ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 آذر 1395     |     کد : 109105

اعتراض رسمي ايران به سازمان ملل درباره مصوبه کنگره آمريکا

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در نامه اي خطاب به دبيرکل اين سازمان، مصوبه اخير کنگره آمريکا مبني بر تمديد تحريم‌هاي ايران (ايسا) را مغاير نص صريح برجام خواند و خواستار درج اين مسأله در گزارش آينده وي به شوراي امنيت شد‌.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در نامه اي خطاب به دبيرکل اين سازمان، مصوبه اخير کنگره آمريکا مبني بر تمديد تحريم‌هاي ايران (ايسا) را مغاير نص صريح برجام خواند و خواستار درج اين مسأله در گزارش آينده وي به شوراي امنيت شد‌.

غلامعلي خوشرو با ارسال نامه اي خطاب به بان کي مون، اعلام کرد: دولت جمهوري اسلامي‌ايران مصوبه اخير کنگره آمريکا و تمديد قانون تحريم ايران (ايسا) تا پايان سال 2026 ميلادي را مغاير تعهدات آمريکا بر اساس برجام مي‌داند.

در اين نامه تأکيد شده است که بر اساس مفاد برجام، آمريکا به عنوان يکي از طرف‌هاي برجام متعهد شده است که از تمديد و وضع مجدد تحريم يا هر اقدام مغاير با اهداف، نص و روح برجام خودداري کند.

خوشرو افزود: تمديد قانون تحريم ايران (ايسا) بر خلاف تعهدات برجامي‌آمريکاست‌، لذا اين کشور مسئول پيامدهاي منفي و آثار زيانبار چنين اقدامي‌خواهد بود‌.

در اين نامه از دبيرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است از همه طرف‌هاي برجام به ويژه آمريکا بخواهد به تعهدات خود در قبال اين توافقنامه پايبند بمانند.

نماينده کشورمان همچنين از وي خواسته است اين اقدام آمريکا و ساير موارد بد عهدي اين کشور در اجراي تعهدات برجام را در چارچوب گزارش آتي خود به شوراي امنيت منعکس کند.

ازسوي ديگر،يک منبع ديپلماتيک با استناد به يک گزارش محرمانه از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت که ايران 11 تن از ذخيره آب سنگين خود را به خارج منتقل کرده است.

به گزارش ايسنا، اين منبع ديپلماتيک که اشاره‌اي به نام وي نشده است، با استناد به گزارشي محرمانه از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت که ايران براي پايبندي به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 11 متريک تن از آب سنگين خود را از کشور خارج کرده و به محدوده تعيين شده در اين توافق رسيده است.

اين منبع آگاه در ادامه گفت که گزارش آژانس در حکم تأييد بيانيه‌اي از سوي ايران است که ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد آب سنگين مازاد خود را به عمان منتقل کند‌،اما در اين گزارش هيچ اشاره‌اي به مقصد آب سنگين انتقالي ايران نشده است.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌که موظف به نظارت بر پايبندي ايران به تعهدات هسته‌اي‌اش در برجام است، ماه گذشته در گزارش خود از اجراي توافق هسته‌اي اعلام کرد که ذخيره آب سنگين ايران کمي‌از محدوده تعيين شده در برجام فراتر رفته است.

در گزارش آژانس آمده است: «در 25 اکتبر 2016 آژانس تأييد کرد که ميزان ذخائر آب سنگين ايران به 130 متريک تن رسيده است. در 2 نوامبر 2016، دبير کل سازمان ملل متحد نگراني خود را از ميزان ذخائر آب سنگين ايران به علي‌اکبر صالحي، معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان انرژي اتمي‌اين کشور اعلام کرد.»

در ادامه اين گزارش آمده است: «در 8 نوامبر 2016، راستي‌آزمايي آژانس نشان داد که ميزان ذخائر آب سنگين ايران به 130.1 متريک تن رسيده است. ايران در نامه‌اي به آژانس در 9 نوامبر برنامه‌هايش 'مبني بر آمادگي براي انتقال 5 متريک تُن از آب سنگين سطح تسليحاتي خود' به خارج از ايران را به اطلاع آژانس رساند.»

ديپلمات مورد استناد رويترز مي‌گويد آژانس در گزارش محرمانه جديد خود خطاب به کشورهاي عضو نوشته است: «روز 6 دسامبر آژانس خروج 11 متريک تُن آب سنگين درجه تسليحاتي به مقصدي خارج از ايران را تأييد کرد.»

در اين گزارش همچنين با بيان اينکه «انتقال اين ميزان آب سنگين ذخائر آب سنگين ايران را به زير 130 تُن مي‌رساند» تأکيد شده که ايران به آژانس اطلاع داده که اين محموله روز 19 نوامبر از کشور خارج شده است.


نوشته شده در   پنجشنبه 18 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode