ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 23 مرداد 1395     |     کد : 105840

ظريف:مبارزه مشترک با تروريسم، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي اهداف مشترک تهران و آنکاراست

ظريف:مبارزه مشترک با تروريسم، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي اهداف مشترک تهران و آنکاراست:مبارزه مشترک با تروريسم، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي اهداف مشترک تهران و آنکاراست...

گفتگوهاي ظريف- اردوغان درآنکارا
ظريف:مبارزه مشترک با تروريسم، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي اهداف مشترک تهران و آنکاراست


وزير امور خارجه کشورمان با رئيس جمهوري ترکيه در آنکارا ديدار و گفتگو کرد .

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان که ديروز در رأس هيأتي عالي‌رتبه به منظور رايزني و گفتگو با مقامات ترکيه وارد آنکارا شده بود، در ادامه ديدارها با مقامات ترکيه با «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه به رايزني پرداخت.

بنابرخبرديگر،وزير امور خارجه کشورمان به همراه همتاي ترک خود،رئيس جمهوري و نخست وزير ترکيه در صفي واحد نماز جمعه را اقامه کردند.

ظريف وهيات همراه در سفر به آنکارا پس از ملاقات با چاووش اوغلو وزير امور خارجه ترکيه و حضور در کنفرانس خبري، براي شرکت در نماز جمعه عازم محل برگزاري نماز در مسجد مليت شهر آنکارا شدند و مورد استقبال رئيس جمهوري‌، نخست وزير ترکيه و نماز گزاران حاضر در صحن مسجد مليت قرار گرفتند‌.

در پايان نماز جمعه ،اردوغان رئيس جمهوري ترکيه به پشت بلندگو رفت و گفت: امروز جناب دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران مهمان ماست. مردم نمازگزار با گفتن الله اکبر از وزيرامور خارجه کشورمان استقبال کردند.

وزيرامور خارجه ايران روز جمعه پس از حضور در مجلس ترکيه در جمع خبرنگاران گفت: حضور مردم ترکيه در محکوميت کودتاچيان اين کشور ثابت کرد که با زور نمي شود خواست مردم را سرکوب کرد؛ بازديد من از مجلس ترکيه نيز به نشانه نماد حمايت از دموکراسي و مردم اين کشور است.


ظريف افزود: مردم ترکيه و نمايندگان مردم ترکيه با هدايت رئيس جمهوري محترمشان توانستند ثابت کنند که با زور نمي شود خواست مردم و دموکراسي را سرکوب کرد.

وي افزود: حضور مردم ترکيه در صحنه نشان داد که اراده مردم فوق هر قدرتي است.

وزير امور خارجه کشورمان تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان دولتي که همان لحظات اول کودتا را محکوم کرد همواره در کنار مردم ترکيه و دولت ترکيه ايستاده و خواهد ايستاد و بازديد من از مجلس ترکيه به عنوان نماد حمايت از دموکراسي و مردم ترکيه است.

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان با مولود چاووش اغلو همتاي ترک خود هم ديدار کرد. دو طرف در اين ديدار که به صورت دوجانبه و پشت درهاي بسته انجام شد درباره مهم‌ترين مسائل مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي گفتگو کردند.

چاووش اغلو هم در ديدار با ظريف گفت: از برادرم محمدجواد ظريف که به ترکيه سفر کرده‌اند تشکر مي‌کنم.

وزير خارجه ترکيه تاکيد کرد که ايشان در همان لحظات اول کودتا و زماني که هيچ‌گونه تصوير روشني از شرايط نبود بارها با تماس تلفني حمايت خود را از دولت و ملت ترکيه در مقابل کودتاچيان ابراز کردند.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در بدو ورود هم در گفتگو با خبر نگاران با اشاره به شکست کودتا، حضور مردم ترکيه در صحنه مقابله با کودتاچيان را امري مبارک و درسي مهم به کودتاگران ارزيابي و تاکيد کرد که دوران کودتا و اقدام نظامي‌در منطقه ما سپري شده و محکوم به شکست است.

نشست خبري مشترک

وزير خارجه کشورمان با اعلام اين که ايران از نزديکي روابط ميان ترکيه و روسيه استقبال مي‌کند گفت: مبارزه مشترک با تروريسم، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي اهداف مشترک تهران و آنکارا هستند‌.

محمدجواد ظريف در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با چاووش اوغلو، همتاي ترک خود تاکيد کرد که همکاري‌هاي تهران و آنکارا در زمينه‌هاي برق، گاز، انرژي و همکاري در زمينه گردشگري با رفع برخي موانع گسترش خواهد يافت.

او ادامه داد: براي مبارزه مشترک با تروريسم، افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي دو کشور نظر و هدف مشترکي دارند و هر چند در برخي مسائل اختلاف نظرهايي وجود دارد‌،ولي در مورد بر وحدت ارضي سوريه و اين که بايد با داعش و جبهه النصره و ديگر تروريست‌ها برخورد شود ديدگاه‌مان مشترک است.

وزير امور خارجه افزود: همکاريمان با ترکيه را در زمينه‌هاي مختلف گسترش خواهيم داد.

وزير خارجه ترکيه هم با بيان اينکه با ايران درباره تماميت ارضي سوريه همفکريم،‌گفت: باوجود اختلافات به گفتگوي خودمان ادامه داديم و بر اين باوريم ايران مي‌تواند نقش مثبتي در برقراري آتش بس پايدار در سوريه ايفا کند.

مولود چاووش اوغلو با بيان اين که به دنبال رفع موانع تجاري در مناسبات دوجانبه هستيم، گفت: حجم تجارت ما کاهش يافته است ولي هدف 30 ميليارد دلاري را در دستور کار داريم و بايد موانع را بر سر راه روابط تجاري رفع کنيم.

وي به علاقه و توجه ويژه سرمايه‌گذاران دو کشور براي سرمايه‌گذاري در کشور مقابل اشاره کرد و گفت: علاقه‌منديم به آنها کمک کنيم و حجم مناسبات را بالا ببريم‌.

چاووش اوغلو همچنين گفت که با ظريف درباره مناسبات منطقه‌اي و همکاري‌هاي دوجانبه و انرژي گفتگو کرده است‌.

وزير خارجه ترکيه ادامه داد: مي‌خواهيم گاز طبيعي بيشتري از ايران بخريم و درباره قيمت گفتيم اين موضوع را نبايد به هيأت داوري بين‌المللي موکول کنيم و مي‌توانيم به صورت دوجانبه حل کنيم.

علاقه‌منديم گاز ايران را از طريق ترکيه به اروپا منتقل کنيم. دراين باره در سطح دوجانبه و منطقه‌اي گفتگو کرديم‌. وي خاطرنشان کرد: درباره توريسم صحبت کرديم و از اينکه ايرانيان براي گذراندن تعطيلات به ترکيه مي‌آيند خوشحاليم و مي‌خواهيم پذيراي شمار بيشتري ايراني در ترکيه باشيم.

چاووش اوغلو افزود: درباره سوريه رايزني کرديم و با همکاري نزديک و دوجانبه بيشتري اين موضوعات را بررسي مي‌کنيم.

درباره تماميت ارضي سوريه و اتحاد سوريه همفکر هستيم. تا به امروز برخي اختلافات را داشتيم، ولي علي‌رغم اختلافات به گفتگوي خودمان ادامه داديم و بر اين باوريم ايران مي‌تواند نقش مثبتي در برقراري آتش بس پايدار در سوريه ايفا کند.

وي ادامه داد: امنيت در ايران را امنيت در ترکيه ارزيابي مي‌کنيم و مطمئنيم ايران نيز بر اين باور است.

وزير خارجه ترکيه خاطرنشان کرد: پژاک و پ‌ک‌ک، شاخه‌هاي مختلف يک سازمان تروريستي واحد هستند و تفاوتي با هم ندارند و امنيت منطقه و به ويژه امنيت ايران و ترکيه را تهديد مي‌کنند.

وي بر مبارزه مشترک با داعش، النصره و گروه‌هاي تروريستي در منطقه تأکيد کرد و افزود: بر مبارزه مشترک با اين گروه‌ها تأکيد کرديم و بر همکاري‌هاي خود براي صلح پايدار در سوريه خواهيم افزود و اين همکاري‌ها را تقويت خواهيم کرد‌.

وزير خارجه ترکيه با اشاره به ديدار ظريف با رجب طيب اردوغان اذعان کرد: بعد از آن به مجلس ملي ترکيه خواهيم رفت که در اقدام به کودتا مورد حمله قرار گرفت. آقاي ظريف مي‌خواهد از اين مجلس بازديد کند‌.

وي از دولت و ملت ايران به خاطر حمايت از ملت و دولت ترکيه در کودتاي اخير قدرداني کرد.


نوشته شده در   شنبه 23 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode