ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 دي 1395     |     کد : 110354

دکتر روحانی: تلاش دولت کم کردن اختلاف‌ها در کشور است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری عصر دیروز در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت سالگرد اجرای برجام برگزار شد...

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری عصر دیروز در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت سالگرد اجرای برجام برگزار شد، با اشاره به خدمات شایان توجه آیت‌الله هاشمی نسبت به انقلاب، نظام و کشور اظهار نظرکرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صبر، متانت، بیان آرام در مسائل مهم سیاسی، روش اعتدالی، عقلانیت، خرد، حوصله و سعه صدرشان و همچنین سکوتشان در هر جا که برای نظام لازم دیدند به ما نشان دادند که بهترین روش برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است.
به گزارش ایسنا وی باتشکر از مردم قدرشناس، فهیم و زمان شناس ایران برای حضور در مراسم وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود:‌ مردم با حضور و اشک و آه و حرکت پرشورشان در مراسم تشییع، بدرقه و ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان دادند که قدرشناس بزرگان و خادمان تاثیرگذار برای کشور و استقرار نظام و همچنین توسعه آبادانی کشور هستند .
روحانی با بیان این که امروز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در میان ما نیست و ما نمی توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده مان بهره بگیریم، تصریح کرد: شیوه راه و روش و نصایح او و هر آنچه از نوشته و آثار صوتی برایمان به یادگار گذاشته اند و باید مورد بهره برداری قرار دهیم و راه اعتدال، خرد، صبر و حوصله را برای حل معضلات کشور در پیش بگیریم.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مهمتر از همه چیز آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیر پا گذاشته نمی شود. پس نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی و اخلاق حسنه را به دست فراموشی بسپاریم.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است.
وی با تشکر از مردم به خاطر حمایت هایشان از دولت خدمتگزار خود، گفت:‌ اگر در فضای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشته‌ایم همه به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت و صبر و امید مردم به آینده کشور و نظام بوده است.
در برجام از نظر سیاسی موفق شدیم
و ی با بیان این که رشد ۷٫۴ درصدی داشته‌ایم، گفت: در منطقه چنین رشدی را نمی‌شناسیم و در سطح جهان هم با توجه به شرایط رکود اقتصادی نمونه‌های خیلی زیادی از این رشد وجود ندارد. البته باید از مردم و کارآفرینان تشکر کنیم که توانستیم در اشتغال قدم بزرگی برداریم گرچه تا مقصد نهایی و مطلوب فاصله داریم.
روحانی اضافه کرد: اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص درکشور ایجاد شده نظایر زیادی ندارد و تنها ۶ کشور هستند که در این سال‌ها بالای ۶۰۰ هزار شغل به طور متوسط ایجاد کرده‌اند.
وی به مذاکرات هسته‌ای و برجام اشاره کرد و یادآور شد: موفقیت ما در برجام متعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی نیست، بلکه ازآن ملت بزرگ ایران،‌ رهبری مقتدر کشور، شهیدان و شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران است و تعلق به استقامت یک ملت دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.
روحانی همچنین تصریح کرد: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم حرفی بزند. برای ما از برجام مهمتر ،حق و موفقیت یک ملت است؛ چرا که در پیشگاه خدا باید نسبت به موفقیتمان شاکر باشیم. البته هیچ کس مدعی موفقیت ۱۰۰ درصد در هیچ کاری نیست و باید برآیند کار را در نظر گرفت که جمع این کار موفقیت بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ ما بود.
وی اضافه کرد: ما در برجام در اخلاق پیروز شدیم. ما به دنیا گفته بودیم که به دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم و آنچه که نسبت به دولت و حکومت ایران درباره سلاح کشتار جمعی گفته می‌شود دروغ است. ما در برجام به اثبات رساندیم که نظام ایران راستگو ست و آنها که علیه نظام ما به ناروا سخن گفتند در تاریخ جهان و پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.
وی اضافه کرد: ما خواستیم به دنیا بگوییم ایران هراسی نادرست است و از ایران نترسید. ایران به دنبال صلح و امنیت در جهان است و استحقاق آن را ندارد که تحت فصل هفت سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته،قرار گیرد. ما از نظر سیاسی پیروز شدیم و قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان‌ها که آن را وضع کرده بودند لغو کردیم.
وی با اشاره به موفقیت برجام در زمینه اقتصادی، بیان کرد: ما به مردم گفتیم که زمانی توافق را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای را دولت‌های مذاکره کنند ه کنار بگذارند و آماده نیستیم که تحریم‌ها را قدم به قدم کنار بگذارند. یعنی یک روز پتروشیمی، یک روز نفت، یک روز فلزات گرانبها، یک روز حمل و نقل، یک روز بیمه و یک روز روابط بانکی را آزاد کنند، بلکه گفته بودیم تحریم‌ها باید بالمره –یکجا- برداشته شود.
روحانی همچنین تأکید کرد: به ملت بزرگ ایران می‌گویم همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرا شدن برجام در ۲۷ دی سال گذشته برداشته شد. امروز در نفت، گاز، حمل‌ و نقل و بیمه تحریمی نداریم و مسائل بانکی ما با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا به صورت عالی است. البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی‌اند گاهی ‌احتیاط‌های بیش از حدی را انجام می‌دهند و برخی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا در اجرای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند، توقع ما هم این چنین بود ،چون وقتی یک دولت خصم است طبیعی است که از همه توان خود استفاده نکند.
حوصله‌مان را از دست ندهیم
رئیس‌جمهوری گفت: مردم باید بدانند در توافقات جهانی و حتی توافق با کشورها ممکن است در اجرا مشکلاتی پیش بیاید و برخی موارد به دلخواه پیش نرود، اما نباید صبر و حوصله مان را از دست بدهیم بلکه باید همچنان منافع ملی را مدنظر قرار دهیم.توافق بزرگی که با شش کشور جهان انجام شد آثار جهانی داردوطبیعی است در این توافق بزرگ برخی مشکلات پیش بیاید، اما در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستادگی می کنیم.
وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد چرا که برای ما منافع ملی اصل است.
پاسخ به پرسش ها
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوالی روزنامه شهروندمبنی بر اینکه دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان و فقرای جامعه چیست و پاسخ شما به نقدهایی که دستاوردهای برجام را لوکس بیان می‌کنند چه خواهد بود؟ گفت:‌برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه است.
اگر برجام بیست و هفت دی ماه سال گذشته اجرا نمی شد و تحریم‌ها نیز به حالت قبلی باقی می ماند و تصاعدی پیشرفت نمی کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳هزار میلیارد تومان می رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می کردیم؟
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آنهایی که نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند و نقد لوکس خیلی جایگاه ندارد، خاطر نشان کرد: کسانی که نقد می‌کنند باید به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می شد؟
روحانی تصریح کرد: در زمستان سرد امسال که البته برخی موارد به خاطر مسائل شرکتی گاز قطع شد، بیش از هفتصد میلیون مترمکعب در روز گاز مصرف کردیم که اگر نتوانیم سرمایه گذاری انجام دهیم چطور می توانیم زندگی مردم را تامین کنیم؟
وی به دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان اشاره کرد و گفت:‌ حاشیه نشینان را بیمه کردیم و ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین که بسیاری از آنها بیمه نداشتند امروز زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آنها خدمات می دهد پس برجام و آثار آن متعلق به همه مردم و موضوع برجام یک موضوع ملی است.
رئیس دولت تدبیر و امید تاکیدکرد: برجام تنها موضوع مربوط به دولت نیست که کسی فکر کند اگر می خواهد با دولت مقابله کند باید با برجام مقابله کند، چون راه های دیگری هم برای نقد های تند نسبت به دولت وجود دارد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این که برجام موضوعی ملی است اظهارنظر کرد: اگر کسی بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده و معنای آن واضح است.
روحانی افزود: برجام را همه نهادهای عالی کشور تصویب کردند و فقط متعلق به دولت نیست، بلکه متعلق به نظام و ملت است و امیدوارم مسئولان بتوانند خدمات خود را نسبت به مردم در مصاحبه‌ها و برنامه هایشان بیشتر تشریح کنند.
هدف بزرگ ایجاد اشتغال برای جوانان
روحانی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر راه‌حل دولت برای جلوگیری از تندروی‌هایی چون ایجاد زمزمه‌هایی مبنی بر رد صلاحیت رئیس جمهوری در انتخابات آتی و جلوگیری از حضور شخصیت‌هایی چون سیدمحمد خاتمی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی چیست؟ اظهارنظر کرد: ما را با شورای نگهبان دعوت نیندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یک فرآیندی دارد که تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است. امروز باید برای خدمت به نظام و جامعه کمربندهایمان را محکم کنیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: مردم در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چه عظمتی دارند از جمله در حادثه رحلت آیت‌الله هاشمی عظمت خود را نشان دادند و ما نیز باید نسبت به چنین مردمی خدمتگزار باشیم و برایشان کار و تلاش انجام دهیم. واقعاً مهم‌تر از همه چیز حتی انتخابات و مسائلی که شما به آن اشاره کردید خدمت به نظام و مردم است که اهمیت دارد به صورتی که ما تا روز آخر باید کار کنیم و همیشه در خدمت مردم باشیم. هرچند که امیدوارم نگرانی‌هایی که به آن اشاره کردید روز به روز کاسته شود و فضای وحدت ملی که در رحلت آیت‌الله هاشمی نمود خوبی داشت و از جناح‌ها، تفکرات و گرایش‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند حفظ شود. وی همچنین در پاسخ به ایسنا مبنی بر برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، گفت: همه متولدین دهه ۶۰ باید در دهه ۸۰ برایشان کار ایجاد می‌شد اما متأسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد روند اشتغالزایی متوقف شد و اشتغال خالص از سال‌های ۸۴ به بعد چیزی نیست و در حدود صفر به شمار می‌آید. میزان اشتغال در آن دوره ۱۴ هزار شغل در سال بوده و این در حالی است که در آن سال‌ها وضع فروش نفت ما بسیار خوب بود اما به جای ایجاد اشتغال، واردات افزایش پیدا کرد که آثارش نیز همچنان وجود دارد.
روحانی ادامه داد: در حالی که شمار متقاضیان شغل به بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است ، توانسته‌ایم فقط ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم و ۵۰۰ هزار نفری که برای اشتغال وارد بازار شده‌اند بیکار مانده‌اند و از طرفی جمعیت بیکاران گذشته هم باقی مانده اند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از اهداف بزرگ ما در موضوع برجام ایجاد اشتغال برای جوانان بود، اظهارنظر کرد: ما کوشیده‌ایم تا بخش‌های مختلف اقتصادی را فعال کنیم و از هفت، هشت ماه گذشته تاکنون بخش کشاورزی و صنعت رشد خوبی داشته است .
روحانی ادامه داد: به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند چیزی در زمینه رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم که عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید. حداقل بروید و وضع صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب آهن ببینید و با امروز مقایسه کنید. البته نمی‌گویم که در همه جا توفیق حاصل شده است، چرا که هنوز بخش‌های غیرفعال در اقتصاد ما بسیار است و ما هم نمی‌توانیم تسهیلات را به طور کامل در اختیار همه بخش‌ها قرار دهیم.
در مسائل داخلی عربستان دخالت نمی کنیم
روحانی در پاسخ به پرسش شبکه الجزیره در باره خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه گفت:‌ مساله منطقه ما و به ویژه سوریه مساله بسیار مهمی است که درگیری‌های پنجساله در آن کشتار زیادی داده است و اکنون خوشحال هستیم که بین دولت و برخی گروه های مسلح به غیر از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: سه کشور ایران، ‌روسیه و ترکیه در اجلاس آستانه تلاش می‌کنند اساس مذاکرات سوری- سوری باشد. همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، نه قدم پایانی بلکه آغازی برای پایان یافتن مسائل سوریه باشد. رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش روسیه الیوم درزمینه رابطه ایران و عربستان سعودی و بحث های مربوط به میانجیگری کویت و عراق برای حل این مساله، گفت: اساس سیاست ایران و دولت یازدهم برقراری رابطه نزدیک با همسایگان و به ویژه کشورهای اسلامی است.
در میان کشورهای شورای هماهنگی خلیج فارس نیز مستثنی وجود ندارد و همیشه تلاش بر روابط بهتر است. عربستان بود که مشکل با حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنا نداشت و ندارد، شروع کرد و اکنون به نفع عربستان است که حملات به یمن و مداخله در بحرین را پایان دهد. روحانی یادآور شد : ما با عربستان از نظر روابط دو جانبه مشکلی نداریم که حل کنیم و مشکلات به مداخلات این کشور در بحرین، حمله به یمن و مداخله در مسائل منطقه بر می گردد. در موضوع حمله به سفارت عربستان ، این کشور به صورت یکجانبه روابط خود را قطع کرد که از همان زمان کشورهای مختلفی خواستند بین ایران و عربستان میانجیگری کنند. کویت، عراق و مسئولان حدود هشت کشور دیگر در این رابطه صحبت کردند. امیدواریم ریشه های مساله حل شود چون می خواهیم در منطقه صلح و ثبات برقرار شود.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی خواهد این کشور در منطقه حذف شود. اما وقتی به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریسم ها از منابع آنها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اگر عربستان تصمیم هایی اتخاذ کند ما هم حاضریم به عربستان کمک و در کل منطقه ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم.
تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی
رئیس جمهوری در پاسخ به سئوال صدا و سیما در مورد اقدامات ویژه و جهشی دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد:‌ اقتصاد مقاومتی برای همه کشور حائز اهمیت است و در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم.
وی با اشاره به این که تولیدات کشاورزی از ۹۵ میلیون تن به ۱۱۷میلیون تن رسیده است که جهش بزرگی به حساب می آید افزود: در صنعت ماشین سازی و تولید خودرو جهش هایی در ماه های اخیر داشتیم و خودروهایی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی تا پایان اسفند به تولید خواهد رسید که ۳۰ درصد آن صادر خواهد شد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته در حوزه گردشگری اظهار کرد: خرید هواپیما در حوزه گردشگری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و برای همه مردم از جمله رانندگان تاکسی، هتل داران، مغازه دار ها و همه کسانی که به نحوی با حوزه گردشگری ارتباط دارند نتیجه بخش خواهد بود. روحانی باتاکید بر این که صنعت هوایی از پایه های گردشگری است، گفت:‌ در سال بالای ۴ میلیارد دلار پول به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم حال چه اشکال دارد این پول را شرکت های داخلی به دست آورند؟
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیزسوار شوند گفت: انگار برخی می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند ؛ کهنه اش را هم داریم ، آنها سوار شوند.
رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال روزنامه ابتکار در مورد منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرایی آن و همچنین عدم تحقق برخی مفاد آن از جمله جلوگیری از حضورسید محمد خاتمی در مراسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک حق شهروندی گفت:‌ حقوق شهروندی از وعده‌های من در سال ۹۲ بود که در صد روز اول فعالیت دولت متن ابتدایی آن را منتشر کردیم و با دریافت نظرات مختلف منشور خوب و جامعی حاصل شد که البته ممکن است بعدها کاملتر هم بشود.
روحانی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی متکی به قانون اساسی به ویژه فصل سوم قانون اساسی است خاطر نشان کرد: منشور حقوق شهروندی را به تک تک دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهم کرد. البته نکته ای که وجود دارد این است که حقوق شهروندی فقط به دستگاه اجرایی تعلق ندارد و اگر دولت آن را اجرا کند قوای دیگر هم باید در این مسیر به دولت کمک کند و امیدواریم دو قوه دیگر در کنار قوه مجریه در اجرای حقوق شهروندی همراهی لازم را داشته باشد.
روحانی افزود: این که در مقام عمل برخی از موارد حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی شود، متاسف هستم.
برخی مسائل وجود دارد که حل آن زمانبر است ،اما ما همه تلاشمان را می کنیم وحتی می خواهیم برخی از امور همین امشب اجرا شود و نه فردا اما در عین حال تلاش و توان ما در حدی است که نیازمند به کمک دیگران هستیم و در برخی موارد نیز نیازمند به اجماع نظام هستیم و من بسیار به آینده امیدوار هستم که همه تلاش هایمان به ثمر بنشیند.
مذاکره در مورد برجام نخواهیم کرد
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال شبکه بلومبرگ که پرسید آمدن ترامپ چه تاثیری بر انتخابات ایران می گذارد و آیا تائید می کنید که برای انتخابات آینده حضور می یابید یا نه، گفت: راجع به قسمت آخر سئوال جواب‌دادن سخت است.
وجود رئیس‌جمهوری جدید در کاخ سفید تاثیر خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت. مردم تلاش خودشان را انجام می دهند و آنچه خواستشان باشد در انتخابات انجام می‌شود.
روحانی در پاسخ به این سئوال که اگر ترامپ تصمیم بگیرد درباره برجام مجدد مذاکره کند واکنش شما چیست؟ تاکید کرد: آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که بیشتر شعار است و بعید می دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دو جانبه نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد . ‌بازگشت و ارتجاع که معنی ندارد. هیچ گونه مذاکره در مورد برجام در کار نخواهد بود؛ چرا که مذاکرات انجام ، تکمیل و درشورای امنیت سازمان ملل تائید شده است وبه صورت یک سند بین‌المللی در آمده و توافق دو جانبه نیست بلکه چند جانبه است.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به این سوال روزنامه رسالت که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه ISAهم اعمال شد پس چطور اسناد برجام را امضا کردید، ‌گفت:‌ فکر می‌کردم می‌خواهید بگویید تحریم‌ها بیشتر هم شده است. مقصود ما از آنچه که در برجام آمده تحریم‌های هسته‌ای است و راجع به بقیه تحریم‌ها مذاکره نکردیم.
ما در نفت و گاز و تولید و فروش و نقل و انتقال پول نفت مشکلی نداریم و در بخش‌ سرمایه‌گذاری نفت‌ هم‌ قرارداد‌ی به ارزش‌ حدود ۵ میلیارد دلار به زودی نهایی شود . در حمل و نقل و تجهیزات پزشکی هم مشکلی نداریم. وزیر نفت گفت بعضی تجهیزات قیمتشان یک دهم شده است.برخی داروها و تجهیزات پزشکی را ناچار بودیم از بعضی جاهایی بگیریم که ۱۰۰ درصد ایده آل نبود ،اما اکنون راه باز شده است. در مسائل بانکی بخشی از امور حل شده و بخشی هنوز حل نشده است که عمدتا به غیر از برجام مربوط است. پس تحریم‌ها برداشته شده اما اینکه آمریکا بدعهدی کرده درست است. درباره ISAبیان شما رسا نبود چرا که این تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید یک تحریم است که البته اگر اجرا می‌شد از نظر ما نقض برجام است.
وی با اشاره به سخنرانی خود در ۱۶آذر یادآور شد:‌ گاهی صدا و سیما جملات ما را خلاصه می‌کند و معنا دقیق مشخص نمی‌شود! من در آن سخنرانی گفتم اگر آمریکایی‌ها تمدید ISAرا بلااثر نکنند این نقض فاحش برجام است که صدا و سیما برای خلاصه کردن، فقط این بخش آخرش را پخش کرد!
دولت آمریکا باید دو کار می کرد که با فشارهای ایران به آمریکا و ۱ +۵انجام شد. اول اینکه رئیس‌جمهوری قانون تمدید ISAرا -که توسط کنگره انجام شد- امضا نکرد. هر چند نمی گویم به وظیفه اش که وتو کردن بوده عمل کرده اما این اتفاق امضا نکردن هم خیلی نمی‌افتد. دوم اینکه بلافاصله این قانون را بلااثر کردند که اگر این کار را نمی‌کردند‌ این جا آرام نمی نشستیم و خیلی برنامه‌ها داشتیم.
وی در ادامه اظهار کرد: برخی اجرائیات برجام را هم خودمان تازه دیروز تمام کردیم چرا که وقت داشتیم و مثل شب امتحانی‌ها در روزهای ‌آخر اجرا کردیم مثل بخشی از فردو و یک بخش دیگر که دیروز اجرا شده است. به هر حال تحریم‌ها برداشته شده البته آمریکایی‌ها هم بدقلق و هم بد عهد هستند و ما باید آماده باشیم ولی من نسبت به آینده امیدوارم.
روحانی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها شب که می خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر‌عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد ؟اما به هر حال در برجام حواسمان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم.
دولت می‌کوشد‌ شکاف‌ها را کم کند
رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش شبکه خبر سیما مبنی بر این که مهمترین اقدام دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیتش چه خواهد بود، اظهار داشت: آنچه که در هفت ماه باقیمانده از دولت باید انجام شود پروژه‌هایی است که در دست داشته‌ایم و لازم است آنها را تکمیل کنیم.
روحانی ادامه داد: البته منظور من پروژه‌های عمرانی نیست که روند خودشان را طی می‌کنند و انجام می‌شوند. در واقع دولت تلاش کرده است محیط شاداب و آرام اقتصادی به وجود آورد و تورم را کنترل کند و این روند تک‌رقمی بودنش را که البته کار راحتی نیست و نیازمند مراقبت روزانه است، ادامه دهد.
وی افزود: در دولت به دنبال خروج از رکود بوده‌ایم که این اتفاق در کلیت اقتصاد افتاده است و از رکود خارج شده‌ایم اما نه در تمام بخش‌ها. هنوز در بخش‌هایی مثل مسکن مشکلاتی داریم اما در زمینه اشتغال حرکت خوبی را آغاز کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه دولت به دنبال وحدت و اتحاد بیشتر در جامعه است، افزود: معتقدیم جامعه باید شاداب باشد و شکاف‌ها و اختلاف‌ها کم شود. دولت در زمینه مسائل قومی تلاش‌های بسیاری کرد تا پیوستگی ادیان، مذاهب و قومیت‌های مختلف را در کشور و در کنار یکدیگر بیشتر کند و همچنین تلاش کردیم فضای علمی کشور را گسترش دهیم که این امر با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که اکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد درآمد آنهاست، به خوبی محقق شده است.
رئیس جمهوری ادامه داد: در فضای آرام اقتصادی و توأم با رشد و ایجاد اشتغال و پیگیری سیاست خارجی موفق این راه را ادامه می‌دهیم و می‌کوشیم اخلاق حسنه‌ای که باید در جامعه توسعه یابد و از ابتدا هم شعار دولت ما بوده است، محقق شود.
روحانی در بخش پایانی این نشست خبری و در پاسخ به پرسش شبکه ۲۴ فرانسه مبنی بر این که مذاکرات آستانه تا چه حد می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌بس در سوریه شود، اظهارنظر کرد: با تلاش ایران، سوریه و ترکیه آتش‌بس در سوریه برقرار شده است. پس اگر این سه قدرت قادر هستند در حلب و کل سوریه میان گروه‌هایی که مشغول جنگ هستند آتش‌بس ایجاد کنند نشان از آن دارد که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به موفقیت شود.
وی افزود: آنچه مهم است این است که گروه‌هایی که همچنان در سوریه فعال هستند بتوانند با دولت در گام‌های نخست به توافق برسند و اگر مذاکرات آستانه هم در گام اول در این زمینه موفقیت‌آمیز باشد، باید ادامه پیدا کند تا نتیجه نهایی را حاصل کند و صلح در سوریه برقرار شود.
رئیس جمهوری در پایان افزو د: اگر لازم است جنگ با گروه‌هایی مثل جبهه النصره و نظایر آن باید ادامه پیدا کند تا سوره به ثباتی برسد که در بستر آن بتوان در یک فضای آرام انتخاباتی برگزار کرد.



نوشته شده در   چهارشنبه 29 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode