ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1391     |     کد : 40690

آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي: امروزه، کورة امتحان الهی داغ است

امروز کوره امتحان الهی داغ است و همه ما، مسئولان، مأموران و جوانان در مقام،‌ ثروت، فقر،‌ آلودگی و... مورد امتحان قرار می‌گیریم.

گزارشي از تازه‌ترين جلسه تفسير 2 مرجع تقليد


امروز کوره امتحان الهی داغ است و همه ما، مسئولان، مأموران و جوانان در مقام،‌ ثروت، فقر،‌ آلودگی و... مورد امتحان قرار می‌گیریم.
به گزارش مرکز خبرحوزه،‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه تفسیر خود در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) درباره ویژگی‌های جنگ احزاب گفتند:‌ جنگ احزاب، میدان بزرگ امتحان الهی برای مسلمان بود و چهره واقعی مؤمنان و منافقان را آشکار کرد.
ایشان درباره امتحانات موجود در این جنگ گفتند:‌ جمعیت بیش از سه برابری کفار در برابر مسلمانان، تجهیزات کامل و گسترده دشمن، حضور پنج نفر از قوی‌ترین و شجاع‌ترین اعراب در سپاه کفار و تبلیغات منافقان در میان لشکر اسلام، از جمله مسائل تضعیف کننده روحیه مسلمانان بود که امتحان الهی بزرگی را برای آنها رقم زد.
این مرجع تقلید با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های مختلف، همزمان با جنگ احزاب، افزودند:‌ گروهی از مؤمنان راستین بودند که در مسیر خود محکم ایستاده بودند، گروهی مسلمانان سست ایمانی بودند که برای شرکت نکردن در جنگ بهانه‌تراشی می‌کردند، برخی مردم را به عقب‌نشینی دعوت می‌کردند و گروهی نیز منافقین بودند که می‌گفتند خدا و پیامبرش ما را فریب داده‌اند.
ایشان در ادامه درباره امتحانات الهی تأکید کردند:‌ نباید تصور کنیم که آزمایش تنها برای مسلمانان صدر اسلام و یا شرکت کنندگان در جنگ احزاب بود؛ برای مردم کوفه، زمانی که حضرت علی‌(ع) آنها را دعوت کردند و نیز زمانی که جناب مسلم به کوفه آمد و همچنین برای عصر ما این امتحانات وجود دارد.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیات و روایات فراوان درباره امتحان گفتند:‌ خداوند در آیه ابتدایی سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید که آیا مردم گمان کردند، همین که ادعا کنند ایمان آوردیم، رها شده و امتحان نمی‌شوند؛ کسانی که قبل از این‌ها بودند، همه امتحان شدند و کسی معاف از امتحان نیست.
پاسخی به یک شبهه
ایشان با استناد به روایتی از حضرت علی(ع) درباره فلسفه امتحان الهی، در پاسخگویی به این شبهه که برخی مطرح می‌کنند:‌ خدا که از ما به خودمان آگاه‌تر است،‌چرا ما را امتحان می‌کند؟!، گفتند: امتحان الهی برای این است که اعمالی که معیار ثواب و عقاب هستند، آشکار شود.
خدا به خاطر نیت، کسی را عذاب نمی‌کند
معظم‌له افزودند: خدا به خاطر نیت، کسی را عذاب نمی‌کند، وقتی که نیت او به عمل تبدیل شد، عذاب الهی نیز شامل او می‌شود.
ایشان ادامه دادند:‌ برای این که انسان‌ها نسبت به خدا طلب‌کار نشوند که مثلا آرزوی حضور در رکاب امام حسین(ع) ‌را داشته باشند، ‌ولی با شکل‌گیری جنگ تحمیلی، عقب بنشیند؛ بسیاری از انسان‌ها، تا زمانی که امتحان الهی نیاید، ماهیتشان شناخته نمی‌شود. حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، در باره فلسفه دیگر امتحانات الهی، گفتند:‌ امتحان‌ها کوره‌هایی هستند که انسان را پرورش و آب‌دیده می‌کنند؛ فولاد وجود انسان در کوره امتحان آب‌دیده می‌شود.
ایشان در ادامه به مواد امتحانات الهی اشاره کردنده و افزودند: بر اساس قرآن، خداوند به هر وسیله‌ای انسان‌ها را امتحان می‌کند؛ ناامنی، خشکسالی، قحطی و...، همگی از مواد آزمون الهی هستند. خداوند انسان‌ها را با فقر، ثروت، مسئولیت و... امتحان می‌کند. این مرجع تقلید با بیان این که امروز کوره امتحان الهی داغ است، تصریح کردند: این که در فضای آلوده امروزی، جوانی که خود را حفظ کرده و قدم در جای گام‌های حضرت یوسف(ع) بگذارد، امتحان خود را داده است.
تصحيح يك غلط مشهور توسط آيت‌الله العظمي سبحاني
حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: زمان و مکان به تنهایی مقدس نیستند و قداست روز عاشورا و سرزمین کعبه به خاطر امام حسین‌(ع) و خانه خدا است.
به گزارش مرکز خبرحوزه،‌ معظم‌له ظهر ديروز، 15 مردادماه، در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه علمیه حجتیه قم با اشاره به آیاتی از سوره قدر، اظهار داشتند: خود زمان مقدس نیست، اما به اعتبار حوادث، قداست پیدا می‌کند؛ شب قدر با سایر شب‌ها فرقی ندارد اما به خاطر نزول قرآن قداست پیدا کرده است.
ایشان افزودند: «مکان» جایی خالی است که جسم آن را پر می‌کند و زمان هم از حرکت به وچود می‌آید و هیچ کدام از این دو مقدس نیستند ولی به اعتبار حوادثی که در آنها واقع می‌‌شود مقدس می‌شوند.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به نزول دفعی و تدریجی قرآن، گفتند: قرآن در شب قدر به صورت یکباره بر پیامبر‌(ص) نازل شده است و نزول تدریجی آن هم جهت قوت قلب پیامبر‌(ص) و بیان استمرار عنایت الهی به آن حضرت است.
ادعاي اشاره‌ي «أَلْفِ شَهْرٍ» به حکومت هزار ماهه بنی‌امیه باطل است
ایشان در ادامه به تفسیر آیه سوم سوره قدر پرداخته و افزودند: در یکی از کتب اهل سنت به نام جامع ترمذی آمده است که این آیه به حکومت هزار ماهه بنی‌امیه اشاره دارد و امام حسن‌(ع) هم به خاطر تسلیم بودن در برابر قضا و قدر الهی، حکومت را به معاویه دادند.
معظم‌له با رد این نظریه خاطرنشان کردند: امام حسن‌(ع) در سال 41 قمری حکومت را به معاویه دادند و تا سال 132 قمری حکومت دست آنها بود که مجموعاً 1092 ماه می‌شود و بطلان این حرف ثابت می‌شود. 


نوشته شده در   دوشنبه 16 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode