ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 دي 1395     |     کد : 110129

تشییع تاریخی بزرگمرد انقلاب بر شانه‌های محزون ملت

مراسم تشییع وخاکسپاری پیکر آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز با اقامه نماز توسط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب برگزار شد


مراسم تشییع وخاکسپاری پیکر آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز با اقامه نماز توسط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب برگزار شد سپس پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در میان حزن واندوه جمعیت چند میلیونی مردم مسلمان ووفادار ایران اسلامی به بهشت زهرا منتقل ودر کنار مقبره امام خمینی به خاک سپرده شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در مراسم صبح دیروز که با حضور انبوه و پرشور مردم قدرشناس، مؤمن، انقلابی و وفادار، رؤسای قوای سه‌گانه و مسئولان لشکری و کشوری، در فضایی آکنده از حزن و اندوه دردانشگاه تهران برگزار شد، بر پیکر آن همرزم و مبارز قدیمی نماز اقامه و برای آن مرحوم، غفران، عفو و رحمت الهی را مسئلت کردند.
سپس پیکراستوانه انقلاب با شکوه فراوان درحالی که روی یک خودرو قرارگرفته بود توسط مردم تابهشت زهرابدرقه شد وحجم جمعیت به قدری زیاد بود که انتقال پیکر ساعتها طول کشید.
در مراسم تدفین رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام درکنارمرقد امام راحل ، فرزندان آیت الله ‌هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی یادگار گرامی امام ، علی لاریجانی رئیس مجلس ، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس و حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در داخل ضریح امام حضور داشتند.
خانواده رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در ضریح مطهر امام راحل برای آخرین بار با یار امام و رهبری خداحافظی کردند.
حرم مطهر امام هم از صبح دیروز مملو از جمعیت بود . این در حالی است که هزاران نفر از مشتاقان امام، رهبری و یار دیرینشان مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پشت درهای ورودی در تلاش برای ورود به داخل حرم امام راحل بودند.
مراسم ترحیم حضرت آیت الله
هاشمی رفسنجانی
در پی ارتحال حضرت آیت الله
‌هاشمی رفسنجانی‌، دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ ای اعلام کرد:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون
ضمن ابراز تأسف و تأثر فراوان به مناسبت ارتحال جانکاه یار صادق انقلاب اسلامی، مرید امام راحل (ره) و رفیق دیرین و همسنگر رهبر انقلاب اسلامی، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به اطلاع می‌رساند مجلس بزرگداشتی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
ضمن طلب علوّ درجات برای آن فقید سعید و آرزوی صبر جمیل و اجر جزیل برای خانواده‌ محترم و بازماندگان ایشان از عموم مردم مؤمن و انقلابی دعوت می‌شود با شرکت در این مجلس از مقام شامخ روحانیت تجلیل شایسته به عمل آورند.
دفتر مقام معظم رهبری – محمدی گلپایگانی
۲۰ دی ۱۳۹۵
رئیس جمهوری:ایران امیری بزرگ را از دست داد
رئیس جمهوری در پیام تسلیتی به مناسبت رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد که اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.
متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم ‌الله الرحمن الرحیم
إنا لله وإنا إلیه راجعون
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبادِ
در ایام سوگ فاطمه معصومه(س) و شهادت مظلومانه امیر کبیر، ایران به سوگ سردار شایسته خویش نشست و قهرمان ملی مبارزه با استبداد و استعمار، سر بر آستان حق نهاد.
حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.
سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان به نام انقلاب اسلامی بود. او بود که از قم تا نجف و از پاریس تا تهران هرگز امام و مرادش را تنها نگذاشت. هاشمی از معماران برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلاب اسلامی مدیون تدبیر و آینده‌نگری این مرد فرداها است.
امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.
او محبوب امام بود و خادم مردم؛ هرکجا که او مسئولیت آن را بر عهده داشت، مایه آرامش امام و رهبری و مردم بود. او تحلیل‌گری توانا بود که جهان را به‌خوبی می‌شناخت. خطبه‌های نمازش در روزهای سخت دفاع مقدس به همه روحیه می‌داد. او در مظلومیت، چون یار دیرینش شهید بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.
هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگمردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقایق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»
اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی، اندیشمند بزرگ اسلامی و سرمایه بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران را محضر حضرت بقیه الله روحی له الفداء، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و فضلا، شخصیت‌های انقلاب و نظام، ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرد بزرگ علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و مرادش امام خمینی(ره)، همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی، و برای همه بازماندگان صبر و اجر مسألت می‌دارم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
دکتر روحانی در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت‌الله ‏هاشمی رفسنجانی که در حسینیه جماران انجام شد، هم در گفتگویی با خبرنگاران تأکید کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی ‏رفسنجانی شخصیتی بی‌ بدیل در دوران نهضت و انقلاب اسلامی بودند ‎.‎
رئیس‌ جمهوری ، با بیان ‏این که در طول دوران نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی، امور اساسی و بسیار سخت بر دوش ‏این شخصیت بزرگ و مبارز بود، گفت: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن دوران مبارزه رابط بین ‏ایران و نجف و نیز ایران و پاریس بودند و در زمان بازگشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همواره از ‏یاران بسیار نزدیک امام خمینی(ره) به شمار می‌آمدند.‏
رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که در روزهایی، بار همه انقلاب اسلامی بر دوش آیت‌الله هاشمی ‏رفسنجانی بود ، ادامه داد: بعد از حادثه هفتم تیر، امام(ره) تنها ماند و این ‏آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که در کنار امام خمینی(ره) بار سنگینی در نظام را بر دوش گرفت‎.‎
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در زمان حضور ایشان، همه مردم و امام اطمینان خاطر داشتند ‎.‎
رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که “اداره جنگ توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده ‏جنگ به بهترین وجه صورت پذیرفت”، گفت: در دوران جنگ تحمیلی هم این شخصیت بزرگ همواره ‏در کنار مقام معظم رهبری بود‎ .‎
دکتر روحانی سپس به نقش بی‌نظیر و مثال‌زدنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخاب خلف صالح ‏بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تنها کمتر از ۲۴ ساعت اشاره کرد و افزود: ایشان در همه مراحل ‏انقلاب و در دوران سازندگی و بازسازی ویرانی‌های پس از جنگ تحمیلی، رشادت‌های بی‌نظیری از ‏خود نشان دادند و هیچ‌وقت از صحنه کنار نرفت و مشکلات، ایشان را از مسیرش جدا نکرد‎. ‎
رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره در کنار امام(ره) و تا ‏آخرین لحظه زندگی و عمر پربرکت خود نیز یار مقام معظم رهبری بود‎.‎
دکتر روحانی با بیان این که “ایشان راه درست را با شهامت، شجاعت و فکر روشن به جوانان و همه ‏آحاد کشور، نشان داد”، افزود: ایشان آرزوهای بسیار بلندی برای سربلندی و عظمت ملت بزرگ ایران ‏و انقلاب اسلامی داشت و این راه ادامه دارد و همه باید در صحنه باشند تا انقلاب اسلامی و نظام را ‏به نقطه مطلوب نظر و خواست مردم و مقام معظم رهبری برسانیم‎.‎
دکتر روحانی در پایان و در توصیف شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: ایشان یک ‏اندیشمند بزرگ و سیاستمدار باهوش و مردمی بود که در برابر بزرگترین مشکلات به راحتی ‏ایستادگی، مقاومت و صبوری کرد و هیچگاه از انقلاب اسلامی جدا نشد و آثار وجودی ایشان در ‏همه جای کشور و صحنه‌ها به چشم می‌خورد‎ .
تقدیر خانواده «آیت الله هاشمی رفسنجانی» از بدرقه باشکوه مردم
خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مردم ایران به خاطر حضور باشکوه در مراسم تشییع و بدرقه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدور پیامی تقدیر و تشکر کردند.
«متن کامل پیام به این شرح است:
بسمه تعالی
لحظه لحظه امروز در بدرقه شکوهمند و مردمی پدر در تاریخ این سرزمین ثبت شد؛ وداع مردم با مردی که برای مردم زیست، برای مردم مجاهدت کرد و سرافرازی مردم را می‌خواست و چه زیبا همین مردم سرافرازش کردند. تهران شاهد حضور بی‌نظیر و خارج از شمار انسان‌هایی بود که به بدرقه بزرگمرد قرن ایران ‌زمین آمده بودند. امروز تنها وداع با هاشمی نبود؛ مردم با مظلومیت بهشتی، تفکر مطهری، آزاداندیشی طالقانی و شجاعت و صلابت خمینی کبیر وداع کردند.
امروز تجلی وفای به وعده الهی بود، وعده‌ای که خداوند به بندگان صالحش در صبر و پایمردی و مجاهدت داد و امروز به بهترین شکل، آن را برای هاشمی محقق کرد. چشمان ظاهر هاشمی اگرچه امروز بسته بود اما میلیون‌ها چشم تر دیدند چگونه خدا به صبر او در برابر تیرهای زهرآگین تخریب و تهمت، جزایی نیکو داد و به این مجاهد نستوه آبرو بخشید.
پدرمان فرزند قرآن بود و در آخرین فصل از عمر خود، از نصر الهی وعده می‌داد و حضور مردم را منشأ و مظهر این پیروزی می‌دانست. و سرانجام مردم آمدند و چه باشکوه آمدند؛ اذا جاء نصرالله والفتح و رأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا.
عصاره عمر هاشمی، اعتدال و وحدت بود و رحلتش نمایشگاهی بی‌نظیر از اثبات حقانیت اعتدال و ضرورت وحدت پدید آورد. همانگونه که در حیاتش مردم‌مدار بود، رحلتش نیز مردم‌مدار شد.
هاشمی مدافع مظلومین و
دغدغه‌مند گشودن انسدادها در حیات جامعه بود، قوام نظام را در وحدتی حداکثری و بودن همه با هم می‌دانست و امروز شاهد بودیم، همه با هم برای او آمدند. امروز احساس کردیم تنها ما در فراغ پدر ننشسته‌ایم که میلیون‌ها نفر برای رحلت پدری بی‌بدیل به سوگ نشسته‌اند. اما چگونه می‌توانیم هاشمی را زنده ندانیم در حالی که امتداد تفکر او را در چشمان غمگین و خیل انبوه بی‌شمار مردمانی می‌بینیم که مانند هاشمی می‌اندیشند و مانند او دغدغه سرافرازی ایران با اعتدال و آرامش را دارند.
این سرزمین، هرچند بزرگمردی نستوه را از دست داد که جلوتر از زمان خود بود و همواره به آینده می‌اندیشید اما در مقابل، صاحب نسلی شده است که پای در راه ساختن ایرانی بهتر نهاده‌اند.
امروز ایران فرزندی بزرگ، مردم پدری آینده‌نگر و رهبر انقلاب دلسوزترین رفیق خویش را از دست داده‌ است؛ اما همان گونه که لحظه لحظه حیات هاشمی راهگشای کشور بود، وداع و بدرقه بی‌نظیر مردم نیز می‌تواند سرمایه‌ای بزرگ برای ایران و مبدأ بازگشت جامعه به مسیر اعتدال و وحدت باشد.
در پایان زبان‌مان قاصر است از آنکه سپاس خود را از سیل الطاف مردم قدرشناس ایران، مسئولان نظام به ویژه رهبر انقلاب، مراجع عظام تقلید، علما و نخبگان، رهبران سایر ادیان و مذاهب و مردم و مسئولان کشورهایی که با همدردی و همراهی تحمل این ضایعه بزرگ را برای ما آسان‌تر ساخته‌اند اعلام نماییم.»
پیکر خسته این مجاهد نستوه در کنار مراد او خمینی کبیر به آرامشی ابدی رسید اما عشق هاشمی به مردم، مرگ او را ناممکن ساخته است.
هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است، هاشمی زنده است تا ملت زنده‌اند و راه هاشمی پاینده خواهد ماند.
دلنوشته یاسر هاشمی برای پدر
ایسنا به نقل از انتخاب نوشت: یاسر هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دلنوشته‌ای خطاب به پدرمی نویسد: «می‌گویند از پدر بنویس؛ نه برای این که چیزی اضافه کنم بر آن چه دیگران می‌دانند یا نمی‌دانند.
اصرار می‌کنند بنویسم چون می‌بینند که داغ امانم را بریده است. می‌گویند بنویسم شاید به شکل پدر آرام شوم.هر روز می‌نوشت و ما در خیال این بودیم که تاریخ‌نگاری می‌کند.
سینه‌اش تاریخ ایران بود. پر بود از رازهایی که یک ملت شاید تاب صبوری‌اش را نداشتند ولی او یک تنه آن را تحمل می‌کرد. وقتی یک ملت به اقتدایش بودند، می‌نوشت.
وقتی هم که به اندازه انگشتان دست حامی نداشت، می‌نوشت. حالا می‌فهمم شاید این نوشتن‌های هر روزه برای این بود تا قلبش آرام گیرد. در تمام این ایام، قلم و کاغذش، سنگ صبورش بودند.می‌نویسم. می‌نویسم از پدر. می‌نویسم نه با اسم یاسر. می‌نویسم با اسم تمام هم‌عصرانم که داغ پدر امانشان را بریده است. می‌نویسم شاید کمی آرام گیریم.
خداحافظ پدر…»
مراسم هفتم ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی
به گزارش جماران، مراسم هفتم ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در حرم حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که تنها برنامه خانواده هاشمی در تهران است.
پیام های مراجع عظام تقلید
به همین مناسبت مراجع عظام تقلید،حضرات آیات وعلما و مقامات وشخصیت های کشورمان هم در سخنان، پیام ها و نوشتارهای جداگانه رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
حضرت آیت الله العظمی گرامی از مبارزان بارز همراه امام خمینی (ره) در سرنگونی رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابش کوثر با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به محضر امام زمان ،
‌رهبر معظم انقلاب و آحاد ملت‌، گفتند :
‌سابقه آشنایی ما با آقای هاشمی رفسنجانی به اوایل حضور ایشان در حوزه علمیه قم در سال ۳۱ بر می گردد که در سال های بعد هم که در درس مرحوم امام خمینی شرکت می کردیم‌،
ارتباطمان بیشتر شد.
ایشان افزودند : در ایامی که مرحوم امام در مسجد اعظم تازه شروع به تدریس کردند به دستور شاه طلبه ها
‌‌را برای سربازی می بردند که آقای هاشمی هم برای سربازی گرفتند و بردند. در آن زمان آقای هاشمی برای امام نامه نوشتند که مبادا غصه ما را بخورید ، اینجا جایمان خوب است و خدمت می کنیم.
این مدرس درس خارج فقه حوزه با بیان این که در سال ۵۱ من و آقایان یزدی ، آذری ، جنتی و املشی به خاطر اقدام برای جلوگیری از اعدام حنیف نژاد و گروه های اولیه مجاهدین خلق یک ماه در زندان بودیم ،
‌اظهار داشتند : آقای هاشمی به صورت تصادفی مرا در تهران دیدند و گفتند‌:
“ما زندانی به این پر سر و صدایی و با برکتی ندیدم” زیرا خیلی این اقدام صدا کرد و در برنامه نهضت روحانیت که در رادیو بغداد پخش می شد ، بیان شد که برای جلوگیری از اعدام این افراد ، این آقایان را دستگیر کردند که امام خمینی به این مناسبت بیانیه ای دادند و شنیده شد در بعضی از اعلامیه های مبارزین ،
‌اعلام شده بود که اگر این آقایان تا یک ماه دیگر آزاد نشوند ما اقدام عملی می کنیم.
حضرت آیت الله العظمی گرامی با بیان این که در چهارمین سال زندان مفصلمان در سال ۵۲ با آقایان هاشمی‌،
‌منتظری، طالقانی ، لاهوتی و چند نفر دیگر هم سلول بودیم ، گفتند : ایشان در برخورد ها پر حوصله و با صبر و متانت مشغول به کار بود که بخشی از تفسیر راهنما راهم در زندان نوشتند.
به خوبی یادم هست که طلبه ای پشت سر دیگری تبلیغات سوء می کرد که آقای هاشمی به آن طلبه تذکر داده بود که تو مگر به قیامت اعتقادی نداری که این حرف ها را می زنی؟
در سال ۴۵ به خاطر ترجمه کتاب سرگذشت فلسطین که اکرم‌ زعیتر نوشته بود خیلی شکنجه شد. در آن زمان این کتاب در ایران خیلی جلب توجه کرد و شنیدیم که مکرر زیر شکنجه بیهوش شده است.
ایشان در ادامه افزودند : موقعیت جهانی ایشان برای نظام آبرو بود که در منطقه حساسیت ها را کم می کرد و در مدیریت سیاست داخلی و خارجی هم بسیار چشمگیر بود.
بر طبق روایت مردم در دو حالت می میرند ، بعضی وقتی می میرند ، دیگران از دست اینها راحت می شوند و بعضی دیگر وقتی می میرند ، خودشان راحت می شوند که الحمد لله آقای هاشمی از آنهایی بود که خودش راحت شد‌.
انشاء الله خداوند طوری مقدر کند که ما از آنهایی نباشیم که مردم از شرمان راحت شوند و در مسیر رضای مولایمان امام زمان ارواحنا له الفداء باشیم.
‌آیت الله العظمی وحید خراسانی درتماس تلفنی با خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز همدردی، رحلت آن مرحوم را تسلیت گفتند.
پیام آیت الله العظمی
صافی گلپایگا نی
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت الإسلام و‌المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی رحمه الله علیه، موجب تأثر و تأسّف گردید.
آن فقید سعید، سالیان سال در سنگرهای مختلف انقلاب اسلامی، در حدّ توان انجام وظیفه نمود و در حفظ اعتدال و آرامش جامعه و رفاه مردم، به توفیقاتی نائل گردید.حضور ولایی آن مرحوم در حرمین شریفین و اعلام مواضع محکم مذهبی و دینی در آن مکان مقدّس در خاطره‌ها همیشه باقی خواهد ماند.
فقدان آن عالم بزرگوار را به همه علاقمندان و بیت محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن فقید سعید رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال مسئلت دارم.
پیام آیت الله العظمی
جوادی آملی
بسم الله الرحمن الرحیم
و ایاه نستعین
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل (قدس سره) و امین امت، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بقیه الله ارواح من سواه فداه، رهبر محترم، ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رحیل محبوب تسلیت عرض می نماییم.بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توانفرسا، حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری است.امید آن که رنج مدبرانه و کوشش خالصانه بیش از نیم قرن آن عزیز، جهت احیای مآثر قرآن کریم و آثار دوده طاها و یاسین علیهم افضل صلوات المصلین، ره توشه خوبی برای لقای خدای سبحان باشد.
رحمه الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا
پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
با نهایت تأسف خبر فقدان ناگهانى مجاهد نستوه مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى را دریافت داشتم. اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه ی درسى ما شرکت داشت به خوبى مى‌شناختم. مردى بسیار جدّى، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود.
سال‌ها در خدمت امام راحل(ره) فداکارى کرد و بعد از ایشان نیز دائماً در صحنه انقلاب بود. مشکلات مختلفى را پشت سر گذاشت ولى این مشکلات هرگز سبب نشد که صحنه را ترک کند. اینجانب درگذشت این یار وفادار انقلاب را به همه هموطنان ایرانى و به‌ویژه بازماندگان آن فقید سعید تسلیت مى‌گویم و غفران الهى را براى او و همه‌ی ما از خداوند مى‌طلبم.
پیام آیت الله العظمی مظاهری
بسم الله الرحمن الرحیم
“انا لله وانا الیه راجعون”
ارتحال اسفناک چهرۀ تابناک اسلام و ایران، مفسّر نوپرداز قرآن کریم، مجاهد نستوه آیت الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی«قدّس‌سرّه» ضایعه‌ای بس عظیم و مصیبتی جبران‌ناپذیر است.
امشب، شخصیّت تاریخ‌سازی به لقاء پروردگار رحمان و رحیم شتافت که در تمام دورۀ عمر پر برکت خود، تنها به اعتلاء اسلام و سربلندی ایران می‌اندیشید و در این اندیشۀ بلند، تمام توان خود را در عرصه‌های گوناگون به کار گرفت و بی‌هیچ واهمه‌ای به مصداق «وَ لا یَخافُونَ‏ لَوْمَهَ لائِمٍ» تا پایان عمر، از صراط مستقیم خدمت به اسلام و آرمان‌های متعالی آن، تخطّی ننمود.
نقش دوران‌ساز این عالم مجاهد فی‌سبیل‌الله در نهضت شکوهمند امام راحل عظیم‌الشّأن«قدّس‌سرّه‌الشّریف» و قرابت فکری و روحی او با آن امام عزیز تا بدان پایه بود که او را باید به حقّ در ردیف یکی از معماران انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد، معمار هنرمندی که آثار فکر مدبّرانه‌اش، در سرتاسر تاریخ انقلاب اسلامی، آشکار است.
قدرت فکری و هوشمندی عمیق و سیاست‌ورزی همراه با عقلانیّت و اعتدال ایشان در کنار روح صفا و مهربانی و اخلاص و ایمان حقیقی، از این عالم آگاه و سیاستمدار مدبّر، شخصیّتی ساخته بود که احدی نتوانست تا بدین حدّ، اعتماد عمیق و محبّت بی‌نظیر امام بزرگوار را به خود جلب نماید و او همواره در قبل و پس از انقلاب، امین بی‌بدیل آن رهبر کبیر بود و در همۀ عرصه‌های بزرگ و کوچک از سیاستگذ‌اری‌های اصلی تا مسئولیّت دشوار دفاع مقدّس و همۀ تصمیمات مهم برای ادارۀ کشور، مستشار مؤتمَن آن قائد راحل به شمار می‌آمد، همچنان‌که ملّت بزرگ ایران نیز بارها و بارها در صحنه‌های گوناگون تقنینی، اجرایی و غیر آن، نصابی بالا از اعتماد خویش را به این خادم نستوه و با اخلاص خود ابراز و اظهار داشتند.
حقّ عظیم این حصن حصین انقلاب و ملّت که در همۀ صحنه‌های خطیر، سنگ زیرین آسیای نظام جمهوری اسلامی بود و همواره به همدلی هرچه بیشتر نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب می‌اندیشید و در این مسیر جفاهای فراوانی دید، هیچ‌گاه از یاد تاریخ ایران و اسلام نخواهد رفت و نام نیک و بلند او در صدر فهرست سابقونِ اوّلون از مجاهدان و خدمتگز‌اران به ملّت مسلمان ایران ثبت خواهد گردید. بی‌شکّ ملّت قدرشناس و فهیم ایران از این خادم راستینِ صالحِ دلسوزِ خود و از بیش از شصت سال تلاش و مجاهدت صادقانه و خدمت و همّت خالصانۀ او تجلیل خواهند کرد. اینجانب با قلبی اندوهگین و متألّم، ضمن عرض تسلیت به ملّت عظیم‌الشّأن ایران و رهبری معظّم و بیت محترم و همۀ خاندان و بازماندگان ایشان، از خداوند متعال، علوّ درجات این عالم مجاهد و بزرگوار را مسألت کرده و رحمت و مغفرت و رضوان ابدی را برای ایشان خواستارم و از پیشگاه آن خداوند قادر، متضرّعانه طلب می‌کنم که این ضایعۀ سنگین را با فضل عمیم و لطف کریمانۀ خود، برای ملّت و نظام جمهوری اسلامی ایران جبران فرماید. انّه ولیّ النعم.
پیام آیت الله العظمی نوری همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد و مبارز نستوه آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تالم شدید اینجانب گردید.
سوابق درخشان وی با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط وسیعی که با امام رضوان الله علیه داشته و خدمات وی به مردم متعهد ایران در پست هایی که به عهده گرفته بودند بر هیچ کسی مخفی نیست. وفاداری او به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری تا آخرین لحظات عمر همچنان دوام داشت.
اینجانب شخصا در حوزه علمیه قم سابقه ممتدی با ایشان داشتم و از نزدیک شاهد مبارزات ایشان علیه رژیم ستمشاهی بوده‌ام و امروز که با مشیت الهی، آن برادر عزیر به لقاء الله پیوسته، ملت وفادار به امام و مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام ایشان در تشییع جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد، شرکت خواهند کرد و یکبار دیگر، وحدت و اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه طلبان به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت. اینجانب درگذشت این فقید سعید را به پیشگاه حضرت ولی عصر«عجل الله تعالی فرجه شریف» و مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه و بیت معزّی و به همه ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنیم.
پیام حجت الاسلام والمسلمین موسوی اردبیلی
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
ارتحال ناگهانی و اسف انگیز یار دیرین امام راحل (ره) و همراه و همپاى مقام معظم رهبرى و یکی از استوانه‌هاى نظام جمهوری اسلامى، مرحوم آیت الله اکبر هاشمى رفسنجانى (قدس سره) ضایعه‌اى جبران ناپذیر و دردناک است.
آن عزیز سفرکرده از سابقین نهضت اسلامى و از خدمتگزاران فداکار و هوشیار جمهوری اسلامى بود. مردم شریف ما تلاش‌های ارزشمند او در انقلاب، تأسیس نظام، اداره جنگ، بازسازى و همراهی با اهداف و آرمان‌های امام راحل را از یاد نخواهند برد.
اینک او در کنار یاران همسنگرش و بر سر سفره رحمت ربّ‌الارباب است و نام و یاد او با مردم و جامعه ما باقی خواهدماند. این مصیبت را به مردم بزرگوار ایران، مقام معظم رهبرى، علماى اعلام و مراجع عظام و خاندان محترم خصوصاً همسر مکرمه، فرزندان و برادران گرامى ایشان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته رحمت و رضوان الهی برای او و صبر و آرامش براى بازماندگان را مسئلت داریم.
از طرف بیت مرحوم حضرت آیت الله العظمى موسوى اردبیلى(ره)
سید على موسوى اردبیلى

پیام تسلیت دختر حضرت امام (ره) درپی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
زهرا مصطفوی طی پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.
به گزارش جماران، متن این پیام به این شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
در عروج یار و امین حضرت امام و همراه صادق رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به جوار رحمت حق تعالی، انقلاب اسلامی و ملّت بزرگوار ایران یکی از بزرگترین پشتوانه­ ها و دلسوزان خویش را که حقیقتا می­ توان او را «مرد مبارزه و استقامت» نامید از دست داد. اگرچه به تعبیر امام «ملت ایران راه خود را یافته است» و با تکیه به فضل الهی به مسیر روشن انقلاب ادامه می‌­دهد و رحلت و شهادت یاران با وفای انقلاب، وقفه­ ای در راه ظلم ستیزی، آزادی خواهی، تعالی اخلاق و معنویت جامعه ما ایجاد نمی­ کند امّا از دست دادن شخصیت­ بی بدیل هاشمی، خللی است که هیچ چیزی آن را جبران نمی­‌کند .
صبر و استواری در تحمّل سختی­ها، آرامش و طمأنینه در برخورد با حوادث، دانش عالی در سیاست سالم اسلامی، عزم قاطع در حمایت از انقلاب و در مشکلات، از او شخصیتی نمونه برای عصر امام خمینی ساخته و نام او را در تاریخ ایران اسلامی، به نیکی ثبت می­ کند که همه تلاش و همّت خویش را برای استحکام و پیشرفت کشور به کار گرفت و خدمت به مردم مظلوم ایران را افتخاری بزرگ می­ شمرد.
اینجانب این ضایعه بزرگ را به ملّت عظیم الشأن ایران و مقام معظم رهبری و عاشقان راه امام و به همسر مکرّمه و فرزندان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می­کنم و از خداوند منّان علوّ درجات و رحمت واسعه برای روح آن عزیز خواستارم.
پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز ایران
مجمع روحانیون مبارز ایران با صدور پیامی، ضایعه دردناک ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.
متن پیام به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم مجاهد و شخصیت کم نظیر، شناسنامه انقلاب اسلامی و بزرگمرد تاریخ ایران حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رضوان الله تعالی علیه ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای اسلام، ایران و انقلاب اسلامی است. این روحانی وارسته و مجاهد نستوه در سراسر عمر پربار خود لحظه‌ای از تلاش برای اعتلای اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، رهایی ایران از چنگال استبداد و استعمار و حرکت در مسیر خدمت به محرومان از پای نایستاد. ایمان راسخ او به حاکمیت اسلام بر پایه مردمسالاری، دانش فراوان و اطلاعات گسترده او از قرآن و علوم دینی و اجتماعی، صبر و مقاومت مثال‌زدنی او در برابر ناملایمات و ناجوانمردی‌ها و به ویژه اخلاص و صفای باطن آن مرد الهی مشعلی فروزان فرا راه ملت بزرگ ایران در پیمودن راه نورانی حضرت امام خمینی(ره) است.
مجمع روحانیون مبارز ایران این ضایعه دردناک را به محضر مردم حق‌شناس و فهیم ایران و مقام معظم رهبری، حوزه‌‌های علمیه، مراجع تقلید و فرزندان و برادران و همسر فداکار ایشان و نیز به همه ارادتمندان آن اسوه ایمان و ایثار تسلیت می‌گوید و همگان را به شرکت در آیین بزرگداشت آن عالم فقید که بزرگداشت ارزش‌های الهی و مردمی و آرمان‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است دعوت می‌نماید. خداوند روح بلند او را با پیامبر اکرم(ص) و اولیای الهی محشور گرداند.
مجمع روحانیون مبارز ایران
۲۰ر۱۰ر۹۵
پیام تسلیت آیت‌الله امینی
آیت الله ابراهیم امینی نماینده تهران در مجلس خبرگان در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کرد .
به گزارش ایسنا، متن پیام به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون.
حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی !
خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت ها گریستم ؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی شصت ساله را از دست داده‌ام. گرچه متاسفانه ظاهرا جسم شما دیگر در کنار ما نیست، اما شما را همچون همیشه “زنده” می دانم ؛ چون انقلاب باید”زنده” بماند. شما در هسته اصلی مبارزات قبل از انقلاب بودید، زندانی شدید، تبعید شدید، شکنجه شدید، ولی دست از همراهی امام عزیز و بزرگوارمان برنداشتید و پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از استوانه های نظام در سمت های مختلف ؛ از جمله فرماندهی جنگ، ریاست قوه مقننه، ریاست قوه مجریه در دوران پس از جنگ و عصر سازندگی، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، وفادارترین و دلسوزترین فرد به نظام، رهبری و مردم بودید.
علی رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی مهری های فراوان شد، مظلوم تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می فرمودید:” اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می افتد”، اما از شما در مقابل عوام فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند.
مصیبت بزرگ فقدان شما را به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید و علمای اعلام، بیت شما ؛ به ویژه همسر و آقازادگان محترم و عموم علاقمندانتان تسلیت عرض می نمایم و از خداوند متعال علو درجات و صبر و اجر به بازماندگان مسئلت دارم.
خداحافظ رفیق بی بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران!
سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان.
دور نیست آن زمان که من نیز به شما ملحق شوم.
ابراهیم امینی ۲۰دی ماه قم

پیام تسلیت جمعی از‌‌ فرزندان شهدا
در پی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از فرزندان شهدا بیانیه ای صادر کردند.
جمعی از فرزندان سرداران شهید، با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است:
«زمستان، ناگهان مثل جادویی باغ را گرفت و پیر دیگری را از جماران ربود. سرمای دی بی رحم است، این مرثیه را درخت‌ها خوب می فهمند.
زمستان، باغ را تبری زد که رهبر معظم انقلاب ناله تنهایی سر داد، زمستان، سوز زمستان نود و پنج هیچ گاه خاطر ما را ترک نخواهد گفت.
حالا ما درگیر سفیدی چشم آزار دی شده ایم، انگار جز سرو چیزی در دنیا نمانده و همه چیز سفید است، خالی است.
برای ما که پدران مان را به خون خدا سپردیم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی خاطره ای مشترک است، مردی که در سال‌های تلخ و شیرین جنگ، چون کوهی پشت رزمندگان اسلام حضور داشت و تدابیرش در خط مقدم چون اسلحه‌ای کارآمد در دستان ملت مبارز بود. پیرمرد خستگی‌ناپذیر سال های دور مبارزه، سرانجام پس از سال‌های پر نشیب و فراز، دعوت حق را لبیک گفت تا انقلاب اسلامی، گوهری ناب و ارزشمند را از دست بدهد. هرچند، مسیر مردان خدا از روی زمین پاک نخواهد شد. ما، فرزندان شهدا، ضایعه دردناک از دست دادن همراهی قدیمی و پشتیبانی دلسوز را به محضر مقام معظم رهبری، فقدان مردی سیاستمدار و آرام را خدمت ملت شریف ایران و درگذشت پدری بزرگوار و الگو را خدمت خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض می نماییم.
امید که پروردگار متعال ایشان را در پرتو رحمت خود همنشین اولیاء صالح خود و امام و شهدا گرداند و از ما سربازانی دلسوز و فرزندانی متعهد برای مقام معظم رهبری بسازد که در تنگنای حوادث بر نیزه غریبی تکیه نزند.
محمد مهدی همت،رسول عاصمی،سید ناصر نامجو،سید مهدی نامجو،سید حمزه جهان آراء،ابوذر شیرودی،محمد کلانتری،احسان باکری،هادی دادمان،علی شجاعی، شهاب محمدی عراقی،علی فکوری، میثم کریمی، محمود کریمی، داود کریمی،حامد کلاهدوز،علی ساجدی،محمد مهدی تندگویان،سید مهدی دستواره، رضا شفیع خانی، سلمان جهان‌آرا، حسین عباسپور،مهدی حنیف، حدید گلاب، سید محسن اندرزگو، سورنا ستاری، شهاب الدین حداد عادل،سید محمد طباطبایی نژاد،امیر حسین آل اسحاق،وحید شاه حسینی،‌هادی میرزایی، امین سالاری پور، سید مجتبی طباطبایی‌نژاد، لیلا زین الدین،سلیمه رودکی، علی کشوری، محمد صدرا بخت‌آور، سمیه بروجردی ومهدی محمد باقری»
دکتر علی لاریجانی هم در پیام تسلیت خود آورده است : مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود. روحانی عظیم القدری که از دهه ۳۰ با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت داشت. سال‌ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست. به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه‌های اول پیروزی، هدف تیر منحرفان قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد. اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال‌های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید. فرماندهی میدان‌های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون‌هاشمی ساخته بود. در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت. انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا‌هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.
به عنوان رئیس جمهوری، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.
سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری نکرد. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت. اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم‌هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم. برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسالت دارم.
معاون حقوقی رئیس جمهوری هم با صدور پیامی درگذشت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. در بخشی از پیام حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری آمده است: آیت الله‌هاشمی ازجمله مردان بزرگ و تاریخ سازی بود که به فرموده پیامبرعظیم‌الشأن اسلام هرگز خلأ وجودی آنان پر نخواهد شد «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شیئی» سراسر عمر پر افتخار و پر حادثه این قهرمان نامدار در مبارزه علیه استعمار و استبداد و تلاش بی وقفه برای استقلال، آزادی و سربلندی ایران عزیز و اعتلای اسلام، انقلاب و بهروزی امت اسلامی بود.
دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی ، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،شهیندخت مولاوردی ، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده وزیر جهاد کشاورزی ،وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی،مسعود نیلی رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و رئیس اتاق بازرگانی تهرانهم درپیام‌های خوداین واقعه راتسلیت گفتند.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان به مناسبت ارتحال آیت الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیام تسلیتی صادر کرد. در این پیام آمده است، آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی هم با این که وارد نهمین دهه زندگی اش شده بود، اما هیچکس خود را برای چنین روزی و شنیدن خبر درگذشت ایشان، آماده نکرده بود. آن قدر شورِ زندگی و اراده کار کردن و همتِ ساختن در چهره اش هویدا بود که خیالمان راحت بود از حضور همیشگی و حمایت‌گرانه‌اش.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی ارتحال آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: در گذشت تاثر برانگیز حضرت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یار دیرین امام و رهبری، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و یکی از استوانه‌های نظام اسلامی، خسرانی جبران ناپذیر برای میهن اسلامی است.
وزیر آموزش و پرورش هم به مناسبت ارتحال آیت الله‌هاشمی رفسنجانی (ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامی صادر کرد. در بخش از پیام تسلیت دانش آشتیانی آمده است: به یقین ملت غیور ، انقلابی و قدر شناس ایران اسلامی به نیکی آن نیک مرد را می شناسند و چندان در فراز و فرود دوران پیش از انقلاب و روزهای پر فروغ پس از انقلاب از مساعی آسمانی آن مرد ساعی و صبور خاطره‌ها دارند که بتوانند با یاد آن اینک ، خاطر پریشان خود را تسلی دهند.
حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم به مناسبت ارتحال آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی منتشر کرد.
در این پیام آمده است: مجاهد نستوه، اسطوره پایداری بر کلمه حق، یار دیرین امام و رهبری و بنیانگذار شجره طیبه دانشگاه آزاد اسلامی حضرت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی ( قدّس الله نفسه الزکیه) به ملکوت اعلی پیوست. اینجانب این ضایعه بزرگ و مصیبت عظیم و ثلمه جبران ناپذیر را به محضر حضرت ولیعصر (عج)،
‌مقام معظم رهبری، همسر مکرمه، فرزندان و بیت معزز و معظم ایشان، جامعه بزرگ روحانیت، مردم شریف ایران و به خصوص خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی که در سوگ پدر معنوی خود نشسته است تسلیت و تعزیت عرض می کنم.
تاریخ، پژواک ندای حق طلبی و یک عمر مبارزه مخلصانه ایشان در مسیر حق و عدالت را هرگز از یاد نخواهد برد .
شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی‌(ره) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به رهبر معظم انقلاب و ملت مسلمان ایران تسلیت گفت.
گفته‌های سردارسلیمانی
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی هم در حاشیه مراسم تشییع آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اولاً باید به آقا تسلیت گفت که بزرگ‌ترین مصیبت به ایشان وارد شد. خدا به ایشان صبر و طول‌عمر بدهد و ایشان را برای ما حفظ و ذخیره کند برای چیزهایی که از دست داده‌ایم. وی تأکید کرد: آقای‌هاشمی همان‌طوری که از اول بود تا آخر بود و همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت، منتها آقای‌هاشمی برخی وقت‌ها تاکتیک‌هایی داشت همان‌طور که در دوره‌های گوناگون داشتند، وگرنه آقای‌هاشمی هم استکبارستیز بود، هم صهیونیسم‌ستیز٫
علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم درگذشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ایشان یار نزدیک امام (ره)، شهید مطهری و رهبر انقلاب بودند که البته در سال‌های اخیر مقداری با ایشان خوب برخورد نشد ولی وظیفه خود را انجام می‌دادند .
وی ادامه داد: ایشان در آنجاهایی که مصلحت نظام را تشخیص می‌داد کار خود را انجام می‌داد چه از محبوبیتش کاسته شود و چه مورد هجوم و توهین قرار گیرد. او انسانی بود که خالص برای خدا کار می‌کرد. مطهری همچنین درحاشیه مراسم تشییع و خاکسپاری پیکرآیت الله‌هاشمی رفسنجانی گفت:‌هاشمی روی فلسفه آزادی بیان تاکید داشت. وی درباره آینده جریانات سیاسی پس ازآیت الله‌هاشمی هم گفت:جریان سیاسی دارای اصولی است و قطعا جریان‌های سیاسی به راه خود ادامه خواهند داد.
همچنین در حاشیه این مراسم، عضو شورای شهر تهران گفت: آیت الله‌هاشمی رفسنجانی عقلانیت را در فضای سیاسی ایران به رشد و اوج رساند. احمد مسجد جامعی افزود: دغدغه اصلی آیت الله‌هاشمی رفسنجانی شنیده شدن صدای همه گروه‌هایی سیاسی بود که به حاشیه رانده شده بودند. آقای‌هاشمی رفسنجانی صدای افراد و گروه‌هایی بود که صدای آنها در جامعه شینده نمی شد، دغدغه عمده وی همدلی گروه‌های مختلف بود . وی ادامه داد:‌ راهکار آیت الله‌هاشمی رفسنجانی برای وحدت بخشی آحاد جامعه، کمک به گروه‌هایی بود که در حاشیه قرار گرفته بودند و صدای آنها شنیده نمی شد و آیت الله‌هاشمی رفسنجانی با شنیدن صدای این گروه‌ها، زمینه مشارکت آنها را در انقلاب فراهم کرد. عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:‌ آیت الله‌هاشمی رفسنجانی همواره به مشارکت حداکثری فکر می کرد از این رو و به خصوص پس از دوران ریاست جمهوری خود مورد هجوم قرار گرفت در حالیکه در این مسیر تاوان زیادی هم پرداخت کرد. به گفته وی، آیت الله‌هاشمی رفسنجانی عقلانیت را در فضای سیاسی ایران به رشد و اوج رساند .
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حاشیه آیین تشییع پیکر آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران اظهار داشت: با رحلت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی یکی از تکیه گاه‌های خود را از دست دادیم. وی یادآور شد: ایشان در تمام مراحل قبل و بعد انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها حضوری فعال داشت و یکی از لنگرگاه‌های انقلاب به حساب می آمد.واعظی با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان اظهار داشت: ایشان در وحدت و انسجام ملی بسیار اثرگذار بودند و متاسفانه اکنون در بین ما نیستند.
حمید چیت چیان وزیر نیرو هم درحاشیه مراسم تشییع پیکرآیت الله‌هاشمی رفسنجانی گفت: عملکرد و مجاهدت بی وقفه ایشان در اولین روز پایه گذاری نهضت تا آخرین لحظه نشان می دهد که وی یک مرد بزرگ و تاریخی بود.وی ادامه داد: آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در تمام طول تاریخ انقلاب به گونه ای روشنگری داشت که کسی نمی تواند آنها را بیان کند یا معرفی برای این روشنگری‌ها داشته باشد. چیت چیان گفت: در زمان جنگ هم نقش بی بدیلی در فرماندهی دوران دفاع مقدس داشت و همیشه ایده‌ها و تفکرات ایشان می تواند راهگشا در مسیر انقلاب باشد.
وزیر نیرو در پاسخ به این سئوال که آیا با رحلت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی تغییری در آرایش سیاسی کشور ایجاد می شود، گفت: پایه گذاری که امام راحل در دوران انقلاب انجام دادند و شخصیت‌های بزرگی همچون آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در این راه مجاهدت کردند این موضوع راه خودش را باز خواهد کرد و همه با وحدت و همبستگی این مسیر را ادامه خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد:همچنین در این پایه گذاری رهبر معظم انقلاب پرچمداری آن را برعهده دارند؛ به طور یقین ایران و جامعه ایران و اسلام را بر قله رفیع مجد و کرم قرار خواهد داد.
شمخانی: آیت الله عمر خویش را وقف خدمت به مردم کرد
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: حضور باشکوه و سوگوارانه اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع پیکر آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی، قدر شناسی از خادمی است که عمر بابرکت خویش را وقف خدمت صادقانه به مردمی کرد که عاشقانه دوستشان داشت.
علی شمخانی در مراسم تشییع پیکر آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران از ایشان به عنوان شخصیتی پیشگام در جهاد و مرد روزهای خون و خطر یاد کرد. وی افزود: به عنوان سربازی کوچک که توفیق حضور در دفاع مقدس را داشتم، هرگز نمی توانم نگاهی واحد به بزرگانی چون رهبر معظم انقلاب و آیت الله‌هاشمی رفسنجانی که برهان‌های قاطعی برای حضور نیافتن در جهاد داشتند اما در این عرصه از دیگران سبقت گرفتند با افرادی که با بهانه‌های مختلف گوشه‌های امن و آرام را برجهاد فی سبیل الله ترجیح دادند و امروز مدعی انقلابی گری هم هستند ، داشته باشم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شرافت جهاد در راه خدا برای مردانی چون آیت الله‌هاشمی رفسنجانی عزت و آبرویی جاودانه بر جای خواهد گذاشت.
وزیر بهداشت هم با اشاره به درگذشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی نوشت: انقلاب اسلامی رکن رکینی را از دست داد. دکترسیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در نوشتاری با عنوان «آخرین ناهار» آیت‌الله در کانال تلگرامی خود نوشت: قلب یاردیرین امام، رهبری و انقلاب از تپش ایستاد. آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت و انقلاب اسلامی رکن رکینی را از دست داد. در این غروب سرد و دلگیر، بزرگمردی از میان ‌ما رفت که عمر خویش را صرف سامان و اصلاح مسائل کشور و انقلاب کرد.امروز نهار را دو نفری در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام صرف کردیم. بسیار سرحال و امیدوار به آینده بودند و نزدیک به یک ساعت صحبت کردیم. ایشان از مسائل سیاسی روز و آرزوهای بلندش برای کشور و انقلاب گفت که بیانش فرصتی دیگر را می‌طلبد. هنوز باور نمی‌کنم که این آخرین نهار آیت‌الله بوده باشد و حالا پس از چند ساعت، من مانده‌ام و بهتی به بلندای تمام خاطرات ۳۸ سال گذشته. او به آرامی رفت و به پیر و مرادش خمینی بزرگ و یاران شهیدش مطهری، بهشتی، باهنر، رجایی و… پیوست. چه نیکو رفتنی و چه مصیبتی برای یاران. هر چند از این پس جای آیت‌الله درمیان ما خالی است اما باورها و مسلک معتدل و برگرفته از قرآن و عقلانیت او همیشه چراغ راهمان خواهد بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم تشییع هم گفت: آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی برای خدمت به مردم، هیچ تفاوتی بین روز آغاز و پایانی عمرشان نداشت. دکتر سید حسن‌هاشمی در گفتگو با ایسنا ضمن عرض تسلیت مجدد گفت: آیت الله‌هاشمی رفسنجانی برای مردم عزیز و شریف ایران، چهره شناخته شده‌ای بودند؛ شاید دلیلش این باشد که تمام زندگی ایشان، صرف خدمت به مردم، مبارزه و تلاش برای احیای ارزش‌های اسلامی و اخلاقی، آزادی‌های فردی و اجتماعی، ارتقای معیشت مردم و استقلال کشور شد. وی افزود: آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی تا آخرین لحظه عمرشان در مسیری حرکت کردند که آرزوی امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی بود و برای خدمت به مردم، هیچ تفاوتی بین روز آغاز و پایانی عمرشان وجود نداشت.
وزیر بهداشت که در آخرین روز حیات آیت الله‌هاشمی همراه وی بود، گفت: چند ساعت قبل از فوت آیت الله با ایشان جلسه داشتم. در آن جلسه گفتند آرزوی‌شان ساختن کشور، آرامش مردم، پیشگیری از دو قطبی شدن و تنازعاتی است که همیشه برای استقلال و پیشرفت یک کشور چون سمی مهلک عمل می‌کند. اینها سخنان فردی بود که در دشمن شناسی نمره فوق‌العاده‌ای داشت و از همان منظر، نگران بود که خناسان و دشمنان، دستاوردهای انقلاب را که هزینه‌های بسیار زیادی برای آن پرداخت شده، از بین ببرند. بنابراین بهترین راه را حفظ وحدت، توکل به خدا و تبعیت از مقام معظم رهبری می‌دانستند. به گفته وزیر بهداشت، ایشان معتقد بودند همه جریانات و افرادی را که بر خلاف مسیر وحدت کشور حرکت می‌کنند، باید شناخت و ریشه نفاق را خشکاند. در این مسیر هم باید از خود و اطرافیان‌مان شروع کنیم و انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه نرویم البته این‌کار در مورد مسئولان رده بالا، بیشتر صدق می‌کند.
سید رضا صالحی امیری،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ‌حضور مردم در بدرقه یار امام و رهبر نشان دهنده وحدت دینی و ملی جامعه است و همه امروز شاهد وحدت انقلاب ، نظام و رهبری هستیم. وی با بیان این که باید قدردان چنین موهبتی باشیم، ادامه داد: مردم ارزش والای آیت الله‌هاشمی رفسنجانی را بهتر می دانند و معتقدند تداوم انقلاب با حضور بزرگ مردانی است که امروز یکی از آنان را به خانه ابدیش بدرقه می کنیم .
مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات هم در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران با اشاره به شخصیت آن مرحوم، اظهار داشت: ما یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور را از دست دادیم که البته این موضوع تقدیر الهی است و باید به آن رضایت داد، اما در عین حال باید تا وقتی که چنین افرادی زنده هستند قدرشناسی بیشتری در مورد آنها انجام شود و در حال حاضر باید با تعقل و مطالعه زندگی ایشان و نقش مهم ایشان در پیش و پس از انقلاب و در دوران جنگ و سازندگی کسب عبرت شود.
حدادعادل:نقش آیت الله‌هاشمی رفسنجانی فراموش نشدنی است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی در ادوار مختلف از جمله هشت سال دفاع مقدس نقش فراموش نشدنی داشت.
غلامعلی حدادعادل در حاشیه مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی بر نقش مهم آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: ایشان در فرماندهی جنگ تحمیلی نقش تعیین کننده ای داشت. وی ادامه داد: علاوه بر نقش فرماندهی جنگ تحمیلی، در این دوران در تنویر افکار عمومی هم نقش بارزی ایفا کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایشان از راه‌های مختلف از جمله تریبون نماز جمعه با مردم سخن می گفت و از این طریق مردم را آگاه و امیدوار می کرد و آنان را در صحنه نگه می داشت.
ادای احترام مقامات وشخصیت‌های خارجی
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ارتحال آیت الله‌هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را تسلیت گفت.
نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه هم دیروز با حضور در سفارت ایران در مسکو تسلیت ارتحال رئیس جمهوری سابق ایران را ابلاغ کرد.
رئیس ائتلاف ملی عراق شخصیت ویژه و تاثیرگذار آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی را ستود و تاکید کرد: رحلت ایشان ضایعه ای بزرگ برای ملت ایران و جهان اسلام است.
حجت الاسلام سید عمار حکیم که برای حضور در مراسم وداع، تشییع و تدفین آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در راس هیاتی از مقام‌های عراقی به تهران سفر کرده است در گفتگو با ایرنا در حرم مطهر امام تصریح کرد: حضور امروز همه اقشار و گروه‌های مردم ایران در مراسم تشییع آیت الله‌هاشمی رفسنجانی نشانه جایگاه ایشان و عمق وفاداری آنان به رهبران سیاسی خود است. رئیس ائتلاف ملی عراق با تاکید بر این که آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در دوران مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی در آن داشت، خاطرنشان کرد: آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در زمان حیات حضرت امام (ره) زیر پرچم ایشان برای پیروزی انقلاب نقش آفرینی کرد.
آقای سبو سرکیسیان ، پیشوای مذهبی ارامنه ایران عصر دوشنبه با حضور در بیت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی نسبت به مقام شامخ ایشان ادای احترام کرد. وی در دیدار با مهندس محسن‌هاشمی گفت: مردم ایران یکی از رهبران بزرگ مبارزه و نهضت را و مسلمانان جهان، یکی از بزرگترین مصلحین دنیای معاصر را از دست داده اند.
سرکیسیان، با بیان این جمله که اندوه و تسلیت ارامنه را به همسر و فرزندان ایشان برسانید، گفت: ارامنه ایران در این مصیبت شریک غم همه مردم ایران هستند. همزمان با نیمه افراشته شدن پرچم ایران در سفارتخانه و نمایندگی‌های سیاسی در خارج ،بسیاری از سفرا ، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی‌ با حضور در سفارتخانه‌ها و مراکز نمایندگی سیاسی کشورمان ازجمله در وین ( اتریش)، بلگراد ( صربستان) ،
سارایوو (بوسنی) ، مکزیکوسیتی( مکزیک)، گوانگجو، شانگهای و پکن(چین)،‌هانوی(ویتنام)،مادرید (اسپانیا)، آنکارا و استانبول( ترکیه)، باکو( آذربایجان)، کوالالامپور (مالزی)، اسلام آباد (پاکستان) ، بیروت( لبنان)، دهلی نو، حیدرآباد و بمبئی( هند)،آکتائو (قزاقستان)، جاکارتا (اندونزی)،توکیو(ژاپن) ،دمشق(سوریه)، کابل (افغانستان)، مسکو(روسیه) ،برونئی، زیمبابوه و استرالیا با ملت و دولت ایران ابراز همدری کردند.
تسلیت وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مشابه همتای خود در کاخ سفید آیت الله‌هاشمی رفسنجانی را فردی برجسته در تاریخ ایران خواند و درگذشت وی را به خانواده‌اش تسلیت گفت.
به گزارش ایسنا، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت: آیت الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین ایران چهره ای برجسته در تاریخ جمهوری اسلامی بود و ما تاسف و تسلیت خود را از درگذشت وی به خانواده و عزیزانش اعلام می کنیم.
سخنگوی کاخ سفید هم درگذشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: آیت‌الله رفسنجانی شخصیتی برجسته در تاریخ جمهوری اسلامی بود و ایالات متحده تسلیت خود را به مردم ایران اعلام می‌کند. بر اساس این گزارش، ارنست از اظهارنظر درباره تأثیر درگذشت وی بر سیاست‌های ایران سر باز زد و گفت که درباره این موضوع تئوری‌پردازی نمی‌کند.
بشار اسد، رحلت آیت الله‌هاشمی را به رهبری و روحانی تسلیت گفت
«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در پیام‌های جداگانه رحلت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی را به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) رهبر انقلاب اسلامی و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران تسلیت گفت.
«عبدالعزیز بوتفلیقه»رئیس جمهوری الجزایر از مواضع شجاعانه و نقش چشمگیر آیت الله‌هاشمی رفسنجانی در حفظ همبستگی امت اسلامی تمجید کرد.
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن هم در پیامی رحلت آیت الله‌هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. پیش از این «فومینو کیشیدا» وزیر خارجه این کشور هم پیام تسلیتی به این مناسبت صادر کرده بود.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان ارتحال آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت و افزود که وی از شخصیت‌های آزادیخواه و مبارز بود.
رؤسای جمهوری عراق، ارمنستان، ایرلند، افغانستان، نیکاراگوئه، آذربایجان، قزاقستان، لبنان و سران قطر، امارات، بحرین و اردن و نخست‌وزیران لبنان، هند و پاکستان و عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی، رئیس مجلس لبنان و وزارت خارجه چین در پیام‌هایی ارتحال آیت‌‌الله‌هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.



نوشته شده در   چهارشنبه 22 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode