ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 8 مرداد 1391     |     کد : 40295

رئيس مجلس: كشور بايد از واردات محصولات حياتي بي‌نياز شود

رئيس بنياد علمي فرهنگي علامه شهيد مرتضي مطهري گفت: در شرايط فعلي، شايد برخي از نگاه‌هايي كه شهيد مطهري به ويژه در مورد استقلال اقتصادي كشورهاي اسلامي كه مي‌تواند پشتوانه‌اي براي استقلال سياسي‌شان شود داشتند، بتواند مورد توجه و استفاده قرار گيرد.

رئيس بنياد علمي فرهنگي علامه شهيد مرتضي مطهري گفت: در شرايط فعلي، شايد برخي از نگاه‌هايي كه شهيد مطهري به ويژه در مورد استقلال اقتصادي كشورهاي اسلامي كه مي‌تواند پشتوانه‌اي براي استقلال سياسي‌شان شود داشتند، بتواند مورد توجه و استفاده قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در نخستين جلسه ستاد بزرگداشت سي و چهارمين سالگرد شهادت استاد آيت‌الله مرتضي مطهري كه در خانه موزه شهيد مرتضي مطهري برگزار شد، اظهار داشت: الحمدلله اين اشتياق در نهادها و دستگاه‌هاي مختلف كشور وجود دارد كه براي گسترش فكر شهيد بزرگوار استاد مطهري اهتمام مي‌كنند و از گذشته تاكنون به دليل قرابتي كه مشي همه دستگاه‌ها با فكر شهيد مطهري داشته‌ و نيازي كه جامعه به تفكر آن استاد شهيد داشته و دارد اين اهتمام كار پسنديده و لازمي بوده است.

وي با اشاره به مسائل داخلي كشور گفت:‌ وقتي شرايط كشور را از نظر تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي در نظر مي‌گيريم مي‌بينيم كه وضع متفاوتي از سال‌هاي قبل دارد و از اين نظر نوع نگاه ما به اداره كشور و رتق و فتق امور هم بايد متفاوت از قبل باشد و در اين زمينه شايد برخي از نگاه‌هايي كه شهيد مطهري به ويژه در مورد استقلال اقتصادي كشورهاي اسلامي كه مي‌تواند پشتوانه‌اي براي استقلال سياسي‌شان شود داشتند، بتواند مورد توجه و استفاده قرار گيرد.

وي افزود: در شرايط فعلي اگر در ادوار مختلف تاريخي كشورمان نگاه كنيم درآمدهاي نفتي متفاوتي هم از نظر قيمت هم از نظر حجم نفتي داشته‌ايم، ولي با اين وجود هر چه را كه مي‌فروختيم مصرف مي‌كرديم، يعني گاهي قيمت نفت هفت دلار بود و ظاهرا كشور اداره مي‌شد و گاهي هم كه 120 دلار است، باز هم اداره مي‌شود و در نهايت چيزي باقي نمي‌ماند، بنابراين معلوم مي‌شود كه در مكانيسم خرج كردن با مشكلي مواجه هستيم و گاهي اگر به اين فشارها درست نگاه شود، يك امتحاني است كه ملت مي‌تواند از آن منظر به بازسازي شرايط خود بپردازد.

رئيس بنياد علمي فرهنگي علامه شهيد مرتضي مطهري ادامه داد: يعني يك زماني ما بايد توجه كنيم كه بدون نفت هم بتوانيم زندگي كنيم و بر روي اقتصاد دروني‌مان مقداري كار كنيم و اين موضوع مهم داخلي ما خواهد بود، يعني بر اساس آن شرايط اقتصادي كشور بايد از سازوكارهاي جديد براي اين‌كه معيشت مردم تامين شود و در كشور اشتغال به وجود بيايد، استفاده كرد كه درون‌نگري در اقتصاد، استقلال اقتصادي در مسائل حساس و مهم محصولات استراتژيكي كه كشور به آنها نياز دارد و نقشي كه اين مباحث در نخبه‌پروري كشور و شكوفايي استعدادها خواهد داشت، از موضوع‌ها و مسائل پررنگ داخلي كشور ماست.

لاريجاني با بيان اين‌كه به هر حال بايد بين اين دو مقوله يكي را انتخاب كرد، گفت: توصيه من اين است كه به موضوع دوم بيشتر توجه كنيم، چون ملموس‌تر است و شايد هم نياز باشد كه از فكر شهيد مطهري در اين زمينه مدد گرفت تا هم جامعه و هم مسئولان كشور متقاعد شوند، زيرا به نظر من در اين قضيه هنوز برخي مسئولان يك چارچوب ذهني مدون ندارند و در جامعه هم چگونگي اين موضوع مدنظر قرار ندارد كه چگونه مي‌شود يك اقتصاد سالم داشته باشيم تا حداقل در محصولاتي كه حيات جامعه به آن بستگي دارد، اينقدر نيازمند واردات از كشورهاي ديگر نباشيم.

وي گفت: من اول از همه توصيه مي‌كنم كه از سازوكارهاي گذشته و تجربيات آنها استفاده كرده و همان‌ها را پيگيري كنيم، زيرا در گذشته كارهاي مفيدي به انجام رسيده است و تجربه گذشته مطلوب بوده است و اگر نقاط كاستي داشته است را بايد جبران كنيم.

براساس اين گزارش، در ابتداي اين جلسه جعفري جلوه، مديرعامل بنياد علمي فرهنگي استاد مطهري با بيان اين‌كه تلاش ما اين است تا در ارديبهشت‌ سال آينده شكوفايي ويژه‌اي را در عرصه انديشه‌هاي استاد مطهري و بهره‌گيري از آنها در زمان، شاهد باشيم، گفت: اميدواريم اين حركت تا زماني كه به انديشه‌هاي آن استاد بزرگوار نياز است استمرار داشته باشد.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته توسط ستاد بزرگداشت سي و سومين سالگرد بزرگداشت شهادت آيت‌الله مرتضي مطهري گفت: فعاليت بهتر در ارائه طريق، جهت‌گيري‌هاي بهتر موضوعي، برگزاري همايش‌هاي تخصصي در محيط‌هاي دانش‌آموزي ـ دانشگاهي و حوزوي، شاخص شدن شعار استاد مطهري و بيداري اسلامي در فعاليت‌ها، توجه ويژه به هنر و فضاي مجازي و راه‌اندازي مركز فضاي مجازي در بنياد شهيد مطهري از جمله فعاليت‌هايي بود كه در طول بزرگداشت سي و سومين سالگرد شهادت استاد مطهري به انجام رسيد.

در ادامه اين جلسه، دكتر علي مطهري هم گفت: از جمله مواردي كه بايد در ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد مطهري مدنظر مسئولان آن قرار داشته باشد اين كه نمايندگان سازمان‌ها نبايد با گذشت زمان كوتاهي تغيير كنند و نماينده نمايندگان هم نبايد در اين جلسات حضور يابند، بلكه شخص نماينده بايد سعي كند در جلسات اين ستاد شركت كند.

وي با بيان اين‌كه بنياد شهيد مرتضي مطهري بايد اقدام به ساخت آثار مختلفي در زمينه‌هاي گوناگون كند و آنها را در اختيار صداو سيما قرار دهد، افزود: اين نقص در كار ما بايد اصلاح شود.

محمد مطهري يكي ديگر از اعضاي ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت آيت‌الله مرتضي مطهري هم اظهار داشت: در ارتباط با اين‌كه بايد در زمينه جذب افرادي كه هنوز با شخصيت‌ و آرا و انديشه‌هاي استاد شهيد مرتضي مطهري انسي نيافته‌اند، فكري كرد.


نوشته شده در   يکشنبه 8 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode