌ها بايد بدانند كه تحريم نمي‌تواند ايران را در هم بشكند؛ ايران كشور قوي و بزرگي است و اگر كسي اين حرف را باور ندارد، كافي است مقداري صبر كند تا حقيقت بر همه آشكار شود. وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌كه آيا امروز و در دورة رئيس‌جمهوري فعلي آمريكا روابط ايران و آمريكا بهتر از قبل است، تصريح كرد: نمي‌خواهم سخني بگويم كه به هر ترتيب در انتخابات آمريكا كه امري داخلي است، دخالت كرده باشم.

رئيس‌جمهوري اضافه كرد: آيا دولت آمريكا از نوع روابط خود در 33 سال گذشته با ايران سودي برده است؟ اگر اين‌گونه نيست چرا اين رويه ادامه مي‌يابد؟ چرا توان خود را صرف تعامل با يكديگر نكنيم؟

وي در پاسخ به اين سؤال كه ايران براي تفاهم با آمريكا چه كرده است خاطرنشان كرد: ايران گام‌هاي بلندي براي تبديل تقابل بين ايران و آمريكا به تعامل برداشته كه يكي از آنها در عرصه مسأله هسته‌اي بوده است. اين مسأله از روال منطقي خود خارج شده و به مسأله‌اي خسته‌كننده تبديل شده است و اگر آمريكايي‌ها اراده كنند كه اين مسأله تمام شود، كمك بزرگي به تفاهم خواهد بود.

جلسه با مديران رسانه‌اي آمريكا

رئيس‌جمهوري با بيان اين‌كه يگانه راه باقي مانده براي نجات بشريت تفاهم و احترام متقابل به حقوق يكديگر بوده و يكجانبه‌گرايي نتيجه‌اي جز شكست نخواهد داشت، تصريح كرد: بايد در جهت درك همديگر تلاش كنيم و همه دست به دست هم داده و اختلافات و كينه‌ها را كنار گذاشته و با دوستي و برادري دنيا را اداره كنيم.

وي در جلسه با مديران رسانه‌اي آمريكا هم در پاسخ به سؤال سي.ان.ان درباره انتخابات آينده رياست‌جمهوري آمريكا و اظهارات يكي از نامزدهاي انتخاباتي اين كشور درباره ايران، خاطرنشان كرد: انتخابات آمريكا يك مسأله داخلي در اين كشور بوده و ايران هيچ دخالتي در آن نخواهد داشت، ضمن اين‌كه هيچ علاقه‌اي هم درباره اظهارنظر در اين باره نداريم.دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤال نماينده وال‌استريت ژورنال درباره اقدام وزارت امور خارجه آمريكا در خارج كردن نام گروهك تروريستي منافقين از فهرست سازمان‌هاي تروريستي، خاطرنشان كرد: تكليف اين گروهك تروريستي روشن و مشخص است. آنها 16 هزار نفر از مردم ايران را ترور كردند و هرچند كه بعد از ترورهاي اوليه، آنها از سوي دولت آمريكا مورد حمايت قرار گرفتند، اما در واقع اين اقدام دولتمردان آمريكا پاسخ را مشخص مي‌كند.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال آسوشيتدپرس درباره وضع زندگي مردم ايران بعد از اعمال تحريم‌ها گفت: از برنامه‌هاي بلندمدت دولت ايران آن است كه بودجه را به تدريج از نفت قطع كند؛ كه خوشبختانه اكنون فرصتي ايجاد شده است كه با سرعت بيشتري اين برنامه را عملياتي كند.احمدي‌نژاد با تأكيد بر اين‌كه شرايط زندگي در ايران آنگونه كه برخي رسانه‌هاي خارجي مي‌گويند نيست، اظهار داشت: با وجودي كه در شرايط تحريم به سر مي‌بريم، اما اكنون قدرت خريد مردم در كشور حفظ شده و مصرف سرانه آنها رو به افزايش است.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال رويترز مبني بر اين‌كه فروپاشي اتحاديه اروپا مي‌تواند چه تأثيري در جغرافياي سياسي دنيا از جمله آمريكا داشته باشد، گفت: در كوتاه مدت شايد با اين واقعه، شرايط براي آمريكا بهتر شود، اما در ميان مدت و بلند مدت شرايط براي آمريكا سخت‌تر خواهد بود. احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤال سي.ان.ان درباره اين‌كه آيا ايران مي‌پذيرد غني‌سازي اورانيوم تحت بازرسي فشرده بازرسان آژانس انجام شود، گفت: اكنون هم فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داشته و اين مسأله مي‌تواند ادامه يابد. رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال فارين پالسي درباره انتخابات رياست‌جمهوري آينده ايران گفت: آنچه در انتخابات براي ملت ايران اهميت دارد، اعمال رأي مردم است و اين در حالي است كه كساني كه ادعا كردند در انتخابات ايران تقلب صورت گرفته، نتوانستند سندي ارائه دهند كه حتي يك رأي تحميل شده باشد.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه صدها هزار نفر از مردم ايران تابع هيچ حزبي نيستند، گفت: بنده عضو هيأت علمي دانشگاه هستم و بعد از انتخابات رياست‌جمهوري آينده هم همان كار را ادامه مي‌دهم؛ هرچند كه اين به معناي جدايي من از سياست نيست.

رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال المانيتور درباره غني‌سازي 20 درصد اورانيوم و انبار سوخت غني شده در ايران، گفت: سوخت 5/3 درصد فقط براي نيروگاه لازم است ضمن آنكه از اورانيوم غني شده 20 درصد هم براي توليد داروها استفاده مي‌شود و كاربرد ديگري ندارد.

ديدار با دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌هاي آمريكا

رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه ايران از گذشته‌هاي دور عامل اصلي ثبات در منطقه بوده و بدون هيچ جنگ و درگيري امنيت كامل خليج‌فارس را برقرار كرده است، گفت: حضور غربي‌ها در منطقه و خليج‌فارس باعث تشديد التهاب‌ها و ناامني شده است.

وي در ديدار جمعي از دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌هاي آمريكا هم در پاسخ به اين سؤال آيا با توجه به تحميل هزينه‌هاي سياسي و اقتصادي به ايران براي صرف‌نظر كردن از فعاليت‌هاي هسته‌اي، تداوم اين فعاليت‌ها لازم است اظهار داشت: اگر كشوري بخشي از كشور ما را اشغال كند، آيا مي‌توان به بهانه هزينه‌هاي زياد مقابله چشم بپوشيم و دشمن را به حال خود واگذاريم؟

رئيس جمهوري افزود: فشارهاي چند كشور زورگو عليه ايران ارتباطي به مساله هسته اي ندارد، چرا كه وقتي كشورهاي غربي از حمله صدام به ايران حمايت كردند، موضوع هسته‌اي وجود نداشت.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه آيا تأسيسات هسته‌اي ايران از ايمني كافي برخوردار است اظهار داشت: در تأسيسات هسته‌اي ايران تلاش شده است بالاترين سطح استانداردهاي ايمني رعايت شود.

گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست آمريكا

رئيس جمهوري با بيان اين كه ايران پيشنهادهاي خوبي بر پايه يك منطقه روشن در مذاكرات با 1+5 ارائه داده و معتقد است در صورت پايبندي اين كشورها به قانون و قانع بودن به حق و حقوق طرفين مشكلات مرتفع خواهد شد، گفت: ايران اعتمادسازي‌هاي موثري درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي خود داشته است.وي در گفت‌وگو با روزنامه «واشنگتن پست» در پاسخ به اين سؤال كه امكان وقوع جنگ و نتايج حمله احتمالي رژيم صهيونيستي به ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد گفت: ايران اساساً صهيونيست‌ها و تهديدهاي آنها را خيلي جدي نگرفته و اين جنجال‌ها را صرفاً در چارچوب تلاش براي خروج از بن‌بستي كه صهيونيست‌ها در آن گرفتار شده‌اند، ارزيابي مي‌كند.

رئيس جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران حاضر است اورانيوم مازاد توليد شده خود را به كشوري ديگر ارسال كند، با طرح اين مطلب كه آيا فكر مي‌كنيد واقعاً مشكل فقط همين است يا حتي اين راهي براي عبور از نگراني‌ها است، افزود: چه تضميني هست كه اگر اين بهانه هم توسط ايران مرتفع شد، بهانه جديدي پيش پاي ايران گذاشته نشود؟ واقعاً در اين ميان چه كسي بايد نگران رفتار طرف مقابل خود باشد؟

وي سپس با طرح اين سؤال كه آيا فكر مي‌كنيد واقعاً اراده‌اي براي حل اين مسأله وجود دارد، افزود: ايران يك بار براي اعتمادسازي همه فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تعليق كرد، اما توقعات و تقاضاها نه فقط كاهش نيافت، بلكه چند برابر شد.

ديدار با رئيس‌جمهوري بوليوي

وي در ديدار با رئيس جمهوري بوليوي هم تاكيد كرد: تحريم و اعمال فشار توسط مستكبران و زورگويان بين‌المللي عليه كشورهاي مستقل از موضع قدرت نبوده بلكه نشاندهنده ضعف اين كشورها در رويارويي با منطق كشورهاي مستقل است.

احمدي‌نژاد با ستايش مواضع عدالتخواهانه بوليوي در عرصه بين‌المللي و حمايت و همراهي اين كشور با ملت‌هاي مستقل افزود: ايران و بوليوي همواره مانند دو برادر در كنار هم خواهند بود.

وي با بيان اين كه تحريم‌ها و فشارهاي زورگويان بين‌المللي عليه كشورهايي چون ايران و بوليوي از موضع قدرت نبوده بلكه نشاندهنده ضعف اين كشورها در رويارويي با منطق كشورهاي مستقل است، اظهار داشت: دشمنان ملت‌هاي مستقل خودشان بهتر از هر كس ديگر مي‌دانند كه اين فشارها و تحريم‌ها راه به جايي نخواهد برد.

رئيس جمهوري ايران و نخست‌وزير سنت وينسنت و گرنادينس هم در ديدار با يكديگر به بررسي روابط دوجانبه و مسائل بين‌المللي پرداختند.رئيس‌جمهوري ايران در گفتگو با اعضاي شوراي سردبيري آسوشيتدپرس هم گفت: امروز همه مي‌دانند كه موضوع هسته‌اي ايران كاملاً متاثر از مخالفت‌هاي دولت آمريكا با ايران است.

وي در پاسخ به سئوالي درباره دورنماي مذاكرات ايران با كشورهاي غربي درباره برنامه‌هاي هسته‌اي خاطرنشان كرد: حل و فصل مسائل بين‌المللي راهي جز ديپلماسي ندارد.

احمدي نژاد در پاسخ به سئوالي درباره اين كه چرا ايران اجازه بازرسي از سايت پارچين را به بازرسان آژانس نمي‌دهد، اظهار داشت: درخواست بازديد آژانس از پارچين خارج از قواعد اين سازمان بوده و با اين حال ايران اين اجازه را صادر كرده است، اما بازرسان قبل از آنكه به ايران بيايند، اعلام كردند كه اين اقدام فايده‌اي نخواهد داشت و اين گواهي بر ادعاي ماست كه موضوع هسته‌اي كاملاً سياسي بوده و به هيچ وجه فني و حقوقي نيست و متاسفانه آژانس هم متاثر از فشارهاي سياسي عمل مي‌كند.رئيس‌جمهوري در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا گفتگوها با 1+5 بي‌ارزش و بي فايده است، گفت: معقتدم اين مذاكرات لزوماً به حل و فصل مسأله هسته‌اي ايران منجر نخواهد شد و بعضي از اعضاي گروه 1+5 هم صراحتاً به ما اعلام كرده‌اند كه اگر خواهان حل اين موضوع هستيم، بايد آن را با آمريكايي‌ها حل و فصل كنيم.وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اين كه اگر حل و فصل مساله هسته‌اي ايران منوط به مذاكره و تفاهم با آمريكاست، آيا ايران تمايل دارد چنين مذاكره‌اي انجام شود تصريح كرد: اين كه آمريكا طرف اصلي مخالفت با موضوع هسته‌اي ايران است، با اين كه ايران و آمريكا به صورت مستقيم مذاكره‌كننده، دو موضوع جدا از هم است ما گفتگو را رد نمي‌كنيم و اگر بنا به مذاكره در آمريكا باشد، مسائل زيادي براي گفتگو وجود دارد.رئيس‌جمهوري در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران تهديدهاي خود را درباره بستن تنگه هرمز عملياتي خواهد كرد، اظهار داشت: تهديدهاي نظاميان آمريكايي عليه ايران با تهديدهايي از سوي نظاميان ايران پاسخ داده خواهد شد.

وي در پاسخ به سئوالي درباره برخي حملات تروريستي عليه مقامات و افراد وابسته به رژيم صهيونيستي در كشورهاي مختلف جهان گفت: موضع ايران درباره رژيم صهيونيستي كاملاً آشكار و روشن است و ايران اين‌گونه روش‌ها را از اساس قبول ندارد.

رئيس‌جمهوري افزود: ايران هيچ‌گاه رژيم صهيونيستي را به رسميت نشناخته و اين موضوع را به صراحت اعلام مي‌كند و با گروه‌هاي فلسطيني از جمله فتح و حماس هم رابطه خوبي دارد، اما هيچ‌گاه چنين روش‌هايي را عليه هيچ كس به كار نخواهد گرفت.

دكتر احمدي نژاد تصريح كرد: بسيار تاسفبار است كه ايران به عنوان اصلي‌ترين قربانيان ترور، باني و حامي تروريست هم معرفي مي‌شود. مگر امكان دارد حكومتي را با ترور ثابت كرد؟


نوشته شده در   پنجشنبه 6 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode