ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 شهريور 1395     |     کد : 106496

چامسكي: آمريكا و غرب چشم بر حمايت عربستان از تروريسم بسته‌اند

انديشمند و فيلسوف آمريکايي با انتقاد از نقش مخرب عربستان در منطقه گفت: عربستان سعودي از گروه‌هاي تروريستي و اسلامگراهاي افراطي در هر منطقه‌اي حمايت مي‎کند ولي غرب و در رأس آن آمريکا بر اقدامات و حمايت اين کشور از تروريسم چشم بسته اند.

انديشمند و فيلسوف آمريکايي با انتقاد از نقش مخرب عربستان در منطقه گفت: عربستان سعودي از گروه‌هاي تروريستي و اسلامگراهاي افراطي در هر منطقه‌اي حمايت مي‎کند ولي غرب و در رأس آن آمريکا بر اقدامات و حمايت اين کشور از تروريسم چشم بسته اند.

«نوام چامسکي» در تازه ‎ترين اظهارات خود، عربستان سعودي را حامي گروه‎هاي تروريستي و افراطي مانند داعش و جبهه النصره دانست واظهار داشت:ايالات متحده آمريکا، انگلستان و فرانسه با وجود اينکه مي‎دانند عربستان به عنوان افراطي‎ترين کشور اسلامي از طريق پول و دلار به دنبال بسط نفوذ و سيطره خود در منطقه است، ولي با اسلام راديکال مخالف نيستند چرا که از نظر غربي‌ها، عربستان منافع آنان را تامين مي کند.

اين زبان‎شناس مشهور آمريکايي در مورد شکل‌گيري دولت‌هاي دموکراتيک در منطقه نيز بيان داشت که آمريکا اصولا با شکل‌گيري چنين دولت‌هايي مخالف است، چرا که اگر اين اتفاق بيافتد افکار عمومي تقريبا بر سياست‌هاي واقعي تأثيرگذار خواهند بود، به همين دليل آمريکا هرچه در توان داشت براي جلوگيري از شکل‌گيري دولت‌هاي دموکراتيک در بهار عربي به کار گرفت و به همين دليل است که بيشتر کشورهاي متحد آمريکا در خاورميانه، نظام‌هاي ديکتاتور نفتي هستند که هيچ انقلابي در آن‌ها ديده نمي‌شود و اگر صداي اعتراضي بلند شود فورا در اين کشورها قلع و قمع مي‌شود.

در خبر ديگري، وزير دفاع عربستان و رئيس‌ جمهوري ترکيه در حاشيه نشست گروه 20در چين ديدار کردند.«محمد بن سلمان»، جانشين وليعهد عربستان و وزير دفاع اين کشور در ديدار با اردوغان، درباره روابط دوجانبه و مسائل مشترک بحث و تبادل نظر کرد.

اين در حالي است که پيشتر نيز وزير دفاع عربستان سعودي در سفر به ژاپن، تفاهمنامه نظامي با اين کشور امضا و درباره همکاري‌هاي نظامي و تقويت آن ميان دو کشور بحث و رايزني کرده بود.

عربستان، ‌داعش عراق را

تقويت مي‌کند

از سويي «محمد العنزي» امام جمعه سابق پايتخت عربستان و مبلغ معارض اين کشور، از حمايت آل سعود از داعش عراق پرده برداشت و گفت: آل سعود از طريق «ثامر السبهان» سفيرشان در بغداد از داعش در عراق حمايت مي‌کنند.

اين مبلغ عربستاني و امام پيشين مسجد جامع رياض در صفحه توييتر خود تأکيد کرد: فعاليت‌هاي حمايتي السبهان از داعش براي راضي نگاه داشتن «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان صورت مي‌گيرد و در حال حاضر حضور او در عراق خيانتي در حق اين کشور به شمار مي‌رود و بغداد بايد روابط خود را با آل سعود قطع کند.

وي که به دليل مخالفت با آل سعود دوره اي را در زندان عربستان گذرانده، از حاميان حزب‌الله به شمار مي‌رود. العنزي همچنين گفت: آل سعود و «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه به دنبال صلح با اسرائيل هستند.

العنزي ادامه داد: شيعيان عراق تحت امر و فرمان آيت الله العظمي سيستاني حشد الشعبي را تشکيل داده‌اند که به ضربه نهائي عليه داعش تبديل شده است.

وي گفت: با توجه به اينکه در برهه اي از نزديکان به آل سعود بودم مي‌دانم که دشمني واقعي آنها با شيعيان نيست، بلکه آل سعود با اهل بيت پيامبر اسلام«ص» دشمن هستند .

در خبري ديگر، يک منبع امنيتي عراقي گزارش داد: در عمليات آزادسازي منطقه جزيره خالديه در استان الانبار اين کشور 12 نفر از سرکرده هاي مهم گروه تروريستي داعش کشته شدند.

همچنين در جريان پاکسازي اين منطقه، اتاق سري داعش کشف شد که در اين اتاق نيروهاي عراقي به اسناد و مدارک مهمي متعلق به اين گروه تروريستي دست يافتند. خبر ديگر اينکه، در انفجار يک بمب در يکي از خانه‌هاي منطقه القياره و در نزديکي روستاي «العوسجه» در استان نينوا 18 نفر کشته و 10 نفر ديگر زخمي شدند. تروريست‌هاي داعش پيش از عقب‌نشيني از هر شهري، خانه‌ها و ساختمان‌هاي آن شهر را بمب‌گذاري مي‌کنند.

خبر ديگر اينکه «حيدر العبادي»، نخست وزير عراق در ديدار با هياتي از کنگره آمريکا درباره آمادگي‌ براي آغاز عمليات آزادسازي موصل از اشغال داعش و آموزش و مسلح کردن ارتش کشورش گفتگو کرد. هيات آمريکايي نيز بر حمايت همه جانبه واشنگتن از عراق در جنگ عليه تروريسم تاکيد کرد.

از سويي، يک منبع در حزب اتحاد ميهني کردستان عراق اعلام کرد، «برهم صالح» و «کوسرت رسول» پس از ديدار با هيأت ايراني حاضر شدند اختلافات را با رهبري حزب کنار بگذارند. اين دو نفر پس از ديدار با هيأت ايراني که وارد استان «سليمانيه» کردستان عراق شده بودند، تصميم گرفتند از دو تکه شدن حزب جلوگيري کنند و اختلافات را کنار بگذارند.

در همين راستا «فواد معصوم»، رئيس جمهوري عراق نيز راهي سليمانيه شد تا به تنش در داخل حزبش پايان دهد.در اين ميان، برخي از کارمندان اداره‌ها و سازمان‌هاي عراقي به دعوت مقتدا صدر پاسخ دادند و به نشانه اعتراض به فساد، دست از کار کشيدند. در شهرها و استان‌هاي ديگر عراق نيز به طور پراکنده در برخي اداره‌ها و حتي بيمارستان و پمپ بنزين‌ها نيز اعتصاب شده و افراد دست از کار کشيدند.


نوشته شده در   دوشنبه 15 شهريور 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode