ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1391     |     کد : 43237

آغاز عرضه ارز شناور در سيستم بانكي

مرکز جديد مبادلات ارزي از امروز به صورت يکپارچه در سراسر کشور عملياتي مي‌شود و ارز حاصل از فروش محصولات پتروشيمي و 5/14 درصد ارز حاصل از فروش نفت در اين مرکز عرضه مي‌شود.

رئيس كل بانك مركزي: متقاضيان از امروز مي‌توانند ارز مورد نياز خود را از مركز مبادلات ارز خريداري كنند

مرکز جديد مبادلات ارزي از امروز به صورت يکپارچه در سراسر کشور عملياتي مي‌شود و ارز حاصل از فروش محصولات پتروشيمي و 5/14 درصد ارز حاصل از فروش نفت در اين مرکز عرضه مي‌شود.

به گزارش فارس، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي در پايان نشست ويژه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزي و رئيس صندوق توسعه ملي و مراسم آغاز به کار مرکز مبادلات ارزي دارندگان و متقاضيان ارز، گفت: اين مرکز ديروزبه صورت آزمايشي کار خود را آغاز کرد.

‏وي افزود: با اجراي اين طرح همه دارندگان و متقاضيان ارز با مراجعه به اين مرکز مي‌توانند ارز خود را عرضه و متقاضيان، ارز خود را تأمين کنند.

‏نامبرده مبناي نرخ عرضه ارز در اين مرکز را درصدي کمتر از ميانگين نرخ بازار غيررسمي اعلام کرد و افزود: اگر تقاضا کمتر شود، قطعاً روزهاي بعد ارز با نرخ کمتري عرضه خواهد شد.

وي با بيان اينکه ارزي که در اين مرکز عرضه مي‌شود مربوط به دولت نيست، افزود: در مرکز مبادلات ارزي، ارز بانک مرکزي، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشيمي که متعلق به شرکت پتروشيمي است و 14 و نيم درصد ارز حاصل از فروش نفت و2 تا 10 درصد ارز مربوط به صندوق توسعه ملي عرضه مي‌شود.

‏رئيس کل بانک مرکزي درباره اشخاص واجد شرايط دريافت ارز از مرکز مبادلات ارزي گفت: در اين مرکز در مرحله نخست براي اولويت‌هاي سه به بعد ارز اختصاص مي‌يابد و تقاضاها بر اساس ارز موجود پاسخ داده مي‌شود.

وي افزود: با توزيع ارز در اين مرکز، نرخ ارز در بازار کاهش خواهد يافت، زيرا بخشي از تقاضا از اين مرکز تأمين مي‌شود و فشار تقاضا از بازار برداشته خواهد شد و کاهش تقاضا به طور طبيعي قيمت را کاهش خواهد يافت.‏

بهمني گفت: با ايجاد مرکز مبادلات ارزي زمينه‌اي فراهم شده است تا همه صادر کنندگان، شرکت‌هاي دولتي، خانواده‌ها و اشخاص داراي ارز بتوانند ارزشان را در اين مرکز ارايه کنند و با قيمت مناسب در اختيار واردکنندگان قرار گيرد تا هم آنان ارز خود را با نرخ مناسب به فروش برسانند و هم نياز بازار تأمين شود.‏

از سوي ديگر وزير صنعت، معدن و تجارت جزئيات تشکيل مرکز مبادلات ارز در اين وزارتخانه را تشريح کرد که بر اساس آن، اين مرکز توسط بانک مرکزي و براي تأمين ارز مورد نياز متقاضيان واقعي و کنترل سفته بازي در بازار ايجاد شده است.‏

وي از حمايت همه جانبه اين وزارتخانه از بانک مرکزي براي اجراي طرح جديد عرضه ارز خبر داد و گفت: مرکز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز با هدف تسريع در اجراي طرح راه‌اندازي شده است.

‏مهدي غضنفري بيان کرد: در طرح جديد فروش ارز توسط بانک مرکزي لازم بود صادرکنندگان عمده پتروشيمي و نفت مراحل مختلفي از جمله تعيين اولويت، مشخص بودن محل دريافت ارز و نحوه پرداخت ريالي را طي کنند که تمامي اين مراحل در يک مکان فيزيکي و پنجره‌اي واحد شکل گرفت.

يادآور مي‌شود: براساس طرح جديد عرضه ارز مقرر شده، ارز مورد نياز اولويت‌هاي سه تا پنج از گروه دهگانه واردات کالا 2 درصد زير نرخ بازار عرضه شود.‏وي در حاشيه جلسه مشترک با رئيس کل بانک مرکزي، مديرعامل صندوق توسعه ملي و جمعي از نمايندگان دستگاه‌هاي ذيربط درباره راه‌اندازي مرکز مبادله ارز افزود: پيش بيني زمان بر بودن مراحل اجراي طرح جديد عرضه ارز باعث شد تا تمامي اقدامات مورد نياز دراين فرايند را در يک مکان فيزيکي به انجام برسانيم.

نامبرده افزود: به بياني ديگر در همان مکاني (يکي از ساختمان‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت ) که پيش از اين ثبت سفارش انجام مي‌شد، طبقه‌اي را به عمليات مبادله ارز به شکل و شيوه جديد توسط بانک مرکزي اختصاص داديم.

وي ادامه داد: دراين مکان همه دست اندرکاران از جمله نماينده بانک مرکزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک، بانک‌هاي عامل و حتي دستگاه‌هايي که قصد عرضه ارز را دارند،براي ارايه خدمات متمرکز و مستقر هستند.

اين وزير كابينه تصريح کرد: در شيوه جديد، متقاضيان داراي اولويت بالاتر توسط بانک مرکزي معرفي خواهند شد و اين افراد به مکان پيش‌بيني شده مراجعه مي‌کنند.

وي با بيان اينکه متقاضي برطبق اين برنامه ريزي مي‌تواند در کمترين زمان ممکن فرايند کار خود را دنبال کند و در صورتي که مشمول دريافت ارز به شيوه جديد باشد منابع ريالي لازم را پرداخت مي‌کند، تصريح کرد: اين فرد ارز مورد نياز خود را دريافت کرده و در محل مورد نياز خود مصرف مي‌کند.

اين مقام مسئول اين توضيح را داد که دو مرحله از طرح جديد عرضه ارز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، نخست آنکه در مرحله‌اي که ثبت سفارش انجام مي‌شود، اولويت‌گذاري صورت مي‌گيرد و در مرحله پاياني که کالا وارد بازار مي‌شود، بايد طبق ارزي که کالا براساس آن خريداري مي‌شود، در سطح بازار توزيع شود و درصورتي که نيازمند قيمت گذاري يا کنترل باشد، باز هم آن را انجام دهد.

وي تأكيد کرد: قاعدتاً پرسش‌هاي زيادي وجود دارد که خوشبختانه هم کارگروه تخصصي (نمايندگان دستگاه‌ها) و هم کارگروه وزرا فعال هستند به نحوي که برخي سؤالات در کارگروه تخصصي پاسخ خودرا مي‌گيرد و برخي سؤالات هم که نيازمند تصويب وزرا باشد به کارگروه اصلي ارجاع شده و در آنجا مسائل حل مي‌شود.

غضنفري در پايان با بيان اين که از طريق طرح جديد، ارز بسياري از نيازهاي وارداتي مواد اوليه کارخانجات و کالاهاي نيمه ساخت تأمين مي‌شود، ابراز اميدواري کرد تا با کمک همه و زير پرچم و مديريت بانک مرکزي نوسانات نرخ ارز به حداقل ميزان خود برسد.‏

رئيس کل سازمان توسعه تجارت هم با اعلام اينکه ارز در مرکز مبادلات ارزي به مسافران، دانشجويان و مردم عادي عرضه نمي‌شود، از آغاز به کار آزمايشي اين مرکز خبر داد و گفت: مبادلات ارز در اين مرکز فيزيکي است.‏حميد صافدل در پاسخ به اين سؤال که آيا دانشجويان خارج از کشور، مسافران و مردم عادي هم مي‌توانند از اين مرکز ارز خريداري کنند، گفت: از آنجا که فعاليت مبادلات کالايي براساس ثبت سفارش در اين مرکز صورت مي‌گيرد، لذا در مرکز مبادلات ارز صرفاً به موضوعات کالايي پرداخته مي‌شود و ساير ارباب‌رجوع براي تأمين ارز خود براساس سازوکار بانک مرکزي بايد عمل کنند.‏

وي افزود: کماکان اولويت يک و دو ارز مرجع 1226 توماني از بانك مركزي دريافت مي‌کنند و ساير اولويت‌ها مي‌توانند از اين مرکز ارز مورد نياز خود را تأمين کنند اما در ابتداي کار از اولويت سه شروع مي‌شود.‏

رئيس کل سازمان توسعه و تجارت گفت: کشف قيمت روزانه ارز براساس سازوکار بانک مرکزي است و مرکز مبادله ارزي به منزله يک پنجره واحد که اعضاي آن وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزي، بانک‌هاي عامل و ساير دستگاه‌هاي مديريت کالا هستند، است که در حداقل زمان متقاضيان مي‌توانند تقاضاي خود را اعلام و ارز مورد نياز را دريافت کنند.‏

وي افزود: وارد‌کنندگاني که ارز مرجع 1226 توماني دريافت مي‌کنند ليست آنها به سازمان حمايت ارسال مي‌شود تا در نرخ‌گذاري و شبکه‌هاي توزيع آنها نظارت لازم صورت گيرد.

نامبرده افزود: در مورد ساير گروه‌ها، کشف قيمت رقابتي صورت مي‌گيرد و دارندگان ارز در واقع بخش ريالي 5/14 درصد سهم شرکت ملي نفت، بخش ريالي صندوق توسعه ملي و همچنين بخشي از فروش محصولات پتروشيمي در بانک مرکزي هستند.

همچنين مديرعامل صندوق توسعه ملي از تخصيص 20 درصد از منابع ارزي صندوق توسعه ملي به صورت ريالي به بخش خصوصي و عرضه آن از طريق مرکز جديد مبادلات ارزي خبر داد.‏محمدعلي فرزين در جلسه مشترک با وزير صنعت،معدن وتجارت و رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به نقش اين صندوق در مرکز مبادلات ارزي افزود: اين صندوق مجاز است 20 درصد از منابع ارزي خود را تبديل به ريال کرده و دراختيار متقاضيان ريالي و بخش خصوصي قرار دهد.

وي تصريح کرد: دراين زمينه تصميم گرفته شد تا 20 درصد از منابع ارزي اين صندوق از طريق بانک مرکزي در بازار جديد به فروش برسد.

به گفته فرزين، منابع ريالي ارزي که توسط صندوق به فروش خواهد رسيد، تماماً در اختيار بخش خصوصي، تعاوني و بخش عمومي غير دولتي به صورت ريالي قرار خواهد گرفت.

رئيس کل گمرک هم با اعلام اينکه گمرک نقشي در اتاق معاملات ارز در وزارت صنعت ندارد، از تهاتر کالا به کالا در گمرک خبر داد.‏

عباس معمارنژاد در مورد مشارکت گمرک در تشکيل اتاق مشترک ارزي در وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت: گمرک در تشکيل اتاق ارزي نقشي ندارد.


نوشته شده در   سه شنبه 4 مهر 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode