دیروز دوشنبه ۲۴ آبان ماه، همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره) دبیرخانه طرح ملی ملکوت، نشست علمی با عنوان «جایگاه سنت در تفسیر قرآن با قرآن از منظر علامه طباطبایی(ره)» را برگزار کرد.
این نشست با هدف بزرگداشت شخصیت علمی مفسر کبیر قرآن کریم علامه طباطبایی(ره) با سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین علی اسلامی و حجتالاسلام و المسلمین دکتر جوادی آملی، رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
این نشست علمی دیروز دوشنبه ۲۴ آبان ماه در سالن کنفرانس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
* کمتر شاهد گستره معرفتیِ علامه طباطبائی هستیم
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، در این نشست با ذکر این مطلب که امروز نیازمند آبیاری شجره طیبهای هستیم که علامه طباطبائی آن را غرس کردند، گفت: متأسفانه گاهی آلودگیها نمیگذارد، ثمرات این شجره آن طور که باید دیده شود.
وی افزود: متأسفانه علاوه بر این عامل، گاهی شاهد اتهامات و افترائات به علامه هستیم و در این زمینه بهترین کار ما دفاع، وتبیین دیدگاههای ایشان است.
رئیس بنیاد بینالمللی اسرا با بیان این که علامه طباطبائی شخصیت ممتاز عصر ما است، بیان کرد: هنوز گستره وجودی و بسط میادین معرفتی ایشان به خوبی بسط داده نشده است و در این زمینه ضعف داریم.
وی گفت: مرحوم علامه برخاسته از سفره آیت الله قاضی است و خود را خادم دین دانستند و از همان ابتدا برای احیای اموات معرفتی یعنی ملحدان وبی دینان، آستین همت بالا زدند و بسیاری از همین افراد ملحد را به دین مبین اسلام مشرف کردند.
این استادحوزه یادآورشد: علامه طباطبائی ابائی نداشتند که با چنین افرادی ارتباط گرفته و آنها را با همان مبانی عقلی و فلسفی که علیه دین شدهاند، با دین آشنا سازد؛ ولی متأسفانه کمتر شاهد چنین گستره اندیشهای هستیم.
وی افزود: همین گستره معرفتی بود که باعث تولید المیزان شد؛ گاهی حرفهای اطرافیان خود را نیز نمیتوانیم تحمل کنیم، ولی علامه بسط روحی و معرفتی بسیاری داشت و سخنان را میشنید و با فکر و تعمق پاسخ میداد.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهارکرد: اگر این نگاه بسته در رویکردهای معرفتی وجود داشته باشد، هیچگاه کسی مثل علامه تربیت نخواهد شد؛ علامه در شرایطی میزیست که باید از همه تقیه میکرد، ولی در این شرایط کارهای عمیقی انجام داد و هر چه حوزه دارد مرهون این نوع تلاشهاست.
رئیس بنیاد بین المللی اسرا اظهارکرد: مرزبندی میان علوم از دیگر ویژگیهای علامه بوده است؛ ایشان با اینکه علوم مختلف را میدانستند و در آنها کاملا متبحر بودند، ولی این مرز بندی و استقلال را نیز حفظ میکردند و در فضای کار فلسفی قرآنی این دو حریم را حفظ میکردند؛ گرچه با مبانی قرآنی و فلسفی کار میکردند؛ ولی این دو حیطه را در هم مخلوط نکردند و مرز این دو علم را مشخص کرده و روی همان محورها بحث میکردند.