ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 آبان 1390     |     کد : 28405

مخالفت اتحاديه اروپا با هرگونه اقدام نظامي عليه ايران

وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي رسمي با اقدام نظامي عليه ايران مخالفت کردند و تصميم گيري در مورد وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به تعويق انداختند.‏

وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي رسمي با اقدام نظامي عليه ايران مخالفت کردند و تصميم گيري در مورد وضع تحريم‌هاي جديد عليه ايران را به تعويق انداختند.‏

به گزارش فارس، در نشست روز دوشنبه اين گروه در بروکسل مقرر شد موضوع تحريم ايران در نشست بعدي که در اول دسامبر (10 آذر) برگزار خواهد شد، مطرح شود.

در بيانيه اين وزيران آمده است: اتحاديه اروپا اقدامات تحريمي جديد عليه ايران را مورد بررسي قرار مي‌دهد و در نشست آتي خود با توجه به اقدامات ايران اين موضوع را به بحث مي‌گذارد.‏

‎خبرگزاري فرانسه هم گزارش داد كه «گيدو وستروله»، وزير امور خارجه آلمان هرگونه ايده اقدام نظامي را براي هميشه منتفي دانست و هنگام ورود به بروكسل براي شركت در جلسه وزيران خارجه اتحاديه اروپا با قاطعيت گفت: ما در گفتگو درباره مداخله نظامي شركت نمي‌كنيم.

وي افزود: معتقديم كه چنين گفت‌وگوهايي نتايج معكوس دارد و آن‌ را رد مي‌كنيم.

«ويليام هيگ»، وزير امور خارجه انگليس هم در پاسخ به سؤالي درباره محتمل بودن اقدام نظامي عليه ايران گفت: اين گزينه را در نظر نمي‌گيريم. ما خواستار اقدام نظامي نيستيم و از آن حمايت نمي‌كنيم‎. ‎در عين حال مي‌گوييم كه همه گزينه‌ها بايد در آينده روي ميز باقي بمانند.

هيگ در جمع خبرنگاران در بروكسل افزود: البته ‎در ماه‌هاي آينده به دنبال افزايش?فشار قانوني صلح‌آميز عليه ايران به عنوان بخشي از رويكرد دوسويه خود خواهيم بود كه مذاكرات واقعي را دربردارد و در عين حال فشار بيش‌تري را از طريق تحريم‌ها به ايران اعمال مي‌كند.

ديپلمات‌ها گفتند كه اگر ايران بر موضع خود‏ پافشاري كند، در آينده تصميم‌گيري درباره «اقدامات محدود‌كننده قاطعانه جديد» در يك نشست جديد انجام مي‌گيرد.

«آلن ژوپه»، وزير امور خارجه فرانسه هم گفت كه جامعه بين‌المللي بايد با تشديد تحريم‌ها عليه ايران يك موضع «بسيار محكم» را اتخاذ كند تا «از يك مداخله غيرقابل بازگشت اجتناب ورزد».

همچنين وزير امور خارجه هلند گفت كه تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران بدون شك اعمال مي‌شوند، اما اتحاديه اروپا نبايد ساير گزينه‌ها را منتفي بداند.

«اوري روزنتال»، پيش از ديدار با همتايانش در نشست اتحاديه اروپا در بروكسل در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار گزارش جنجالي جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت كه در واكنش به اين گزارش من فكر مي‌كنم ما درباره تشديد تحريم‌ها، در صورت امكان از طريق سازمان ملل، صحبت خواهيم كرد، در اين شكي نيست.

وزير امور خارجه روسيه هم تاکيد کرد که اعمال فشار بيشتر بر ايران و تحريم‌هاي جديد عليه اين کشور ديگر تاثيرگذار نيست و تهديدها، امکان حل مسأله از طرق ديپلماتيک را ضعيف مي‌کند.‏

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «ريانووستي»، «سرگئي لاوروف» افزود كه کشورش معتقد است اقدامات تنبيهي و تحريم عليه ايران بي‌معنا و بدون نتيجه خواهد بود. ما بر اين عقيده‌ايم که اقدامات پي در پي در اعمال تحريم‌ها در قبال ايران کاري بي‌فايده و بدون نتيجه است. در سطح شوراي امنيت سازمان ملل همه اقدامات به شکل مستقيم و غيرمستقيم در باره برنامه هسته‌اي ايران انجام گرفته است و اين مسأله هدف اصلي اعمال فشار بر مقامات تهران است. بنابراين تهديد به اعمال تحريم‌هاي بيشتر، به‌ويژه حملات هوايي فقط امکان حل و فصل مشکلات از طريق مذاکره را از بين خواهد برد.

لاوروف در عين حال تاکيد کرد که آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد دقيقا کشور منبع اطلاعات خود در مورد برنامه هسته‌اي ايران را در گزارش اخير خود نام ببرد.

وي گفت: گزارش اخير آژانس حاوي هيچ اطلاعات جديدي نيست، فقط بار ديگر به اين مسأله اشاره مي‌کند که برخي مسائل گوياي احتمال اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي ايران است. در اين رابطه به اسنادي اشاره شده که از سوي کشور ديگري عليه ايران بدست اين سازمان رسيده است. ما از مقامات آژانس مي‌خواهيم تا نام اين کشور مشخص شود، چرا که چنين مسائلي بايد کاملاً دقيق باشند.

تازه‌ترين ادعاي اوباما

در همين حال «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا مدعي شد كه تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران پيامدهاي جدي به همراه داشته و وي به همراه متحدانش در ديگر كشورها موضوع اقدامات مضاعف عليه جمهوري اسلامي به منظور بازداشتن ايران از دستيابي به سلاح هسته‌اي را دنبال خواهد كرد.

به گزارش آسوشيتدپرس وي اطمينان داد كه روسيه و چين به خوبي اهميت تهديد دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را درك كرده و مي‌دانند كه اين اقدام ماشه به راه افتادن جنگ تسليحاتي در منطقه را مي‌فشارد. اوباما كه در كنفرانس خبري اجلاس اقتصادي آسيا پاسيفيك سخن مي‌گفت، به اين‌كه آيا آمريكا عليه ايران اقدام نظامي خواهد كرد يا خير به‌طور مشخص اشاره نكرد، اما بار ديگر تأكيد كرد كه هيچ گزينه‌اي از روي ميز حذف نشده است.

اين درحالي است كه اوباما در حاشيه اين اجلاس به طور خاص با مقامات پكن و مسكو براي تحت فشار قرار دادن هرچه بيشتر ايران مذاكره كرده است.

ساير تحولات

*رهبر سابق کوبا با هشدار درباره اين‌که حمله به ايران به جنگ جهاني منجر مي‌شود، تاکيد کرد که جمهوري اسلامي از دو فاکتور مهم جمعيت و توان نظامي براي پاسخگويي به هرگونه تهديد برخوردار است.‏

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، فيدل کاسترو، در مقاله‌اي در يک روزنامه اين کشور نوشت: هرگونه اقدام نظامي از سوي اسرائيل عليه ايران به جنگ خونين و جهاني منتهي مي‌شود که عواقب آن تمامي کشورهاي جهان را درگير خواهد کرد‎.‎

وي با انتقاد از گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي مي‌گويد: با توجه به اينکه اسرائيل خود کلاهک‌هاي اتمي اعلام نشده زيادي دارد و با آن مي‌تواند هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد، اين گزارش جهان را به جنگ اتمي نزديک مي‌کند‎.‎

*كره شمالي، آمريكا و رژيم صهيونيستي را به شركت در يك «ديوانگي افراطي جنگ‌طلبانه» به خاطر برنامه هسته‌اي ايران متهم كرد و هشدار داد كه يك درگيري جديد ممكن است در خاورميانه راه بيفتد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، كره شمالي از آمريكا و رژيم صهيونيستي همچنين به خاطر افشاي آشكار برنامه‌شان براي اتخاذ اقدام نظامي عليه ايران انتقاد كرد.

*«جو ليبرمن» كه به عنوان سناتور مستقل در مجلس سناي آمريكا حضور دارد معتقد است كه موضوع هسته‌اي ايران فقط بايد از طريق ديپلماتيك حل و فصل شود.

به گزارش ايرنا، روزنامه باسلر زيتونگ چاپ سوييس در مقاله‌اي با اشاره به اختلاف نظر جمهوريخواهان و دموكرات‌ها در قبال موضوع هسته‌اي ايران خاطرنشان كرد: درحالي كه «ريك پري» و «ميت رومني» دو نامزد شاخص جمهوريخواهان براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا خواستار برخورد تند با ايران هستند در مقابل جو ليبرمن سناتور دمكرات سابق كه اينك بعنوان فرد مستقل در سناي آمريكا حضور دارد تاكيد مي‌كند كه موضوع هسته‌اي ايران را بايد با راه حل ديپلماتيك فيصله داد.

*سخنگوي وزير خارجه اتريش اعلام كرد كه كشورش به پيشنهاد آلمان و فرانسه مبني بر اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران پاسخ مثبت نداده است.

مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با هشدار به اينكه هرگونه ماجراجويي عليه ايران تمام منطقه را شعله‌ور مي‌كند، تصريح كرد كه موضوع هسته اي ايران بزرگنمايي مي‌شود و برخي كشورها و اسرائيل از آژانس سوء استفاده مي‌كنند.

به گزارش ايرنا « محمد البرادعي» در گفت‌وگو با دو روزنامه تونسي « الصباح» و « الشروق» با تاكيد بر اين‌كه برخي كشورها و اسرائيل از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سوء استفاده مي‌كنند، خاطرنشان كرد: هنگامي كه مديركل آژانس بودم برخي كشورها مي‌خواستند من در مسير خاصي گام بردارم و اسرائيل هم به‌دنبال بزرگنمايي برنامه‌ هسته‌اي ايران بود. 



نوشته شده در   پنجشنبه 26 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode