ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 دي 1395     |     کد : 109485

حمايت اجلاس مسکو از حاکميت يکپارچگي و تماميت ارضي سوريه

وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري ترکيه پس از نشست سه جانبه خود در مسکو بيانيه‌اي منتشر کردند.

وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري ترکيه پس از نشست سه جانبه خود در مسکو بيانيه‌اي منتشر کردند.

به گزارش ايسنا‌،وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري ترکيه در تاريخ 30 آذر 1395 در مسکو روسيه نشست سه جانبه اي داشتند و در باره موارد زير توافق کردند:

1- ايران، روسيه و ترکيه بر حمايت کامل خود از حاکميت، استقلال، يکپارچگي و تماميت ارضي جمهوري عربي سوريه به عنوان يک دولت چند نژادي، چند مذهبي، غيرفرقه‌اي و دمکراتيک تاکيد مي‌کنند.

2- ايران، روسيه و ترکيه متقاعدند که منازعه سوريه راه حل نظامي‌ندارد. آنها بر نقش سازمان ملل متحد در تلاش‌‌ها براي حل اين بحران بر طبق قطعنامه 2254 شوراي امنيت سازمان ملل صحه مي‌گذارند.

وزراي خارجه همچنين تصميمات گروه بين‌المللي حمايت از سوريه را مورد توجه قرار مي‌دهند. آنها تمامي ‌اعضاي جامعه بين‌المللي را ترغيب مي‌کنند تا با حسن نيت به منظور رفع موانع در مسير اجراي توافقات مندرج در اين اسناد همکاري کنند.

3- ايران، روسيه و ترکيه تلاش‌‌هاي مشترک در حلب شرقي که موجبات تخليه داوطلبانه غيرنظاميان و عزيمت سازمان يافته معارضان مسلح را فراهم کرد، مورد استقبال قرار مي‌دهند. وزراي امور خارجه همچنين از تخليه نسبي غيرنظاميان از فوعه، کفريا، زبداني و مضايا استقبال مي‌کنند. آنها متعهد مي‌شوند تضمين کنند که اين فرايند بدون وقفه و به نحوي ايمن تکميل شود. وزراي امور خارجه از نمايندگان کميته بين‌المللي صليب سرخ و سازمان جهاني بهداشت در کمک به اجراي اين تخليه تشکر مي‌کنند.

4- وزراي امور خارجه بر اهميت گسترش و تعميم آتش بس، دسترسي بدون مانع بشردوستانه و جابجايي آزاد غيرنظاميان در سراسر کشور سوريه توافق دارند.

5- ايران، روسيه و ترکيه آمادگي خود را براي تسهيل و ايفاي نقش به عنوان ضامنين موافقتنامه‌اي که با مذاکره بين دولت سوريه و معارضان در آينده حاصل خواهد شد، ابراز مي‌کنند. آنها از ديگر کشورهايي که بر وضعيت ميداني نفوذ دارند، دعوت مي‌کنند تا همين کار را بکنند.

6- آنها قويا اعتقاد دارند که اين موافقتنامه براي ايجاد فضاي لازم به منظور از سرگيري فرايند سياسي بر طبق قطعنامه 2254 شوراي امنيت اساسي خواهد بود.

7- وزراي امور خارجه پيشنهاد رئيس جمهور قزاقستان را براي ميزباني چنين نشستي مورد توجه قرار مي‌دهند.

8- ايران، روسيه و ترکيه بر عزم خود براي مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکيک ميان آنها و گروه‌‌هاي معارض مسلح تاکيد مي‌کنند.

سخنان 3وزير

محمد جواد ظريف در نشست سه جانبه وزراي خارجه ايران‌، ترکيه و روسيه گفت :بايد با تروريست‌‌ها نه فقط در سوريه بلکه در هر جاي ديگر مبارزه را ادامه دهيم.

وزيرخارجه با تسليت به دولت، ملت و خانواده سفير مقتول روسيه در ترکيه اظهار کرد : نشست سه جانبه امروز براي آينده سوريه مهم است، ما بر اين باور هستيم که بحران سوريه از طريق راه حل سياسي حل و فصل شود و گزينه ديگري براي آن وجود ندارد‌.

ظريف در ادامه با ابراز خرسندي از کمک به خروج مردم سوريه از مناطق محاصره شده گفت: ما در اين نشست مي‌خواهيم در باره موضوعات مهمي‌از جمله ارسال کمک‌‌هاي انساندوستانه و آتش بس همه جانبه گفتگو کنيم.

به گزارش ايسنا‌، سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه در ابتداي اجلاس سه جانبه با تشکر از تمام کشورهاي جهان براي محکوم کردن اقدام تروريستي که منجر به کشته شدن سفير روسيه در آنکارا شد گفت: در نشست سه جانبه به دنبال آن هستيم که به حل بحران سوريه و کاهش درد و رنج مردم اين کشور و تسهيل ارسال کمک‌‌هاي انساندوستانه و ايجاد آتش بس کمک کنيم.

چاووش اوغلو وزير امورخارجه ترکيه هم با تسليت به روسيه به خاطر کشته شدن سفير اين کشور در آنکارا، از موافقت مسکو با تشکيل کميته تحقيق مشترک براي بررسي اين موضوع تشکر کرد و گفت: همکاري اين سه کشور در حلب منجر به دستاو دهاي خوبي شد.

وي ابراز اميدواري کرد که اين همکاري مناطق ديگر سوريه را هم شامل شود.

ايران در کنار روسيه است

وزراي خارجه ايران و روسيه هم ديروز پيش از برگزاري اجلاس سه جانبه در مسکو با يكديگر مذاكره كردند.

به گزارش ايسنا‌، محمد جواد ظريف در آغاز مذاکرات دو جانبه با همتاي روس خود در مسکو با تسليت به ملت، دولت و خانواده سفير جانباخته روسيه در ترکيه اعلام کرد که ملت ايران در کنار ملت روسيه در مسير مبارزه با تروريسم قرار دارد.

وي تاکيد کرد: ما و همکاران روس در راس مبارزه با تروريسم قرار داريم و خوشحاليم که اين امر مفيد بوده است و اميدواريم بتوانيم مسير را براي آتش بس پايدار در سوريه هموار کنيم.

وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: بسيار خوشحاليم که روابط دو جانبه تحت مديريت دو رئيس جمهوري در مسير رشد قرار دارد و مذاکره روز دوشنبه آنها در اين مسير بوده است.

ظريف در بدو ورود به مسکو با محکوم کردن ترور سفير روسيه، بر حل مسالمت آميز مساله سوريه تاکيد کرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 1 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode