ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 مهر 1390     |     کد : 26958

برنامه‌هاي قرآني مخاطب‌پسند جايگزين انيميشن‌هاي غربي شود

مشاور رئيس جمهور با بيان اينكه پخش انيميشن و فيلم‌هاي غربي تأثيرات مخربي در تربيت كودكان و نوجوانان دارد، عنوان كرد...

رحماندوست خواستار شد:
گروه كودك و نوجوان: مشاور رئيس جمهور با بيان اينكه پخش انيميشن و فيلم‌هاي غربي تأثيرات مخربي در تربيت كودكان و نوجوانان دارد، عنوان كرد: تلويزيون بايد به توليد برنامه‌هاي قرآني و ديني با ساختارهاي جديد و مخاطب‌پسند پرداخته و آن‌ها را جايگزين انيميشن و فيلم‌هاي غربي و مخرب كند.
مجتبي رحماندوست، مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران، با اشاره به وظيفه سنگيني كه بردوش برنامه‌سازان تلويزيوني كودك و نوجوان است، به ايكنا گفت: تهيه‌كنندگان و كارگردانان عرصه كودك و نوجوان در بخش نخست فعاليت كاري خود بايد به بيان مباحث اخلاقي، تربيتي، انساني و ... پرداخته و در كنار آن به مقابله با فرهنگ اشتباه و غيرقابل قبول غربي كه ممكن است به دليل تبليغات وسيع و جنگ نرم دشمنان از سوي كودكان و نوجوانان ما پذيرفته شود، بپردازند.
اين مدرس دانشگاه تهران در ادامه افزود: توليد برنامه‌هاي آموزشي، سرگرمي و مستند با محوريت قرآن و آموزه‌هاي قرآني از يك سو و نفي ارزش‌هاي منفي و مخرب در قالب داستان‌هاي هنرمندانه از سوي ديگر موجب مي‌شود تا نه تنها كودكان و نوجوانان با قرآن كريم آشنايي پيدا كرده و انس و الفت بيشتري پيدا كنند، بلكه آنان را براي هميشه از فرهنگ بيگانه نيز دور خواهد كرد.
وي در اين بخش از گفت‌وگو با بيان اينكه نبايد اجازه دهيم فرهنگ غربي و بيگانه از طريق رسانه‌ها و به ويژه تلويزيون به كودكان و نوجوانان ما انتقال يابد، افزود: در حال حاضر بخش بسياري از برنامه‌هاي كودك و نوجوان كه از تلويزيون پخش مي‌شود برنامه‌هاي توليد شده از سوي كشورهاي بيگانه هستند كه براساس تحقيقات انجام شده در اين حوزه و اطلاعاتي كه در اختيار داريم، اين امر آسيبي بزرگ در تربيت كودكان و نوجوانان به شمار مي‌آيد و اثرات منفي آن غيرقابل جبران خواهد بود.
دبيركل جمعيت دفاع از ملت فلسطين، در ادامه با اشاره به فيلم‌ها، انيميشن‌ها و كتاب‌هاي كودك و نوجوان كه متعلق به غرب و كشورهاي بيگانه است، اظهار كرد: در گذشته فيلم‌ها و داستان‌هاي غربي كه براي كودكان و نوجوانان توليد مي‌شد تفاوت زيادي با فرهنگ ما نداشت به اين دليل كه در اين داستان‌ها، خانواده‌، پدر، مادر، مادربزرگ، بستگان و ... جايگاه خاصي داشتند و كودكان و نوجوانان ايراني با مشاهده فيلم‌ها و داستان‌هاي غربي همان حسي را دريافت مي‌كردند كه از فرهنگ ايراني ـ اسلامي دريافت مي‌كردند.
وي يادآور شد: اين در حالي است كه امروز روند برنامه‌سازي كودك و نوجوان در كشورهاي غربي به كلي تغيير كرده و خانواده، پدر، مادر، مادربزرگ و... ديگر هيچ جايي در زندگي نوجوانان و جوانان كشورهاي اروپايي ندارند و در اين فيلم‌ها كودكان و نوجواناني نشان داده مي‌شوند كه هيچ قوم و خويشي نداشته و در بيابان و جنگل متولد مي‌شوند كه البته اين امر با فرهنگ بومي و سنتي ما در تضاد بوده و اثرات غيرقابل جبراني به همراه خواهد داشت.
اين نويسنده و شاعر، با يادآوري اهميت برنامه‌سازي قرآني و ديني كودك و نوجوان در تلويزيون عنوان كرد: برنامه‌ها‌يي كه از سوي شبكه‌هاي مختلف رسانه ملي براي مخاطبان كودك و نوجوان توليد مي‌شوند بايد به ساختارهاي جديد و مخاطب‌پسند توجه داشته و محتواهاي قرآني را به درستي بيان كنند.
رحماندوست با اشاره به اهميت ساخت فيلم، انيميشن، پويانمايي و ... با محوريت داستان‌هاي تخيلي عنوان كرد: برنامه‌سازاني كه به توليد برنامه‌هاي تلويزيوني با محوريت داستان‌هاي قرآني براساس تخيل مي‌پردازند بايد اين كار را به گونه‌اي انجام دهند كه به اصل مستند و نثر قرآني لطمه‌اي وارد نشود و در عين حال يك داستان قرآني را جذاب و همراه با تخيلات كودكانه توليد شود.
وي با اشاره به برخي از داستان‌هاي كه صراحت و مستند قرآني دارند، افزود: در قرآن كريم داستان‌هاي فراواني درباره زندگي پيامبران، اقوام و ... بيان شده كه تمامي اين داستان‌ها صراحت داشته و مستند قرآني دارد و برنامه‌سازان قرآني مي‌توانند در كنار پرداختن به اين داستان‌ها، بخش‌هايي را كه قرآن درباره آن‌ها ساكت بوده را مورد توجه قرار دهند و فيلم، انيميشن و... با اين موضوعات توليد و پخش كنند.
مشاور رئيس جمهور در ادامه اين بخش از سخنان خود به بيان مثالي درباره پرداختن به بخش‌هايي كه قرآن درباره آن‌ها ساكت بوده است، پرداخت و گفت: به طور مثال قرآن كريم داستان حضرت يونس را به گونه‌اي بيان كرده كه "نهنگي يونس را در دريا بلعيد و..." اما به اين وجه از داستان كه؛ آن نهنگ از كجا آمده بود؟ پدرش كه بود؟ مادرش كه بود؟ در كدام اقيانوس بود؟ آيا پيش از آن جنگ‌هاي دريايي داشت يا خير؟ اشاره‌اي نشده است و البته لازم است فيلم‌سازان و تهيه‌كنندگان تلويزيوني كودك و نوجوان اين جنبه‌ها را نيز مورد توجه قرار دهند تا در نهايت تخيل مخاطبان نيز بيش از پيش تقويت شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اعتقاد براينكه داستان‌هاي قرآني تنها داستان‌هايي نيستند كه در قرآن كريم نقل شده و به صراحت به آن‌ها اشاره شده است، عنوان كرد: محتواهاي تربيتي، اخلاقي، انساني، شرافتي، صداقتي و... كه جنبه اثباتي و ايجادي داشته و مورد تأييد قرآن و اسلام هستند، نيز مي‌توانند در برنامه‌سازي‌هاي كودك و نوجوان مورد توجه قرار گرفته و به شكل داستان‌ها و قصص مختلف براي مخاطبان كودك و نوجوان بيان شوند.


نوشته شده در   دوشنبه 25 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode