ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 آبان 1395     |     کد : 108519

ابهام و رفع ابهام، در تعیین نمایندگان ایران برای مسابقات قرآن بین‌المللی دانشجویان

دقایقی پس از پایان یافتن مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نتائج این رقابت‌ها را منتشر و نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان را معرفی کرد، صبح روز بعد (دیروز یکشنبه) خبرگزاری ایکنا، ضمن تکذیب تلویحی خبر فارس، از قول رحیم خاکی نوشت...

اعتدال/حسین صابری:  درحالیکه خبرگزاری فارس، دقایقی پس از پایان یافتن مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان نتائج این رقابت‌ها را منتشر و نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان را معرفی کرد، صبح روز بعد (دیروز یکشنبه) خبرگزاری ایکنا، ضمن تکذیب تلویحی خبر فارس، از قول رحیم خاکی نوشت:
«رسانه‌ها اجازه بدهند که پس از بررسی، خبر رسمی نمایندگان جمهوری اسلامی در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از طریق دبیرخانه اعلام شود.»
پس از آن خبرنگار فارس، در گزارشی، پاسخ مفصلی به خبر ایکنا داد.
و نهایتا ناظر برگزاری مسابقات انتخابی دانشجویان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه رویدادهای قرآنی رادیو قرآن توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید

*  خبر ساعت 22 و 59 دقیقه
روز شنبه‌ی فارس

*  «غلام‌نژاد و فرد‌فانی» نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان شدند
مرحله فینال جشواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در حالی برگزار شد که نفرات برتر دوره گذشته به فینالیست‌ها پیوسته و در پایان مهدی غلام‌نژاد و مجتبی فرد‌فانی به عنوان نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان انتخاب شدند.
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس سی‌ویکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بعد از ظهر امروز با برگزاری آیین اختتامیه در مشهد مقدس به پایان رسید.
این دوره از رقابت‌ها در حالی به پایان رسید که مرحله فینال رشته‌های قرائت و حفظ و کل با اتفاقاتی روبرو بود به این صورت که نفرات برتر دوره‌ گذشته هم به فینالیست‌ها ملحق شده تا مرحله فینال به نوعی مسابقه انتخابی رقابت‌های بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان هم باشد.
با این اتفاق مجتبی فرد‌فانی و حسین رفیعی به عنوان نفرات برتر رشته‌های حفظ کل و قرائت دوره گذشته مسابقات به جمع فینالیست‌های این دوره پیوستند و برای کسب جواز حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به رقابت پرداختند.
در پایان مرحله فینال آقایان مهدی غلام‌نژاد و مجتبی فرد‌فانی به مقام نخست رشته‌های قرائت و حفظ این دوره از مسابقات دست یافتند و به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان انتخاب شدند.
این درحالی است که نمایندگان کشورمان در دوره گذشته مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان با برگزاری مسابقه انتخابی بین برگزیدگان سه دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان انتخاب شدند و امسال هم قرار بود با برگزاری مسابقه انتخابی نمایندگان جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان انتخاب شوند.

*  خبر ساعت 10 و 18 دقیقه
روز یکشنبه‌ی ایکنا

*  تعیین نمایندگان ایران
در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان تا دو هفته آینده
گروه فعالیت‌های قرآنی: ناظر رقابت‌های انتخابی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به اینکه خبر رسمی اعلام اسامی نمایندگان کشورمان در ششمین دوره پس از بررسی بیشتر در کمیته فنی از سوی دبیرخانه اعلام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پی انتشار خبری از انتخاب نمایندگان کشورمان در «ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان» از سوی یکی از خبرگزاری‌ها، در خصوص بررسی صحت و سقم این خبر، رحیم خاکی، ناظر مسابقات انتخابی ششمین دوره این مسابقات بین‌المللی در گفت‌وگو با ایکنا  در خصوص مسابقه انتخابی گفت: همزمان با برگزاری مرحله ملی «سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان» در مشهد مقدس، بنابر تصمیم کمیته فنی و دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، امسال بنا شد که نفرات انتخابی ایران همزمان با برپایی مرحله فینال جشنواره ملی مشخص شود به گونه‌ای که نفرات منتخب در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل سال گذشته و امسال با حضور هیئت داورانی که همه از اساتید شاخص ملی و بین‌المللی هستند، با هم به رقابت بپردازند تا نفرات منتخب ششمین دوره انتخاب شوند.
وی ادامه داد: بر همین اساس در رشته حفظ کل که «مجتبی فردفانی» در مرحله فینال حفظ کل قرآن حضور پیدا کرد و با توجه به امتیازاتی که کسب کرده است به عنوان نفر منتخب این دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان در رشته حفظ کل انتخاب شد و در رشته قرائت نیز «حسین رفیعی» حضور داشت که او نیز در این بخش به دلیل مشکلاتی که برایش پیش آمده بود نسبت به نحوه اعلام قرعه و اینکه چه میزان از آیات را باید بخواند، ابهاماتی داشت که باید فایل کل برنامه در دبیرخانه بررسی شود و سپس نتایج قطعی اعلام شود.
ناظر مرحله انتخابی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در پاسخ به این سؤال که آیا نماینده ایران در رشته حفظ به صورت قطعی مشخص است؟ افزود: در مورد حفظ نیز همین نظر است که نیازمند بررسی از سوی کمیته فنی و دبیرخانه اجرایی این دوره از مسابقات است که نتایج به صورت رسمی از سوی مجموعه برگزارکننده مسابقات اعلام می‌شود.
این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: تیم کاملی همزمان با برپایی جشنواره قرآن و عترت در مشهد مقدس برای مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی حضور داشتند که مستندسازی لازم در این باره انجام شده به گونه‌ای که اجرای منتخبان سی و یکمین و سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان به صورت کامل ضبط شده است و بعد از بررسی نتایج تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.
وی ضمن تشکر از دانشگاه فرهنگیان که میزبان و مجری شایسته سی و یکمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بود، افزود: رسانه‌ها اجازه دهند که پس از بررسی، خبر رسمی نمایندگان جمهوری اسلامی در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از طریق دبیرخانه اعلام شود.

*  توضیحات روزگذشته فارس
مهدی احمدی، خبرنگار فارس، در گزارشی، پاسخ مفصلی به خبر ایکنا داده و در بخشی از آن آورده است: «اتفاقی که سال‌های اخیر در مسابقات کشوری قرآن کریم رخ داده، این است که مسئولان از رسانه‌ها تقاضا کرده‌اند نتایج را بعد از اعلام در سالن مسابقات منتشر کنند و به نوعی این اعلام ستاد عالی مسابقات حکایت از آن دارد که اعلام نتایج در سالن، یعنی اعلام رسمی نتایج و اگر این‌گونه نیست بهتر است مسئولان اعلام کنند اعلام نتایج رسمی یعنی چه؟ و «چه موقع می‌توان به اعلام نتیجه گفت، اعلام رسمی؟»
خبر انتخاب نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان در حالی برروی خروجی فارس قرار گرفت که صبح روز بعد خبرگزاری ایکنا در خبری با عنوان «تعیین نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان تا دو هفته آینده» ضمن تکذیب این مطلب از سوی رحیم خاکی ناظر رقابت انتخابی مسابقات بین‌المللی دانشجویان، از رسانه‌ها خواست تا زمان اعلام رسمی نتایج صبر کنند در حالی که نتیجه مسابقه انتخابی به صورت رسمی به آقایان غلام‌نژاد و فرد‌فانی اعلام شده بود و مسابقات هم به صورت رسمی پایان یافته و بسیاری از داوران و شرکت‌کنندگان هم مشهد را ترک کرده بودند.
جالب است در مطلب خبرگزاری ایکنا این‌گونه عنوان شده که انتخاب آقای فردفانی قطعی است، اما گویا به دلیل اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان رشته قرائت، باید نتایج این رشته مجدداً بررسی شود که البته اگر قرار است بررسی مجددی صورت گیرد باید اعضای هیأت داوران این کار را پس از برگزاری مسابقه فینال انجام می‌دادند که صبح روز شنبه برگزار شد و حتی این اتفاق می‌توانست بعد از ظهر روز شنبه انجام شده و قبل از برگزاری مراسم اختتامیه بررسی مجدد انجام و نتیجه نهائی را اعلام کنند. در حالی که در تیتر خبر مذکور از واژه نمایندگان کشور استفاده شده و متن ماجرا مربوط به یکی از نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی است.
اما اکنون هنگامی خبر از بررسی مجدد به گوش می‌رسد که یک شبانه‌روز از مسابقه گذشته و آئین اختتامیه رقابت‌ها هم شنبه شب گذشته برگزار شده و اغلب داوران هم مشهد را ترک کرده‌اند.
فارس در پایان بار دیگر بر این موضوع تأکید کرده است که مسئولان ستاد عالی مسابقات واژه «اعلام رسمی» را به درستی تعریف کرده و بگویند که اگر اعلام نتایج به متسابقان و اعلام آن در سالن مسابقات آن هم در آئین اختتامیه اعلام رسمی نیست پس چه موقع به خبر اعلام نتایج می‌توان گفت اعلام رسمی؟»

*  توضیحات «رحیم خاکی» درباره انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
رحیم خاکی، ناظر برگزاری مسابقات انتخابی دانشجویان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه رویدادهای قرآنی رادیو قرآن به تشریح روند انتخاب نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی داشنجویان پرداخت.

*  دوستان برای معرفی نماینده ایران عجله کردند
خاکی اظهار کرد: بنابر تصمیم کیمته فنی مسابقات بین‌المللی دانشجویان قرار شد تا نفر برتر رشته‌های تحقیق و حفظ کل سال گذشته در کنار دوستانی که امسال به مرحله فینال راه می‌یابند حضور یابند و قرائت و حفظ همزمان داشته باشند. بعد از اینکه این دوستان قرائت و حفظ خود را انجام دادند، نتایج و فیلم آنها را به کیمته فنی می‌آوریم و بعد از بررسی، نتایج را اعلام خواهیم کرد، ولی متأسفانه شب گذشته (شنبه شب) در کنار اختتامیه مسابقات ملی دانشجویان، دوستان عجله کردند و اسامی را به عنوان نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان اعلام کردند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا باید نفر اول مسابقات قرآن دانشجویان سال گذشته در مرحله فینال مسابقات ملی سال جاری به رقابت بپردازد، در حالی که وی سال گذشته تمام این مراحل را طی کرده و به رتبه برتر دست یافته ‌است؟ بیان کرد: با توجه به اینکه مسابقات بین‌المللی هر دوسال یک بار برگزار می‌شود، علی‌القاعده یک مسابقه انتخابی بین نفرات اول هر دو سال برگزار می‌شود و این اتفاق، اتفاق تازه‌ای نیست و در هر ۵ دوره قبل نیز این روند طی می‌شده است؛ هرچند در ادوار گذشته این مسابقات انتخابی بعد از مسابقات ملی و جداگانه برگزار می‌شد ولی امسال بنا به تصمیم کمیته فنی قرار بر این شد تا مسابقات انتخابی در بخش اختتامیه این دوره از مسابقات نیز برگزار شود.
ناظر برگزاری مسابقات انتخابی دانشجویان با بیان اینکه نفر اول سال گذشته با بیشترین امتیاز با نفر امسال رقابت می‌کنند، تصریح کرد: شب گذشته غلام‌نژاد و تکبیری به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند، علی‌القاعده خللی در نتایج امسال پیش نیامده است ولی در بخش قرائت رفیعی گله‌هایی داشت و نکاتی را ارائه کرد که باید در کمیته فنی بررسی و نتیجه اعلام شود؛ حتی در سالن حفظ که بنده حضور داشتم نکاتی ارائه شد که همگی نیازمند بررسی است.
خاکی در ادامه با پاسخ به این سوال که گویا به حسین رفیعی اعلام شده که در بین قاریان راه‌یافته به فینال، رتبه سوم را کسب کرده‌ و اگر قرار است تنها رتبه‌های اول در مسابقات انتخابی شرکت کند جایگاه ایشان به عنوان رتبه سوم کجاست؟ اظهار کرد: امتیاز نفرات سال گذشته در مکان فینال ربطی به مسابقات امسال ندارد و این مسئله باید به کمیته فنی اعلام می‌شد؛ یکی از رسانه‌ها این نتایج را علام کرده که آن نیز بنابر قرائت بیانیه توسط مجری بوده است؛ اما بالاخره باید گلایه ایشان نیز بررسی شود البته شاید همین نتایج باقی بماند. به هر حال دوستان رسانه‌ای ما کمی عجله کردند و بنابر بیانیه پایانی از سوی مجری برنامه نتایج را به این شکل اعلام کردند.
خاکی در پاسخ به این سؤال که در زمان تلاوت رفیعی که طبق قرعه‌ باید از ابتدا تا انتهای صفحه قرائت کند، در اواسط قرائتش که اوج می‌گیرد هیئت داوران اعلام می‌کند که کافی است و همین مسئله باعث شد تا وی تمرکزش را از دست بدهد، اظهار کرد: علاوه بر این مسئله متأسفانه مشکلی دیگر رخ داد و آن اینکه چون وی قبل از اینکه تلاوتش را آغاز کند خودش را معرفی نکرد، مجری به او تذکر داد و این خود مزید بر علت شد و موجب شد تا وی تمرکزش را از دست بدهد. همه اینها قرار است در کمیته فنی بررسی و نتایج اعلام شود.
ناظر برگزاری مسابقات انتخابی دانشجویان در ادامه اظهار کرد: هر دو بزرگوار چه آقای رفیعی و چه آقای غلام‌نژاد از سرمایه‌های قرآنی ما هستند و باید نکات و گلایه‌های آنها بررسی شود.
وی با اشاره به اعضای کمیته فنی این دوره از مسابقات گفت: سه نفر از اساتید برجسته قرآنی کشور در این کمیته حضور دارند؛ همچنین بنده، آقای حمیدصابر فرزام و سرکار خانم نقی‌زاده، اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهیم، نتایج را بررسی و ارائه خواهیم کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کل، هر احتمالی ممکن است رخ دهد؛ در پایان بررسی اعتراضات در کمیته فنی شاید همین نتایج اعلام شود و یا به کلی نتایج تغییر کند ولی مهم این است که نتیجه کلی مسابقات باید ابتدا در کمیته فنی بررسی و بعد اعلام رسمی شود.


نوشته شده در   دوشنبه 24 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode