ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 مرداد 1390     |     کد : 23188

روزهاي پركار مسئولين قرآني ارشاد

نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم پنج‌شبنه شب، ششم مرداد ماه در محل مصلي بزرگ امام خميني(ره) طي مراسمي با حضور رئيس‌جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آيت‌الله تسخيري و تني چند از شخصيت‌هاي كشوري برگزار شد و به طور رسمي كار خود را آغاز كرد و تا چهارم شهريورماه از ساعت 17 الي 24 ادامه خواهد داشت؛ اين نمايشگاه در قالب 30 بخش، آثار قرآني را به علاقه‌مندان ارائه مي‌كند.

با افتتاح نوزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن :
روزهاي پركار مسئولين قرآني ارشاد
نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم پنج‌شبنه شب، ششم مرداد ماه در محل مصلي بزرگ امام خميني(ره) طي مراسمي با حضور رئيس‌جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آيت‌الله تسخيري و تني چند از شخصيت‌هاي كشوري برگزار شد و به طور رسمي كار خود را آغاز كرد و تا چهارم شهريورماه از ساعت 17 الي 24 ادامه خواهد داشت؛ اين نمايشگاه در قالب 30 بخش، آثار قرآني را به علاقه‌مندان ارائه مي‌كند.
در اين مراسم 23 نفر از فعالان قرآني كشور معرفي و تجليل شدند.


در حاشيه افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم؛

در بيانيه هيئت داوران بخش تكريم از خادمان و برگزيدگان قرآني آمده است: هيئت داوران تجليل از سه سطح قرآني را مورد توجه قرار داده است؛ سطح خادمان كه عالي‌ترين سطح خدمت به قرآن كريم است، سطح فعالان ممتاز، كساني كه سابقه طولاني و درخشان در رشته مربوط به خود را دارند. سطح فعالان برگزيده كه توفيق فعاليت‌ها يا آثار برجسته‌اي داشتند.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي، قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني و رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، براي شناسايي و معرفي خادمان و برگزيدگان قرآني، 270 پرونده از 22 استان ارسال شده بود كه با بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي داوران اين بخش، 5 نفر به عنوان خادم قرآن، شش نفر فعال برگزيده و 12 نفر فعال ممتاز قرآني شناخته شدند.

**************** خادمان، فعالان ممتاز و برگزيده قرآن كريم تجليل شدند
از خادمان و برگزيدگان قرآني تجليل بعمل آمد

در اين مراسم از فعالان قرآن كريم در سه سطح خادمان، فعالان ممتاز و فعالان برگزيده تجليل شد.
غلامعلي حداد عادل، حجت‌الاسلام والمسلمين سعيد بهمني، لاله افتخاري، سيدعلي سرابي و حسين ساري در اين مراسم به عنوان خادم قرآن معرفي شده و هداياي ويژه خود را از دست رئيس جمهور دريافت كردند.
همچنين جواد صديق، مرتضي بشيري، محمدامين بي‌نياز، حجت‌الاسلام والمسلمين ابوالقاسم نادري، مهدي طوسي و حجت‌الاسلام علي صبوحي شش نفري بودند كه به عنوان فعالان برگزيده قرآني معرفي شدند.
در بخش فعالان ممتاز قرآني نيز جواد پناهي، حجت‌الاسلام عقيقي بخشايشي، حسين خاكساري‌هرندي، محمد انجم‌شعاع، غلامرضا شاه‌ميوه، احمدرضا محسني، مجتبي وزيري، محمدرضا شايق، حسين وفايي، مريم حاج عبدالباقي، سيد كريم موسوي و حسن رضائيان در مراسم افتتاحيه نمايشگاه نوزدهم مورد تجليل قرار گرفتند. همچنين از لاله افتخاري، مريم حاج‌عبدالباقي، سيد كريم موسوي و حسن رضاييان در بخش خادمان قرآني تجليل به عمل آمد.


رئيس‌جمهور:
تمسك به قرآن و ولايت راه پيروزي همه ملت‌ها است

رئيس‌جمهور در افتتاحيه نوزدهيمن نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با بيان اينكه پيروزي همه ملت‌ها از مسير تمسك به قرآن و ولايت مي‌گذرد، گفت: اگر ملت‌ها بيدار شوند كه به فضل الهي در مسير بيداري هستند، با شنيدن نداي حق‌طلبان، لبيك خواهند گفت.
محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور اسلامي ايران، پنج‌شبنه شب، 6 مرداماه، در آيين افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآني كريم در محل مصلاي امام خميني(ره) تهران با بيان اينكه امروز به همت عالمان، انديشمندان، جوانان و اهالي قرآن در سراسر اين سرزمين الهي قرائت، آموزش و تلاوت قرآن كريم و تلاش براي فهم آن ساري و جاري است، گفت: امروز فعاليت‌هاي قرآني با سرعت بالا و شتاب روزافزوني در حال گسترش است.
وي با تشكر از همه كساني در راه ترويج فرهنگ قرآني در كشور تلاش مي‌كنند، افزود: از خداوند مسئلت دارم كه ما را در مسيري حركت دهد كه به سرعت از آموزش و فهم ظاهري قرآن كريم به باطن و باطن‌هاي اين كتاب الهي منتقل شويم.
رئيس‌جمهور قرآن را كتاب هستي، هدايت و راهنمايي انسان براي رسيدن به بالاترين قله‌ كمال يعني انسان كامل توصيف كرد و گفت: هر انساني در هر مرتبه‌اي دريافت خود را از قرآن دارد و يك تجلي از قرآن مي‌شود.
احمدي‌نژاد اضافه كرد: قرآن بزرگ‌ترين هديه الهي به انسان، ثقل الهي، متنزل از ناحيه عزيز رحيم، عزيز حكيم، رحمان رحيم و عزيز عليم است؛ قرآن از ناحيه كسي نازل شده كه همه آسمان‌ها و زمين را خلق كرده و برافراشته است.
وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم اظهار كرد: همه آيات تكريم قرآن است و اين معنا را القا مي‌كند كه بزرگي و شرافت قرآن به اين دليل است كه از سوي خداوند نازل شده است و خداوند با اسماء حسني كه ذكر شده، به ما تعليم مي‌دهد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با ذكر اين نكته كه تجلي وحدانيت الهي را مي‌توانيم در قرآن كريم ببينيم، تصريح كرد: قرآن خداوند را به وحدانيت و يكتايي معرفي مي‌كند و به خدا و عالم غيب شهادت مي‌دهد؛ قرآن خداوند را به رحمانيت و رحيميت ذكر مي‌كند و او را صاحب اسماء حسني مي‌داند، قرآن سيطره خدا بر آسمان و زمين را يادآوري و خداوند را بي‌شريك، بي‌فرزند و بي‌نظير بيان مي‌كند.
وي اضافه كرد: خداوند خود بر وحدانيتش گواهي داده است و به دنبال او ديگران اعم از ملائك و صاحبان علم و برپادارندگان قسط و عدل بر وحدانيت او شهادت مي‌دهند، درحالي كه شهادت خداوند كافي بود؛ قرآن سراسر آيات الهي است و براي انذار و بشارت آمده است و پيامبر(ص) با قرآن و كلام وحي مبشر است.
رئيس‌ جمهور با بيان اينكه قرآن از ناحيه خداوند است و حق و حقيقت است، اظهار كرد: قرآن به حق سخن مي‌گويد و يادآوري و تذكر براي كساني است كه اهل خشوع هستند؛ قرآن نازل شد كه شيطان و شيطانيان از عرصه انديشه و زندگي بشر كنار گذاشته شوند، نازل شد تا تسبيح خدا گفته شود و اين امر در ركوع و سجود اجابت شد.
احمدي‌نژاد ادامه داد: قرآن انسان را به تكبير امر كرد و با ذكر الله اكبر اين فرمان اجابت شد؛ اين داستان نماز است. پبامر(ص) معلم نماز و پرچمدار تكبير، تسبيح و تحميد بود و به دنبال او همه كائنات حمد خداوند را مي‌گفتند؛ پيامبر(ص) كلمه توحيد را تعليم داد و امر به استغفار شد و امر به استغفار كرد و از آنجا كه رحمت للعالمين و جلوه اسماء الهي و اسم اعظم خداوند بود، خداوند استغفار براي مؤمنان را نيز به او فرموده است.
وي با بيان اينكه همه قرآن بر پيامبر حضرت محمد(ص) شهادت مي‌دهد، گفت: قرآن دعوت به قيام براي خداوند مي‌كند و فرمان صلوات مي‌دهد.
رئيس‌جمهور يادآور شد: همه اجزاء نماز اعم از تكبير، تحميد، تسبيح، شهادتين، صلوات، قيام، ركوع و سجود همه را قرآن معرفي كرده و همگان را برنماز امر كرده است كه نماز بالاترين فريادها، عبادت جامع، بالاترين تعليم، تسبيح، اخلاص، توحيد و خضوع و خشوع است.
به گفته احمدي‌نژاد قرآن با همه اين عظمت نازل شده و اولياء الهي همه آمده و تلاش كردند تا انسان در صراط مستقيم الهي حركت كند، حقيقت انساني شكوفا و به خدا نزديك‌تر شود؛ همه مجاهدت كردند تا جامعه موحدان و حيات طيبه در زمين برپا شود تا بشر از ظلمت نفساني، خودپرستي، خودخواهي و چسبندگي به زمين به نور هدايت واصل شود.
وي اضافه كرد: همه اولياء الهي تلاش كردند تا جامعه آرماني، حكومت عدل و حاكميت صالحان برقرار شود؛ همه حمد، تسبيح‌ها و تكبير‌ها براي عبور از خودپرستي، جهالت، بي‌عدالتي‌ها و رسيدن به حيات طيبه است؛ همه اين‌ها براي رسيدن به حاكميت الهي، پاك و جهاني حضرت مهدي(عج) است.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود در افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تأكيد كرد: هرچه معارف قرآن ترويج، انس با قرآن گسترش و تعمق در قرآن كريم بيشتر و بيشتر شود و نور هدايت الهي زندگي ما را بيشتر روشن ‌كند، به آن روز آرماني و آن حقيقت يگانه و بزرگ نزديك‌تر مي‌شويم.
احمدي‌نژاد با اشاره به در پيش بودن ماه مبارك رمضان يادآور شد: درك اين ماه با درك و فهم و انس با قرآن كريم متناسب است؛ جوهر رمضان با قرآن يكي است؛ ماه رمضان ظرف ليله‌القدر است و ليله‌القدر ظرف قرآن و صاحب ليله‌القدر حضرت ولي عصر(عج) است؛ ليله القدر، امام و قرآن همگي تجلي اسماء حسني خدا هستند.
وي با اشاره به پيوند ناگسستني و عظيم قرآن و ولايت اظهار كرد: هر دو يك حقيقت و دو تجلي از خداوند متعال هستند؛ انسان كامل عينيت قرآن است و امامت جان قرآن و مفسر آن است و با تمسك به ولايت است كه تمسك به قرآن پيدا مي‌شود و از تمسك به قرآن انسان به سمت ولايت راهنمايي مي‌شود.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: ولايت و قرآن هميشه با هم هستند و تا روز قيامت از هم جدا نمي‌شوند و امروز ادراك حقيقي توحيد و رسالت درك حقيقتي است كه در حديث ثقلين از سوي پيامبر(ص) به آن اشاره شده است. اگر تمسك به اين دو با هم باشد، هيچ اندوه، حزن، انحراف و آسيبي در كار نخواهد بود.
وي تأكيد كرد: امروز به فضل الهي حقيقت‌پويي و حقيقت‌طلبي در مردم ما به ويژه جوانان مومن اين سرزمين روزافزون است و ملت ايران با حق‌طلبي در مسير الهي حركت مي‌كند؛ جوانان ما شيفته حق و عدالت و پاكي هستند و عشق به امام عصر(عج) و تعمق در قرآن با سرعت نور در سرزمين الهي ايران در حال گسترش است و جوانان ما خود را مجهز به ايمان و معرفت الهي مي‌كنند تا در صحنه‌هاي انقلاب جهاني حاضر و نقش فعال و تعيين‌كننده‌اي ايفا كنند و با عشق به امام و تمسك به قرآن خود را براي تحقق وعده الهي آماده مي‌كنند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي اضافه كرد: نشاط و انگيزه حضور فعال در صحنه‌ها، مرهون به اعتماد به وعده‌هاي الهي، پشت‌گرمي به نصرت حق و انس به قرآن و عشق به امام عصر(عج) است؛ قرآن، ولايت و امامت چراغ راهنماي ما در مسير نيل به قله كمال انساني هستند؛ راه نجات همه بشريت و ملت‌ها در تمسك به اين حقيقت الهي است.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه مسير پيروزي همه ملت‌ها از مسير تمسك به قرآن و ولايت است، گفت: اگر ملت‌ها بيدار شوند كه به فضل الهي در مسير بيداري هستند، با شنيدن نداي حق‌طلبان، لبيك خواهند گفت.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دشمنان ملت‌ها هيچ اصالت و پناهگاهي در اين دنيا ندارند و قادر نيستند كه در برابر اراده حق‌‌طلبان كه تجلي اراده خداست، ايستادگي كنند؛ روز روشن حاكميت صالحان و انسان كامل بقيه‌الله و تجلي اتم و اكمل خداوند نزديك است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
نيم‌درصد اعتبار فعاليت‌هاي قرآني، بي‌سوادي قرآني را رفع مي‌كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تخصيص اعتبار نيم درصدي دستگاه‌هاي مختلف به فعاليت‌هاي قرآني، اظهار اميدواري كرد با تحقق اين مهم، ديگر كسي در ايران اسلامي ناآشنا به قرآن نباشد.
"سيد‌محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم كه در مصلاي امام‌خميني(ره) برگزار شد، اظهار داشت: قرآن در موارد متعدد به وصف خود پرداخته است از جمله اينكه نور، تبيان، كتاب مبين و كتاب هدايت است.
وزير ارشاد با بيان اينكه پيام قرآن جهاني است، افزود: خوشبختانه رويكرد قرآني كه در وزارت ارشاد پيگيري شده است؛ در آينده نزديك به نتيجه مي‌رسد و در اين رويكرد صرفاً به بحث آموزش اكتفا نشده و از همه هنرها بهره برده شده است.
حسيني با تأكيد بر اينكه هيچ فردي از قرآن مستغني نيست، گفت: قرآن براي نخبگان جامعه نيز جلوه ويژه خواهد داشت و براي آنان حقيقتي ديگر خواهد بود. سال به سال در زمينه فعاليت قرآن ارتقاي كيفي و كمي خواهيم داشت و تقاضاي قرآني دائما در كشور وجود دارد و اين تقاضا از سوي سازمان‌هاي رسمي و غيررسمي پاسخ داده خواهد شد.
وي افزود: بحث حجاب و عفاف همواره مورد تأكيد رئيس‌جمهور است، بر اين اساس در همه جشنواره‌ها به اين امر مهم بخشي را اختصاص مي‌دهيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: قرآن و عترت و پيوندي جدايي‌ناپذير دارند و ائمه مفسران واقعي قرآن هستند.
حسيني در پايان با اشاره به تخصيص اعتبار نيم درصدي دستگاه‌هاي مختلف به فعاليت‌هاي قرآني اظهار داشت: براي نخستين‌بار اين مهم انجام شد و اميدواريم تحقق پيدا كند و همه فعالان قرآني در سراسر كشور در پي اين هدف هستند كه كسي در ايران اسلامي ناآشنا به قرآن نباشد. اميدواريم بتوانيم قرآن را را به دنيا عرضه كنيم تا دنيا دگرگون شود.

.
حجت‌الاسلام والمسلمين حميدمحمدي در مراسم افتتاحيه نمايشگاه قرآن
توجه به بيداري اسلامي و بررسي قرآن‌ستيزي دشمنان محور اصلي نمايشگاه است

رئيس نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم گفت: با توجه به اهميت قرآن‌ستيزي و توجه به بيداري اسلامي، امسال در نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم به اين موضوع اهتمام ويژه‌اي داشته‌ايم و بخشي نيز با اين عنوان در بخش دشمن شناخت پيش‌بيني شده است.
به گزارش ستاد خبري نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي قائم‌مقام وزير فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي در امور قرآني شامگاه پنج‌‌شنبه ششم مرداد در مراسم افتتاحيه نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم گفت: نمايشگاه نوزدهم امسال با چهره‌اي متفاوت از سال‌هاي گذشته شکل گرفته است، به اين معني که تمامي 30 بخش نمايشگاه بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآني با محوريت آموزش، پژوهش، تبليغ و ترويج فرهنگ قرآني طراحي شده است.
وي افزود: يکي از سياست‌هاي کلي نمايشگاه قرآن برگزاري کرسي‌هاي نظريه‌پردازي، تحول علوم انساني و بخش دانشگاهي است که در همين راستا نيز 500 نشست تخصصي در 30 روز ماه مبارک رمضان و10 هزار صفحه علم قرآني تا پايان برگزاري نمايشگاه قرآن توليد خواهد شد.
وي با اشاره به شعار نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم که "قرآن کتاب بيداري" نام‌گذاري شده است، خاطرنشان کرد: توجه به بخش بيداري اسلامي با توجه به اينکه هم اکنون در کشورهاي منطقه، شاهد بيداري مسلمين بر اساس آموزه‌هاي قرآن هستيم، يکي ديگر از سياست‌هاي نمايشگاه قرآن است که اين بخش براي اولين بار پيش‌بيني شده است.
محمدي تصريح کرد:30 بخش ستادي در نمايشگاه قرآن کريم ايجاد شده است که بخش بيداري اسلامي و بررسي قرآن‌ستيزي و راهکارهاي مقابله با آن از جمله اين بخش‌ها است. هم‌چنين بخش تلاوت برتر با حضور قاريان داخلي و بين‌المللي و نيايش‌هاي شبانه، ايجاد بخش دشمن شناخت با محوريت صهيونيسم‌شناسي و بخش پوشه سبز با محوريت افشاسازي ابعاد مختلف فتنه سال88 و بخش عترت و ولايت از جمله بخش‌هايي است كه در نمايشگاه قرآن تدارک ديده شده است.
وي خاطرنشان کرد: با حمايت مالي و معنوي دولت، مجلس شوراي اسلامي و نهادهاي قرآني اميد است هرساله با بهره‌گيري حداکثري از تمامي دستگاه‌ها و توجه داشتن به هنر قرآني بتوانيم چراغ نهضت قرآني را در سراسر کشور روشن کنيم.
نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن کريم با حضور سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي، مهدي چمران، غلامعلي حداد عادل، مجتبي ثمره‌ هاشمي دستيار ارشد رئيس‌جمهور و جمعي از فرهيختگان، خادمان و فعالان در شبستان مصلي برگزار شد.


نوشته شده در   شنبه 8 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode