ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آذر 1395     |     کد : 108841

سنگ‌تمام ملت و حکومت در قدردانی از فقاهت و مجاهدت

پیکر مطهر آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید، با حضور خیل انبوه مردم قدرشناس و جمعی از علما و مراجع تقلید، نماینده امام خامنه‌ای، یادگاران امام خمینی(ره) و سران قوا، و برخی از وزرا تشییع و به خاک سپرده شد.

اعتدال: پیکر مطهر آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید، با حضور خیل انبوه مردم قدرشناس و جمعی از علما و مراجع تقلید، نماینده امام خامنه‌ای، یادگاران امام خمینی(ره) و سران قوا،  و برخی از وزرا تشییع و به خاک سپرده شد.
پیکر آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی صبح دیروز، جمعه با حضور تعدادی از علما و مراجع تقلید، مسئولان، طلاب، مقلدان آن مرحوم و اقشار مختلف مردم از محل بیت این استاد سطوح عالی حوزه به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع شد.
در این مراسم حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
همچنین آیت‌الله العظمی جوادی آملی و آیت‌الله العظمی سبحانی از مراجع  عظام تقلید، آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر امام خامنه‌ای، آیت‌الله شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران، آیت الله سیدحسن خمینی و سید علی خمینی یادگاران امام راحل(ره)، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات از جمله افراد و شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.
آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه نیز در مراسم تشییع آیت الله موسوی اردبیلی حضور داشتند.
نماز میت بر پیکر آیت الله موسوی اردبیلی توسط آیت الله العظمی شبیری زنجانی اقامه شد.
 پیکر مطهر آیت الله موسوی اردبیلی در مسجد بالاسر حرم کریمه اهل بیت(ع) و در کنار قبر آیت الله شهید مطهری و علامه طباطبایی به خاک سپرده شد.

*  قرائت قرآن و فاتحه خوانی قبل از آغاز تشییع با حضور بزرگان حوزه و سیاست
مراسم قرائت قرآن و فاتحه خوانی با حضور جمعی از مراجع تقلید، علما، شاگردان، مقلدان و دوستداران مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی(ره) در بیت ایشان برگزار شد.
در این مراسم برخی از اساتید و شخصیت های حوزوی از جمله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، حضرت آیت الله العظمی سبحانی، حضرت آیت الله العظمی گرامی، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی، حجت الاسلام و المسلمین مسیح بروجردی، حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله العظمی سیستانی، آیت الله محمود امجد، آیت الله محمدی ری شهری، آیت الله محقق داماد، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی، آیت الله علوی بروجردی، آیت الله مقتدایی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله اعرافی، حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال، حجت الاسلام و المسلمین ملکا و ... برای عرض تسلیت در بیت آن مرحوم حضور یافتند.

*  رئیس جمهور در قم:
آیت الله موسوی اردبیلی
 نقش بسیار تأثیرگذاری
در پیروزی انقلاب داشت
رئیس جمهور فقدان آیت الله موسوی اردبیلی را ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه و نظام دانست و گفت: این عالم ربانی در پیروزی انقلاب نقش بسیار تأثیرگذاری داشت.
به گزارش اعتدال به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح جمعه در حاشیه مراسم تشییع و خاکسپاری آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در توصیف شخصیت این عالم عالیقدر گفت: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع عالیقدر و از شخصیت‌های بنام و مؤثر در انقلاب اسلامی بودند.
رئیس جمهور با بیان اینکه آیت الله العظمی موسوی اردبیلی از یاران نزدیک امام راحل و مقام معظم رهبری بود، ادامه داد: ایشان جزء چهره‌های مشهور و از علمای بزرگ تهران در دوران نهضت اسلامی بودند و در پیروزی انقلاب نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند.
روحانی با اشاره به تلاش‌ها و خدمات ارزنده آیت الله موسوی اردبیلی در انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: ایشان به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب و نیز نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی و پس از آن به عنوان یکی از شخصیت‌هایی که در کنار شهید آیت الله بهشتی قوه قضائیه اسلامی را سامان دادند، خدمات ارزنده‌ای برای کشور داشته اند.
رئیس جمهور با اشاره به مجاهدت‌های آیت الله موسوی اردبیلی در زمینه تعلیم و تربیت، اظهار داشت: ایشان در دانشگاه و حوزه از موسسین مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی بوده و نقش بسیار تاثیرگذاری برای تربیت شاگردان بزرگ داشته‌اند.
حجت الاسلام روحانی فقدان این عالم بزرگوار را ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه، نظام جمهوری اسلامی، وفاداران به انقلاب و مقلدین و شاگردان ایشان و مردم استان اردبیل دانست و تأکید کرد: این عالم فقید سال‌ها در اردبیل برای تعلیم و تربیت انسان‌های بزرگ در آن منطقه تلاش کردند.
رئیس جمهور با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی یک شخصیت بنام علمی و انقلابی و چهره‌ای تاثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: ما از فقدان این عالم عالیقدر بسیار متأثر هستیم و امیدواریم شاگردان و فرزندان ایشان بتوانند جای خالی آن بزرگوار را پر کرده راه امام، انقلاب و مقام معظم رهبری را به خوبی ادامه دهیم.
رئیس جمهور همچنین صبح دیروز جمعه حرم کریمه اهل بیت(س) را زیارت کرد.
* مراسم ترحیم و بزرگداشتی از سوی حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.
فردا شب نیز مجلس بزرگداشتی از سوی آیت الله العظمی سیستانی در بیت آیت الله موسوی اردبیلی برگزار خواهد شد.

*  حضور نمایندگان هاشمی رفسنجانی در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله موسوی اردبیلی
هیاتی به نمایندگی از آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تشییع پیکر آیت الله موسوی اردبیلی در قم حضور یافت.

به گزارش ایسنا، در پی رحلت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی و تشییع پیکر مطهر آن مرحوم در روز جمعه در شهر مقدس قم، هیاتی متشکل از آقایان دکتر حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، مهندس محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین رستگاری، مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی، به نمایندگی از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم شرکت کردند.

*  پیام تسلیت امام خامنه‌ای در پی رحلت آیت‌الله حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
یادآوری می‌شود: امام خامنه‌ای در همان ساعات اولیه بعد از  رحلت فقیه و عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی را با صدور پیامی تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
فقیه و عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رحمت‌الله‌علیه دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوستند. این ضایعه را به خاندان گرامی و فرزندان محترم و همه شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان علاوه بر تلاشهای علمی و فقهی، در دوره‌ئی دشوار مسئولیت سنگین ریاست قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی را بر دوش داشتند و در همه‌ی حوادث و قضایای مهم دوران حیات مبارک امام راحل در شمار فعالان و خدمتگزاران برجسته‌ی کشور به‌شمار میرفتند. فعالیتهای فرهنگی و تاسیس دبیرستان و دانشگاه نیز صفحات مهمّی از زندگی پربار این عالم بزرگوار را تشکیل میدهد. متضرعانه از خداوند متعال مسألت میکنم که روح ایشان را مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد و عمل صالح ایشان را مقرون اجر جزیل سازد و با اجداد طاهرینش محشور فرماید.
سیدعلی خامنه‌ای/۳ آذر ۱۳۹۵  

*  برخی از پیام‌های تسلیت مؤسسات، احزاب، شخصیتها و نهادهای انقلابی
 
مؤسسات، سازمانها و نهادهای انقلابی و شخصیت‌های کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال حضرت آیت الله العظمی موسوی را تسلیت گفت.

*   پیام تسلیت آیت الله هاشمی رفسنجانی
متن پیام بدین شرح است:
رحلت همسنگر سالهای مبارزه و همکار در مسئولیت‌های خطیر پس از پیروزی انقلاب، شادروان حضرت آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، باعث تأسف و تألم شدید خاطر گردید.
شخصیتی که از بدو ورود به حوزه علمیه‌ی قم در سال 1327 هجری شمسی، او را به حُسن سلوک و اخلاق شناختم که به عنوان طلبه‌ای فاضل از حوزه علمیه‌ی نجف برای ادامه‌ی تحصیل، تدریس و تبلیغ تعالیم متعالی دین اسلام و مکتب تشیّع به قم آمده بود و از همان نخستین سالهای حضور در حوزه علمیه، مشغول کارهای سیاسی و فرهنگی مهم شده بود.
احساسات جوانی و شور انقلابی و درک و ایمان به حقانیت راه امام راحل در نهضت روحانیت، هر دوی ما را از نخستین روزهای شروع مبارزه در یک مسیر قرار داده بود.
این عالم وارسته، از سال 1347 که به خاطر شرایط سخت سیاسی و امنیتی مجبور به مهاجرت تهران شده بود، همکاری‌ها وارد مرحله‌ی نوینی شد که تا آخرین روزهای مبارزه نیز ادامه داشت، به‌گونه‌ای که روز ورود امام عزیز به کشور، وقتی ماجرای ناپیدایی امام(ره) از بهشت زهرا در خبرها آمد، به همراه شهید دکتر بهشتی و شهید دکتر باهنر، به منزل ایشان در حوالی میدان توحید رفته بودیم و از آنجا مسائل را بررسی می‌کردیم.
روحیه‌ی خیرخواهی آیت‌الله اردبیلی، که ریشه در روحیات آباء و اجدادی‌شان مخصوصاً پدر بزرگوارشان، مرحوم سیدعبدالرحیم داشت، ایشان را به سوی تأسیس مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین(ع) هدایت کرد که مساجد، مراکز فرهنگی، مدارس، دبیرستان‌ها و حتی تأسیس و مدیریت دانشگاه‌ دارالعلم مفید، نتیجه‌ی آن روحیه است.
با پیروزی انقلاب، با همه‌ی علاقه و توانایی‌هایی که برای تدریس و آفرینش آثار فقهی و دینی داشت، به خاطر نیاز انقلاب و مردم، مشتاقانه در سنگرهای حساس و مهم سیاسی و قضایی و تقنینی گوناگون خدمت کرد که اوج حضور مؤثرشان، بعد از شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی، در قوه قضائیه بود که تا سالها از جایگاه این قوه دفاع می‌کرد و به آن اعتبار می‌بخشید.
پس از رحلت امام(ره)، وقتی تصمیم به مراجعت به حوزه علمیه‌ی قم گرفت، به تربیت شاگردان، مخصوصاً در سطوح عالی حوزه و تربیت دانشجویان در دانشگاه مفید همّت گماشت و همزمان به خلق آثار ارزنده‌ای پرداخت که یکی از سرمایه‌های ارزشمند فقه شیعه خواهند بود.
دلسوزی ایشان نسبت به انقلاب و دفاع و حمایتشان از مردم، به گونه‌ای بود که در تمام سالهای پس از رحلت امام، به عنوان ناظری امین، از هیچ راهنمایی و هدایتی دریغ نمی‌کرد و همیشه تفکرات و گفتار و رفتارشان، چراغ راه مسئولان در سطوح مختلف بود.
اینجانب با تسلیت این مصیبت به مردم ایران، مردم خطّه‌ی آذربایجان، مردم استان اردبیل، رهبر معظم انقلاب، علما، مراجع، فضلا، طلبه‌های حوزه‌های علمیه و دانشجویان دانشگاه مفید، به ویژه خانواده و خاندان محترم، با فرزندان مکرّم ایشان ابراز همدردی کرده و علوّ درجات آن سید بزرگوار و همسنگر و مبارز قدیمی را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.

*  پیام تسلیت
جهاد دانشگاهی
در پیام جهاددانشگاهی آمده است: خبر ارتحال مرجع عالیقدر و عالم مجاهد حضرت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی موجب تأثر و تألم جهادگران جهاددانشگاهی گردید.
خدمات ارزنده و ماندگار این عالم پارسا و وارسته در مبارزه با حکومت ستم شاهی و تلاش برای پیشبرد نهضت اسلامی و پس از پیروزی انقلاب نیز با پذیرش مسوولیت های خطیر متعدد در مقاطع حساس از حافظه مردم قدرشناس ایران محو نخواهد شد.


تربیت نیروی دینی و پرورش نسل جوان در حوزه های علمیه و دانشگاه از مجاهدت‌های وی در راه تحقق اهداف بلند نظام اسلامی به شمار می‌رود.
جهادگران جهاددانشگاهی فقدان آن عالم ربانی را به محضر حضرت
بقیه اللّه اعظم(عج)، مقام معظم رهبری، روحانیت معزز، مردم شریف ایران و بیت مکرم مرحوم تسلیت عرض نموده و از درگاه احدیت برای آن فقید سعید رحمت الهی مسئلت می نمایند.

* پیام تسلیت رئیس سازمان محیط زیست
در پیام معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست خطاب به بیت مرحوم آیت‌اللّه موسوی اردبیلی آمده است:  خبر تأسف بار درگذشت عالم گرانقدر آیت‌اللّه سید عبدالکریم موسوی اردبیلی موجب تأثر و تألم شد.
مجاهدت‌های آن شخصیت برجسته که از نزدیکترین یاران امام خمینی(ره) به شمار می‌آمد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگونی از جمله شورای انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری و فعالیت‌های علمی الگوی شاخصی از انسان مسلمان را رقم زد.
رویکرد و حمایت از آن فقید از مبحث مهم دین و محیط زیست پشتوانه‌ای قوی برای دوستداران طبیعت و نجات زمین در شرائط خطیر کنونی بود.
اینجانبه این ضایعه بزرگ را تسلیت گفته، برای آن مرحوم تعالی درجات و برای خانواده و بازماندگان، صبر و اجر مسئلت دارد.
 * پیام تسلیت محمد
حسینی زنجانی
متن پیام این استاد حوزه به شرح
زیر است:
حضرت مستطاب حجه الاسلام و المسلمین حاج سید علی
موسوی اردبیلی (دامت برکاته)
خبر درگذشت مرجع مجاهد مرحوم آیه اللّه العظمی حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی (ره) موجب تأسف گردید .
اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت به جناب عالی و خاندان معظّم ، برای آن فقید سعید رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان ایشان صبر و اجر مسئلت می نمایم.
بمنه و کرمه
 
* فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ارتحال
آیت اللّه موسوی اردبیلی را تسلیت گفت
متن پیام تسلیت فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی:
«انا للّه و انا الیه راجعون
با دریغ و افسوس فراوان فقدان عالم ربانی، فقیه عالیقدر حضرت آیت‌اللّه موسوی اردبیلی “قدس‌اللّه‌نفسه‌الزکیه” موجب تأثرو تألم همگان گشت .
ایشان که از برجستگان مراجع تقلید معاصر به شمار می‌رفتند، معلم بزرگ اخلاق و سرچشمه‌ی فیوضات معنوی بی‌پایان بوده و همواره با کلام معطر خویش راهنمای اندیشه و عمل رهجویان بودند.
فراکسیون زنان این مصیبت عظیم را به پیشگاه حضرت بقیه‌اللّه ارواحنا فداه و به حضرات علمای اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان ایشان همچنین به خانواده محترمشان تسلیت عرض نموده و از درگاه احدیت برای شادی روح این عالم بزرگوار رحمت واسعه و برای بازماندگان، به ویژه بیت معزز ایشان صبر و اجر مسئلت می دارد.
 
* رئیس سازمان میراث فرهنگی درگذشت آیت‌اللّه موسوی اردبیلی را تسلیت گفت
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیامی درگذشت عالم ربانی و مرجع تقلید شیعیان حضرت آیت اللّه سید عبد الکریم موسوی اردبیلی را تسلیت گفت.
دکتر زهرا احمدی پور در پیام خود آورده است:  با نهایت تأثر و تأسف با خبر شدم که حضرت آیت‌اللّه العظمی موسوی اردبیلی، مرجع عالیقدر جهان تشیع که در شورای انقلاب، مجلس خبرگان قانون اساسی و دستگاه قضاء، منشاء خدمات فقهی، علمی و قضائی تأثیرگذاری بود، دعوت حق را لبیک گفت.
این مرجع تقلید بزرگوار، با سابقه چهار دهه همراهی امام راحل، هم در حوزهٔ علمیه قم شاگردان فاضل فراوان تربیت کرد و هم با بنیانگذاری دانشگاه مفید و دانشگاه آزاد اسلامی، توانست در گسترش علوم و معارف پس از انقلاب، نقشی کلیدی و ماندگار ایفاء کند.
اینجانب، ضایعه درگذشت آیت‌اللّه‌العظمی موسوی اردبیلی را به همه شاگردان، مقلدان، دوستداران و به ویژه خانواده معظم ایشان تسلیت عرض کرده و برای آن‌ها صبر و اجر و برای روح پاک این فقیه و سیاستمدار عادل، آزاده و اخلاق‌مدار،غفران و رحمت از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
 
* پیام تسلیت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با صدور پیامی درگذشت مرجع ژرف اندیش و عالم مجاهد حضرت آیت اللّه العظمی موسوی اردبیلی تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: ارتحال حضرت آیت‌اللّه العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی که از سابقون انقلاب و یاران نزدیک امام خمینی(ره)، مرجعی ژرف اندیش و عالمی روشن ضمیر بود را به ملت شریف ایران، یاران انقلاب و خدمتگذاران دین و کشور و خانواده گرانقدرشان تسلیت می گوئیم.
فقدان آن عالم مجاهد برای همه آنها که قلبشان برای آرمان‌های بلند دین، انقلاب، ملت و کشور می تپد و برای پیگیری آن آرمان‌ها و تبیین آنها در قالب های نو و متناسب با نیازهای دنیای امروز به پشتوانه‌های فقهی و استوانه‌های حوزوی نیازمند هستند، سخت و سنگین است.
خداوند بر درجات او بیفزاید که همواره جانب خلق را نگاهداشت و هیچگاه از حق کناره نگرفت.
 
* محمدرضا باهنر درگذشت آیت اللّه موسوی اردبیلی
را تسلیت گفت
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پیامی درگذشت آیت اللّه موسوی اردبیلی را تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح ذیل است:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انا الیه راجعون
خبر رحلت عالم پارسا و انقلابی، یار امام و رهبری، حضرت
آیت اللّه العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی(ره) موجب تأثر و تألم فراوان گردید. قطعاً خدمات ارزشمند ایشان به اسلام و انقلاب طی سال‌های متمادی در عالیترین سطوح قضائی و نیز تلاش وافر ایشان در حوزه علوم دین و فرهنگ و همت گماردن به تربیت طلاب علوم دینی در نزد خدای متعال پسندیده و مأجور خواهد بود. اینجانب درگذشت ایشان را به محضر ملت شریف ایران و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلیدو فضلای حوزه های علمیه تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای خانواده ایشان صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

* پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
متن پیام سید رضا صالحی امیری به شرح زیر است:
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ
خبر ارتحال فقیه و مرجع عالیقدر، عالم ربانی حضرت آیت اللّه العظمی سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی موجب تأسف و تأثر عمیق گردید. آن عالم زاهد، از «سابقون» انقلاب اسلامی و از یاران و همراهان دیرین بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی بود که در روزها و سال‌های نخست انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی با مجاهدت و ایفای نقش مؤثر در مناصب و مسئولیت‌های مهم، از هیچ تلاشی برای خدمت به نظام و انقلاب فروگذار نکرد. ایشان که در جهت تبیین و اعتلای فقه شیعه و پاسداشت حریم امامت و ولایت، با تدریس، تبلیغ و فعالیت‌های علمی منشأ خدمات فراوانی شد، با شناخت عمیق در این عرصه و بینش آینده نگرانه نسبت به وضعیت جامعه، به تأسیس دانشگاه
علوم انسانی (دارالعلم) مفید همت گمارد تا حوزه نسبت به نیازهای جامعه امروز پاسخگو باشد.
اینجانب این ضایعه مولمه را به حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، علاقمندان و شاگردان و بالاخص خاندان محترم موسوی اردبیلی تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزدی برای جمیع بازماندگان صبر جمیل و برای آن مرحوم، غفران و رحمت واسعه الهی و همنشینی با محمد و
آل محمد صلوات اللّه علیهم اجمعین را مسئلت مینمایم.
 
* رئیس رسانه ملی درگذشت آیت‌ا‌للّه موسوی اردبیلی را تسلیت گفت
در پیام دکتر علی عسکری
آمده است:
«اذا مات‌العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم‌القیامه». رحلت فقیه و عالم بزرگوار حضرت آیت‌ا لله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، یاور همیشگی حضرت امام‌(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را تسلیت عرض نموده،‌از خداوند متعال برای بیت مکرم ایشان صبر و اجر و برای آن عالم ربانی و مجاهد، علو درجات مسئلت می‌نمایم.
 
* حزب مردم سالاری با صدور پیامی رحلت
آیت‌اللّه موسوی اردبیلی
را تسلیت گفت
متن پیام بدین شرح است: آیت‌اللّه سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از یاوران دیرین انقلاب و حضرت
امام خمینی (ره) و از همراهان همیشگی رهبری بودند که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجسته‌ای ایفاء کرده‌اند. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به‌عنوان دادستان کل و رئیس قوه قضائیه کشور منشأ خدمات زیادی در دستگاه قضائی بودند. آن مرجع عالیقدر به‌موازات فعالیت‌های انقلابی و همچنین مسئولیت‌های قضائی،
در حوزه اندیشه اقتصاد اسلامی و
در موقعیت اجتهاد و مرجعیت دینی در شهر مقدس قم و تأسیس دانشگاه مفید بسیار تأثیرگذار بودند.
آیت‌اللّه موسوی اردبیلی را می‌توان یکی از مهم‌ترین حامیان تفکر حزبی در نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کرد که در کنار شهید بهشتی از بنیان‌گذاران حزب جمهوری اسلامی بودند.
ایشان در دیدار دبیر کل و اعضای حزب مردم‌سالاری در سال ۱۳۸۷ ، با ا شاره به نظر مثبت امام خمینی(ره) نسبت به تحزب گفته بودند: «امام‌(ره)  در اول انقلاب می‌خواستند که احزاب شکل بگیرند، علی‌رغم آنکه عده‌ای در آن زمان با احزاب مخالفت می‌کردند و حزب را مربوط به کشورهای کمونیستی می‌دانستند.» آیت‌اللّه موسوی اردبیلی اعتقاد راسخ داشتند نظام باید به دخالت احزاب اداره شود و مردم هم با حضور در احزاب می‌توانند حلاجی صحیحی از مسائل سیاسی داشته باشند زیرا امروزه جهان بر روی تخریب می‌چرخد.
حزب مردم‌سالاری، درگذشت این مرجع عالیقدر را به بیت معظم و فرزندان و شاگردان و مقلدان ایشان و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید به‌ویژه مقام معظم رهبری تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان ایشان، صبر عظیم و اجر جزیل مسئلت دارد.
 
*********** نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ارتحال آیت اللّه موسوی اردبیلی را تسلیت گفت
متن پیام تسلیت مسعود پزشکیان بدین شرح است:
«بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انا الیه راجعون
 
ارتحال مرجع عالیقدر عالم تشیّع، معلم حوزه و دانشگاه، آیت‌اللّه حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، یار معتمد حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای  را به همه مردم ایران به‌ویژه به مردم استان اردبیل، فرزندان فاضل ایشان و خانواده محترم تسلیت می‌گویم.
از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.
 
*********** پیام تسلیت مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت رحلت آیت اللّه العظمی موسوی اردبیلی (ره)
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
رحلت فقیه فرزانه، عالم آگاه و مرجع بزرگوار شیعه حضرت آیت اللّه العظمی موسوی اردبیلی ضایعه ای است بس بزرگ و دردناک.
فقیهی که بیش از ۷۰ سال در کنار تعلم، تعلیم، تحقیق و تألیف در علوم الهی ـ اسلامی، کارهای بزرگ فرهنگی و خدمات اجتماعی را نیز عهده دار بود. از دست آوردهای این عالم آگاه به زمان تأسیس مدارس مفید، دانشگاه مفید و مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین(ع) است که گامی بزرگ در اعتلای فرهنگ کشور است. این مرجع فقید در دوران انقلاب از یاران نزدیک مرحوم امام خمینی بود. حضور ایشان در شورای انقلاب، خبرگان قانون اساسی و نقش مؤثر در ساماندهی قوه قضائیه از کارهای مهم و خدمات بزرگی بود که ایشان برای انقلاب و میهن عزیز و مردم بزرگوار انجام داد.
این ضایعه بزرگ را به حضرت ولی عصر(عج) و حوزه های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی و خانوده معزز آن بزرگوار بویژه فرزند فاضل ایشان حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علی موسوی اردبیلی تسلیت می گوئیم. از خداوند رحمت و مغفرت برای آن مرحوم مسئلت می کنیم.
 
*********** پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی
جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدعلی موسوی اردبیلی
با سلام و تحیت
رحلت مرجع عالیقدر، فقیه مجاهد و عالم وارسته حضرت آیت ا… آقای حاج سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی-طاب ثراه-را به ساحت مقدس حضرت صاحب الامر‌ارواحنا لتراب مقدمه الفداء‌مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و به ویژه به جنابعالی و بیت معظم تسلیت عرض می نمایم.
مجاهدت‌های علمی و عملی و خدمات آن مرجع تقلید و عالم فرزانه و نقش ایشان در پیروزی و سپس تحکیم انقلاب اسلامی و پویائی آن هرگز از حافظه ملت ایران حذف نخواهد شد.
از خداوند متعال برای آن فقیه مجاهد رحمت و رضوان الهی و برای حضرتعالی و عموم بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیر مسئلت دارم.
*********** رئیس شورای حوزه علمیه افغانستان درگذشت آیت اللّه موسوی اردبیلی را تسلیت گفت
در متن پیام صالحی مدرس آمده است:
انا للّه و انا الیه راجعون
ضایعه درگذشت فقیه عالیقدر، خادم راستین و حقیقی فرهنگ قرآن و عترت (ع)، مرجع عظیم الشأن جهان تشیع مرحوم مغفور حضرت آیت اللّه العظمی موسوی اردبیلی طیب اللّه ثراه، ضایعه‌ای أسف بار و ثلمه ای جبران ناپذیر بر جهان اسلام می باشد.
اینجانب به نمایندگی از مجموعه علمای افغانستان، این ضایعه عظمی را خدمت حضرت صاحب الزمان (عج)، مراجع عظام تقلید و بیت شریف ایشان بالاخص حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی موسوی اردبیلی تعزیت و تسلیت عرض می ‌نمایم و علو درجات آن مرجع بزرگوار و حضر با اولیاء و معصومین (ع) را از پیشگاه باریتعالی خواستاریم و برای بازماندگان و بیت شریف آن مرحوم مغفور خلد آشیان و جنت مکان، اجر جزیر و صبر جمیل مسئلت داریم.


نوشته شده در   شنبه 6 آذر 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode