ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1391     |     کد : 37633

آمريكا، سوريه را تهديد به حمله نظامي‌كرد

سفير آمريكا در سازمان ملل سوريه را تهديد به دخالت نظامي كرد و گفت آمريكا و اعضاي شوراي امنيت خارج از چارچوب سازمان ملل و طرح كوفي عنان ممكن است گزينه‌اي براي بررسي داشته باشند.

سفير آمريكا در سازمان ملل سوريه را تهديد به دخالت نظامي كرد و گفت آمريكا و اعضاي شوراي امنيت خارج از چارچوب سازمان ملل و طرح كوفي عنان ممكن است گزينه‌اي براي بررسي داشته باشند.

به گزارش خبرگزاري مهر، سوزان رايس در سخناني به شوراي امنيت سازمان ملل به خاطر آنچه وي انفعال در قبال مسائل سوريه خواند، هشدار داد.

رايس گفت: اگر شوراي امنيت اقدامي فوري براي فشار بر سوريه در راستاي پايان سركوب مردم به عمل نياورد، اعضاي شورا ممكن است خارج از چارچوب سازمان ملل و برنامه كوفي عنان گزينه‌اي براي بررسي داشته باشند.وي افزود: در صورت عدم دخالت در سوريه اين مناقشه منجر به گسترش و ايجاد بحران حتي در ديگر كشورها و سراسر منطقه خواهد شد.

از سويي «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا اظهار كرد كشورش تا زماني كه از سوي شوراي امنيت قطعنامه‌اي براي حمله نظامي صادر نشود، دست به اقدام نظامي عليه سوريه نخواهد زد.وي در عين حال گفت: تمامي گزينه‌ها عليه سوريه همچنان روي ميز است.اين در حالي است كه وزير امور خارجه آمريكا با اشاره به قدرت سيستم دفاع هوايي سوريه و نيز فقدان اتحاد ميان گروه‌هاي شورشي، انجام هرگونه اقدام نظامي عليه اين كشور را رد كرد.

هيلاري كلينتون گفت: سوريه داراي جامعه متنوع‌تر با قوميت‌هاي گسترده‌تري است، گروه‌هاي مخالف متحد نيستند و سيستم دفاع هوايي اين كشور و نيز ارتش آن از ليبي قدرتمند‌تر است.

كلينتون تأكيد كرد: علاوه بر دلايل فوق، به دليل مخالفت چين و روسيه در سازمان ملل متحد نيز حمايت بين‌المللي از اين موضوع وجود ندارد.

وزير خارجه آمريكا در عين حال اعلام كرد سياست روسيه در قبال سوريه اين كشور را به جنگ داخلي خواهد كشاند.از سويي جان مك‌كين، سناتور جمهوري‌خواه آمريكا اعلام كرد: ناآرامي‌هاي اخير در سوريه نشان مي‌دهد زمان آن فرا رسيده كه در اين كشور اقدام شود.وي افزود: زمان آن فرا رسيده كه سلاح در اختيار مخالفان سوريه قرار گيرد تا آن‌ها بتوانند از خودشان دفاع كنند.

اتهام عليه ايران

در حالي كه آمريكا خود عامل اصلي ادامه ناآرامي‌ها در سوريه و تجهيز مخالفان است، تلاش مي‌كند با فرار به جلو، ايران و دولت سوريه را عامل ادامه ناآرامي‌ها معرفي كند.

به گزارش فارس، سخنگوي كاخ سفيد، ايران را به دست داشتن در ناآرامي‌هاي سوريه متهم و اعلام كرد درگيري‌هاي اخير سوريه مي‌تواند گسترده‌ شود، مگر آنكه بشار اسد از سمت خود كناره‌گيري كند.

«جي‌ كارني» در اظهاراتي خصمانه كه رويترز آن را اظهاراتي شديداللحن دانسته ايران را به تلاش‌ براي بهره‌وري از ناآرامي‌هاي سوريه و استفاده از آن براي حفظ حاكميت منطقه‌اي خود متهم كرد.اين اتهامات در حالي مطرح مي‌شود كه كشورهاي عربي و غربي به خصوص آمريكا، عربستان، قطر و تركيه از ابتدا با تجهيز مخالفان دولت سوريه موجب تشديد ناآرامي‌ها در اين كشور شده‌اند.

از سويي آمريكا در گامي مشترك با قطر تحريم‌هاي جديدي را عليه «بانك بين‌المللي اسلامي سوريه» اعلام كرد كه واكنش بانك مذكور را در پي داشت.

در همين حال ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس اعلام كرد اتحاديه اروپا تحريم هاي جديدي را عليه دولت بشار اسد آماده كرده است.

تحقيقات كميته حقيقت‌ياب

سوريه با انتشار نتايج اوليه تحقيقات خود در مورد كشتارهاي منطقه «حوله» اعلام كرد اين كشتارها توسط گروهي 800 نفري از تروريست‌هاي مسلح مخالف دولت انجام شد.در تحولي ديگر سوريه در پي اخراج سفير خود از هلند؛ به كاردار اين كشور 72 ساعت مهلت داد خاك سوريه را ترك كند.

عنان در بيروت

كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل در سوريه؛ براي گفت‌وگو درباره درگيري‌هاي اين كشور و احتمال گسترش آن به لبنان؛ وارد بيروت شد.

كوفي عنان در ديدار با رئيس مجلس لبنان؛ ضمن بررسي آخرين تحولات منطقه گفت: من نيز مانند لبناني‌ها از تاثير بحران سوريه بر لبنان و خطرناك بودن اين مسئله نگران هستم.اين در حالي است كه مناطق شمالي لبنان از جمله «جبل محسن» طرابلس و شهر «عكار» كه به دنبال درگيري‌هاي دو هفته اخير؛ چند روزي آرام شده بودند؛ مجدداً صحنه درگيري‌هاي مسلحانه شدند.

خبر ديگر اينكه گروه رباينده 11 شيعه لبناني در خاك سوريه اعلام كرد: تا زماني كه دبيركل حزب‌الله لبنان از سخنان خود درباره تحولات سوريه عذرخواهي نكند، گروگان‌ها را آزاد نخواهد كرد.

انفجار در دمشق

بر اثر انفجار يك بمب در منطقه بساتين در بزرگراه المزه دمشق دو نفر كشته و يك نفر زخمي شدند.

اين بمب در طبقه دوم يك منزل مسكوني و هنگام آماده‌سازي آن توسط تروريست‌ها منفجر شد و علاوه بر اين خسارت‌هاي زيادي به اين واحد مسكوني وارد شد.بساتين با توجه به بافت قديمي و كوچه‌هاي تنگ و باريك آن در چند ماه گذشته يكي از مناطق ناامن دمشق بوده است.



نوشته شده در   سه شنبه 16 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode