ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 13 شهريور 1403
سه شنبه 13 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 مرداد 1395     |     کد : 105711

گسترش همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي ايران و جمهوري آذربايجان

6 سند و يادداشت تفاهم همكاري در حضور رؤساي جمهوري دو كشور امضا شد


6 سند و يادداشت تفاهم همكاري در حضور رؤساي جمهوري دو كشور امضا شد
گسترش همكاري‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي ايران و جمهوري آذربايجان


ايران و جمهوري آذربايجان عصر ديروز‌، شش سند و يادداشت تفاهم همکاري براي تعميق و تقويت روزافزون روابط و همکاري‌هاي دوجانبه در باکو امضاء‌ کردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري‌، اين اسناد و تفاهمنامه‌ همکاري با حضور روساي جمهوري دو کشور به امضاء رسيد.

اولين يادداشت تفاهم همکاري در زمينه استاندارد، بين سازمان ملي استاندارد کشورمان و وزارت اقتصاد جمهوري آذربايجان به امضاء رسيد. همچنين يادداشت تفاهم همکاري ميان بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري آذربايجان به امضاي روساي بانک‌هاي مرکزي دو کشور رسيد.

سند برنامه اجرايي همکاري‌ها در زمينه گردشگري ميان دو کشور بين سازمان صنايع دستي و گردشگري ايران وسازمان مربوطه طرف ديگر امضاء شد و پروتکل تمايل ميان دولت ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه تحقيق کريدور حمل و نقل شمال – جنوب بين وزيرمسکن و شهرسازي و همچنين وزيرحمل ونقل جمهوري آذربايجان امضاء شد.

همچنين در زمينه همکاري‌هاي امنيت الکترونيک تفاهمنامه‌اي به امضاي محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزير حمل و نقل جمهوري آذربايجان رسيد.

آخرين يادداشت تفاهم هم، موافقتنامه همکاري در زمينه حفظ نباتات و قرنطينه گياهي بود که به امضاي وزيرخارجه جمهوري اسلامي‌ايران و وزير کشاورزي جمهوري آذربايجان رسيد.

نشست هيات‌هاي عاليرتبه ايران و جمهوري آذربايجان

دکتر روحاني، ايران و جمهوري آذربايجان را دو کشور دوست، برادر و همسايه توصيف و تأکيد کرد: بايد بر مبناي نزديکي دو ملت، بهترين و تأثيرگذارترين روابط براي تأمين منافع دو کشور و صلح و ثبات کل منطقه به وجود آيد.

وي در جلسه مشترک هيأت‌هاي عالي‌رتبه ايران و جمهوري آذربايجان، با بيان اين که ضروري است موضوع کاهش تعرفه‌هاي تجاري ميان دو کشور سريعاً بررسي و نهايي شود، اظهار داشت: نزديکي و گسترش روابط با کشورهاي اوراسيا، منطقه قفقاز و به ويژه کشور آذربايجان بسيار مهم است و بايد در آينده به سمت تجارت آزاد، حرکت کنيم.

رئيس‌ جمهوري بر ضرورت تکميل کريدور ريلي شمال به جنوب و همکاري‌هاي ترانزيتي و اتصال راه‌آهن ايران و جمهوري آذربايجان از طريق آستارا و رشت تأکيد کرد و گفت: اين کريدور مي‌تواند در اتصال منطقه قفقاز و حتي اروپا به کشورهاي حوزه خليج فارس نقش بسزايي ايفا کند.

دکتر روحاني با تأکيد بر اين که مسائل زيست‌محيطي در درياي خزر بايد به طور جدي مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: در اين زمينه ايران خواستار فعال تر شدن هر چه سريع‌تر دبيرخانه در باکو است.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اهميت همکاري‌هاي مشترک ايران و جمهوري آذربايجان در زمينه انرژي و همچنين رژيم حقوقي درياي خزر، تصريح کرد: اراده دو دولت، توسعه همه جانبه روابط است.

دکتر روحاني با اشاره به علاقمندي دو کشور براي توسعه همکاري‌ها در عرصه گردشگري گفت: بايد در اين عرصه‌، تسهيلات و سرمايه گذاري در بخش زيرساخت‌ها انجام گيرد و خطوط هوايي هم ميان دو کشور گسترش يابد. رئيس‌ جمهوري در ادامه به موضوع تروريسم به عنوان تهديدي براي همه کشورها به ويژه منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: تقويت همکاري‌هاي مشترک در مبارزه با تروريسم به ويژه در حوزه‌هاي فرهنگي، اطلاعاتي و عملياتي ضروري است.

دکتر روحاني ادامه داد: نبايد بگذاريم عده‌اي به دروغ، خشونت و ترور را به اسم اسلام براي نسل جوان تبليغ کنند و اين تفکر بايد در منطقه ريشه‌کن شود.

رئيس‌ جمهوري تصريح کرد: با همکاري کشورهاي منطقه و از جمله آذربايجان مي‌توانيم براي مبارزه با تروريسم در منطقه خاورميانه تا قفقاز همکاري کنيم تا صلح، ثبات و آرامش به طور کامل به منطقه باز گردد.

دکتر روحاني در ادامه با بيان اين که حفظ مرزها و تماميت ارضي کشورها براي ايران بسيار حائز اهميت است، افزود: حل معضلات و مشکلات منطقه‌اي از طريق مذاکره و گفتگو امکانپذير است و ايران هم از هيچ اقدامي‌براي توسعه صلح، ثبات و امنيت منطقه دريغ نمي‌کند.

رئيس‌ جمهوري با اشاره به اجلاس سه‌جانبه روساي جمهوري ايران، آذربايجان و روسيه گفت: بايد به سمت همکاري‌هاي سه‌جانبه بيشتر حرکت کنيم.

رئيس‌ جمهوري آذربايجان هم در اين ديدار با بيان اين که جمهوري اسلامي‌ايران دوست خوبي براي جمهوري آذربايجان است، تأکيد کرد: باکو خواهان گسترش همکاري‌هاي همه جانبه با ايران است و روابط خوب تهران و باکو اثرات بسيار خوب منطقه‌اي خواهد داشت.

الهام علي اف با اشاره به مذاکرات و توافق صورت گرفته در اين سفر در حوزه‌هاي انرژي، حمل و نقل هوايي و راه‌آهن، صنعتي و داروسازي، اظهار داشت: روابط مناسب دو کشور در سازمان‌هاي بين‌المللي، نشانگر دوستي عميق دو دولت و ملت است.

رئيس‌ جمهوري آذربايجان با اشاره به نشست سه جانبه ايران، آذربايجان و روسيه گفت: اميدواريم همکاري‌ها در اين راستا بين سه کشور گسترش يابد و جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي‌ايران به طور مشترک اقدامات جدي را در اين زمينه آغاز کرده‌اند.

همچنين روساي کميسيون مشترک همکاري‌هاي جمهوري ايران و آذربايجان در اين نشست گزارشي از آخرين تحولات و روابط في ما بين، همکاري‌هاي اقتصادي و کميسيون مشترک همکاري‌هاي دو کشور

ارائه کردند.

تشريح اهداف سفر به باکو

شرکت در اجلاس سه‌جانبه ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان، از برنامه‌هاي سفررئيس جمهوري کشورمان به آذربايجان است که امروز برگزار مي‌شود و در اين اجلاس دکتر روحاني، ولاديميرپوتين و الهام علي اف همکاري‌هاي سه جانبه، از جمله در حوزه بازرگاني، انرژي، ارتباطات، مسايل زيست محيطي، مبارزه با تروريسم، حمل و نقل و ترانزيت را مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد.

رئيس جمهوري کشورمان در حاشيه اين اجلاس، ديدار دو جانبه‌اي هم با ولاديميرپوتين خواهد داشت و مسائل مورد علاقه و سير همکاري‌هاي ايران و روسيه در اين ديدار مورد بررسي و گفتگو قرار خواهد گرفت.

ديدار با علما و انديشمندان جمهوري آذربايجان و ديدار با ايرانيان مقيم اين کشور از ديگر برنامه‌هاي رئيس‌جمهوري در اين سفر

خواهد بود.

در مراسم بدرقه رسمي ‌رئيس‌جمهوري اسلامي‌ايران، دکتر علي اکبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل و تني چند از وزرا و معاونان رئيس جمهوري هم حضور داشتند.

دکتر روحاني را در اين سفرتعدادي از وزرا و مقامات بلند پايه کشورمان همراهي مي‌کنند.

رئيس‌ جمهوري در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: روابط ايران با کشور دوست و برادر جمهوري آذربايجان در سال‌هاي اخير توسعه خوبي داشته و مناسبات تجاري، اقتصادي وسياسي دو کشور نسبت به گذشته ارتقا يافته است.

رئيس‌ جمهوري همچنين خاطر‌نشان کرد: روابط ايران و روسيه به سمت روابطي راهبردي پيش مي‌رود و ما درمسائل مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي، مشارکت خوبي با يکديگر داريم.

دکترروحاني با اشاره به اين که اجلاس سه جانبه ايران، روسيه و آذربايجان براي رايزني در کريدور شمال – جنوب است، گفت: پيش ازاين اجلاس سه جانبه ميان روساي جمهوري ايران، ترکمنستان و قزاقستان دراينچه برون و اجلاس سه جانبه ديگري ميان روساي جمهوري ايران، افغانستان و نخست‌وزير هند در تهران انجام شد که در تمامي ‌اين نشست‌ها براي برقراري و احياي کريدور شمال و جنوب بحث و تبادل نظر شده است. رئيس‌ جمهوري افزود: در اين اجلاس در زمينه ارتباط راه‌آهن ايران، آذربايجان و روسيه که موجب اتصال کشورهاي اروپاي شرقي و شمالي به خليج فارس، اقيانوس هند و کشورهاي جنوبي مي‌شود، گفتگو خواهيم کرد.

دکتر روحاني با بيان اين که ايران در منطقه‌اي قرار گرفته که مسير اتصال کشورهاي جنوب منطقه به آسياي مرکزي و قفقاز است، گفت: در اين اجلاس درباره همکاري‌هاي سه‌جانبه در زمينه راه‌اندازي راه‌آهن

آستارا – رشت گفتگو خواهيم کرد؛ البته قراراست تا پايان سال ميلادي جاري راه‌آهن آستارا – آستارا راه‌اندازي شود و آذربايجان آمادگي براي مشارکت در اين زمينه را دارد.

رئيس‌ جمهوري کاهش تعرفه گمرکي ميان ايران با آذربايجان و روسيه، تجارت آزاد با کشورهاي عضو اوراسيا، مشارکت در خودروسازي و داروسازي در آذربايجان، توسعه تجارت و سرمايه‌گذاري ميان ايران و آذربايجان و همکاري‌هاي منطقه‌اي، مبارزه با تروريسم و همکاري سه کشور در درياي خزررا ازجمله موضوعاتي دانست که در اجلاس سه‌جانبه ايران، جمهوري آذربايجان و روسيه ميان طرفين بررسي مي‌شود.

دکتر روحاني با بيان اين که براي اولين باراست ميان ايران، روسيه و آذربايجان، اجلاس سه جانبه برگزار مي‌شود، گفت: اين ارتباط هم از لحاظ توسعه روابط ميان همسايگان و هم با توجه به شرايط خاص منطقه براي افزايش ثبات و امنيت در منطقه تأثير گذار خواهد بود.

رئيس جمهوري در ابتداي اين گفتگو ضمن تبريک روز خبرنگار به اهالي رسانه و خبرنگاران کشور اظهار اميدواري کرد که خبرنگاران در انجام وظايف و رسالت بسيار مهمي‌ که برعهده دارند، پيوسته موفق باشند.


نوشته شده در   دوشنبه 18 مرداد 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode