ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 مهر 1390     |     کد : 26586

افزايش ميزان جرم و شمار زندانيان زيبنده كشور نيست

معاون اول قوه قضائيه گفت: بالا رفتن تعداد ورودي پرونده‌ها به دستگاه قضايي و افزايش جرم و شمار زندانيان زيبنده کشور ما نيست.

معاون اول قوه قضائيه: افزايش ميزان جرم و شمار زندانيان زيبنده كشور نيست

معاون اول قوه قضائيه گفت: بالا رفتن تعداد ورودي پرونده‌ها به دستگاه قضايي و افزايش جرم و شمار زندانيان زيبنده کشور ما نيست.

حـجـت‌الاسـلام ?والـمسلميــن سيدابراهيم رئيسي در نخستين نشست هماهنگي كارگاه‌هاي آموزش مديريت پيشگيري از وقوع جرم شهرستان‌هاي خراسان رضوي اضافه كرد: جرم‌شناسان در بررسي جرم، انگيزه را پيش‌نياز وقوع جرم مي‌دانند.

وي ادامه داد: چگونه تربيت كردن را بايد از فرهنگ علوي و ديني بياموزيم. سازمان‌هاي فرهنگ‌ساز مثل صدا و سيما، آموزش و پرورش،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد و از همه مهم‌تر خانواده‎ها نقش زيادي در پيشگيري از جرم بر عهده دارند.

معاون اول قوه قضائيه با اشاره به معناي وسيع واژه كرامت افزود: بايد با برگزاري جشن‌هايي مثل دهه كرامت جامعه‌ را به سمت فرهنگ كرامت سوق دهيم، زيرا اگر انسان‌ها به مرحله‌اي از كرامت برسند، مي‌توانند در مقابل شياطين درون و برون مقاومت كنند و اين‌گونه از وقوع جرم مي‌توان پيشگيري كرد.

رئيسي با بيان اين كه انگيزه در هر صورت ممكن است به وجود بيايد، افزود: بايد بسترهاي وقوع جرم را از بين ببريم.

اگر نگاهي اجمالي به فسادهاي مالي سال 73، شهرام جزايري و امثال آن بيندازيم متوجه مي‌شويم جنس همه اين جرم‌ها يكي است و تا سازوكارهاي ما در نظام بانكي اصلاح نشود، باز هم شاهد چنين جرم‌هايي خواهيم بود.

وي با بيان اينكه در پرونده فساد اقتصادي اخير قوه قضائيه به شدت با مجرمان برخورد خواهد كرد، يادآور شد: در مرحله آخر، ابزار جرم نبايد در اختيار مجرم باشد تا نتواند زمينه ارتكاب جرم را پيدا كند.

وي با بيان اين كه هيچ‌گونه فسادي در جمهوري اسلامي ايران پذيرفته نيست، اظهار كرد: نظام هم اجازه نمي‌دهد هيچ فسادي در ايران خانه و لانه كند و اين تنها راهش پيشگيري از جرم است. هيچ بخشي در كشور نمي‌شناسيد كه وظيفه‎ پيشگيري از جرم را نداشته باشد.

*وضع خوبي در آمار طلاق نداريم

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه نيزبا تأكيد بر لزوم حركت به سمت جامعه عاري از جرم، اظهار داشت: ما مي‌گوييم مي‌توان جامعه را با دين هدايت كرد و حال اگر در جامعه ديني جرم وجود داشته باشد، نمي‌تواند براي جوامع ديگر الگو باشد.

محمدباقر ذوالقدر دراين نشست اضافه كرد: روند فزاينده جرم در كشور، حساس است و اين مساله‌اي است كه در اولويت اقدامات پيشگيرانه ما قرار دارد.

وي با اشاره به رشد پنج درصدي جرم در دنيا در سال گذشته و مقايسه آن با مدت مشابه دو سال قبل، يادآور شد: اين ميزان بيشتر از رشد ‌3/2 درصدي جمعيت دنيا است و پيش‌بيني مي‌شود اگر دنياي امروز به آن فطرت گذشته خود برنگردد، در آينده نه چندان دور، جرم تنها مشكل اساسي بشر خواهد شد.

ذوالقدر با بيان اينكه در حال حاضر هيچ ملاكي براي سنجش جرم در كشور وجود ندارد، افزود:در حال حاضر با بعضي از شاخص‌ها مثل حجم پرونده‌هاي قضايي كه با رشد ‌13 درصدي روبه‌روست يا وضعيت زندان‌ها و زندانيان كه با ملاك‌هاي جهاني اصلا وضعيت خوبي ندارند، ميزان جرم را حدس مي‌زنيم.

وي ادامه داد: سالانه ‌20 درصد به جمعيت زندان‎ها اضافه مي‌شود كه سه برابر بيشتر از ظرفيت زندان‌ها‌ است. براي مثال در زندان مشهد با ظرفيت‌3500 نفري، ‌12 هزار زنداني وجود دارد و زندان‌هاي ما به جاي دانشگاه اصلاح و تربيت، تبديل به دانشگاه جرم شده‌اند.

معاون قوه قضائيه با بيان اين كه تراز كيفري ايران در جهان، بيستم است، اضافه كرد: در بين كشورهاي اسلامي، تراز كيفري ايران اول است و در آسيا چهارم هستيم كه اين اصلاً اميدواركننده نيست.

ذوالقدر آمارهاي نيروي انتظامي را حاكي از افزايش جرم دانست و يادآور شد: در آمار طلاق، وضع خوبي نداريم. اين آمار در تهران ‌25 درصد و در بعضي از استان‌ها مثل كردستان ‌20 درصد است.


نوشته شده در   دوشنبه 18 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode