ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 آبان 1395     |     کد : 108140

نامزد مورد حمايت حزب‌الله لبنان رئيس جمهور شد

«میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله و مقاومت لبنان سرانجام موفق شد رأی اکثریت پارلمان لبنان را به دست آورد و بر خلاف میل عربستان رئیس جمهوری جدید لبنان شود.

«میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله و مقاومت لبنان سرانجام موفق شد رأی اکثریت پارلمان لبنان را به دست آورد و بر خلاف میل عربستان رئیس جمهوری جدید لبنان شود.

لبنان پس از دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری، گزینه جدید خود در این سمت را شناخت و میشل عون با حمایت همه جانبه حزب‌الله و دیگر متحدانش در جریان

«8 مارس»، سیزدهمین رئیس جمهوری این کشور نام گرفت.از زمان اتمام دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در سال 2014، پارلمان لبنان 45 نشست بی نتیجه درباره جانشین سلیمان تشکیل داد اما دیروز در چهل و ششمین جلسه که همه 147 نماینده هم حاضر بودند سرانجام به نتیجه رسید. میشل عون در این جلسه در دور اول به دلیل عدم کسب تنها سه رأی از کسب دو سوم آراء (86 رأی) باز ماند و نتوانست در دور نخست، پیروزی را از آن خود کند.در دور نخست رأی‌گیری میشل عون 83 رأی به دست آورد و تعداد آرای سفید 36 و تعداد آرای باطله شش عدد اعلام شد.عون در دور دوم به رأی «نصف+یک» یعنی 65 رأی نیاز داشت و موفق شد این رأی را کسب کند و سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان نام بگیرد.میشل عون مورد حمایت حزب‌الله و مورد مخالفت احزاب لبنانی نزدیک به عربستان است. عون بر خلاف همه مخالفت‌ها سرانجام حمایت حزب المستقبل به ریاست سعد حریری را هم به دست آورد و موفق شد به کاخ «بعبدا» برسد.عون بلافاصله پس از انتخاب، در پارلمان لبنان به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور سوگند یاد کرد. لازم به ذکر است که نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است و 127 کرسی دارد که میان مسیحیان و مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) تقسیم شده است .رئیس جمهوری این کشور بار رأی مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره شش ساله انتخاب می‌شود حال آنکه انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.از طرفی منابع امنیتی لبنان اوضاع کشور را بسیار خوب و رضایت بخش توصیف کرده و گفته بودند که هیچ نگرانی امنیتی هنگام انتخاب رئیس جمهوری وجود ندارد. منابع امنیتی از شهروندان خواسته بودند به شایعاتی که اخیرا درباره عملیات امنیتی احتمالی همزمان با تعیین رئیس جمهوری منتشر شده، توجه نکنند. نیروهای امنیتی در سراسر لبنان مستقر شده و برای هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای آماده بودند. این در حالی است که مقدمات مراسم و جشن‌ها در اقصی نقاط جنوب لبنان آغاز شده و حامیان جریان آزاد ملی وابسته به میشل عون عکس‌های وی را در سراسر مناطق چسبانده و پلاکاردهایی بر در و دیوار زده‌اند که در آن عون را رئیس جمهوری خطاب کرده است.

سخنان عون پس از انتخاب

میشل عون، پس از ادای سوگند در اولین سخنرانی خود در این سمت گفت: به عنوان رئیس جمهوری تمامی لبنانی‌ها که از سوی مجلس و ملت لبنان به من واگذار شده، تمامی تلاش خود را برای عبور لبنان از شرایط سخت کنونی که همه انتظار دارند لبنان از آن موفق بیرون بیاید، به کار می‌گیرم. وی گفت: اولین گام برای من احترام به قانون و حل اختلافات سیاسی است و در همین راستا باید توافق‌های ملی که تاکنون به دست آمده اجرایی شود، قانون انتخاباتی که عدالت را برای همه لبنانی‌ها در بر داشته باشد تدوین شود و لبنان اکنون در میان آتشی که در اطرافش شعله ور شده باید خود را از این آتش دور نگه دارد. ما به اساسنامه اتحادیه عرب و قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم و اساس کار دولت لبنان بر این اصول است. میشل عون که از دشمنان سرسخت اسرائیل در میان سیاستمداران لبنانی محسوب می‌شود، درباره این رژیم نیز گفت: هرگز اجازه نمی‌دهیم که حتی یک وجب از آب و خاک لبنان در اشغال اسرائیل بماند و این رژیم منابع ما را غارت کند. وی درباره سوریه نیز گفت: ما خواهان توقف جنگ سوریه و بازگشت آوارگان با کمک جامعه جهانی و تلاش‌های سازمان ملل هستیم. لبنان باید سیاستی مستقل در پیش بگیرد. به اعتقاد ما تا بحران سوریه حل نشود مساله آوارگان و بار سنگین آنها بر ملت لبنان نیز ادامه خواهد داشت. عون درباره فلسطین هم گفت: حق فلسطینیان در بازگشت به سرزمین‌شان را حقی قانونی می‌دانیم. وی درادامه تصریح کرد که یکی از اولویت‌هایش ارتقای توانایی ارتش لبنان و تقویت آن است تا بتواند از استقلال، حاکمیت و داشته‌های لبنان حفاظت کند.

پیام تبریک داخلی

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله که انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری مدیون حمایت های وی و نیروهای مقاومت است، پس از انتخاب عون به این سمت، پیام تبریکی برای وی فرستاد و انتخابش را تبریک گفت. رئیس پارلمان لبنان هم در سخنانی پس از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری این کشور ضمن تبریک به عون تاکید کرد: از پارلمان و دولت «تمام سلام» نخست وزیر لبنان به دلیل داشتن صبر زیاد تشکر می کنم. «نبیه بری» تصریح کرد: اسرائیل تهدید اصلی کشور ما است و به مانع تراشی در اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ ادامه می دهد و بخش های مهمی از کشور ما را اشغال کرده است. باید از ارتش و نهادهای امنیتی برای ادای وظایفشان در دفاع از کشور و همچنین مقاومت و مردم حمایت کرد. رئیس پارلمان لبنان افزود: از جمله اولویت های کشور تفاهم در خصوص قانون انتخابات بر اساس نسبیت است. جناب میشل عون و لبنان زنده و پایدار باشند.

واکنش ایران

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری کشورمان از تماس تلفنی دکتر روحانی با رئیس جمهوری جدید لبنان خبر داد و گفت: دکتر روحانی در تماس با میشل عون، انتخاب وی و پیروزی مردم لبنان را تبریک گفت و بر همزیستی مسالمت آمیز طوایف و اقوام لبنانی تاکید کرد. علی اکبر

‌ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم با بیان اینکه این انتخاب بسیار مهم را به ملت و دولت لبنان تبریک می گویم، گفت: 30 ماه به طول کشیدن این انتخاب، نشان دهنده سختی و در عین حال اهمیت این کار مهم و اهمیت انتخاب رئیس جمهوری در لبنان است، ضمن اینکه اداره کردن لبنان با حضور مردمی با فرهنگ بالا و پیشرفته کار سختی است و این مردم هر کسی را به عنوان رئیس‌جمهوری قبول نمی کنند مگر اینکه تجربه و تدبیر آن فرد اثبات و مشخص شود که او می‌تواند لبنان را با همه حساسیت‌ها و پیچیدگی‌هایش اداره کند. ولایتی با اشاره به دیدار خود با میشل عون، او را فردی متین و پابرجا توصیف و خاطرنشان کرد: ایشان یقیناً شایستگی این مسئولیت را دارند و بنده به نوبه خودم به ایشان تبریک می‌گویم. وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتخاب جناب میشل عون به ریاست‌جمهوری لبنان را باید به صورت ویژه به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله تبریک گفت، اظهار داشت: یکی از شخصیت‌های پیروز اصلی این میدان، یقیناً جناب سیدحسن نصرالله رهبر مقاومت اسلامی در

لبنان است.

وزیر خارجه کشورمان ضمن تبریک انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان گفت: زمانی که خود مردم لبنان تصمیم می‌گیرند، ثبات و پیشرفتشان تضمین شده است.محمد جواد

‌ظریف افزود: زمانی ثبات و پیشرفت برای لبنان حاصل می‌شود که مردم لبنان، خود برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند.بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان را تبریک گفت. وی حصول توافق میان جریان‌های مختلف سیاسی لبنان در خصوص انتخاب رئیس جمهوری این کشور را گام مهمی در راستای نهادینه کردن دموکراسی و استمرار ثبات در لبنان برشمرد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اهمیت این اقدام در شرایط حساس کنونی منطقه اظهار داشت: سرانجام جریان‌های مختلف سیاسی لبنان و نمایندگان منتخب مردم پس از حدود دو سال و نیم رایزنی گسترده، به توافقی مهم و حساس درخصوص انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان دست یافتند و جریان‌های سیاسی با برگزیدن ژنرال میشل عون به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان، بر این مهم صحه گذاشتند که لبنان همچنان مهد طوایف و مذاهب مختلف و نمونه بارزی از همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر بوده و تنها راه حل مشکلات، توافق و رایزنی جریان‌های سیاسی با یکدیگر است. قاسمی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک به مردم، گروه‌های مختلف سیاسی و شخص میشل عون، ابراز امیدواری می‌کند که در دوره ریاست جمهوری وی، شاهد رشد و شکوفایی لبنان و همچنین گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور باشد. از طرفی سخنگوی جنبش انصارالله یمن انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان را تبریک گفت.

اذعان به شکست عربستان

روزنامه های صهیونیستی انتخاب میشل عون به ریاست جمهوری لبنان را به معنای پیروزی بی‌چون و چرای حزب‌الله و ایران در این کشور و شکست عربستان ارزیابی کردند. روزنامه «اسرائیل هیوم» چاپ سرزمین های‌ اشغالی و نزدیک به کابینه رژیم صهیونیستی در تحلیلی درباره لبنان نوشت: انتخاب ژنرال میشل عون به ریاست جمهوری لبنان به این معناست که سید حسن نصرالله پیروز بزرگ میدان است. این روزنامه افزود: انتخاب رئیس جمهوری و حتی انتخاب نخست وزیر در لبنان اهمیت چندانی ندارد، آنچه حائز اهمیت است، این است که «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل و متحد عربستان سعودی در لبنان در برابر حزب الله سرفرود آورد و به آنچه دبیرکل این حزب دیکته کرده بود، تن داد. خبرگزاری رویترز هم افزود: تصمیم حریری برای تایید و حمایت از عون نشانگر کاهش نقش عربستان سعودی در لبنان و نفوذ قاطعانه حزب‌الله مورد حمایت تهران است.

در این حال معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان تاکید کرد که لبنان با انتخاب رئیس جمهوری دستاوردی ملی و استراتژیک را محقق کرد و رسما وتوی عربستان را در هم شکست. شیخ نبیل قاووق، گفت: حزب‌الله هرگز از مسئولیت‌هایش در دفاع از کشور و مردم لبنان شانه خالی نمی‌کند و به عملیات خود در سوریه ادامه خواهد داد.


نوشته شده در   سه شنبه 11 آبان 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode