ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 اسفند 1390     |     کد : 33843

حاكميت ماشين بر شهر بايد پايان يابد

دكتر حسن حبيبي در همايش بين‌المللي «زندگي پياده در شهر»:

دكتر حسن حبيبي در همايش بين‌المللي «زندگي پياده در شهر»:
حاكميت ماشين بر شهر بايد پايان يابد
پياده‌روي در شهر بايد به صورت يك برنامه جامع در آيد
رئيس بنياد ايران‌شناسي در همايش بين‌المللي زندگي پياده‌ در شهر گفت: حدود 20 تا 30 سال است كه مسأله پياده‌روي در شهرها مطرح شده است و خيابان‌ها و محل پياده‌روها به مراكزي تبديل شده كه مردم شهر خود را بهتر بشناسند و از تخريب بيشتر جلوگيري كنند.

به گزارش ستاد خبري همايش بين‌المللي «زندگي پياده در شهر»، دكتر حسن حبيبي در ابتداي سخنانش گفت: اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 شهرنشيني توسعه پيدا كرد و هنگامي كه در گذشته جايي از روستا به شهر تبديل شد فقط مي‌توانست برخي نهادهاي مادي را به ارمغان بياورد.

وي افزود: اما يكباره جامعه‌شناسان شهري دريافتند كه در توسعه شهر انسان حاكم نيست بلكه ماشين حاكم شده است و به طور كلي اين نتيجه را مي‌توان در برخورد با شهر تهران دريافت كه بسياري از سال‌ها شهر تهران مورد غفلت قرار گرفته است.

وي افزود: در تهران قديم اتومبيل‌ها كمتر و رفت‌وآمد مردم راحت‌تر صورت مي‌گرفت و فضاي شهري سالم‌تر بود. من مي‌توانم ادعا كنم كه تهران قديم را به خوبي مي‌شناسم از گود زنبورك خانه تا بازار تهران و ديگر مراكز و بافت كهن تهران.

حبيبي گفت: ما مي‌توانيم در كنار نگهداري شهر قديم شهر جديد تهران را هم داشته باشيم.

وي افزود: بهتر است كه پياده‌روي در شهر به صورت يك برنامه جامع در بيايد كه دراين زمينه تهران عملاً الگويي براي شهرهاي ديگر ايران شده است و مي‌بينيم هر فعاليتي كه در توسعه شهر تهران صورت مي‌گيرد مسئولان و مديران شهرستان‌هاي ايران از آنها تبعيت و از آن پيروي مي‌كنند.

حبيبي گفت: بهترين نمونه فضاي سبز تهران است و اگر پياده‌روي در شهر كه موضوع اين همايش است، اساس كار قرار گيرد و راه‌حل‌هاي مناسب جستجو شود شهر تبديل به فضايي مناسب مي‌شود و حكومت ماشيني در شهر از بين مي‌رود.

رئيس بنياد ايران‌شناسي گفت اتومبيل وسيله‌اي براي استفاده شهروندان است نه وسيله‌اي براي فخرفروشي! اگر اساس فكر شهرنشيني جاي خود را در ميان مردم پيدا كند پياده‌روي باب خواهد شد و شهرهاي ديگر هم مي‌توانند از اين موهبت برخوردار شوند.

وي افزود: شهر مسايل متعددي دارد كه پياده‌رو يكي از آنهاست ولي مسايل فرهنگي و تمدني هم اهميت ويژه‌اي دارد. آنچه ما شهر جديد تلقي مي‌كنيم اين نيست كه شهر قديم داراي مشخصات، ريزه‌كاري‌ها و ظرافت‌‌هايي است كه بايد باقي بماند بلكه گذشته كهني است كه بايد از آن درس‌هايي آموخت.

حبيبي به مسأله زلزله در شهر تهران اشاره كرد و گفت: كارشناسان زلزله براين مسأله بحث مي‌كنند كه تهران روي خط زلزله قرار گرفته است، اما به اين مسأله نمي‌پردازند كه ساختمان‌هايي كه از بناي شيشه‌اي بهره گرفته‌اند چه خطرات جدي در آسيب‌رساني به مردم دارد.

وي در پايان سخنانش گفت: اين مجموعه اطلاعات بايد گردآوري و در نظام شهرسازي استفاده شود تا بتوانيم شهري مناسب با فضاي تهران بنا كنيم.



تهران اسير خودروها شده است

شهردار تهران هم در اين همايش با اشاره به اين كه خودروها بايد در اختيار شهروندان باشند، شهروندان اسير خودروها شده‌اند، از حضور انديشمندان، استادان و دانشجويان داخلي و خارجي در اين همايش ابراز خرسندي كرد و گفت: رويكرد شهرداري، بهره‌گيري از مشاركت اهل فكر و صاحبان انديشه و خرد در موضوع‌هاي مختلف است تا در تصميم‌سازي‌ها به مديريت شهري كمك كنند و ما را از آزمون و خطا باز دارند.

دكتر محمدباقر قاليباف افزود: نگاه مديريت شهري به مشاركت يك نگاه صوري و مقطعي نيست و مشاركت صاحبان انديشه يك حركت معنادار و تاثيرگذار به‌شمار مي‌آيد.

وي قدرت جسارت و تغيير را لازمه پيشرفت شهر تهران برشمرد و تصريح كرد: شهر مهم‌ترين نعمت و موهبت الهي است كه خداوند متعال در اختيار انسان گذاشته است، در حالي كه ما از اين نعمت بهره درست نمي‌بريم و به درستي در آن زندگي نمي‌كنيم.

شهردار تهران با اشاره به دغدغه هاي خود در زمان مديريت نيروي انتظامي كشور، گفت: يكي از چالش‌هاي اصلي من به‌عنوان خدمتگزار، امنيت عمومي و اخلاقي در مركز شهر تهران بود كه وضعيت آن در گذشته و حال در شأن مردم تهران نبوده و نيست.

وي افزود: زماني هم كه به‌عنوان شهردار تهران قبول مسئوليت كردم، شهر از بعد كالبدي هم به دغدغه‌هاي من اضافه شد، از همين رو، طرح پياده‌راه‌سازي خيابان 15 خرداد مدنظر قرار گرفت كه در ماه اول اجراي آن فشارهاي زيادي از سوي مسئولان، افكار عمومي و رسانه‌ها برمن وارد شد، اما من در برابر آن با روحيه جهادي و دفاع مقدس ايستادگي كردم.

قاليباف خاطرنشان كرد: با اجراي اين طرح، شهروندان نتايج مثبت اين تغيير را احساس كردند، كسبه از افزايش درآمد خود اظهار رضايت كردند و شهروندان هم طعم قدم زدن و تفريح كردن در كنار هم را دوباره چشيدند.

وي با تاكيد بر اين كه خيابان‌ها را بايد از زيرچرخ خودروهاي غيراستاندارد خارج و تجربه موفق خيابان 15 خرداد را در ديگر خيابان‌ها پياده كنيم، تصريح كرد: اگر مديران در تصميم‌گيري‌ها و انديشمندان توانايي تصميم سازي و مديريت تغييرات را داشته باشند، با تدبير مي‌توان اين تغييرات را به نفع فرهنگ ايراني و اسلامي و در راستاي ارتقاي آرامش روحي و رواني شهروندان رقم زد.

قاليباف در ادامه به گسترش خطوط اتوبوس‌هاي تندرو اشاره كرد و گفت: برخلاف روزهاي نخستين راه‌اندازي اين پروژه كه حتي به راحتي مورد پذيرش شوراي شهر تهران هم قرار نگرفت، اما امروزه توسعه خطوط بي‌آرتي مورد رضايت شهروندان قرار گرفته و مردم خواستار گسترش اين خطوط هستند.

وي تاكيد كرد: اگر به دنبال يك شهر آرماني هستيم، بايد هم بعد كالبدي و هم بعد روحي و رواني شهر را در نظر بگيريم كه اگر شهروندان اين ابعاد را درك كنند و مورد پذيرش آنها قرار گيرد، افق روشني در انتظار تهران و شهروندان خواهد بود.

رونمايي از كتاب تهران

براساس اين گزارش، در اين همايش همچنين كتاب دوجلدي تهران كه به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي نوشته شده،‌ توسط دكتر حبيبي و شهردار تهران رونمايي شد.

در اين كتاب، 700 عكس از بين 1500 عكس 37 هنرمند با موضوع مناطق تهران گنجانده شده است.

پايتخت اسلامي در شأن و منزلت شهروندان

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران هم در اين همايش گفت: پايتخت ايران بايد براساس شأن و منزلت شهروندان يك پايتخت اسلامي، نوسازي و بازسازي شود تا شهروندان در شهري اخلاق‌مدار، در سلامت و ايمني زندگي كنند.

مرتضي طلايي در مراسم افتتاحيه اين همايش افزود: در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي فراواني در مديريت شهري و سازمان زيباسازي براي رسيدن به شهري انسان‌مدار صورت گرفته است.

وي گفت: به دنبال آن هستيم كه يك محور از هر منطقه شهر تهران را براي پياده‌راه‌سازي آماده كنيم و از طريق ايجاد يك پايگاه اجتماعي، شاهد حضور فعال مردم و ارتباطات چهره به چهره آنها در سطح شهر باشيم.

طلايي ادامه داد: مجموعه مباحث متخصصان و نتايج كاربردي مقالات اين همايش مي‌تواند در ابعاد مختلف و به واسطه علوم گوناگون بررسي شود تا به ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان كمك كند.

شهري با هويتي ايراني ـ اسلامي

رئيس سازمان زيباسازي شهر تهران با اشاره به منويات مقام معظم رهبري، از متخصصان و افراد صاحب ايده خواست تا براي طراحي و داشتن شهري با هويت ايراني ـ اسلامي تلاش كنند.

دكتر سيدمــحمدجــواد شوشتري با بيان اين كه مأموريت داريم نگاهمان را به سوي نگاه سياست‌گذار تغيير جهت دهيم، افزود: اگر به دنبال شهري زيبا هستيم بايد براساس مطالعات علمي آن را ايجاد كنيم.

شوشتري با بيان اين كه هم‌اكنون 222 طرح مطالعاتي در سطح شهر تهران در حال اجراست، ابراز اميدواري كرد تا دستورالعملي مناسب نه تنها براي شهر تهران بلكه براي كل كشور براساس پايه‌هاي مطالعاتي تهيه شود. همايش بين‌المللي زندگي پياده‌ در شهر امروز به كار خود پايان مي‌دهد.


نوشته شده در   چهارشنبه 17 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode