ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 اسفند 1390     |     کد : 33796

طرح پيشنهادي چين براي حل بحران سوريه

دولت چين در ادامه تلاش‌هاي خود براي حل موضوع سوريه از ارائه طرحي براي پايان دادن به خشونت‌ها در اين كشور و مذاكره ميان همه طرف‌هاي درگير در سوريه خبر داد.

 دولت چين در ادامه تلاش‌هاي خود براي حل موضوع سوريه از ارائه طرحي براي پايان دادن به خشونت‌ها در اين كشور و مذاكره ميان همه طرف‌هاي درگير در سوريه خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، پكن ضمن مخالفت چند باره با مداخله خارجي در سوريه، يك طرح پيشنهادي براي پايان دادن به خشونت‌ها در اين كشور ارائه كرد و خواستار آتش‌بس فوري در اين كشور و مذاكره ميان تمامي گروه‌ها و احزاب درگير در بحران سوريه شد.

اين طرح خواستار پايان فوري خشونت‌ها و انجام اقدامات بشردوستانه و مذاكره ميان همه طرف‌هاي درگير در بحران سوريه با ميانجيگري سازمان ملل و اتحاديه عرب است.

وب سايت وزارت خارجه چين نوشت: اين طرح با هرگونه مداخله خارجي عليه سوريه تحت عنوان موضوع حقوق بشر مخالف است. چين همچنين مداخله نظامي و متعاقب آن تغيير رژيم سوريه را نمي‌پذيرد و معتقد است تهديد و تحريم به حل موضوع هيچ كمكي نخواهد كرد.

اين در حالي است كه اتحاديه عرب از هند كه از اعضاي غير دايم شوراي امنيت است، خواست از تلاش‌هاي عربي و بين‌المللي براي صدور قطعنامه در شوراي امنيت عليه نظام حاكم بر سوريه حمايت كند.

به گزارش ايرنا، نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب در ديدار با «اس ام كريشنا» وزير امور خارجه هند كه هم اكنون در قاهره به سر مي‌برد، هدف از اين اقدام را توقف خشونت‌ها در سوريه و همچنين اعمال فشار بر مقامات سوري براي رساندن كمك‌هاي بشردوستانه به مناطق زيان ديده ناشي از درگيري‌هاي اخير دانست.

موضع تركيه

وزير امور خارجه تركيه بار ديگر دولت دمشق را به كشتار مردم سوريه توسط ارتش اين كشور متهم ساخت.

به گزارش فارس، احمد داود اوغلو مدعي شد وقايع سوريه تبديل به قتل عام مردم توسط ارتش منظم اين كشور شده است.

وي در ادامه گفت پيش از اين ارتش سوريه به روي تظاهركنندگان تنها با شليك گلوله آتش مي‌گشود ولي اينك بدون در نظر گرفتن هدف خاصي با توپ شليك مي‌كند و اين امر به هيچ عنوان قابل قبول نيست.

از سويي براي نخستين بار در حدود يك سالي كه از آغاز اعتراض‌ها در سوريه مي‌گذرد، رژيم صهيونيستي براي ارسال كمك و درمان مجروحان در اين كشور همسايه خود اعلام آمادگي كرد.

آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل گفت بيش از اين نمي‌توان در برابر موج خشونت‌ها و وجود مجروحان در سوريه بي تفاوت بود و به همين جهت اسرائيل آماده كمك به اين افراد است.

به گفته ليبرمن، اسرائيل آماده است هر لحظه كه درخواست مطرح شود، كمك‌هاي بشردوستانه و امدادي براي مردم سوريه ارسال شود.

در اين حال جريان صدر عراق نسبت به هر گونه دخالت نظامي خارجي در سوريه هشدار داد و آن را مصيبتي براي تمامي منطقه دانست.

«كرار الخفاجي» رئيس هيات سياسي جريان صدر عراق در بيانيه‌اي تاكيد كرد تشويق به دخالت نظامي در سوريه براي حل موضوع اين كشور هرگز امنيت و ثبات را در آن ايجاد نمي‌كند، بلكه شدت خشونت‌ها و درگيري‌ها در سوريه را افزايش خواهد داد.

واكنش سوريه

نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با انتقاد از اظهارات مقامات قطر و عربستان مبني بر اعزام نيروهاي عربي و بين‌المللي به سوريه اظهار داشت، سوريه نيز خواهان آن است تا نيروهاي عربي، اسلامي و بين‌المللي براي حمايت از ساكنان منطقه القطيف به عربستان اعزام شوند.

بشار الجعفري، در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: نماينده عربستان خواهان اعزام نيروهاي عربي و بين‌المللي به سوريه شده است، گويا هيچ دولتي در سوريه وجود ندارد و در اين كشور هيچ امنيتي برقرار نيست.

الجعفري افزود: من پيش‌تر نيز پيشنهاد داده بودم كه همگان با نظارت سازمان ملل بايد به طرح تحقق دموكراسي و حمايت از حقوق بشر در تمامي كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس پايبند باشند.

در تحولي ديگر سازمان هلال احمر سوريه با حضور نماينده كميته جهاني صليب سرخ اجساد «ماري كولفن» خبرنگار آمريكايي و «ريمي اوشليك» فيلمبردار فرانسوي را به مسئولان سفارت فرانسه و لهستان به عنوان دفتر حافظ منابع آمريكا در سوريه تحويل داد.

اين دو خبرنگار سوم اسفند (22 فوريه) بر اثر اصابت خمپاره به محل اقامت آنان در منطقه بابا عمرو در شهر حمص كشته شدند.


نوشته شده در   سه شنبه 16 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode