ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 تير 1390     |     کد : 22356

اولين قرآن به رسم الخط ايراني رونمائي شد .

با حضور جمعي از مسئولان وقرآن پژوهان برگزار شد.

با حضور جمعي از مسئولان وقرآن پژوهان برگزار شد.
مراسم رونمايي از قرآن كريم به رسم‌الخط قياسي و ايراني به قلم حمزه نقدي 20 تيرماه، در سازمان اوقاف و امور خيريه و با حضور مسئولان اين سازمان برگزار شد.
مراسم رونمايي از قرآن كريم به رسم‌الخط قياسي و ايراني به قلم حمزه نقدي، خوشنويس، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد نقدي، مدير عامل موسسه فرهنگي ترجمان وحي، حجت‌الاسلام والمسلمين يعقوب جعفري‌نيا، مفسر و قرآن‌پژوه، در سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار شد.
كتابت قرآن به دليل نداشتن پشتوانه علمي استوار، ذوقي نوشته مي‌شد
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد نقدي، مدير مؤسسه فرهنگي ترجمان وحي، در اين مراسم به روند انجام اين كار اشاره كرد و گفت:در پي تأكيد علما و مراجع به نگارش قرآن كريم به رسم‌الخط ايراني و قياسي، درصدد برآمديم تا قرآني با اين ويژگي به رشته تحرير درآيد.
وي در ادامه افزود: در پي اقدام به اين امر، با همكاري حجت‌الاسلام والمسلمين يعقوب جعفري‌نيا و صالحي، از قرآن‌پژوهان مؤسسه ترجمان وحي، مراجع عظام مانند آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله صافي و سبحاني نيز تأييد كردند.
مدير مؤسسه فرهنگي ترجمان وحي اظهار كرد: بعد از تلاش ساليان، اين كار به اتمام رسيد. بايد گفت كه با انجام اين كار، اختلافاتي كه در رسم‌الخط ايراني و عثماني بود، حل شد.
به گفته نقدي، كتابت قرآن به دليل نداشتن پشتوانه علمي استوار، به شيوه ذوقي نوشته مي‌شد و از اين جهت خطوط ايراني مانند نيريزي و ارسنجاني به عثمان‌طه برگردانده شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمين جعفري‌نيا، مفسر و قرآن‌پژوه

دليل تأکيد بر رسم‌الخط ايراني، آساني در قرائت آن براي ايرانيان است
حجت‌الاسلام والمسلمين يعقوب جعفري‌نيا، از مفسرين و قرآن‌پژوهان، از ديگر سخنرانان در اين مراسم بود كه در ابتدا به تاريخچه‌اي از كتابت قرآن كريم اشاره كرد و ادامه داد: طبق تحقيقات به عمل آمده، اعراب از ابتدا خطي مستقل نداشتند تا اينكه سال‌ها پيش از اسلام با خط آشنا شدند. طبق تاريخ، اعراب خط را از هيره، محل تمدن ايران و عرب‌ها، آشنا شدند.
وي به نسخه توقيفي قرآن كريم كه توسط خليفه سوم صورت گرفته، اشاره كرد و گفت: داستان كتابت قرآن كريم در زمان خليفه سوم داستان مفصلي دارد، اما آنچه كه در اين ميان اهميت دارد، اين است كه در اين ايام تمامي نسخه‌ها از ميان رفت و در راستاي توحيد المصاحف، قرآني كتابت شد.ين قرآن چون همزمان با روزگار خليفه سوم صورت گرفته بود، به قرآن عثماني شهره شد.
اين قرآن‌پژوه به ويژگي‌هاي اين قرآن اشاره و تصريح كرد: اين قرآن كه به خط كوفي نوشته شده بود، مورد تأييد امام علي(ع) نيز بوده است، اما به دلايلي چون نداشتن نقطه تلاوت آن سخت بود. اين در حالي است كه بنا بر نظر صاحب‌نظراني چون جاحظ، خط آن است كه مطابق با تلفظ نوشته شود، اين گونه نبود.
وي به قرآن كريم با رسم الخط عثمان طه، از قرآن‌پژوهان مصري معاصر، ياد كرد و افزود: در زماني كه قرآن كريم به خط عثمان طه نوشته شد، در سراسر كشورهاي اسلامي چون ايران و عربستان متداول شد. با متداول شدن اين رسم‌الخط قرآن، رسم‌الخط ايراني و قياسي به حاشيه رفت. اين در حالي است كه خواندن اين رسم‌الخط براي ايرانيان دشوار است.
حجت‌الاسلام جعفري‌نيا به توقيفي دانستن اين نسخه از سوي برخي از افراد اشاره كرد و يادآور شد: ما اين رسم‌الخط را ماورايي نمي‌دانيم و فقط از اين جهت كه براي خواندن ايرانيان دشوار است، آن را رد مي‌كنيم.
به گفته وي در سال‌هاي نخستين انقلاب، به دليل اهميت حفظ وحدت اسلامي، با گسترش اين رسم‌الخط اعتراضي صورت نگرفت، اما در حال حاضر به دليل دشواري در قرائت، رسم الخط ايراني را بر عثمان طه ترجيح داديم.
مؤلف "تفسير كوثر" در پايان، دليل پرداختن به رسم‌الخط ايراني و قياسي را قرائت آسان، تأكيد مراجع عظام تقليد و بازگرداندن برخي از كلمات به شيوه نخست دانست.

"قرآن با رسم‌الخط ايراني و قياسي" ثمره يک دهه تلاش است
حمزه نقدي، كاتب اين مصحف شريف، در حاشيه اين مراسم، در گفت‌وگو با ايكنا، به شيوه انجام اين كار اشاره كرد و گفت: اين مصحف شريف، ثمره يك دهه تلاش مستمر است كه از ابتداي سال 80 آغاز شد و تا سال 90 به طول انجاميد.
وي تعداد افرادي كه در اين امر فعاليت كرده بودند را 50 نفر خواند و يادآور شد: 20 بار اين قرآن به منظور تصحيح، مقابله و غلط‌گيري توسط پژوهشگران و محققان قرآني تلاوت شده است. استادان زيادي در انجام اين كار ياري رساندند كه از آن‌ها مي‌توان به حجت‌الاسلام والمسلمين انصاري محلاتي، حجت‌الاسلام والمسلمين يعقوب جعفري‌نيا، استاد موحد و... اشاره كرد.
به گفته وي، نگارش اين قرآن طبق قوانين سازمان تبليغات اسلامي و مورد تأييد دارالقرآن الكريم كتابت شده است.

در ابتداي اين نشست، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي، سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، ضمن باقيات صالحات خواندن كتابت اين قرآن شريف براي خطاط آن گفت: طبق تأكيد مقام معظم رهبري در ديداري كه با قاريان و حافظان و جامعه قرآني كشور داشتند، بر حفظ قرآن كريم تأكيد كردند كه به نظر من كتابت اين قرآن به خط ايراني و قياسي مي‌تواند كمك مؤثري در اين راه كند.
وي انجام اين كار را آرزوي 30 ساله مردم ايران خواند و عنوان كرد: در قرآن كتابت شده، تمامي خطوط ايراني مانند هريسي، نيريزي، سلطاني، ارسنجاني، تبريزي و فضايلي با يكديگر مقايسه شد و اختلافات موجود در اين خطوط عرضه شده است.
به گفته وي، دليل سرمايه‌گذاري سازمان اوقاف و امور خيريه در انجام اين كار، رسيدن مردم به آرزوي خود و مطالباتي كه دارند، است.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode