ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 31 مرداد 1395     |     کد : 106053

دکتر روحاني در ديدار رئيس مجلس عراق:‏ ايران در مبارزه با تروريسم،کنار عراق مي‌ماند

خشکاندن ريشه‌هاي اختلاف و تقويت پايه‌هاي اتحاد اقوام و مذاهب عراقي، تروريسم را نابود مي‌کند.

دکتر روحاني در ديدار رئيس مجلس عراق:‏
ايران در مبارزه با تروريسم،کنار عراق مي‌ماند
خشکاندن ريشه‌هاي اختلاف و تقويت پايه‌هاي اتحاد اقوام و مذاهب عراقي، تروريسم را نابود مي‌کند


رئيس جمهوري با ابراز خرسندي از پيروزي‌هاي اخير ارتش و مردم عراق در مبارزه با تروريسم تصريح کرد که بي ترديد خشکاندن ريشه‌هاي اختلاف و تقويت پايه‌هاي وحدت و اتحاد همه اقوام و مذاهب عراقي، به روند اين پيروزيها شتاب بخشيده و تروريسم را در عراق ريشه کن مي‌کند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين دکتر حسن روحاني عصر شنبه در ديدار "سليم الجبوري" رئيس مجلس عراق اظهارداشت: جمهوري اسلامي‌ايران همانطور که تاکنون در کنار ملت و دولت عراق بوده است‌، تا پايان نيز در مبارزه با تروريسم، در کنار آنها باقي خواهد ماند.

رئيس جمهوري توسعه همکاري‌هاي دو کشور به ويژه در حوزه اقتصادي را حائز اهميت برشمرد و اظهارداشت: دوره پسابرجام فرصت مناسبي را براي توسعه همکاري‌هاي دو کشور در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادي هموار کرده است که بايد از اين فرصت بهره گرفت و مجالس مي‌توانند اين روابط را تسهيل کنند.

دکتر روحاني در ادامه، پارلمان عراق را نماد اتحاد و برادري همه اقوام و مذاهب اين کشور برشمرد و گفت: پارلمان عراق با اتحاد و نقش آفريني يکپارچه در عرصه مبارزه با تروريسم، مي‌تواند وحدت ملي عراق را تقويت و تضمين کند.

رئيس جمهوري‌، تروريسم را معضلي براي همه منطقه و جهان برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه برخي کشورهاي منطقه تحت تاثير عوامل مختلف از جمله صهيونيست‌ها‌، راه غلطي را دنبال مي‌کنند و اين درحالي است که ملت‌ها خواستار آن هستند که همه اين کشورها در کنار هم براي توسعه و آباداني منطقه بکوشند. دکتر روحاني در اين ديدار همچنين تقويت رايزني و همفکري دو کشور براي صلح و ثبات در منطقه را ضروري خواند.

"سليم الجبوري" رئيس مجلس عراق هم در اين ديدار توسعه و تعميق همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور را خواست دو ملت و ضروري خواند و گفت: بايد با جستجوي راه‌هاي جديد براي تقويت همکاري‌ها‌، افق‌هاي نويني را در همکاري‌هاي مشترک بگشاييم.

وي تاکيد کرد که توسعه همکاري‌هاي اقتصادي، همسو با منافع مشترک دو کشور و منطقه است و پارلمان عراق از توسعه روند همکاري‌هاي مشترک، پشتيباني مي‌کند. الجبوري در ادامه به معضل تروريسم در کشورش اشاره کرد و اظهارداشت: جمهوري اسلامي‌ايران در مبارزه با تروريسم پيوسته در کنار ملت و دولت عراق بوده و در اين مبارزه‌، مهمترين نقش را ايفا کرده است.

رئيس مجلس عراق با ارائه گزارشي از پيروزي‌هاي اخير کشورش در مبارزه با تروريسم‌، گفت: بي ترديد اين پيروزي‌ها در سايه وحدت و اتحاد همه مردم عراق اعم از نيروهاي ارتش‌، نيروهاي مردمي‌قبايل و اقوام عراقي حاصل آمد. وي عبور از مشکلات منطقه را در گرو همکاري و اتحاد همه کشورهاي منطقه برشمرد و گفت: ايران و عراق بايد با تقويت همکاري‌هاي خود نه تنها براي ايجاد صلح و امنيت در عراق بلکه براي تقويت ثبات در منطقه تلاش کنند.

ديدار لاريجاني و رئيس مجلس عراق

رئيس مجلس با تاکيد بر اهميت سرنوشت مسلمانان در منطقه گفت: همکاري دو جانبه با عراق براي ايجاد استقرار سياسي و امنيتي در منطقه از موضوعات مورد اهتمام هر دو کشوراست.

علي لاريجاني بعد از ديدار با سليم الجبوري رئيس مجلس عراق که به ايران آمده است، محورهاي گفتگوي دوجانبه شان را درباره مسائل مهم منطقه در يک نشست خبري تشريح کرد. وي حل بحران تروريستي در داخل عراق و همگرايي بيشتر سياسي در اين کشور را از موضوعات مورد گفتگو در اين ديدار خواند و گفت: بخشي از مذاکرات حول بحران امنيتي در منطقه بود، چراکه سرنوشت مسلمانان در منطقه جدا از مشکلات در داخل عراق براي ما نگران کننده است، بنابراين همکاري دو جانبه براي ايجاد استقرار سياسي و امنيتي در منطقه از موضوعات مورد توجه است.

لاريجاني عراق را کشوري ثروتمند و داراي مليتي ريشه دار توصيف کرد و گفت: تماميت ارضي عراق را به عنوان يک اصل مهم براي ايجاد امينت با ثبات در منطقه مي‌دانيم و آرزوي ايران اين است که عراق هميشه توانمند و سرافراز باشد.

سليم الجبوري رئيس مجلس عراق هم در اين نشست با بيان اينکه ما با يک بحران امنيتي در منطقه مواجهيم که نمود آن را در داعش و گروه‌هاي تروريستي مي‌بينيم، خاطرنشان کرد: در اين شرايط نيازمند بوديم که کشورهاي منطقه در کنار ما بايستند‌. اين جمهوري اسلامي‌بود که يک نقش فعال را در اين زمينه ايفا کرد و شاهد بوديم که نقش بسيار زيادي در زمينه مقابله با داعش و کمک به ملت عراق نشان داد.

ديدار ظريف با رئيس پارلمان عراق

وزير امور خارجه گفت: عراق در خط مقدم مبارزه با تروريسم و افراط گرايي است و ايران در هر شرايطي در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود.

به گزارش مرکز ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه محمد جواد ظريف در ديدار با سليم الجبوري رئيس مجلس عراق از ثبات سياسي به وجود آمده در آن کشور و نقش بارز همه در اين روند تمجيد کرد.

وي افزود: اطمينان داريم دولت و ملت عراق همانطور که تاکنون در مبارزه با افراط و ترور موفق بوده‌اند‌، مراحل نهايي مبارزه با تروريست‌ها در موصل را هم با موفقيت و با اتحاد و همدلي همه اقوام، طوايف و مذاهب عراقي پشت سر خواهد گذاشت. وزير امور خارجه کشورمان تأکيد کرد: همگان بايد مراقبت کنيم تا اجانب که خواهان فرقه گرايي و تفرقه در منطقه و عراق‌اند موفق نشوند و لازم است همه مذاهب‌، فِرَق و طوايف عراقي مشترکا عليه ترور و ارعاب بايستند.

ظريف با اشاره به نقش مهم عراق در منطقه اظهار داشت: معتقديم همکاري‌ها در منطقه بايد با حضور و مشارکت همه کشورها باشد و ايران به دنبال درگيري و رقابت ناسالم در منطقه نيست و بحران آفريني و ايجاد تنش توسط برخي کشورها را به ضرر منافع همه ملت‌هاي منطقه مي‌داند. رييس دستگاه ديپلماسي کشورمان افزود: بايد اطمينان حاصل کنيم هيچ کس در زمين کساني که خير و صلاح منطقه را نمي‌خواهند بازي نکند و همواره ثبات، آرامش و حفظ تماميت ارضي کشورهاي منطقه اولويت همگان باشد.

سليم الجبوري هم باقدرداني از حمايت‌هاي بي‌دريغ جمهوري اسلامي‌ايران از ملت عراق در مبارزه عليه تروريسم، ايران را کشوري بسيار مهم و تأثير گذار در منطقه خواند و گفت:مهمترين و فوري ترين خطري که همه منطقه را تهديد مي‌کند تروريسم است و ما بايد با همدلي و اتحاد و با شکست دادن تروريست‌ها آرامش را به عراق و منطقه بازگردانيم.

رئيس پارلمان عراق با اشاره به اينکه در آستانه شکست کامل داعش قرارداريم، گفت: نقش ايران در منطقه بي بديل و غير قابل انکار است و ما ايستادگي شما در کنار دولت و ملت عراق را مي‌ستاييم و بر تعميق هر چه بيشتر روابط با جمهوري اسلامي‌ايران درتمامي‌زمينه‌ها تأکيد داريم.


نوشته شده در   يکشنبه 31 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode