ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 اسفند 1390     |     کد : 34238

بشار اسد به پيشنهادهاي كوفي عنان پاسخ مثبت داد

رئيس جمهوري سوريه به درخواست‌هاي نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب پاسخ داد و سازمان ملل اعلام كرد، پاسخ اسد در دست بررسي است.

 رئيس جمهوري سوريه به درخواست‌هاي نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب پاسخ داد و سازمان ملل اعلام كرد، پاسخ اسد در دست بررسي است.

به گزارش ايسنا، كوفي عنان اعلام كرد از سوي بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه پاسخي درخصوص پيشنهادهاي خود به دمشق دريافت كرده است.

عنان به محتواي اين پيام اشاره‌اي نكرد، اما سخنگوي رسمي وي اعلام كرد پاسخ هم‌اكنون در دست بررسي است و عنان درخصوص آن توضيحات كاملي در ژنو داد.

عنان چند روز پيش با سفر به دمشق با بشار اسد ديدار كرد و پيشنهادهايي را به دولت سوريه ارائه داد و از آنها خواست درخصوص اين پيشنهادها تصميم‌گيري كنند.از سويي مسكو با ابراز ناخرسندي شديد از سفر عنان به قطر، بشدت از وي انتقاد و تأكيد كرد با اين اقدام، اعتبار عنان زير سؤال رفت.

منابع روسي اعلام كردند اگر عنان تمايل دارد مأموريتش در سوريه موفق باشد، بايد بي‌طرفي خود را حفظ كند در حالي كه او پس از خروج از دمشق قبل از اينكه به نيويورك مقر سازمان ملل يا قاهره مقر اتحاديه عرب برود و گزارش اوليه خود را ارائه كند به قطر رفت و اين كار، چهره حقيقي كساني كه كار را از پشت پرده هدايت مي‌كنند نشان داد. قطر اتحاديه عرب يا سازمان ملل نيست و مأموريت عنان در اتحاديه عرب به شخص نبيل العربي دبيركل اتحاديه مربوط مي‌شود.

در اين حال وزير خارجه قطر از مخالفان خارج‌نشين سوريه خواست اختلافات خود را كنار بگذارند و عليه دولت سوريه متحد شوند.

به گزارش فارس، حمد بن جاسم نخست‌وزير و وزير خارجه قطر در كنفرانس خبري با نخست ‌وزير بلغارستان در دوحه، گفت: شوراي ملي مخالفان سوريه در كنفرانس تونس به رسميت شناخته شد و آنچه ما آرزو مي‌كنيم اين است كه جريان‌ها معارض بر چگونگي كمك به معارضان داخل متمركز شوند.اين در حالي است كه اختلافات مخالفان خارج‌نشين دمشق در شوراي موسوم به شوراي ملي به دليل شدت اختلافات شاهد موجي از استعفاست.

اين در حالي است که «برهان غليون» از رياست شوراي مخالفان خارج نشين سوريه استعفا کرد.سه عضو بارز شوراي موسوم به شوراي ملي سوريه نيز ديروز استعفا و علت استعفا را بروز اختلافات زياد اعلام كردند.

شوراي ملي سوريه، شورايي از مخالفان خارج‌نشين سوريه است كه اوايل تابستان 2011 با حمايت آمريكا، فرانسه و انگليس و به ميزباني تركيه و پشتيباني قطر و عربستان و شوراي همكاري خليج‌فارس به رياست برهان غليون تشكيل شد و يكي از خواست‌هاي اصلي آن دخالت نظامي غرب در سوريه است.صبح ديروز «هيثم مالح»‌، «كمال اللبواني» و «كاترين التلي» استعفا كردند.جبهه عربي ـ غربي كه در رأس آن عربستان، قطر، آمريكا و فرانسه هستند، پيش از اين يكي از مقدمات به رسميت شناختن اين شورا را اتحاد آنان اعلام كرده بودند، اما اختلافات مخالفان خارج‌نشين سوريه هر روز بيشتر مي‌شود.خبر ديگر اينكه نخست‌وزير انگليس در سفر به واشنگتن، از انتقال مسالمت‌آميز قدرت در سوريه حمايت كرد.ديويد كامرون گفت: من انتقال مسالمت‌آميز قدرت را به انقلاب ضد بشار اسد ترجيح مي‌دهم.

نخست‌وزير انگليس كه براي سفري سه روزه در آمريكا به سر مي‌برد، قرار است در نشستي با باراك اوباما راجع به مسائل مربوط به سوريه و نحوه برخورد با حوادث اين كشور، گفت‌وگو كند.به نظر نمي‌رسد در اين جلسه تصميمي مبني بر اعلام حمله نظامي يا اعلام منطقه پرواز ممنوع نظير آنچه در ليبي اتفاق افتاد، اتخاذ شود.

توافق چين و اعراب

معاون وزير امور خارجه چين اعلام كرد، اين كشور و اتحاديه عرب درباره راه حل سياسي بحران سوريه به توافق رسيدند.به گزارش ايرنا، اين توافق پس از ديدار «چانگ مينگ» معاون وزير امور خارجه و فرستاده چين به سوريه با نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب در قاهره صورت گرفت.

مينگ پس از ديدار و گفت‌وگو با العربي در گفت‌وگو با خبرنگاران هدف از اين ديدار را تبادل نظر با همه طرف‌ها در خاورميانه براي يافتن راه حل سياسي بحران سوريه خواند و گفت: بين چين و اتحاديه عرب براي حل بحران سوريه توافق زيادي وجود دارد و در اين راستا به شش بند توافق با دبيركل اتحاديه عرب رسيديم.مهمترين موارد طرح دولت چين براي حل بحران سوريه متضمن برقراري آتش بس فوري، انجام مذاكرات بين طرف‌هاي درگير و رد هرگونه دخالت خارجي است.نبيل العربي نيز در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد محتواي توافق با چين گفت: بندهايي كه درباره آنها توافق كرديم جامع و كلي است.

در اين حال نخست‌وزير تونس با مداخله نظامي در سوريه به شدت مخالفت كرد.

«حمادي الجبالي» دبيركل جبهه اسلامي النهضه كه از دسامبر 2011 به عنوان نخست‌وزير تونس فعاليت مي‌كند گفت: هرگونه مداخله نظامي در سوريه ديوانگي محض و مانند پاشيدن بنزين به آتش است.الجبالي همچنين با انتقاد از خشونت‌ها در سوريه، در عين حال از مداخله نظامي نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) در ليبي انتقاد كرد.

هشدار روسيه

وزير امور خارجه روسيه نسبت به اينكه سلاح‌هاي گروه‌هاي شورشي در سوريه به دست تروريست‌هاي القاعده بيفتد، ابراز نگراني كرد.سرگئي لاوروف تأكيد كرد: سلاح‌ها از طريق خاك كشورهاي همسايه به سوي مخالفان و ارتش آزاد سوريه سرازير مي‌شود و اين سلاح‌ها تنها منحصر به سلاح‌هاي كوچك نيستند بلكه سلاح‌هاي جديد هستند.

لاوروف افزود: فراموش نكنيم اگر گزارش‌ها درباره حضور القاعده در سوريه با واقعيت منطبق باشد كه به احتمال زياد چنين است، پس سلاح‌ها ممكن است به دست اين سازمان تروريستي بيفتد.

منابع خبري الجزاير نيز اعلام كردند القاعده ليبي پادگان‌هايي را براي آموزش نظامي مخالفان و اعزام آنها به سوريه تأسيس كرده است.

روزنامه الخبر الجزاير در گزارشي اعلام كرد: بنابر اطلاعات حاصل شده، شاخه القاعده در ليبي دست‌كم يك پادگان نظامي را براي آموزش داوطلباني كه براي رفتن به سوريه آمادگي دارند، تأسيس كرده و در آن به آموزش نظامي آنها مي‌پردازد و پس از آموزش‌هاي لازم اين افراد به سوريه اعزام مي‌شوند.به نوشته اين روزنامه، تحقيقات مشتركي بين سازمان امنيتي الجزاير و فرانسه انجام شده كه نشان مي‌دهد، 21 الجزايري و پنج فرانسوي آفريقايي تبار هم‌اكنون در سوريه در صفوف القاعده عليه نظام سوريه در حال مبارزه هستند.

در تحولي ديگر خبرگزاري فرانسه به نقل از يك مخالف دولت سوريه از موفقيت نيروهاي دولتي اين كشور در بازپس‌گيري شهر ادلب و عقب‌نشيني افراد مسلح از اين شهر خبر داد.

نورالدين العبده از فعالان معارض در ادلب واقع در شمال غرب سوريه و هم‌مرز با تركيه گفت: از سه‌شنبه شب تاكنون هيچ درگيري صورت نگرفته است.

وي افزود: گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد سوريه از ادلب عقب‌نشيني كرده و نيروهاي دولتي در حال حاضر سرگرم جست‌وجوي خانه به خانه در اين شهر هستند.

گفتني است افراد مسلح پس از شكست در برابر نيروهاي دولتي در بابا عمر و شهر حمص؛ ادلب را مقر خود قرار داده بودند كه ارتش سوريه براي بازپس‌ گرفتن اين شهر از آنها چهار روز قبل عمليات پاكسازي انجام داد.


نوشته شده در   پنجشنبه 25 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode