ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 بهمن 1395     |     کد : 110464

عزای ملت در سوگ قهرمانان ملی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی بروز سانحه ناگوار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو تهران در پیامی اعلام کردند: همه‌ تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌دهی شود.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی بروز سانحه ناگوار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو تهران در پیامی اعلام کردند: همه‌ تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌دهی شود.
متن پیام رهبرمعظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:‏
‏ بسمه‌تعالی
حادثه‌ دردناک آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش ‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده ‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می‌سازد.
در حال حاضر همه‌ تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله‌ بعدی است. از همه مسئولان می‌خواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده‌اند کار مجاهدانه‌ خود را ادامه دهند و وظیفه‌ فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند. خداوند کمک فرماید انشاءالله.
پیام تسلیت رئیس‌جمهوری
رئیس‌جمهوری در پیامی به مناسبت سانحه ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه غمبار اظهارداشت: حماسه‌ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.
متن پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سانحه ناگوار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران، اگر چه اندوهبار و تامل انگیز است اما حماسه‌ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.‏
اینجانب از تلاش همه امدادگران، آتش‌نشانان و واحدهای پزشکی، انتظامی و نظامی که به مدیریت این حادثه و خدمت به آسیب‌دیدگان شتافتند، تشکر می‌کنم و با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه غمبار، برای عزیزانی که با ایثار جان خود به نجات همنوعان خود شتافتند، از درگاه خداوند منان، رحمت و رضوان مسئلت می‌کنم و از همه هم میهنان عزیز درخواست می‌کنم که برای نجات و عافیت مجروحان حادثه، در این ساعات نیایش در شب جمعه
دعا کنند.‏
دستور رئیس‌جمهوری به وزیر کشور
رئیس‌جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن عده‌ای از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری انجام پذیرد.
متن دستور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور
حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت،‌علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.
به دنبال صدور این دستور وزیرکشور سفرخودبه استان لرستان را نیمه کاره گذاشت و با رساندن خود به تهران،با تشکیل جلسه مدیریت بحران ابعاد این حادثه را بررسی کردند.
ماموریت به ۳ کمیسیون مجلس ‏
دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های عمران،اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی انتظامی و امدادرسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو بپردازند.
او به کمیسیون‌های عمران،اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس مأموریت داد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی انتظامی و امداد رسان به بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به مصدومیت و جان باختن جمعی از هموطنان و آتش نشانان فداکار شد، بپردازند.‏
رئیس مجلس همچنین از تمامی سازمان‌ها و نهادهای امدادرسان که از آغاز این حادثه در محل حاضر بوده و به یاری حادثه دیدگان پرداختند تشکر کرد و از آنان خواست نسبت به تسریع در رسیدگی به حادثه دیدگان آواربرداری و نجات مصدومان اقدام کنند.‏
رئیس مجلس در گفتگوی تلفنی با وزرای کشور و بهداشت و درمان شهردار و استاندار تهران، رئیس اورژانس کشور و دیگر مسئولین سازمان‌های امداد و نجات آخرین وضع رسیدگی به حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را مورد بررسی قرار داد و نسبت به تسریع در کمک به حادثه دیدگان توصیه‌های لازم را ارائه کرد.‏
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام کوتاهی گفت: مجلس علل و عوامل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را بررسی خواهد کرد.‏
تمهیدات امنیتی سفارتخانه‌ها‏
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو گفت: از دقایق اولیه وقوع این حادثه، وضع سفارتخانه‌های آلمان، ترکیه و انگلیس با کمک پلیس دیپلماتیک، نیروهای امدادی، نیروهای انتظامی و اداره کل تشریفات این وزارتخانه، تمامی تمهیدات ضروری از لحاظ امنیتی و ایمنی به مرحله اجرا در آمد.‏
‏ بهرام قاسمی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پیامی حادثه دلخراش آتش‌سوزی در مرکز تهران و به دنبال آن، مصدوم شدن و شهادت جمعی از هموطنان به‌ویژه پرسنل شجاع و جان برکف سازمان آتش نشانی را تسلیت گفت و با نجات یافتگان این حادثه، بازماندگان شهدا و ملت صبور ایران ابراز همدردی کرد.
سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی حادثه دردناک آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران با صدور پیامی ضمن آرزوی رحمت بی‌کران الهی برای آتش نشانان شهید، نوشت: اکنون ملت ایران و انسان‌های دیگر نقاط جهان، دلشان نگران سرنوشت تک تک این امدادرسانان پرافتخار است.
سیدحسن ‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران در یادداشتی نوشت:‌ای کاش فجایعی چنین تلخ و دردناک، درس عبرتی برای توجه بیشتر به قانون، پیشگیری از تکرار حوادث و البته برخورد جدی‌تر با متخلفان باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینی، نوه حضرت امام خمینی‌(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود حادثه دلخراش و دردناک آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو را به خانواده جانباختگان این حادثه تسلیت گفت.
بیت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی تاکید کردند که ‏‎بی‌تردید فداکاری، ایثار و ازجان گذشتگی این بزرگمردان در چشم و جان و حافظه مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی خواهد ماند.‏
تحسین شهامت آتش نشانان ‏
رئیس مجلس شورای اسلامی درپیامی، سانحه ناگوار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران را به خانواده جانباختگان این حادثه غمبار تسلیت گفت.
متن پیام دکترعلی لاریجانی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وقوع حادثه غمبار آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران که باعث بروز خسارات، مصدومیت جمعی از مردم و نیروهای امدادرسان و شهادت ماموران فداکار شد موجب تاسف و تاثر گردید.‏ شهامت و فداکاری آتش‌نشانان که درعملیات امداد و نجات مردم،خود را در معرض خطر قرار دادند و با فداکاری و رشادت و از جان گذشتگی تلاشی جانانه از خود نشان دادند، دل و جان هر انسانی را به تحسین و ستایش معطوف می‌سازد.‏ فرزندان شجاع و دلاور ملت در این حماسه به نبرد با آتش رفتند و بطور یقین نام و آوازه آنان تا ابد در تاریخ این ملت جاودان خواهد ماند.‏ ضرورت دارد ستاد بحران و نیروهای امدادرسان در اسرع وقت به‌طور جدی به وضعیت خسارت دیدگان، مصدومان و جانباختگان اقدام کنند و همه دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدمات شهری موظفند تا برقراری شرایط عادی در محل حادثه به انجام وظایف اقدام کنند.‏
اینجانب ضمن عرض تسلیت شهادت ماموران افتخار آفرین و فداکار آتش‌نشانی به ملت شریف ایران و خانواده‌های این عزیزان و آرزوی سلامتی مصدومان امیدوارم شاهد اینگونه حوادث تلخ نباشیم.
اعلام عزای عمومی
هیات دولت با صدور اطلاعیه‌ای شنبه دوم بهمن (امروز) را عزای عمومی اعلام کرد‎. ‎متن اطلاعیه هیات دولت به شرح زیر است‎:
‎بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
حادثه تلخ و اندوهبار آتش سوزی و فروریختن ساختمانی در مرکز تهران که منجر به جان باختن و آسیب دیدن تعدادی از مردم و آتش نشانان متعهد و پرشهامت شد، مایه تاسف و اندوه فراوان گردید‎.
‎در این سانحه دردناک و تاسف‌بار جلوه‌ای پرشکوه از ایثار و فداکاری آتش نشانان شجاع در برابر دیدگان ملت رشید ایران و جهانیان به نمایش گذاشته شد. فداکارانی که با بذل جان از عهده امتحانی دشوار در مراقبت مسئولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند‎.
‎هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان، آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به منظور بزرگداشت جان باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه ۱۳۹۵را عزای عمومی اعلام می‌کند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می‌نماید‎.‎
تهران در شوک فروریختن ساختمان پلاسکو
همه و همه آمدند تا ببینند چه بر سر ساختمان ۵۴ ساله در قلب تجاری تهران آمده است. ساختمانی که چهارشنبه قیل و قال معامله و خرید و فروش در آْن موج می‌زد، صبح پنجشنبه دیگر اثری از آن نبود جز تلی از آهن و خاک و آتش. ساختمان پلاسکو تهران در مرکزیت تهران، ساعت ۵۹ر۷ دقیقه صبح پنجشنبه در آتشی که نمی‌دانیم نام آن را بی‌مسئولیتی، سهل‌انگاری،‌ندانم کاری یا چه چیز دیگری بگذاریم شعله ور شد و چون دیگر تحملش تمام شده بود، به یکبار فرو ریخت در حالی که آتش‌نشانانی را به کام خود فرو برد.
طبقات هشتم و نهم ساختمان پلاسکو واقع در محدوده خیابان جمهوری تهران ۷ و ۵۹ دقیقه صبح پنجشنبه طعمه حریق شد و پس از اعلام این آتش‌سوزی نیروهای آتش نشانی و امدادی برای اطفای حریق در محل حضور پیدا کردند، آتش نشانان از چند سو وارد عمل شدند. عده‌ای برای مهار آتش به داخل ساختمان رفتند و شماری نیز با استفاده از نردبان اقدام به آبپاشی به آتش کردند. تلاش سخت آتش‌نشانان برای دقایقی نتیجه داد اما در حالی که تصور می‌شد آتش خاموش شده است و آتش‌نشانان قصد لکه‌گیری محل و اطمینان از نبود افراد در آنجا بودند به یکباره شالوده این ساختمان از هم گسست و در میان بهت و ناباوری همه کسانی که در آنجا حضور داشتند، فرو ریخت. وقوع این حادثه سبب شد که هزاران نیروی امدادگر، اورژانس، هلال احمر، انتظامی و نظامی، سگ‌‌های زنده یاب، تجهیزات پیشرفته تخریب و برش قطعات آهن به محل حادثه روانه شوند.
آواربرداری سرعت یافت
وزیر کشور دیروز با حضور در محل حادثه پلاسکو از افزایش سرعت آوار برداری خبر داد و از مردم خواست در محدوده تعیین شده توسط پلیس حاضر نشوند. عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: همه نیروهای عملیاتی درصحنه هستند و تلاش می‌کنند. از زوایای مختلف هم پیشرفت کار را دیدیم.
وی با بیان این که آوار برداری خوب پیش رفته اما تخلیه آوارها کار مشکلی است و همه باید کمک کنند، ادامه داد: دو مسیر به طبقات منهای یک و دو زده شده است و با توجه به فضای آن، دستوراتی برای افزایش سرعت داده شده تا در صورت وجود محبوسان احتمالی، به سرعت خارج شوند.
وزیر کشور، آوار برداری را زمانبر دانست و اضافه کرد: مشکلی از نظر تجهیزات و امکانات نداریم و همه حاضرند. نیروها هم با شور و انگیزه کار می‌کنند. وی درباره حضور خانواده‌های نگران گفت: محلی تعبیه شده و آن‌ها به این محل‌ها راهنمایی شده اند.
وزیر کشور بار دیگر از مردم خواست از شعاعی که پلیس مشخص کرده جلوتر نروند چون هم مانع کار خواهند شد و هم احتمال خطر وجود دارد. وزیر کشور در مراحل اولیه وقوع آتش سوزی درساختمان پلاسکو با صدور دستور ویژه‌ای به استاندار و شهردار تهران و سایر دستگاه‌های مسئول در تهران، خواستار حداکثر اقدامات لازم امدادی و عملیاتی برای مدیریت بحران آتش سوزی در ساختمان پلاسکو شد. وزیر کشور در بازدید از محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو گفت: اولویت نخست ما نجات محبوسان از زیر آوار ساختمان پلاسکو است و پس از آن با حضور کارشناسان و دستگاه‌های مختلف، علت حادثه و قصور دستگاه مربوطه بررسی می‌شود.
مردم با تجمع در مقابل ایستگاه مرکزی آتش نشانی تهران با روشن کردن شمع، ضمن ادای احترام به شهدای آتش نشانی، برای نجات گرفتار شدگان دعا کردند.
تحت نظارت پلیس
فرمانده ناجا با اشاره به این که ماموران پلیس از همان لحظات اولیه وقوع حادثه ساختمان پلاسکو محل را تحت کنترل گرفته‌اند گفت: تاکنون هیچ مورد امنیتی در محل حادثه گزارش نشده است.
سردار حسین اشتری دیروز با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو افزود: به منظور زمینه سازی برای امدادرسانی مناسب به محل، مسیرهای منتهی به ساختمان پلاسکو با محوریت پلیس تهران بزرگ تحت کنترل درآمده و محدودیت‌های ترددی ویژه‌ای در منطقه اعمال شده است.
وی تاکید کرد: تمامی معابر و کوچه‌های منتهی به ساختمان پلاسکو تحت نظارت ماموران نیروی انتظامی قرار دارد. فرمانده ناجااضافه کرد: درهمین ارتباط شهروندان می‌توانند موارد مرتبط با این حادثه را برای پیگیری به مرکز انتظامی بهارستان گزارش کنند.
وی گفت: تمامی تیم‌های امدادی آتش نشانی، شهرداری تهران، هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی و ستاد بحران وزارت کشور در عملیات آواربرداری حضور فعالی دارند و تلاش می‌شود تا هر چه زودتر افراد گرفتار شده زیرآوار به بیرون منتقل شوند.
سردار اشتری با بیان این که عملیات آواربرداری به سرعت و بدون وقفه درحال انجام است افزود: برای برقراری نظم بیشتر در محل حادثه، دستور العمل‌هایی از سوی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به منظور اعمال تمهیدات ترافیکی در منطقه صادر شده است.
فرمانده ناجادرباره تصمیمات ستاد بحران شهر تهران به ریاست شهردار تهران و با حضور وزیر کشور، استاندار تهران و دیگر مقامات مسئول برگزار شد افزود: تصمیمات مناسبی برای تسریع در روند عملیات آواربرداری و امدادرسانی دراین جلسه اتخاذ و مقرر شد که موارد موردنظر از طریق سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران(سخنگوی ستاد بحران) اطلاع رسانی شود. سردار اشتری اضافه کرد: ‏‎ ‎اشیای قیمتی و گاوصندوق‌هایی که در آواربرداری کشف می‌شوند در پلیس آگاهی دپو و بعدا به مالکان تحویل داده خواهند شد. رئیس پلیس کشور گفت: خانواده‌ها می‌توانند برای دادن اطلاعات عزیزانشان که در محل حادثه بوده‌اند و تا کنون خبری از آنها نشده به کلانتری بهارستان مراجعه کنند‌‌‌‏
عیادت نماینده رهبر معظم انقلاب
‏ حجت الاسلام و المسلمین تقوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز با حضور در ۲ بیمارستان محل بستری آتش‌نشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو، از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد
بسیج عملیات نجات
جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری پس از بازدید از محل حادثه ساختمان تجاری پلاسکو و حضور در جلسه مدیریت بحران با ابراز تاسف از حادثه مجمتع تجاری پلاسکو تهران گفت: همه دستگاه‌های اجرایی برای انجام عملیات امداد و نجات و خدمت رسانی به مصدومان حادثه، بسیج شده اند.‏
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری ‏‎‌‎دادستان کل کشور در پی حادثه دردناک آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دستور ویژه‌ای به دادستان تهران صادر کرد. به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، متن پیام به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران
حادثه دردناک آتش ‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که موجب شهادت و مجروح شدن تعدادی از آتش نشانان فداکار و متعهد کشورمان شده است، مایه تاسف و تاثر گردید.‏ مقتضی است در اسرع وقت با تشکیل پرونده قضایی، علل این حادثه بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود. اینجانب با عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای آتش‌نشان، برای خانواده آنها آرزوی صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل را مسئلت دارم.
حرکت خودجوش برای اهدای خون
شهروندان تهرانی از زمان اطلاع از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو به صورت خودجوش به مراکز انتقال خون مراجعه کردند تا خون خودرا اهدا کنند. به طوری که مدیرعامل سازمان انتقال خون از آمادگی کامل این سازمان برای خونرسانی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: چندین برابر میزان مورد نیاز، ذخیره خون داریم.مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو گفت: ذخایر خون در بیمارستان‌های تهران به اندازه کافی موجود است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌ای درکمیسیون متبوع خود برای پیگیری علت وقوع حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: با مسببان وقوع این حادثه باید برخورد شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌های ناایمن گفت: موضوع حادثه ساختمان پلاسکو در نشست آتی کمیسیون عمران مجلس بررسی می‌شود. فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: مالکان واحدهای پلاسکو نگران اموالشان نباشند. سردار ساجدی نیا افزود: پلیس تا آخرین لحظه در کنار مردم خواهد ماند. وی اظهار داشت: با هیات مدیره مجتمع پلاسکو هماهنگ شده که پلیس از این محوطه محافظت کند. ساجدی نیا افزود: از محدوده خیابان جمهوری تا سی تیر محدودیت و ممنوعیت تردد داریم و از چهارراه استقلال هم به سمت خیابان جمهوری و ساختمان پلاسکو و خیابان لاله زار تا اطلاع ثانوی محدودیت تردد خودروها را اعمال خواهیم کرد. به گفته وی، البته دراین زمینه ایستگاه‌های مترو فعال هستند.
جزئیات حادثه از زبان قالیباف
شهردار تهران با اشاره به وقوع حادثه آتش سوزی و ریزش یکباره ساختمان پلاسکو در تهران گفت: ساختمان پلاسکو ۱۵ طبقه و دارای بیش از ۶۰۰ واحد تجاری بود.
محمدباقر قالیباف افزود: این مجتمع تجاری بزرگ و قدیمی، یکی از مراکز اصلی تجاری و پرتردد کلانشهر تهران بود. وی با اشاره به این که ساختمان حدود ساعت ۸ صبح پنجشنبه دچار حریق شد اضافه کرد: پس از وقوع آتش سوزی بلافاصله تیم‌های آتش نشانی وارد عملیات شدند و در عملیات اولیه موفق به خاموش کردن و مهار آتش شدند.
شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه پس از این عملیات، طبقه دهم به دلیل وجود مشتعل کننده دچار انفجار شدیدی شد که همین امر موجب شکسته شدن سازه و فروریختن کامل ساختمان شد. قالیباف افزود: پس از این انفجار سازه ساختمان پلاسکو در طبقه دهم دیگر تحمل طبقات بالایی را نداشت و به همین دلیل ساختمان به یکباره فروریخت.
استاندار تهران نیز گفت: نجات ۲۰ تا ۳۰ نفری که در زیرزمین ساختمان پلاسکو گرفتار شده اند، اولویت اصلی عملیات تیم‌های امداد و نجات مستقر در محل است. سیدحسین‌هاشمی افزود:ماموران امدادی در تلاش هستند از ۴ جبهه مختلف مسیری برای ورود به ۲ طبقه زیرین ساختمان پلاسکو را فراهم کنند.
پیچیدگی عملیات آواربرداری
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: دو ستون اصلی ۵۰،۶۰ تنی ساختمان پلاسکو در عملیات آواربرداری از محل حادثه خارج شد.
سید جلال ملکی با اشاره به این که عملیات آواربرداری آتش نشانان وارد مراحل حساس و پیچیده‌ای شده است گفت: عملیات آواربرداری با تمامی تجهیزات و خودروهای سنگین و پیشرفته به سرعت و بدون هیچ گونه وقفه‌ای در حال انجام است.‏ وی افزود: به دلیل وجود حجم زیادی از تیرآهن‌های قدیمی عملیات آواربرداری وارد مرحله پیچیده و تخصصی شده است. سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران یادآور شد: دهها تیم برش کار در محل حادثه مشغول عملیات آوار‌برداری هستند.وی اضافه کرد: عملیات آواربرداری با ۴ جرثقیل فوق‌سنگین در حال انجام است اما با توجه به این که کلانشهر تهران با بافت قدیمی و معابر باریک مواجه است عملیات امداد رسانی در شهر تهران آسان نیست.
شهادت یکی از آتش نشانان ‏
سرپرست اورژانس کشور گفت: یکی از آتش نشانان فعال در امداد رسانی ساختمان پلاسکو به نام بهنام میرزاخانی بر اثر سوختگی شهید شد. پیرحسین کولیوند افزود: این مامور آتش نشانی پنجشنبه به علت سوختگی شدید بالای ۶۰ درصد از بیمارستان سینا به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شده بود و در بخش ‏ICU‏ بستری بود که متاسفانه صبح دیروز به علت شدت سوختگی جان خود را از دست داد.
سرپرست اورژانس تهران پیش از این آمارکل مصدومان حادثه را ۸۴ نفر اعلام کرده بود که ۵۱ تن از آنان به صورت سرپایی مداوا شدند، ۳۳ نفر به بیمارستان منتقل شدند که از این شمار ۵ نفر در بیمارستان بستری هستند و بقیه مرخص شدند. اسامی ۳ تن ازمجروحان فخرالدین گودرزی (پارس) آتش نشان ۳۸ ساله، امیر مهدیانی (کسری) ۵۰ ساله آتش نشان وبهروز اجاقی (امیر اعلم)۴۷ ساله است. ‏
تجسس سگ‌های زنده یاب
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: تیم‌های واکنش سریع و نجات از آوار جمعیت هلال احمر به وسیله دستگاه‌های زنده یاب و سگ‌های تجسس در حال جستجو در آوار ساختمان مخروبه پلاسکو هستند. مرتضی مرادی پور گفت: تیم‌های جستجو و نجات از آوار جمعیت هلال احمر به دو بخش تقسیم شده‌اند و بخش نخست از قسمت غربی ساختمان و بخش دوم از قسمت جنوبی ساختمان پلاسکو در حال جستجو هستند.‏رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: خوشبختانه به تعداد آمار اولیه مبنی بر مفقود شدن ۲۰ آتش نشان افزوده نشده است.
ابراز همدردی جهانی ‏
در پی حادثه ناگوار فرو ریختن ساختمان پلاسکو، مقام های کشورهای ترکیه، پاکستان، روسیه، اسپانیا، اسلوونی وجمهوری آذربایجان و جری گرای رئیس اداره آتش نشانی شهر ردینگ ایالت کالیفرنیا با ارسال پیام های جداگانه و انتشار بیانیه و پیام توییتری با مردم و مقام های ارشد کشورمان ابراز همدردی کردند.
معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران پس از حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت:از میان ۱۷ هزار بازدید انجام شده در سراسر تهران، ۳۰۰۰ گزارش از ناایمن بودن ساختمان‌های پایتخت خبر می‌دهد. این بدان معناست که ۳۰۰۰ ساختمان دیگر در تهران، وضع مشابه وضع ساختمان پلاسکو دارند. ‏
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که ساختمان پلاسکو به هیچ عنوان گازکشی نبوده است، گفت: علت حادثه هنوز مشخص نیست اما گاز ساختمان‌ها و مناطق اطراف حادثه تا اطلاع بعدی قطع خواهد بود.
رسیدگی بدون نوبت ‏
مدیرعامل بیمه ایران از رسیدگی بدون نوبت پرونده‌های واحدهای صنفی دارای بیمه‌نامه از این شرکت خبر داد و گفت: مالکان از امروز، برای تشکیل پرونده به شعب بیمه ایران مراجعه کنند. محسن پورکیانی افزود: مالکان واحدهای صنفی ساختمان پلاسکو که دارای بیمه نامه از شرکت بیمه ایران هستند، با مراجعه به شعب می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده و پیگیری دریافت خسارت خود اقدام کنند.‏ مدیرعامل بیمه ایران گفت: از ۵۶۰ واحد صنفی که در این ساختمان فعالیت می‌کردند حدود صد واحد تجاری و اداری زیر پوشش بیمه ایران هستند و بیمه آنها نیز آتش سوزی و خطرات ناشی از آن بود و اموالشان نیز تحت پوشش است.
اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن اعلام تأسف و تأثر از فاجعه آتش سوزى و تخریب ساختمان پلاسکو، آمادگى خود را براى حمایت و همکارى با کسبه این ساختمان اعلام می‌دارد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، خسارت ملکی ناشی از آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو را ۶ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: بروز چنین حوادثی باید زنگ خطری برای پیشگیری از حوادث مشابه باشد. مهدی روانشادنیا با برشمردن ابعاد فنی این حادثه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: ساختمان پلاسکو، ساختمانی فلزی بود؛ رفتار فولاد در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد متفاوت می‌شود به گونه‌ای که اگر از این میزان دما عبور کند، مقاومت آن به شدت کاهش می‌یابد.
۲۵ خانواده (به غیر از خانواده آتش نشانان)به پلیس مراجعه کردند و از مفقود شدن یکی از اعضای خانواده خود خبر دادند.




نوشته شده در   شنبه 2 بهمن 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode