ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 12 شهريور 1403
دوشنبه 12 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 مرداد 1395     |     کد : 105908

مجمع جهانی خادمان رضوی(ع) برگزار می‌شود

اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور و سخنرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تجلیل از 10 نفر از خادمان بخش ملی و 8 نفر از خادمان بخش بین‌الملل فرهنگ رضوی شنبه شب، 23 مردادماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد.

از 18 خادم ملی و بین المللی جشنواره امام رضا(ع) تجلیل شد
اعتدال: اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور و سخنرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تجلیل از 10 نفر از خادمان بخش ملی و 8 نفر از خادمان بخش بین‌الملل فرهنگ رضوی شنبه شب، 23 مردادماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره آسیا سال گذشته جلسات خود را برگزار کرد و امسال نیز مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره‌های اروپا و آمریکا تشکیل شد و سال ٢٠١٧  مجمع جهانی خادمان رضوی برگزار خواهد شد.
*  در ادامه ابتدا گزارشی از سخنان وزیر ارشاد را خواهید خوند و سپس 18 خادم تجلیل شده در این مراسم را معرفی می‌کنیم.

* گزارشی از سخنان وزیر ارشاد
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، با تبریک ولادت با سعادت و فرخنده هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، مشهد‌الرضا را نقطه کانونی دلشدگانِ معرفت و حقیقت دانست و افزود: نقشه مشهد را که روی زمین پهن می‌کنیم، بهشت مقابل چشمانِ‌مان سبز و شعاعِ دایره معرفت شیعه هویدا می‌شود.

* مشهد‌ مبدأ وسعت فکر شیعی
وی افزود:  مگر نه اینکه شهرها در گردِ چشمه‌ها و کنار رود‌خانه‌ها شکل ‌گرفتند و تمدن‌ها به وجود آمدند؟
مگر مکه گردِ کعبه و زمزم به وجود نیامد؟ اول حرم، صاحب حرم را یافت و بعد آفتاب، حریمِ محیطِ عشق را ترسیم کرد؛ مشهد‌الرضا هم یکی از پرشکوه‌ترین شهرهاست که در حاشیه چشمه نورِ رضوی شکل گرفته و مبدا وسعت فکر شیعی شده است.

* همه عالَم مشهد را به نام شهید این دیار می شناسند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این شهر وقتی شناسنامه‌دار شد که نامش را از امامی گرفت که شهیدِ تبارِ عشق بود. همه عالَم این شهر را به نام شهید این دیارمی شناسند. به نام امامی که در این خاکِ پاکِ آرمیده است، همو که امامِ همه عالمیان است و همه مردم جهان می‌توانند او را «آقای خود» و «امام خود» بخوانند. دامنه لطف او آنقدر وسیع است که هیچ کس جای دیگری را تنگ نمی کند.

* جشنواره رضوی، بزرگترین رویدادِ فرهنگی کشور است
وی با تأکید بر اینکه جشنواره امام رضا(ع) هر چند با عنوان امامِ ثامن و فرهنگ و معارف رضوی مزین و متبرک است اما در حقیقت جشنواره فرهنگ و معارفِ چهارده ستاره سپهر امامت و ولایت و چهارده چشمه معرفت و خداجوئی است که ما از زلالِ زمزمِ آنها سیراب می‌شویم، گفت: جشنواره رضوی رایحه عطرآگین چهارده‌معصوم را با نام امامِ رضا(ع) در گستره داخلی و بین‌المللی آن می‌پراکند و عصاره و چکیده معارف و فرهنگ امامت و ولایت را در دل خود جای داده است. این بزرگترین رویدادِ فرهنگی کشور است که تأثیر و نفوذ آن در چندین هزار نقطه دور و نزدیک مشهود است. امسال بیش از ٢٠٠٠ نقطه در ٣١ استان و ٧٧ کشور میزبان این جشنواره‌اند.

*  جشنواره امام رضا(ع)
پشتوانه فرهنگ‌عمومی
کشور است
جنتی خاطرنشان کرد: جشنواره امام رضا(ع) در بسترِ پویای خود پشتوانه فرهنگ‌عمومی کشور هم بوده است. در این دوره و در بخش کتابخوانی با موضوع فرهنگ رضوی در ٣١ استان، ٣١ ستاد برای ترویج فرهنگ رضوی راه‌اندازی شد و نهضت کتابخوانی در همه استان‌ها برای همه اقشار و مقاطع سنی و تحصیلی به راه افتاد.

* جشنواره امام رضا(ع) محرک حرکت‌های مردمی در نقاط مختلف ایران و جهان شده
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جشنواره امام رضا(ع) اکنون محرک برخی از حرکت‌های خودجوش مردمی در نقاط مختلف ایران و جهان شده است؛ همچنین «جشنواره آه و آهو» در کاشان نمونه‌ای از این حرکت‌های خودجوش مردمی می‌باشد که هر سال به تأسی از جشنواره امام رضا(ع) برگزار شده و مخاطبان بسیار دارد.

*  قدردانی وزیر
از توسعه دهندگان بخش بین‌الملل جشنواره
وی همچنین به بخش بین الملل جشنواره امام رضا(ع) نیز اشاره‌ای کرد و افزود: بخش بین‌الملل جشنواره در سال‌های اخیر توسعه یافته و نهادسازی و بومی‌سازی فعالیت‌ها در خارج از کشور تا اندازه زیادی تحقق یافته است؛ جامعه‌المصطفی، مجمع جهانی اهل‌بیت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این زمینه گام‌های بلندی برداشته‌اند که جا دارد از همه آنان تشکر و قدردانی شود.
جنتی در پایان با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی از سال گذشته فراهم شده است، گفت: مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره آسیا سال گذشته جلسات خود را برگزار کرد و امسال نیز مجمع خادمان فرهنگ رضوی قاره اروپا و امریکا تشکیل شد و سال ٢٠١٧  همزمان با نامگذاری مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، به خواست خداوند مجمع جهانی خادمان رضوی برگزار خواهد شد.

*  از 18 خادم ملی و  بین المللی  جشنواره امام رضا(ع)
تجلیل شد
اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه شب، 23 مردادماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد و از 10 نفر از خادمان بخش ملی و 8 نفر خادمان بخش بین‌الملل فرهنگ رضوی تجلیل شدند

*  خادمان بخش ملی
در بخش ملی، به ترتیب از آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعة‌المصطفی‌العالمیة به جهت کمک به گسترش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در بسیاری از نقاط جهان و ظرفیت‌سازی در جامعة‌المصطفی‌العالمیة برای تکمیل، تدوین و نظارت بر تألیف دانشنامه امام رضا(ع) - مجید مجیدی، نویسنده و کارگردان سینما به جهت کارگردانی و تولید اثر فاخر و ماندگار «رضا رضوان» -حجت‌الاسلام جواد محدثی، شاعر، مؤلف، مترجم، روزنامه‌نگار و شخصیت تأثیرگذار عرصه فرهنگ و رسانه به جهت تألیف، ترجمه و انتشار ده‌ها کتاب و مقاله در حوزه فرهنگ رضوی - سید ضیاء هاشمی، پژوهشگر، جامعه‌شناس و معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به جهت نهادسازی در دانشگاه‌ها با اجرای طرح «نهضت رضوی» - حجت‌الاسلام حمیدرضا شهریاری، مدیر مؤسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی «نور» به جهت تولید آثار دیجیتالی و نرم‌افزارهای مرتبط در حوزه فرهنگ رضوی - جواد نعیمی به پاس تولید ده‌ها اثر برای کودکان و نوجوانان در عرصه فرهنگ رضوی - غلامرضا صنعت‌گر، هنرمند، صاحب صدای ماندگار و تولیدکننده آثار هنری و آوائی رضوی - سید جلال درخشه، محقق، مدرس و نویسنده برگزیده جشنواره بین‌المللی انتخاب «کتاب سال رضوی» و سردبیر فصل‌نامه «فرهنگ رضوی» - مصطفی بهارلوئی، دبیر انجمن اسلامی اصناف و بازاریان کشور به پاس تأثیرگذاری در نهادینه‌سازی جشن‌های دهه کرامت با مشارکت گسترده مردمی اصناف و بازاریان - بزرگ عالم‌‌زاده، نویسنده، محقق و پژوهش‌گر به پاس تألیف آثار متعدد در حوزه فرهنگ رضوی تقدیر به عمل آمد.

*  خادمان بخش بین‌الملل
در بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از اصغرعلی مولادینا از انگلستان، رئیس کنفدراسیون خوجه‌های شیعه دوازده‌امامی جهان و مؤسس مراکز دینی و فرهنگی متعدد به نام امام رضا(ع) - مفتاح فوزی رحمت از اندونزی، عضو برجسته اتحادیه ناشران جهان اسلام و مؤلف کتاب‌های هجرت حضرت معصومه(س) و زیارت امام رضا(ع) - لیلا سورانی از لبنان، نویسنده و مترجم و مؤلف کتاب جامع «ابعاد زندگانی امام رضا(ع)» - محمد امین از پاکستان، ناشر، به پاس چاپ کتاب با موضوع ابعاد زندگانی امام رضا(ع) در عناوین متعدد - نورالدین دارآفرین از آذربایجان، شاعر، شخصیت برجسته فرهنگی و مؤلف آثار منظوم با موضوع فرهنگ رضوی - حجت‌الاسلام محمد مانی از سنگال، مبلغ فرهنگ رضوی و مؤسس مرکز اسلامی امام رضا(ع) در سنگال - حجت‌الاسلام سید حمید حسینی از عراق، رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی عراق و مؤسس مرکز فرهنگی _ مذهبی امام رضا(ع) - حجت‌الاسلام مصطفی بوعزیز از بلژیک، عالم برجسته اسلامی و مدیر و امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در بروکسل از خادمان فرهنگ رضوی بودند که در بخش بین‌الملل مورد تقدیر قرار گرفتند.


نوشته شده در   دوشنبه 25 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode